اخبار داغ

یک کارشناس حوزه نفت در گفتگوی تفصیلی با دانا تشریح کرد:

امکان ادامه فروش نفت کشور با مدیریت قوی/ در بدترین شرایط با دور زدن تحریم ها 2 میلیون بشکه نفت فروختیم/ بستن تنگه هرمز آخرین راه است

امکان ادامه فروش نفت کشور با مدیریت قوی/ در بدترین شرایط با دور زدن تحریم ها 2 میلیون بشکه نفت فروختیم/ بستن تنگه هرمز آخرین راه است
یک کارشناس حوزه نفت ضمن یادآوری این نکته که باید اتکای کشور به نفت را به کمترین حد برسانیم گفت: روحانی در شرایطی بستن تنگه هرمز را اعلام کرد که خود را طرفدار حل مشکلات دنیا با مذاکره می دانست و کسی نمی تواند در داخل به آقای روحانی بگوید ما نظریات مهم اقتصاد مقاومتی را در کشور داریم و اگر قرار بود با آمریکا به جنگ برسیم نیازی به مذاکره نبود.
[

محمود کریمی بیرانوند، کارشناس حوزه نفت در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص ادعای ایران برای تحریم نفتی ایران و رساندن میزان فروش نفت ایران به صفر اظهار داشت: اعلام تاریخ 5 نوامبر برای به صفر رساندن فروش نفت ایران و تحریم های نفتی در شرایطی است که در این تاریخ هر ساله تحریم های قبلی تمدید می شوند و تحریم جدیدی علیه ایران وضع نمی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه افزود: آمریکا به دنبال فشار آوردن به بودجه کشور از طریق قطع کردن درآمد های نفتی ایران است؛ از این طریق می خواهند فشار به بدنه جامعه را بیشتر کرده تا فشار به جامعه بیشتر از قبل احساس شود و اعتراضات و ناآرامی ها شکل گرفته و منجر به آشوب اجتماعی در کشور شود تا بتوانند به زعم خود موجب براندازی نظام شوند.

,

این کارشناس حوزه نفت با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین ابزار غرب برای مقابله با ایران تحریم است نه جنگ بیان داشت: باید بدانیم آمریکا چگونه می خواهد نفت ایران را تحریم و به قول خود به صفر برساند؛ آیا این سیستم یک سیستم دستورالعملی و بخش نامه ای خواهد بود و یا اینکه به صورت عملی ساز و کار اجرایی پرهزینه ای برای این اقدام انجام می دهند.

,

 

,

تصور غلطی از قدرت آمریکا در افکار عموم مردم شکل گرفته

, تصور غلطی از قدرت آمریکا در افکار عموم مردم شکل گرفته, تصور غلطی از قدرت آمریکا در افکار عموم مردم شکل گرفته,

کریمی در ادامه تأکید کرد: این تصور در بدنه جامعه وجود دارد که غرب هر وقت که بخواهد تا هر جا که بخواهد و به هر شکلی می تواند ایران را تحریم کندو به ایران ضربه بزند؛ این نگاه اساساً کارشناسی نبوده و بر اساس واقعیت تجارت بین الملل قرار ندارد؛ این مسیر ما را به غلط می اندازد.

,

وی با بیان اینکه آمریکا اگر بخواهد نفت ایران را تحریم کند مشخصاً بهترین کاری که انجام دهد بسط گروه های تجاری راهبردی اقتصادی در سراسر دنیا و مذاکرات دقیق علمی و اجرایی با کشورها و شرکت هایی است که از منافع نفتی ایران استفاده می کنند بوده است.

,

این کارشناس حوزه نفت ضمن برشمردن کشورهایی که از منافع نفتی ایران استفاده می کنند عنوان کرد: کشورهایی نظیر هند، چین، کره و کشورهای اروپایی منفعت نفت ایران را به طور مستقیم می برند؛ آنها وقتی می خواهند نفت ایران را تحریم کنند با بیانیه و دستورالعمل این کار را انجام نمی دهند بلکه تمام دنیا را می گردند و با افراد موثر، پالایشگاه ها و شرکت های نفتی گفتگو کرده و آنها را مجاب به نخریدن نفت ایران می کنند.

,

کریمی با بیان اینکه آمریکا در تحریم ایران بسیار مصمم و عمل گراست تصریح کرد: گزینه ها و راهکارهای اقتصادی که آمریکا به کشورهای دیگر می دهد مسیر را برای تحریم نفت ایران از سوی کشورهای دنیا بازتر می کند.

,

وی با تأکید بر اینکه ما باید اتاق جنگ اقتصادی دشمن را جدی بگیریم عنوان کرد: اینگونه نیست که به یک دستور آمریکا کشورها بگویند دیگر نفت ایران را نمی خریم؛ اگر منافع شرکت ها در خصوص تأمین نفت مورد نیازشان به خطر بیفتد هیچ گاه زیر بار تحریم های آمریکا علیه ایران نخواهند رفت.

,

 

,

اعزام تیم‌های اقتصادی آمریکا به دنیا و نتیجه نگرفتن آنها

, اعزام تیم‌های اقتصادی آمریکا به دنیا و نتیجه نگرفتن آنها, اعزام تیم‌های اقتصادی آمریکا به دنیا و نتیجه نگرفتن آنها,

این کارشناس حوزه نفت در ادامه افزود: شنیده می شود که 50 گروه تجاری آمریکا در سراسر دنیا در حال رایزنی با کشورها هستند تا بتوانند به آنها راهکارهایی برای جایگزین کردن نفت ایران ارائه بدهند که در همین راستا اخیراً نیکی هیلی به هندوستان سفر کرده و یا هیأت دیگری به چین و کره اعزام شده است.

,

کریمی با بیان اینکه دیگر چشم دنیا به دهن آمریکا نیست عنوان کرد: آمریکا مسیر سختی برای قانع کردن کشورهای دنیا برای نخریدن نفت ایران در پیش دارد مشخصاً تنها راه ایران این نیست که بنشیند و سخنرانی کند؛ مرحله پدافندی برای ایران بسیار مهم است؛ آمریکا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران شورای روابط خارجی خود را 80 نفر افزایش داده است (380 نفر) تا مسیر تحریم علیه ایران هموار تر شود.

,

وی با انتقاد از پاسخ های ایران به تحریم های آمریکا گفت: باید این سوال از مسئولان ایرانی پرسیده شود که چند نفر به صورت تخصصی در حال کار کردن روی پاسخ های ایران به تحریم های آمریکا علیه ایران هستند.مجلس، دولت و نهادهای مرتبط در حال دادن بیانیه علیه آمریکا هستند و هیچ اقدام عملی در این راستا دیده نمی شود.

,

این کارشناس حوزه نفت با بیان اینکه اگرچه گروه های پژوهشی زیادی در حوزه نفت در کشور در حال فعالیت هستند اما سیاست موثری برای مقابله با تحریم های آمریکا وضع نمی شود. اعلام اینکه ما تنگه هرمز را می بندیم سیاست عملی برای مقابله با تحریم های نفتی آمریکا نیست.
 

,
,

فروش نفت کشور با مدیریت امکان پذیر است

, فروش نفت کشور با مدیریت امکان پذیر است, فروش نفت کشور با مدیریت امکان پذیر است,

کریمی با بیان اینکه آمریکا در حال طراحی نرم برای مقابله با ایران است عنوان کرد: پاسخ ایران به طراحی های نرم آمریکا رجز خوانی های سخت شده است که این استراتژی 100 درصد غلط است؛ راه مبارزه با تحریم ها تلاش موثر و تمرکز کردن برای حل این مشکل است.

,

وی ضمن انتقاد از به انتظار نشستن دولت برای اینکه ببینند با اروپا می توانند وارد مذاکره بشوند یا خیر بیان داشت: اینگونه نمی توان فروش نفت را مدیریت مدیریت کرد؛ بستن تنگه هرمز برای زمانی است که ما راه دیگری به جز این نداشته باشیم اما سیاست های اقتصاد مقاومتی اگر در کشور اجرا شود بزرگترین مسیر پیش روی ماست.

,

این کارشناس حوزه نفت با بیان اینکه نشستن برای اینکه طرف غربی برای ما تصمیم بگیرد خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است عنوان کرد: ما به راحتی می توانیم وارد مباحث آفندی شویم؛ برای زمین نخوردن نفت ایران کارهای زیادی میشود انجام داد، اقتصاد مقاومتی بالاتر از این است و می گوید در چنین شرایطی ما می توانیم اقدامات زیادی انجام دهیم که طرف غربی زمین بخورد نه ایران.

,

 

,

آمریکایی ها بلوف می‌زنند؛ فروش نفت ایران هرگز به صفر نمی رسد

, آمریکایی ها بلوف می‌زنند؛ فروش نفت ایران هرگز به صفر نمی رسد, آمریکایی ها بلوف می‌زنند؛ فروش نفت ایران هرگز به صفر نمی رسد,

کریمی ضمن تاکید بر اینکه گروه های مشاوره ای مختلف باید در کل دنیا پخش شده و اقدام به رایزنی های اقتصادی کنند عنوان کرد: تا کنون در تیم مذاکره کننده خود تیم اقتصادی نداشته ایم و در یکی دو موردی هم که از افراد اقتصادی استفاده شد این افراد به جرم جاسوسی اکنون در زندان هستند. تا کنون هم تیم های اقتصادی غربی بودند که به ایران آمدند و نتیجه ای هم نداشت هیچ گاه ایران تیم اقتصادی برای رایزنی با طرف غربی نداشته و حتی چند مورد سفر که صورت گرفت با حضور خود رئیس جمهور بود.

,

وی ضمن بیان اینکه ترامپ همچنان سیستم و رفتار یانکی دارد عنوان کرد: بلوف زدن از خصیصه های بارز آمریکایی هاست؛ گاوچران ترین رئیس جمهور در طول تاریخ آمریکا ترامپ است که به حرف های او هرگز نمی توان اعتمادی داشت؛ حرف های ترامپ به عنوان یک آمریکایی تنها بلوف است؛ نه اینکه بگوییم رئیس جمهور آمریکا فاقد هوش است اما وی شخصی تاجر بوده و منافع اقتصادی را بر هر چیزی ترجیح می دهد.

,

این کارشناس حوزه نفت با تاکید بر اینکه به راحتی نمی توانند نفت ایران که چهارمین تولید کننده نفت دنیاست را به صفر برسانند یادآور شد: امکان پذیر نیست که دارنده اولین مجموعه زخایر نفتی دنیا و با کیفیت ترین آنها هیچ نفتی تولید نکند چرا که این مسیر سیستم انرژی دنیا را به خطر می اندازد و اکنون کشورها به لحاظ فنی هم نمی توانند به راحتی نفت ایران را با نفت دیگری عوض کنند و این یعنی شکست به صفر رساندن فروش نفت ایران.

,

کریمی همچنین گفت: مردم باید مطمئن باشند نه تنها تا 5 نوامبر یعنی 13 آبان بلکه تا سال های آینده هم امکان به صفر رساندن فروش نفت ایران برای آمریکا وجود ندارد و البته هم نباید ما از انجام حرکت های آفندی در کشور غافل شویم و باید کاری کنیم که اولین متضرر به صفر رسیدن نفت ایران خود غرب به ویژه آمریکا باشد.

,

 

,

هیچ کشوری نمی تواند نفت ایران را با نفت عربستان جایگزین کند

, هیچ کشوری نمی تواند نفت ایران را با نفت عربستان جایگزین کند, هیچ کشوری نمی تواند نفت ایران را با نفت عربستان جایگزین کند,

وی با بیان اینکه آمریکا اعلام یم کند رایزنی های برای تولید نفت با عربستان کرده است تصریح کرد: مطالعاتی انجام شده است که نشان می دهد توان چاه های نفت عربستان به حدی نیستند که بتوانند جایگزین نفت ایران شوند و مطالعات نشان می دهد که به لحاظ فنی عربستان نیم تواند این رقم را تولید کند و از لحاظ داخلی درگیری های زیادی با کشورهای همسایه خود دارد که تامین نفت عربستان به خطر افتاده است.

,

این کارشناس حوزه نفت ضمن تاکید بر اینکه وارد کننده های نفت هم نمی توانند نفت ایران را با نفت عربستان جایگزین کنند بیان داشت: قطعاً آمریکا نمی تواند روی نفت عربستان به عنوان جایگزین نفت ایران حساب کند و از همین جهت به نظر می رسد عراق و یا کشورهای دیگر را برای تولید نفت جایگزین در نظر گرفته است که همین مساله هم زمان بر است.

,

کریمی در ادامه اظهار داشت: راه های فراوانی برای دور زدن تحریم ها در فروش نفت کشور وجود دارد؛ ایران می تواند از کانال های گوناگون این کار را انجام دهد؛ انجام کارهای تخفیفی و مجموعه راه کارهایی که برای درو زدن تحریم ها وجود دارد بسیار زیاد است و این اقدامات را ایران پیش از این هم انجام داده است.

,

 

,

آمریکا به دنبال مذاکره مستقیم و کنترل ایران است

, آمریکا به دنبال مذاکره مستقیم و کنترل ایران است, آمریکا به دنبال مذاکره مستقیم و کنترل ایران است,

وی با تاکید بر اینکه این اظهارات آمریکا بیشتر جنگ رسانه ای است عنوان کرد: آمریکا به دنبال مذاکره با ایران است تا بتواند امتیاز های بیشتری از ایران بگیرد و در کنار مهار کردن قدرت هسته ای، قدرت های دیگر ایران را نیز مهار کند. این تصمیم قطعاً تصمیم نظام و مردم نیست.

,

این کارشناس حوزه نفت در ادامه افزود: اولین برداشتی که طراح تحریم ها از اعلام بسته شدن تنگه هرمز و دفاع از این مساله در ایران داشتند این بود که دست ایران خالی است و نمی تواند هیچ پاسخ اقتصادی به آمریکا بدهد؛ آنها مطمئن شدند که ادامه فشارهای اقتصادی می تواند آمریکا را به نتایج مطلوب درباره ایران برساند.

,

کریمی همچنین گفت: اقتصاد مقاومتی نظریه ای بود که می توانست ایران را در بدترین شرایط تحریمی سر پا نگه دارد و از طرف دیگر غرب را متضرر اصلی تحریم ایران داشته باشد اما وقتی مسئولان پاسخ سخت به تهدید نرم آمریکا می دهند یعنی اقتصاد مقاومتی را پیاده نکرده و به دنبال پیاده کردن سیاست های آن هم نیستند.

,

وی بیان داشت: اگر ما تنگه هرمز را ببندیم اولین متضرر چین است که در حال حاضر تنها کشوری است که علیه تحریم های آمریکا ایستاده و 5 درصد نفت خود را از ایران خریداری می کند؛ چرا روحانی که در 5 سال گذشته شعار دوری از جنگ سر داده و گفته نمی خواهد فضا امنیتی شود اولین پاسخ خود را یک پاسخ نظامی و امنیتی اعلام کرد؟

,

 

,

در بدترین شرایط با دور زدن تحریم ها 2 میلیون بشکه نفت به فروش رساندیم

, در بدترین شرایط با دور زدن تحریم ها 2 میلیون بشکه نفت به فروش رساندیم, در بدترین شرایط با دور زدن تحریم ها 2 میلیون بشکه نفت به فروش رساندیم,

این کارشناس حوزه نفت ضمن یادآوری این نکته که باید اتکای کشور به نفت را به کمترین حد برسانیم عنوان کرد: روحانی در شرایطی بستن تنگه هرمز را اعلام کرد که خود را طرفدار حل مشکلات دنیا با مذاکره می دانست و کسی نمی تواند در داخل به آقای روحانی بگوید ما نظریات مهم اقتصاد مقاومتی را در کشور داریم و اگر قرار بود با آمریکا به جنگ برسیم نیازی به مذاکره نبود.

,

کریمی در پایان تصریح کرد: ما پاسخ های اقتصادی زیادی برای مقابله با تحریم های آمریکا داریم اما در حال حاضر مجلس و دولت در حالی که هنوز تحریمی علیه ایران وضع نشده است، مدیریت اقتصادی کشور را رها کرده اند؛ ستاد های مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور که یکی دوتا هم نیستند مشخص نیست چه کاری انجام می دهند.

,

وی با اشاره به تحریم های نفتی در سال های 90 تا 92 عنوان کرد: بیشترین تحریم های نفتی در این سال ها بود که شرایط الان بدتر از آن زمان نیست؛ ما با دور زدن تحریم ها تا 2 میلیون بشکه نفت هم به فروش می رساندیم؛ این در حالی است که در حال حاضر جبهه جهانی دیگر مانند گذشته با آمریکا همراهی نمی کند و هنوز هیچ تحریمی باز نگشته است.

,

 

,

محکمترین پاسخ ما به تحریم نفت، سیاست های اقتصادی است نه بستن تنگه هرمز

, محکمترین پاسخ ما به تحریم نفت، سیاست های اقتصادی است نه بستن تنگه هرمز, محکمترین پاسخ ما به تحریم نفت، سیاست های اقتصادی است نه بستن تنگه هرمز,

این کارشناس حوزه نفت در پایان تصریح کرد: در حال حاضر تحریم های سوئیفت و بسیاری از تحریم ها برداشته شده و تا این تحریم ها دوباره وضع شود فرصت زیادی برای بهبود شرایط اقتصادی خود داریم؛ جامعه جهانی مانند قبل زیر بار تحریم های ظالمانه علیه ایران نمی رود اما مسئولان اقتصاد را رها کرده اند.

,

این کارشناس حوزه نفت در پایان تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی حمله اقتصادی به دنیا و حداقل کاری که می توانیم بکنیم این است که پیشرفت و توسعه کشورهای اروپایی که بر پایه فروش نفت به آنها صورت گرفته کند کرده و به مرور به صفر برسانیم و این یکی از بهترین اقداماتی است که ایران می تواند در قبال غرب انجام دهد.

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه