اخبار داغ

30 سال از بمباران شیمیایی زرده و دیره گذشت؛

سندهای زنده یک جنایت ضدبشری +تصاویر

سندهای زنده یک جنایت ضدبشری +تصاویر
بمباران شیمیایی روستای نسار دیره سفلی در روز 31 تیرماه 1367 همزمان با بمب باران شیمیایی روستای زرده در غرب ایران است مورد حمله ارتش عراق قرار گرفت که یکی از تکان دهنده ترین اقدامات جنایتکارانه رژیم صدام در جریان جنگ عراق علیه ایران بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد  بمباران شیمیایی روستای نسار دیره سفلی در روز 31 تیرماه 1367 همزمان با بمب باران شیمیایی روستای  زرده در غرب ایران است مورد حمله ارتش عراق قرار گرفت که یکی از تکان دهنده ترین اقدامات جنایتکارانه رژیم صدام در جریان جنگ عراق علیه ایران بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

طی آن هواپیماهای عراقی اقدام به حمله با گاز خردل و عامل اعصاب نمودند. قربانیان حادثه روستاییان و زائران بی دفاعی بودند که در مراسم مذهبی عید قربان شرکت کرده بودند.

,

از میان اهالی روستای زرده و اطراف آن، 275 نفر بلافاصله شهید و حدود 1500 نفر مصدوم شدند. همچنین آلودگی شیمیایی، باغ‌های زیبای روستا را خشک و تا مدتها غیر قابل استفاده نمود.

,

, ,

در همان روز اهالی روستایی در بین دو شهر سرپل ذهاب و گیلانغرب، هدف بمباران شیمیایی دیگری توسط ارتش عراق قرار گرفتند. تنها در روستای "نسار دیره" بیش از 600 روستایی و کشاورز از جمله زنان و کودکان دچار آسیب‌ها و بیماری دائمی شدند که در اثر مواجهه با گاز خردل ایجاد می شود.

,

, ,

اهالی این روستاها با مشکلات دیگری نیز مواجه شدند: از آنجا که بسیاری از آنها کشاورز بودند، گذران زندگی آنها وابسته به زمینی بود که بعد از حمله شیمیایی آلوده شد. نگرانی ها در مورد احتمال باقی ماندن آثار مواد شیمیایی در منطقه همچنان باقی است که هم اکنون نیز بیشتر ساکنان این روستا ها مجروح شیمیایی هستند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه