اخبار داغ

جزئیات تازه طرح‌ها و تسهیلات اشتغال روستایی

جزئیات تازه طرح‌ها و تسهیلات اشتغال روستایی
بر اساس اطلاعات استخراج شده از سامانه کارا، تا دیروز۱۶ هزار و۳۷۲ طرح اشتغال‌زا برای دریافت ۳ هزار و ۲۶۳ میلیاردتومان وام روستایی، مصوب گردیده و منتج به امضای قرارداد با بانکها شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بر اساس اطلاعات استخراج شده از سامانه ثبت تقاضای تسهیلات اشتغال(کارا)، تا دیروز۱۶ هزار و۳۷۲ طرح اشتغال‌زا برای دریافت ۳ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان وام روستایی، مصوب گردیده و منتج به امضای قرارداد با بانکها شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مرکز پژوهش‌های مجلس اواخر هفته گذشته در گزارشی ضمن انتقاد از عملکرد ۸ ماهه اجرای «برنامه ملی اشتغال روستایی»، جدولی را منتشر کرد که نشان می داد میزان وام پرداختی برای اشتغالزایی در روستاها  تنها ۱۷۳ میلیارد تومان بوده است. 

,

این آمار از سوی مرکز پژوهش های مجلس در حالی ارائه شد که چند روز پیش از آن، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار از انعقاد قرارداد با طرحهای اشتغال زای روستایی با مجموع اعتبار 3000 میلیارد تومان خبر داده بود که به این ترتیب، اعداد اعلام شده از سوی این دو مرجع، حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان اختلاف در عملکرد ۸ ماهه این برنامه ملی را نشان می داد.

,

پس از گزارش انتقادی از این اختلاف آماری فاحش و حساسیت اذهان عمومی و جامعه رسانه‌ای به جلوگیری از انحراف منابع مالی بیت المال، وزارت کار در جهت شفاف سازی اجرای این برنامه، جزئیات آماری از آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی را با استخراج اطلاعات از سامانه کارا (سامانه ثبت تقاضای متقاضیان تسهیلات اشتغال) در اختیار قرارداد.

,

امضای قرارداد ۱۶ هزار و ۳۰۰ طرح اشتغال با بانک برای پرداخت تسهیلات

, امضای قرارداد ۱۶ هزار و ۳۰۰ طرح اشتغال با بانک برای پرداخت تسهیلات,

با توجه به گذشت چند ماه برای تدوین لایحه و تصویب قانون پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در مجلس، فرایند فراخوان، ثبت نام متقاضیان و پرداخت تسهیلات عملا از بهمن ماه وارد فاز اجرایی شد که بر اساس اطلاعات به روز دریافتی، تا دیروز (۳۰ تیرماه)، در مجموع ۱۶ هزار و ۳۷۲ طرح اشتغالزا در ۶ ماه گذشته پس از تایید در دستگاه‌های اجرایی و کمیته‌های فنی ملی و استانی، توسط چهار موسسه عامل پرداخت کننده این تسهیلات به تایید رسیده است.

,

برای این میزان طرح مصوب معادل ۳۲۶۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی با تلفیق منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک ها اختصاص یافته است که بخشی از آن به متقاضیان پرداخت شده و بخش دیگر نیز در نوبت تشکیل پرونده و پرداخت قرار دارند.

,

, ,

ثبت ۲۸۰ هزار طرح اشتغالزا در سامانه کارا

, ثبت ۲۸۰ هزار طرح اشتغالزا در سامانه کارا,

اطلاعات به دست آمده از سامانه کارا مطابق جدول مذکور نشان می دهد از ابتدای بهمن ۹۶ تا دیروز در مجموع ۲۸۰ هزار و ۲۹۹ طرح اشتغالزا توسط متقاضیان در این سامانه به ثبت رسیده که این طرح‌ها به تناسب نوع فعالیت اقتصادی (کشاورزی، گردشگری، صنعتی و...) به دستگاه اجرایی مربوط ارجاع داده شده است.

,

از بالغ بر ۲۸۰ هزار طرح ثبت شده در سامانه کارا، ۹۸۰۷۵ طرح توسط دستگاه اجرایی مربوطه تایید و به کمیته فنی استان نیز ارجاع داده شده که پس از بررسی طرح‌ها در نهایت ۴۴ هزار و ۷۹۲ طرح از طرف کمیته‌های فنی به یکی از چهار موسسه عامل بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون، پست بانک یا صندوق کارآفرینی امید ارسال شده است که از بین این طرح‌ها، در مجموع ۱۶ هزار و ۳۷۲ پروژه و طرح اشتغال‌زا به تصویب موسسات عامل رسیده است.

,

تاکنون نیمی از منابع ۱.۵میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی یعنی حدود ۳ هزار میلیارد تومان در قالب دو مرحله به چهار موسسه عامل پرداخت شده که با تلفیق ۳ هزار میلیارد از منابع داخلی بانک ها در مجموع ۶ هزار میلیارد تومان تاکنون برای اشتغالزایی در روستاها، منبع مالی تامین شده است.

,

قرار است ۶ هزار میلیارد تومان دیگر(۳ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و ۳ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانک های عامل) برای اجرای طرح های اشتغالزا تا پایان شهریورماه در قالب اجرای برنامه ملی اشتغال روستایی اختصاص یابد.

,

برنامه ملی اشتغال روستایی از سال گذشته با دریافت مجوز از رهبر انقلاب با اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع چهار موسسه عامل مذکور با هدف رونق اشتغال در مناطق روستایی، عشایری و مرزی آغاز شد.

,
منبع: مهر
, منبع: مهر]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه