اخبار داغ

گلایه غرفه‌داران مرز ماهیرود از استانداری و اداره مالیات/ نقره‌داغ غرفه‌داران با پرداخت مالیات سنگین

گلایه غرفه‌داران مرز ماهیرود از استانداری و اداره مالیات/ نقره‌داغ غرفه‌داران با پرداخت مالیات سنگین
غرفه‌دارانی که در بازارچه مرزی ماهیرود مشغول صادرات کالا به کشور افغانستان هستند، از این‌که برای آن‌ها مالیات سنگین وضع کرده‌اند، گلایه دارند و اعلام می‌کنند: با این شرایط در آینده نزدیک قطع‌شدن صادرات از خراسان جنوبی بعید نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی دارای 4 بازارچه مرزی است که چند سالی شده سه بازارچه مرزی این استان از طرف دولت افغانستان بسته شده و تنها یک بازارچه در شهرستان سربیشه فعال است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

خراسان جنوبی به واسطه اینکه استان صنعتی و تجاری نیست، نیاز دارد مسیری برای صادرات کالا از سایر استان‌ها به سمت افغانستان باشد و به این طریق بتوان رونق اقتصادی استان را بالا برد.

,

 

,

در تنها بازارچه مرزی فعال خراسان جنوبی، غرفه‌داران با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

,

 

,

قطع‌شدن صادرات از خراسان جنوبی بعید نیست

,

یکی از غرفه‌دارانی که در بازارچه مرزی میل 78 شهرستان سربیشه به کار صادرات مشغول است در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: مشکل بزرگی که هم‌اکنون در صادرات داریم، پرداخت مالیات بسیار سنگینی است که به صورت ناگهانی به ما تحمیل شده است.

, خاورستان,

 

,

وی با بیان این‌که در آینده نزدیک قطع‌شدن صادرات از خراسان جنوبی بعید نیست، افزود: در این شرایط سخت اقتصادی و پرداخت مالیات بسیار زیاد، ما غرفه داران در مرز نمی‌خواهیم که از خراسان جنوبی صادرات داشته باشیم.

,

 

,

این غرفه دار بیان کرد: مشکلی که هم اکنون برای ما در خراسان جنوبی برای پرداخت مالیات به وجود آمده در صورتی است که در کل استان‌های مجاور هیچ گونه مالیاتی بعد از چندین سال برای صادرات اخذ نمی‌شود.

,

 

,

وی عنوان کرد: برای خراسان جنوبی از سوی اداره کل دارایی از سال 1391 مالیات در نظر گرفته و اجرایی شده است.

,

 

,

این غرفه دار اظهار کرد: در سال‌های قبل به دلیل صادرات به ما غرفه داران در مرز جایزه داده می‌شد اما متاسفانه اکنون اداره دارایی استان برای ما با مبالغ بسیار بالا مالیات در نظر گرفته و عملا ما را از کار کردن انداخته اند.

,

 

,

عدم پاسخ دادن مسئولان به مشکلات غرفه داران در مرز ماهیرود

,

وی گفت: مسئولانی برای بررسی وضعیت ما در مرز از استان و وزارت‌خانه آمدند و ما مشکلات خود را مطرح کردیم اما متاسفانه تاکنون کسی پاسخی به ما نداده است.

,

 

,

این غرفه دار با بیان اینکه هم اکنون با این شرایط عملا ما بیکار شده و نمی‌دانیم که چه کنیم، تصریح کرد: به هر جایی که مراجعه می‌کنیم کسی جواب ما را نمی‌دهد.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز منتظر پاسخ مسئولان اداره کل مالیات خراسان جنوبی هستیم که درصد معینی مالیات برای ما مشخص کنند چرا که ما در مرز خریدار یا فروشنده نیستم و درآمد زیادی نداریم که بخواهیم در مرز خرید و فروش بار داشته باشیم در صورتی که مسئولان برای گرفتن مالیات از ما همه غرفه داران را به عنوان خریدار و فروشنده در نظر گرفته و ما را مشمول مالیات کرده اند.

,

 

,

این غرفه دار گفت: اگر ما به عنوان خریدار و فروشنده هستیم باید در این میان برای معاملات مان پولی رد و بدل شود در صورتی که اینگونه نیست.

,

 

,

اداره کل امور مالیاتی همراهی نمی‌کند

,

وی اظهار کرد: اداره مالیات می‌تواند حساب‌های بانکی ما را به طور محرمانه بررسی کند و ببیند که آیا این صادرات برای ما سودی دارد یا نه؟ که متأسفانه همین کار را هم نکرده و فقط می‌گویند از شما مالیات می‌گیریم.

,

 

,

این غرفه دار عنوان کرد: مالیات گرفتن برای صادرات در خراسان جنوبی در صورتی است که در استان‌های مجاور ما یعنی سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی بابت صادراتی که انجام می‌شود هیچ گونه مالیاتی دریافت نمی‌شود و حتی بخشودگی و معافیت ماده 141 را نیز شامل مؤدیان کرده اند.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه بر اساس اظهارات مسئولان در اداره کل مالیات خراسان جنوبی میزان مالیاتی که در سال گذشته از مؤدیان مالیاتی دریافت شده 147 درصد بوده است، گفت: آیا درست است در این شرایط سخت اقتصادی و وضعیت خشکسالی های 20 ساله از مردم بیچاره این منطقه مالیات‌هایی با این مبالغ گرفته شود؟

,

 

,

این غرفه دار اظهار کرد: اگر واقعا 147 درصد مالیات دریافت شده است پس خراسان جنوبی رتبه اول را در کشور دارد حال در این شرایط سوال این است که آیا میزان جذب اعتبارات و بودجه برای استان و شهرستان از وزارت‌خانه به همین نحو بوده است؟

,

 

,

وی ادامه داد: اداره کل مالیات خراسان جنوبی که برای دریافت مالیات اول است کاش در جذب اعتبارات و بودجه هم اول بود.

,

 

,

گوش شنوایی برای شندین حرف‌های ما وجود ندارد

,

این غرفه دار بیان کرد: در شرایط نابسامان وضعیت آب و هوا در مرز و شرایط سخت اقتصادی که برای ما به وجود آورده اند صدای ما اصلا بیرون نمی آید چه برسد به اینکه صدای ما به جایی برسد هر چند گوش شنوایی نیز برای شندین حرف‌های ما وجود ندارد.

,

 

,

وی گفت: از ابتدای سال 97 از صادرات در مرز دست برداشته ایم چراکه در سالهای 88 و 89 برای صادرات جایزه دریافت می‌کردیم در صورتی که هم اکنون اگر بخواهیم صادرات انجام دهیم باید مالیات نیز پرداخت کنیم.

,

 

,

این غرفه دار گفت: مشکلی که هم اکنون در بازارچه مرزی میل 78 به وجود آمده بیش از 100 نفر را که فقط کار صادرات انجام می‌دهند و خودشان فروشنده و خریدار نیستند درگیر کرده است.

,

 

,

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی چهار بازارچه مرزی داشته که سه بازارچه بسته شده و فقط بازارچه میل 78 در شهرستان سربیشه فعال است، خاطرنشان کرد: این بازارچه هم به جای اینکه برای غرفه داران درآمدزایی داشته باشد همان مقدار کم درآمد آنها به بهانه پرداخت مالیات از غرفه داران گرفته می‌شود.

,

 

,

این غرفه دار اظهار کرد: در استان سیستان و بلوچستان از چاه‌خرما تا کنارک چابهار وجب به وجب آن بازارچه مرزی است و در آنجا اصلا خبری از پرداخت مالیات نیست اگر در خراسان جنوبی این همه بازارچه مرزی وجود داشت می‌خواستند با مؤدیان خود چکار کنند؟

,

 

,

وی عنوان کرد: از اسفندماه سال قبل از طریق سازمان بازارچه‌ها چندین بار برای مسئولان مربوطه در استان و وزارت‌خانه نامه ارسال کردم و پیگیر بودم اما تاکنون اصلا جوابی دریافت نکرده ام.

,

 

,

دیدار با وزیران راحت‌تر است تا استاندار خراسان جنوبی

,

این غرفه دار گفت: با توجه به اینکه من نماینده غرفه دارها هستم بارها برای بیان مشکلات تا بهارستان رفته ام و مسائل را مطرح کرده ام اما متأسفانه در استان خودم در زمان استاندار سابق و استاندار فعلی نتوانسته ام دیدار حضوری با شخص اول استان داشته باشم و مشکلات خود را مطرح کنم.

,

 

,

وی متذکر شد: مسئول سازمان بازارچه های استان هر هفته برای ملاقات حضوری با استاندار برای من وقت می‌گیرد اما هر هفته بنا به یک دلیل برنامه ملاقات من با شخص استاندار لغو می‌شود.

,

 

,

این غرفه دار بیان کرد: ما با هر کس و هر جایی که بخواهیم می‌توانیم ملاقات داشته باشیم اما ملاقات با استاندار برای ما بسیار سخت و تاکنون اصلا محقق نشده است. رفتن به مرکز کشور و ملاقات با وزیران برای ما غرفه دارهای بازارچه مرزی ماهیرود راحت تر است تا دیدار با استاندار خراسان جنوبی!

,

 

,

وی به میزان صادرات کل غرفه دارهای میل 78 در سال 96  که حدود 700 میلیون دلار بوده و خوب بودن این رقم اشاره کرد و گفت: با این شرایط که کار ما باعث رونق اقتصادی استان می‌شود،  اداره دارایی در حال نامه نگاری و انجام کارهایی است که از ما مالیات بگیرد.

,

 

,

این غرفه دار بیان کرد: اکنون با توجه به بخش نامه ای که برای پرداخت مالیات آمده و بر اساس برنامه توسعه پنجم بوده باید از اواخر سال 95 و ابتدای سال 96 پرداخت مالیات از سوی ما اجرایی میشد در حالی که در خراسان جنوبی از ابتدای سال 95 این بخش‌نامه اجرایی شده است.

,

 

,

وی یادآور شد: میزان مالیات تعیین شده سال 95 برای من فقط 60 میلیون تومان، مالیات از 40 ماشین است. ما غرفه داران در مرز بابت هر ماشین 100 هزار تومان می‌گرفتیم یعنی در طول سال برای 40 ماشین 4 میلیون تومان درآمد داشتیم، حال میزان مالیات درنظر گرفته شده برای من 60 میلیون تومان است.

,

 

,

این غرفه دار گفت: در سال‌های گذشته صادرات، طبق ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات بود اما در خراسان جنوبی قانون را زیر پا گذاشته اند و به تبصره و ماده آن استناد کرده بر اساس ماده و مبناهای خودشان از ما مالیات می‌گیرند.

,

 

,

وی با اشاره به این شرایط وضعیت صادرات بسیار سخت شده و اگر شرایط به این روند ادامه داشته باشد صادرات از خراسان جنوبی تعطیل خواهد شد، تصریح کرد: اداره کل مالیات خراسان جنوبی اگر بخواهد می‌تواند با غرفه داران در بازارچه مرزی ماهیرود مساعدت کند به این طریق که از بانک‌ها و حسابهای بانکی ما استعلام گرفته و متوجه شوند که ما خودمان خریدار و فروشنده بوده ایم یا واسطه؟

,

 

,

این غرفه دار گفت: اگر ما را به عنوان خریدار و فروشنده در نظر بگیرند حق و حقوقی که باید پرداخت کنیم عرف است و هیچ مشکلی نداریم اما اینکه من واسطه باشم و سود حاصله از خرید و فروش کالا به من هیچ ارتباطی نداشته باشد، بخواهم مالیات های سنگین پرداخت کنم اصلا منصفانه و عادلانه نیست.

,

 

,

وی اظهار کرد: چرا هم اکنون پس از چند سال بر اساس بخش نامه ای که ما اصلا اطلاعی از آن نداشته ایم می‌خواهند مالیات چند سال را از ما بگیرند؟

,

 

,

این غرفه دار بیان کرد: اگر از سال 96 دریافت مالیات از غرفه داران انجام می‌شد کمی برای ما قابل تحمل بود اما اینکه از سال 90 به بعد برای ما پرداخت مالیات مشخص شده و باید پرداخت کنیم بسیار سنگین است.

,

 

,

وی عنوان کرد: وقتی که ما در حال صادرات هستیم اگر همان اول سال به ما بگویند که در این  سال باید مبلغ مشخصی مالیات پرداخت کنید بهتر است که ما نیز با مشتریان کنار آمده و برای خود برنامه ریزی کرده و مبلغ مالیات کنار بگذاریم نه اینکه اکنون بعد از چند سال از ما مالیات بخواهند و این همه متضرر شویم.

,

 

,

عدم حمایت از فعالان در مرز

,

این غرفه‌دار گفت: به هیچ وجه در خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند از فعالان و غرفه‌داران حاضر در مرز هیچ حمایتی نمی‌شود.

,

 

,

وی ضمن گلایه از استاندار خراسان جنوبی، تصریح کرد: آقای استاندار فقط حرف می‌زند و هیچ حمایتی از ما نمی‌کند ما خواستار جلسه حضوری با استاندار هستیم اما امکانش برای ما فراهم نمی‌شود، وقتی استاندار وقت ندارد شنونده مشکلات ما باشد چگونه می‌خواهد درد و مشکل ما را حل کند؟

,

 

,

این غرفه دار ادامه داد: استانداری در هر استان حرف اول را می‌زند اما در این‌جا از ما هیچ حمایتی نکرده است.

,

 

,

غرفه‌دارانی که با پرداخت مالیات در مرز نقره داغ می‌شوند

,

وی عنوان کرد: همه بازارچه‌های استان بسته شده و فقط یک بازارچه مرزی فعال است در این بازارچه هم که غرفه داران را در آن با پرداخت مالیات های سنگین نقره داغ می‌کنند.

,

 

,

این غرفه دار گفت: به حساب اداره مالیات، ما در مرز، کار صادرت را انجام می‌دهم و درآمد و سود از صادرات عاید ما می‌شود اما این ادعا در صورتی است که من برای پرداخت مالیات یکسال خود که 60 میلیون تومان است می‌خواهم منزل مسکونی‌ام را بفروشم. برای پرداخت مالیات سال‌های دیگر نمی‌دانم چه باید کنم.

,

 

,

عدم هماهنگی ارزش کالا با مالیات پرداختی

,

یکی یگر از غرفه داران در مرز ماهیرود که از پرداخت مالیات های سنگین گلایه دارد در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: ابتدا که ما در اینجا آغاز به کار صادرات کردیم گفتند که صادرات معاف از مالیات است.

, خاورستان,

 

,

وی گفت: از سال 95 بخشنامه ای صادر شده که صادرات در صورتی معاف از مالیات است که اسناد و مدارکی ارائه شود این در صورتی است که ما دفتر و اظهارنامه و هر آنچه که داشته ایم را پلمپ کرده و تحویل داده ایم اما حال در این شرایط از ما اسناد و مدارک می‌خواهند.

,

 

,

این غرفه دار بیان کرد: کارخانه ها هم به ما فاکتور که همان اسناد و مدارک است ارائه نمی‌دهند و بر این اساس هم‌اکنون ما مشمول پرداخت مالیات شده ایم.

,

 

,

این غرفه دار اظهار کرد: از دیگر مشکلات ما این بوده مالیاتی که تعیین می‌شود بر اساس نرخی است که گمرک اعلام می‌کند در صورتی که اصلا آن مبلغ غیرواقعی است چون گمرک ارزش کالاها را براساس گران‌ترین قیمت کالایی که صادر می‌شود، مشخص می‌کند و در کل کشور اجرا می‌شود.

,

 

,

وی عنوان کرد: اینگونه مشخص کردن مالیات برای ما غرفه داران در مرز اصلا به صرفه و درست نیست. مالیاتی که برای ما در نظر گرفته می‌شود بر اساس ارزش واقعی کالا نیست.

,

 

,

این غرفه دار با بیان اینکه برای عنوان مشکلات خود به اداره کل مالیات استان مراجعه کرده ایم، اظهار کرد: مسئولان اداره کل می‌گویند از مرکز کشور گفته شده که شما مشمول پرداخت مالیات هستید و باید مالیات پرداخت کنید.

,

 

,

وی تصریح کرد: ما غرفه داران در مرز خریدار و فروشنده نیستم بلکه ما فقط واسطه هستیم برای صادارت اما مالیات را از ما می‌گیرند که این اصلا عادلانه نیست.

,

 

,

این غرفه دار با اشاره به اینکه برخی از شرکت و کارخانه ها کارت بازرگانی نداشته و اجازه صادرات ندارند، بیان کرد: من غرفه دار و واسطه به دلیل مسئولیتی که دارم کالا تولیدی شرکت و کارخانه را صادر می‌کنم اما مالیات را باید کارخانه ها و شرکت‌هایی که ما محصول آنها را صادر می‌کنیم پرداخت کنند.

,

 

,

وی ادامه داد: چون این شرکت و کارخانه ها کد اقتصادی و ملی به ما نمی‌دهند ما غرفه دارها به عنوان صادر کننده باید مالیات اینها را پرداخت کنیم.

,

 

,

این غرفه دار اظهار کرد: در سال 1395 از مرز حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان صادرات داشته‌ام که باید برای این مبلغ صادرات، مبلغ 8 میلیون و 200 هزار تومان مالیات پرداخت کنم در صورتی که اگر بر مبنای خرده فروشی بخواهیم به این صادرات نگاه کنیم نباید این مبلغ مالیات را من پرداخت کنم. این مبلغ مالیات یعنی اینکه من 80 میلیون تومان سود داشته ام در صورتی که اینگونه نیست.

,

 

,

غرفه‌داران در مرز ماهیرود گلایه‌هایی دارند که لازم است اداره کل مالیاتی و استانداری خراسان جنوبی جهت حل مشکلات آن‌ها، ورود کرده و در جهت حل مشکلات صادرات اقدام کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه