اخبار داغ

اجرای الکترونیک پروژه «تیر» برای نخستین بار در ایران

اجرای الکترونیک پروژه «تیر» برای نخستین بار در ایران
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی از پیاده‌سازی موفقیت آمیز پروژه تیر الکترونیک برای نخستین بار در دنیا توسط ایران خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا)، فرود عسگری با اعلام این خبر افزود: پس از امضای آئین نامه اجرایی طرح الکترونیکی «تیر» با هدف تسهیل روند ترانزیت و کاهش خطر پذیری در سال ۱۳۹۴ توسط رئیس کل وقت گمرک و رئیس اتاق بازرگانی ایران، مقرر شد «کارنه تیر» که به صورت کاغذی مبادله می‌شد، به شکل الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی اظهار داشت: برای نخستین بار در دنیا با توجه به زیر ساخت‌هایی که در گمرک جمهوری اسلامی ایران فراهم شده بود پروژه کارنه تیر الکترونیکی بین ایران و ترکیه با موفقیت انجام شد.

,

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: انجام موفقیت آمیز پروژه مزبور باعث شد، اتحادیه حمل و نقل جاده ای (ایرو) این فعالیت را در سایر کشورها توسعه دهد.

,

وی افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و همین طور فعالیت‌های صورت گرفته این امر توسعه پیدا کرد و گمرک جمهوری اسلامی توانست پروژه حمل‌ونقل ترکیبی و چند وجهی تحت عنوان پروژه اسلوونی - ایران را برای نخستین بار تحت رویه تیر با موفقیت پیاده سازی کند.

,

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ایران آمادگی دارد که پروژه کارنه تیر الکترونیکی را با سایر کشورهای جهان نیز اجرا نماید.

,

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:  اتحادیه حمل و نقل بین المللی جاده ای (ایرو) مسئولیت هماهنگی تمامی کالاهایی که از طریق جاده در بین کشورها حمل می شود را برعهده دارد و سندی تحت عنوان «کارنه تیر» صادر و در اختیار رانندگان حمل و نقل جاده‌ای قرار می‌دهد.

,

عسگری تصریح کرد: با استفاده از این سند، عملیات نقل و انتقال کالا در مسیرهایی که کامیون ها تردد می‌کنند، انجام می‌شود.

,

کلمه تیر (TIR) مخفف حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی است و در حال حاضر سیستم TIR تنها سیستم ترانزیت جهانی و تحت نظارت کمیسیون اقتصادی اروپایی سازمان ملل است که تحت آن کالاها از گمرک مبدأ به گمرک مقصد با کنترل‌های هماهنگ و پروسه‌های مشترک با تضمین بین‌المللی معتبر منتقل می‌شود. این امر موجب تسهیل تجارت و حمل‌ونقل شده و از بروز مشکل در جمع‌آوری حقوق و عوارض گمرکی جلوگیری می‌کند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه