اخبار داغ

تاسیس آژانس انرژی هسته‌ای در ازبکستان

تاسیس آژانس انرژی هسته‌ای در ازبکستان
رئیس جمهور ازبکستان دستور تاسیس سازمان انرژی هسته ای کشورش موسوم به "ازاتم" را صادر کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از خبرگزاری آناتولی، شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان فرمان تاسیس آژانس انرژی هسته‌ای کشورش موسوم به "ازاتم" را صادر کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

قرار است این آژانس زیر نظر هیات دولت فعالیت کرده و "مسئولیت تبیین سیاست‌های دولت درخصوص توسعه و استفاده از انرژی اتمی و فراهم کردن بسترهای علمی و تحقیقاتی" را برعهده خواهد داشت.

,

همچنین براساس فرمان شوکت میرضیایف، هیات دولت ازبکستان تا اول ماه اکتبر سال جاری میلادی "قانون استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی" را به مجلس این کشور تقدیم خواهد کرد.

,

ازبکستان سال گذشته توافق‌نامه همکاری با شرکت انرژی اتمی ‍‍"روس اتم" را امضا کرد.

,

به گزارش ایسنا پیشتر یک توافقنامه همکاری برای ساخت نیروگاه هسته ای در ازبکستان میان این کشور و روسیه به امضا رسید. این توافقنامه شامل ایجاد زیرساخت‌های ملی و آموزش نیروی انسانی در حوزه انرژی هسته ای در ازبکستان، ساخت نیروگاه هسته ای و راکتورهای تحقیقاتی در این کشور است.

,

در چارچوب این توافقنامه، روسیه در اکتشاف و فرآوری منابع اورانیوم در ازبکستان و تولید ایزوتوپ ها و به کارگیری صنعتی، پزشکی، کشاورزی، علمی و تحقیقات پایه با این کشور همکاری می کند.

,

طبق این توافقنامه که در هشتم دی ماه پارسال (۱۳۹۶) امضا شد، روسیه دو واحد نیروگاه هسته ای نسل جدید در ازبکستان می سازد.

,

آلکسی لیخاچوف رئیس شرکت دولتی روس اتم روسیه در مراسم امضای این توافقنامه، ضمن بیان مزیت های اقتصادی ساخت نیروگاه هسته ای در ازبکستان گفت: اجرای این توافقنامه علاوه بر کمک به توسعه اقتصادی ازبکستان، موجب تقویت جایگاه بین المللی این کشور نیز می شود .

,

وی افزود: فدراسیون روسیه طرح ساخت دو واحد نیروگاه هسته ای نوین را در ازبکستان ارایه کرده است.

,

لیخاچوف این طرح را از لحاظ ایمنی و نیز کارآمدی اقتصادی منحصر بفرد عنوان کرد و افزود: ساخت بزرگترین نیروگاه هسته ای مدرن در ازبکستان جایگاه این کشور، دولت و محافل علمی آن را بطور قابل توجه تقویت می کند.

,

به گفته مدیر کل شرکت 'روس اتم ' ساخت این نیروگاه نه تنها تقاضای داخلی ازبکستان به نیروی برق بلکه امکانات صادرات آن به کشورهای همسایه را نیز افزایش خواهد داد.

,

ازبکستان هفتمین تولید کننده اورانیوم در جهان است.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه