اخبار داغ

تبن،بندری باستانی با ساحلی شگفت انگیز در غرب هرمزگان+تصویر

تبن،بندری باستانی با ساحلی شگفت انگیز در غرب هرمزگان+تصویر
تبن، بندر کوچکی در غرب هرمزگان است که به دلیل وجود روستایی تاریخی به این نام شهره دارد و مردمش از دیرباز به شغل صیادی و ماهیگیری فعالیت دارند .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛سراسر نوار ساحلی هرمزگان خواستگاه جوامع بشری بسیاری بوده که در طول تاریخ نقش بسزایی در رونق و آبادانی منطقه داشته اند همچنین به واسطه تبادلات تجاری گسترده با کشورهای دور و نزدیک برخی از نقط دنیا از قبیل هند، پاکستان و کشورهای آفریفایی وام دار فرهنگ و اصالت این استان پهناور هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

شرق تا غرب نوار ساحلی هرمزگان بنادر بسیاری با پیشینه دیرینه تاریخی دور و دراز در خود جای داده که هر کدام از آن ها در زمینه های خاص تجاری نام آور بوده اند از این رو بندرتبن واقع در غرب هرمزگان یکی از قدیمی ترین بنادر صیادی کشورمی باشد که در جنوب شهر کوشکنار از توابع شهرستان پارسیان  شده است.

,

بندر تبن یکی از نام آورترین بنادر تاریخی است که علاوه بر جایگاه ویژه در امر صیادی در زمینه تجارت غرب هرمزگان نیز مورد استفاده قرار می گرفته و با کشورهای حاشیه خلیج فارس داد و ستد دیرینه دارد.

,

 

,

, ,

تبن، بندر کوچکی است که به دلیل وجود روستایی تاریخی به این نام شهره دارد و مردمش به واسطه فاصله حداقلی ۲۰۰ متری از دریا به شغل صیادی و ماهیگیری فعالیت دارند از این رو می توان دریا و شرجی را مهم ترین منبع ارتزاق ساکنان منطقه دانست.

,

تِبن در لغت به " کاه" معنی می شود و مردم آن در گذشته ازاین بندر کوچک به  " دُبی"  کاه صادر می کردند و در مقابل از آنجا اقلام مصرفی خود راتهیه می کردند.

,

سواحل زیبا مرجانی و ماسه‌ای  بکر بندر تبن یکی از مهم ترین ظرفیت های گردشگری غرب هرمزگان به شمار می رود که با وجود ضعف زیرساخت های توریستی همه سال مسافران بسیاری را از اقصی نقاط کشور به سمت خود می کشاند اما کاستی های موجود باعث شده تا این بندرتاریخی مغفول بماند و به نحوه احسن مورد استقبال واقع نشود.

,

ساحل تبن در بخش های صخره ای  و  باریکه های شنی نمودار است که چشم انداز خارق العاد و زیبایی را بوجود آورده است همچنین این مکان محل پهلوگرفتن قایق های کوچک ماهیگیری است.

,

 

,

, ,

تلاش صیادان در محیط بکر و چشم انداز طبیعی تبن به جذابیت و زیبایی این روستا افزوده است همچنین به دلیل حفظ اکوسیستم دریا می توان در منطقه گونه های مختلف دریایی نظیر مرجان ها، ماهی های زینتی و لاک پشت های سبز را در ساحل بندر مشاهده کرد.

,

سایه مهجوریت و محرومیت در بندر تبن تا اندازه ای است که بسیاری از بومیان هرمزگان نیز با این روستای تاریخی بیگانه هستند و هیچ تصوری از آن ندارند این در حالی است که با توسعه آن می توان زمینه برگزاری تورهای گردشگری دریایی، حمل ونقل دریایی ورزش‌ها، تفریحات آبی و ساحل گردی در منطقه ایجاد کرد و به عنوان کانون گردشگری غرب هرمزگان معرفی کرد.

,

بی مهری ها نسبت به این بندرتاریخی با وجود ظرفیت های بالقوه موجب شده تا ساکنان تبن در اوج گمنامی با ضعف زیرساخت های عمرانی دست و پنجه نرم کرده و تنها راه امرار معاششان صیادی به شیوه خرد و سنتی باشد.

,

ساکنان بندر تبن از ابتدایی ترین زیر ساخت عمرانی نظیر جاده مناسب محرومند و به دلیل قرار گرفتن بندرگاه در موقعیت جغرافیایی فرسایش در معرض خطر می باشند لذا بارش های سیل آسای فصلی و غیرقابل پیش بینی امنیت جاده و ساکنان منطقه را به شدت تهدید می کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه