اخبار داغ

مدیرکل انتقال خون استان سمنان خبر داد؛

مراجعه بیش از ۱۴ هزار نفر از مردم استان سمنان برای اهدای خون طی ۴ ماهه نخست سال جاری/ وجود بیشترین اهداکننده مستمر در دامغان

مراجعه بیش از ۱۴ هزار نفر از مردم استان سمنان برای اهدای خون طی ۴ ماهه نخست سال جاری/ وجود بیشترین اهداکننده مستمر در دامغان
مدیرکل انتقال خون استان سمنان از مراجعه بیش از 14 هزار نفر از مردم استان برای اهدای خون طی 4 ماهه نخست سالجاری خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، پژمان صالحی‌فر مدیرکل انتقال خون استان سمنان در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن نهم مردادماه، سالروز تاسیس سازمان انتقال خون برگزار شد با بیان اینکه این سازمان در سال 1353 و با تلاش‌های پروفسور فریدون علاء تاسیس شد گفت: این سازمان ماموریت تامین و انتقال خون و فرآورده‌های خونی را در کشور برعهده دارد و در دهه‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های شگرفی در این زمینه بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مدیرکل انتقال خون استان سمنان از برنامه‌های این سازمان برای تامین باکیفیت خون و فرآورده‌های خونی در سالهای اخیر خبر داد و افزود: پرسنل سازمان انتقال خون با وجود تمام محدودیت‌های مالی و انسانی، از هیچ تلاشی برای تامین خون با کیفیت در سریع‌ترین زمان ممکن دریغ نمی‌کنند.

,

صالحی‌فر با اشاره به امکان تولید بیش از 7 نوع فرآورده‌های خونی در استان اظهار کرد: در سالهای گذشته در تجهیزات اداره کل انتقال خون استان کمبودهایی وجود داشت که خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت گرفته با ستاد مرکزی و پیگیری مسئولان بسیاری از کمبودها رفع شده است.

,

وی به افتتاح سردخانه مرکز جامع انتقال خون استان با اعتباری بالغ بر 100 میلیون تومان در روز‌های آینده اشاره کرد و گفت: مرکز پلاسما فرزیس اداره کل انتقال خون استان سمنان نیز فروردین‌ماه سالجاری به بهره‌برداری رسید که این اتفاق، تحول مهمی در تولید این فرآورده خونی در استان ایجاد کرد.

,

مدیرکل انتقال خون استان با تاکید بر اینکه ارزش پلسما و پلاکت خون کمتر از خون کامل نیست ادامه داد: در مرکز جامع اهدای خون سمنان، علاقه‌مندان می‌توانند نوع فرآورده خونی مورد نظر خود را برای اهدا مشخص کنند.

,

صالحی‌فر از مراجعه بیش از 14 هزار نفر از مردم استان سمنان به 4 مرکز انتقال خون در استان طی 4 ماهه نخست سالجاری خبر داد و گفت: 11 هزار نفر از این افراد موفق به اهدای خون شدند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1 درصد رشد داشته است.

,

وی با اشاره به رتبه ممتاز استان سمنان در تعداد اهداکنندگان خون تصریح کرد: به ازای هر 1000 نفر از جمعیت استان سمنان، 46 اهداکننده خون وجود دارد در حالیکه در  کشور به ازای هر یکهزار نفر به طور متوسط 27 اهداکننده خون وجود دارد.

,

این مقام مسئول در اداره کل انتقال خون استان سمنان با بیان اینکه 79 درصد از اهداکنندگان خون در استان را اهداکنندگان مستمر تشکیل می‌دهند گفت: بیشترین اهداکننده مستمر خون در استان مربوط به شهرستان دامغان با 87 درصد است و متوسط کشوری آن نیز 55 درصد است.

,

صالحی‌فر ایجاد شبکه ملی خون‌رسانی را یکی از اقدامات مهم سازمان انتقال خون کشور برشمرد و افزود: در هر هفته، 300 تا 400 واحد خونی از استان سمنان به استانهای نیازمند مانند تهران و سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود.

,

وی اهدای داوطلبانه خون را یکی از ویژگی‌های مثبت انتقال خون در ایران دانست و گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تا پایان سال 2030، فرآیند دریافت خون در تمام کشورها باید به طور داوطلبانه صورت بگیرد.

,

مدیرکل انتقال خون استان از برنامه این سازمان برای انتقال نسل اهداکنندگان خون از نسل‌های اول و دوم به متولدین دهه 70 خبر داد و گفت: یکی از دلایل اصلی توجه ویژه به متولدان دهه 70 برای اهدا خون، بهره‌مندی این افراد از واکسن‌های هپاتیت و برخی واکسن‌های مهم در دوره کودکی است که کیفیت بالای خون این افراد را به دنبال داشته است.

,

صالحی‌فر با محتمل دانستن کاهش تعداد اهداکنندگان خون در سالهای پیش‌رو تاکید کرد: نیاز به خون سالم، مختص قشر و یا گروه سنی خاصی نیست و هر فردی ممکن است در مقطعی به خون سالم نیاز پیدا کند لذا تمام افراد جامعه و نیز دستگاه‌های فرهنگی باید در این زمینه مشارکت کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و فعالان مطبوعاتی نقش بسیار مهمی در فرهنگ سازی اهدای خون دارند که بدین وسیله از این عزیزان برای مشارکت بیشتر در حوزه اهدای خون دعوت می‌کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه