اخبار داغ

اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در مناطق بحرانی آذربایجان‌غربی

اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در مناطق بحرانی آذربایجان‌غربی
در راستای حفاظت از مناطق بکر استان طرح های مختلف بیابان زدایی به ویژه در اماکن دارای وضعیت بحرانی انجام می شود که در حال حاضر منطقه بحرانی ۱۵ هزار هکتاری بورالان بیابان زدایی می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، مراتع طبیعی از جمله مهم ترین موضوعات زیستی در آذربایجان غربی به شمار می آیند، علاوه بر توسعه فضای سبز حفاظت از این مناطق و بیابان زدایی از مناطق فاقد پوشش گیاهی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در راستای حفاظت از مناطق بکر آذربایجان غربی طرح های مختلف بیابان زدایی به ویژه در اماکن دارای وضعیت بحرانی انجام می شود که در حال حاضر منطقه بحرانی ۱۵ هزار هکتاری بورالان بیابان زدایی می شود.

,

* اولویت های منابع طبیعی آذربایجان غربی

, * اولویت های منابع طبیعی آذربایجان غربی,

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی درباره برنامه ها و چشم اندازهای استان می گوید: در سال جاری پنج فاکتور حفاظت جنگل، مرتع، آبخیزداری، احیای دریاچه ارومیه و بیابان زدایی از جمله اولویت های منابع طبیعی و آبخیزداری استان محسوب می شود.

,

«میر صمد سید موسوی» درباره حفاظت از جنگل های استان می گوید: یکی از مباحث مهم که در سال جاری به مانند سال های گذشته به آن می پردازیم موضوع توسعه فضای سبز است، در این موضوع علاوه بر توسعه فضای سبز، حفاظت از آن نیز مهم بوده و مشارکت مردم و مسئولین را می طلبد.

,

وی درباره برنامه های حفاظت از جنگل ها در سال ۹۷ بیان می کند: از جمله برنامه های حفاظت از جنگل می توان به عقد قرارداد با مجریان اشاره کرد که حفاظت و توسعه بخشی از ۴۰۰ هزار هکتار فضای سبز استان در این قرارداد آمده است و در سال ۹۷ اجرا می شود.

,

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی می افزاید: در آذربایجان غربی بیش از ۱۰۱ هزار هکتار پوشیده از جنگل است که بیشتر این جنگل ها در شهرستان سردشت واقع هستند. یکی دیگر از اقدامات و برنامه های اتخاذ شده سم پاشی و آفت زدایی این جنگل ها است و این طرح با مشارکت سازمان جنگل های استان انجام می گیرد که کمک بسیاری در پاکسازی جنگل های استان از آفت می کند.

,

سید موسوی درباره احیای دریاچه ارومیه می افزاید: احیای دریاچه ارومیه از جمله مواردی است که از سال ۱۳۹۳ وارد حوزه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان شده است و از لحظه ورود این نهاد اقدامات جدی برای احیا انجام شده است. از جمله اهداف ما در سال جاری در بستر دریاچه ارومیه، غرق و توسعه پوشش گیاهی است.

,

*  گرد و غبار یکی از دغدغه های اصلی منابع طبیعی در آذربایجان غربی

, *  گرد و غبار یکی از دغدغه های اصلی منابع طبیعی در آذربایجان غربی,

به گفته سید موسوی، گرد و غبار یکی از دغدغه های اصلی منابع طبیعی است که صدمات بسیاری را به منابع طبیعی استان وارد کرده است. به همین منظور برنامه هایی برای جلوگیری و کنترل شن و ماسه های حوزه آبریز دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده که بخشی از آن ها در سال های گذشته اجرا شده است و برخی دیگر نیز در سال ۹۷ اجرا می شود.

,

وی درباره شهرستان های درگیر موضوع گرد و غبار می گوید: با بررسی های انجام گرفته سه حوزه اصلی واقع در شهرستان های ارومیه، سلماس و میاندوآب درگیر گرد و غبار بودند که برنامه هایی را برای تثبیت کانون های گرد و غبار اجرا شده و در سال ۹۷ نیز آن ها را ادامه می دهیم.

,

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی درباره تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی بیان می کند: از جمله پروژه هایی که در سال ۹۷ آن ها را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد، تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی است. در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار هکتار اراضی ملی در استان به وسیله دولت تثبیت شده است که این میزان بیش از ۹۲ درصد تثبیت مالکیت را به خود اختصاص می دهد. اخذ سند مالکیت در جهت توسعه آذربایجان غربی تا حد بسیاری تحقق یافته است و امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده و با تزریق اعتبارات مابقی اراضی نیز به مالکیت دولت درآمده و سال ۹۷ به میزان ۱۰۰ درصد این اسناد برسیم.

,

سید موسوی در باره برنامه های حوزه آبخیزداری می گوید: یکی دیگر از حوزه های مهم حوزه آبخیزداری است که در سال جاری بیش از یک میلیون هکتار از اراضی ملی مطالعات پژوهشی انجام گرفته است و در سال ۹۷ در دوبخش طرح های مکانیکی و بیولوژیکی انجام می گیرند.

,

به گفته سید موسوی، تثبیت خاک و افزایش ذخایر نزولات آسمانی در مصالح زمینی نیز از جمله اهداف این ارگان در حوزه آبخیزداری در سال ۹۷ محسوب می شود.

,

* ۱۵ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در بورالان

, * ۱۵ هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در بورالان,

«امیر اردبیلی» در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، اظهار می کند: عملیات های مختلف بیابان زدایی در استان در ایام مختلف سال انجام می شود و در حال حاضر در منطقه ۶۸ هزار هکتاری «بورالان» ماکو تیم های عملیاتی بیابان زدایی مستقر هستند.

,

وی می گوید: بورالان منطقه ای با وسعت ۶۸ هزار هکتار و دارای ۳۲ روستا در شهرستان ماکو قرار دارد که بیش از ۱۵ هزار هکتار این منطقه وضعیت بحرانی داشته و عملیات بیابان زدایی در آن انجام می شود. ۱۴ روستا در این منطقه بحرانی قرار دارد که نزدیک به ۹ هزار نفر جمعیت دارد.

,

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به برخی از طرح های بیابان زدایی ابراز می کند: اجرای «ترسیب کربن» به وسیله کاشت نهال و جنگل کاری که کربن و گازهای آلاینده در جو را به ساقه و سپس به ریشه های گیاهان منتقل می کنیم، اعطای وام های سبک و سنگین تا میزان ۴۰ میلیون تومان که موجب تغییر اشتغال روستاییان از دامداری به مشاغل خانگی همچون پرورش قارچ، پرورش زنبور عسل و قالیبافی شده و از چرای بی رویه دام ها در مراتع طبیعی پیشگیری می شود.

,

اردبیلی در ادامه عنوان می کند: مدیریت روان آب ها از دیگر طرح های بیابان زدایی اجرایی توسط تیم های عملیاتی است که با کندن چاله های «پیتینگ» به اندازه ۴۰ تا ۵۰۲ سانتیمتری و کاشت گیاهان در این چاله ها از سیل و باران های شدید جلوگیری می شود.

,

وی با اشاره به اعتبار این طرح ها اذعان می کند: قریب به ۴ میلیارد تومان هزینه از محل اعتبارات ملی و استانی برای اجرای این طرح ها صرف شده که شامل ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای دستگاه پمپاژ، ۱۱۰ میلیون تومان برای ترسیب کربن، بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای نهال کاری و مدیریت روان آب ها است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه