اخبار داغ

جهاد گران بی ادعا؛

اردوهای جهادی راهکار آبادانی/ محرومیت زدایی، مهمترین هدف اردوهای جهادی

اردوهای جهادی راهکار آبادانی/ محرومیت زدایی، مهمترین هدف اردوهای جهادی
جهادگران بی ادعایی که با حضور در مناطق محروم خراسان جنوبی علاوه بر رفع محرومیت ها زمینه ساز خودسازی خویش می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، جوانانی کم ادعا اما پردغدغه نقاطی دوردست اما با صفا، فضایی مملو از بی‌امکاناتی اما صمیمی، مردمانی تنگدست اما گشاده رو، غذاهایی کم و البته کم هزینه اما دلچسب و همگی در کنار هم می‌شود بخشی از ذهنیتی که با رفتن به اردو‌های جهادی برایتان به وجود می‌آید. اردوهایی که در سال‌های اخیر با لبیک گفتن جوانان انقلابی کشورمان به فرمان رهبر معظم انقلاب به شکوفایی رسید و تبدیل شد به جبهه‌ای از جبهه‌های انقلاب که در آن در کنار نمایان شدن اخلاص این جوانان، سازندگی نقاط محروم کشور و صدالبته خودسازی جوانان متعهد ایرانی رقم می‌خورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

از جمله موضوعاتی که قرآن کریم بارها در آیات مختلف بر آن تاکید کرده و مؤمنان را به آن سفارش کرده است، جهاد در راه خداوند است خداوند متعال در قرآن کریم در وصف جایگاه و اهمیت جهاد در دین مبین اسلام، می‌فرماید: آیا پنداشته‌اید که داخل بهشت می‌شوید، بی‌آنکه خداوند جهادگران و شکیبایان شما را معلوم بدارد ( آل عمران /142).

,

 

,

یکی از طرح‌هایی که در کشور در راستای رفع محرومیت و آبادانی مناطق محروم اجرا شد، طرح اردوهای جهادی و طرح هجرت دانشجویی است که توسط سازمان بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفت و در مدت زمانی که از آن می‌گذرد، برکات خوبی را با خود به همراه داشته است.

,

 

,

اردوی جهادی برای هر فردی تعریفی خاص دارد یکی آن را آمیزه‌ای ازمهر، ایمان، عشق و برای خدمت رسانی به هم نوع در مناطق محروم می‌بیند و دیگری آن را آزمونی برای سنجش خود دیده که ببیند چقدر می‌تواند در برابر ناملایمات از نفس خود مایه بگذارد.

,

 

,

گروه های جهادی نامی آشنا برای جوانانی است که می‌خواهند راه جهادگرانی را ادامه دهند که روزگاری نه چندان دور پس از پیروزی انقلاب چه سختی ها که به جان نخریدند تا خنده ای بر لبان مردم مستضعف بنشانند.

,

 

,

مجید جاودانی مسئول گروه جهادی شهید وزوایی دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: گروه جهادی شهید وزوایی از سال 1395 به همت چند نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف راه اندازی شده است.

, خاورستان,

 

,

وی افزود: نقطه هدفی که ما برای خود داشتیم در هر استان با توجه به ظرفیت و داشته ها و نداشته های استان‌ها متفاوت بود؛ ما برای کار خراسان جنوبی را با محوریت شهرستانهای کم برخوردار و روستاهای محروم تر انتخاب کردیم.

,

 

,

مسئول گروه جهادی شهید وزوایی دانشگاه صنعتی بیان کرد: ما در اولین اردی جهادی روستاهای شهرستان زیرکوه را برای کارهای عمرانی انتخاب کردیم؛ محور فعالیت ما در روستاهای شهرستان زیرکوه کار در زمینه کانال های آبرسانی به مزراع کشاورزی بود.

,

 

,

جاودانی عنوان کرد: علت اینکه ما بحث آبرسانی و احیای کانالهای  آبرسانی  در روستاها را انتخاب کردیم هدف کمک به جامعه هدف بیشتری بود با این نگاه که مزیت حضور ما در روستاها شامل حال همه مردم شود؛ احیای قنوات و آبرسانی باعث رونق کشاورزی شده و در نهایت سود مثبت آن به همه مردم روستا می‌رسد.

,

 

,

 وی ادامه داد: با پیش بردن این هدف که منفعت ما در روستاها به همه مردم برسد، در شهرستان زیرکوه کانال آب را احیا کردیم و برای اینکه آبرسانی به مزارع کشاورزی مردم از طریق کانال های خاکی در زمین نفوذ می‌کرد به این نتیجه رسیدیم که مسیر کانال را سیمان کنیم؛ بر این اساس تبدیل کانال خاکی به سیمانی را برای رساندن آب به مزارع کشاورزی در برنامه خود قرار دادیم با این رویکرد که آب کمتری در خاک نفوذ کند و از طرف دیگر باعث افزایش آب و در نتیجه رونق کار کشاورزی مردم در روستاها شود.

,

 

,

مسئول گروه جهادی شهید وزوایی دانشگاه صنعتی اظهار کرد: بعد از اینکه اولین اردوی های جهادی ما  در عید سال 95 به پایان رسید اردوی بعدی خود را در بخش شاه کوی شهرستان نهبندان آغاز کردیم.

,

 

,

جاودانی ادامه داد: در آنجا نیز پروژه هایی که  انجام شد سه مورد کانال آبرسانی و یک مورد ساخت مدرسه بود؛ که ساخت مدرسه نیز به دلیل اهمیت وجود یک مدرسه در روستا بود اما همانطور که قبلا هم گفتم محوریت کار ما کمک به رونق و بهبود سطح معیشت همه مردم  و نه تنها موضوعات عمرانی است.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: اردوی جهادی بعدی ما در منطقه شوسف نهبندان با محوریت روستای افضل آباد بود.

,

 

,

مسئول گروه جهادی شهید وزوایی دانشگاه صنعتی گفت: روستای افضل آباد که هم اکنون ما در نیز در حال احیای کانال آبرسانی آن هستیم  قنات  روستا در آبان ماه سال قبل توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خراسان جنوبی پس از 15 سال احیا شده؛ و قبل از این کار کشاورزی به گونه ای که اکنون در این روستا وجود دارد، نبوده است.

,

 

,

جاودانی بیان کرد: کانال های آب روستا احیا شد و وضعیت آب برای کشاورزی نیز در افضل آباد بهبود پیدا کرد.

,

 

,

وی اظهار کرد: بر اساس بازدیدی که در ایام عید سال 97 در این منطقه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که احیای کانال آبرسانی روستای افضل آباد می‌تواند کمک بسیار زیادی به رونق اقتصادی در زمینه کشاورزی در منطقه شوسف کند بر این اساس برای اینکه به هدف خود دست پیدا کنیم بحث سیمان کردن کانال آبرسانی این روستا را در دستور کار خود قرار دادیم.

,

 

,

مسئول گروه جهادی شهید وزوایی دانشگاه صنعتی با بیان اینکه مشکل اصلی خراسان جنوبی و منطقه شوسف در زمینه آب است، یادآور شد: در این منطقه حدود 12 روستا اصلا آب لوله کشی اصلا ندارند و به وسیله تانکر های سیار آبرسانی می‌شود؛ لذا این موضوع باعث شده که وضعیت معیشت آنها تحت تاثیر قرار گیرد و آب قابل توجهی برای کشاورزی نداشته باشند.

,

 

,

جاودانی بیان کرد: خوشبختانه روستای افضل آباد با احیای قنات و کانال آبرسانی سیمانی که انجام شده وضعیت بهتری در زمینه کشاورزی نسبت به سایر روستاها دارد.

,

 

,

وی عنوان کرد: 800 متر از این کانال در ایام عید امسال سیمان شد و 800 متر دیگر از محل اصلی کانال تا مزارع کشاورزان باقی مانده است که انشاءالله در ایام تابستان انجام خواهد شد.

,

 

,

مسئول گروه جهادی شهید وزوایی دانشگاه صنعتی اظهار کرد: محوریت اصلی گروه جهادی شهید وزوایی بحث عمرانی نیست اما با توجه به اینکه ظرفیت و مطالبه گری دانشجویان دانشگاه شریف در زمینه مباحث عمرانی بیشتر است ما موضوع عمرانی و آبادانی را در روستاها برای احیای زندگی و معیشت مردم انتخاب کردیم .

,

 

,

جاودانی خاطرنشان کرد: موضوعات فرهنگی را بیشتر دانشجویان بسیجی خواهر بر عهده دارند ضمن اینکه برادران نیز در زمینه فرهنگی تلاش می‌کنند؛ اما دانشجویان خواهر با آموزش مهارت هایی برای انجام کار در خانه به زنان روستایی به رونق وضعیت خانواده ها از طریق فعالیت در خانه مشغول کمک قابل توجهی به قشر روستایی دارند.

,

 

,

وی بیان کرد: مهمترین تفاوتی که گروه جهادی ما نسبت به سایر گروه های جهادی دارد بحث مطالبه گری تخصصی و اقتصادی است؛ یعنی ما در روستای افضل آباد با توجه به بررسی هایی که از خاک منطقه و سایر اقدامات انجام دادیم در صدد این برآمده که کار را به صورت علمی و بر اساس تحقیقات انجام دهیم که بتواتیم این منطقه را به قطب اقتصادی استان تبدیل کنیم.

,

 

,

مسئول گروه جهادی شهید وزوایی دانشگاه صنعتی گفت: با توجه به بررسی های انجام شده از خاک و شرایط آب و هوایی در این منطقه مشخص شد که کشت محصولاتی از جمله زرشک،زعفران و پسته برای این روستا  و منطقه مناسب است.

,

 

,

جاودانی گفت: هدف ما این است که با همکاری جهاد کشاورزی در این منطقه مردم را به سمت تغییر الگوی کشت هدایت کنیم.

,

 

,

وی اظهار کرد: اغلب دانشجویانی که در این گروه جهادی عضو هستند دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف هستند و از طرف دیگر هر کدام از دانشجویان از یک استان کشور در اردوهای جهادی شرکت می‌کنند؛ هدف همه ما این است  که اعضای گروه جهادی با خلوص نیتی که دارند برای ریشه کن شدن فقر و محرومیت در روستاهای محروم و مرزی خراسان جنوبی تلاش کنند.

,

 

,

 

,

 

,
, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه