اخبار داغ

بانک مرکزی:

سرنوشت 9 میلیارد دلار کاملا مشخص است‌

سرنوشت 9 میلیارد دلار کاملا مشخص است‌
پس از طرح مطالبی در کانال‌های مختلف خبری رسانه‌ها با موضوع «سرنوشت نامعلوم ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی»، ‌بانک مرکزی اعلام کرد که سرنوشت 9 میلیارد دلار کاملا مشخص است و اظهارنظرهای رسانه‌ای باید با اطلاعات دقیق باشد‌.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به تازگی یکی از خبرگزاری‌های داخلی در خبری با عنوان «سرنوشت نامعلوم ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی» به نقل از یکی از اعضای ‌کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ( ‌یوسفیان ملا)‌ مطرح کرده است که «سرنوشت ۹ میلیارد دلار ارزی که با نرخ دولتی داده شده است مشخص نیست».

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران,

بر این اساس و در پاسخ به اظهارات منتشر شده از سوی آقای یوسفیان ملا توضیحاتی اعلام می‌شود. ‌

,

اصولا فرآیند واردات رسمی کالا به کشور به اجمال از مراحل زیر تشکیل یافته است:

,

1-‌اخذ پروفرما(پیش فاکتور) از فروشنده خارجی / انعقاد قرارداد با فروشنده خارجی
2-‌انجام ثبت سفارش نزد وزارت صنعت، معدن، تجارت (کسب اجازه رسمی ورود کالا به کشور)
1-3 تخصیص ارز توسط بانک مرکزی پس از درخواست بانک عامل واردکننده (تایید گواهی ثبت آماری)
2-3 تامین ارز توسط بانک مرکزی به واسطه بانک عامل یا از طریق سامانه نیما و انتقال ارز به حساب فروشنده خارجی (با استفاده از ابزارهایی همچون حواله، برات یا اعتبار اسنادی)
4-‌ارسال کالا توسط فروشنده خارجی به گمرک مقصد (ورود کالا به کشور)
5-‌امور گمرکی و ترخیص کالا توسط وارد کننده

,
,
,
,
,
,

با توجه به توضیحات اجمالی فوق در خصوص فرآیند واردات کالا توجه به موارد زیر ضروری است:

,

1-از تاریخ 22 فروردین 97 مطابق مصوبه هیات وزیران انجام ثبت سفارش برای واردات کالا به کشور اعم از سرزمین اصلی و مناطق آزاد الزامی شده است.

,

2-ثبت سفارش‌های صادره دارای سه ماه اعتبار بوده و لزوما همه ثبت سفارش ها به مرحله تقاضا برای تخصیص ارز نمی‌رسند.

,

3-تخصیص ارز توسط بانک مرکزی در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه صورت پذیرفته و به معنی تامین و فروش ارز به وارد کننده نیست و صرفا به معنی مجوز خرید ارز از بانک مرکزی یا سامانه نیما در صورت تامین ریال لازم با اعتبار یک ماهه است.

,

4-در صورت تامین ارز، مطابق مقررات ارزی واردکننده حداکثر شش ماه فرصت دارد نسبت به ارایه اسناد حمل به بانک عامل و دریافت اعلامیه تامین ارز (مجوز ترخیص از گمرک) اقدام کند.

, واردکننده,

5-از زمان دریافت اعلامیه تامین ارز (ارایه اسناد حمل) وارد کننده حداکثر سه ماه فرصت دارد نسبت به ارایه پروانه گمرکی ورود کالا مطابق ثبت سفارش صادره و اسناد حمل ارایه شده به بانک عامل اقدام کند.(در مصوبه جدید دولت این مهلت ها به ترتیب به 3 و 2 ماه تقلیل یافته است).

,

نتیجه اینکه آمار ثبت سفارش اعلام شده تا این تاریخ لزوما به معنی ارز تخصیص یافته، ارز تامین شده و عدم ورود کالا به کشور نیست و همچنین ارز تخصیص یافته لزوما به معنی ارز تامین شده نیست و نیز ارز تامین شده تا این تاریخ نمی‌تواند به مفهوم عدم ورود کالا به کشور تلقی شود.

,

 در مورد 9 میلیارد دلار اشاره شده در مصاحبه آقای عزت الله یوسفیان ملا فقط در صورتی می توان اظهار نظر قطعی کرد که 3 ماه مهلت ارایه پروانه ورود کالا پس از حداکثر 6 ماه مهلت ارایه اسناد حمل، منقضی شده و کالایی به کشور وارد نشده باشد.

,

مطابق مقررات ارزی با انقضای مهلت های یاد شده بانکهای عامل مکلف هستند، به پیگیری عودت ارز تامینی و در صورت عدم ایفای تعهد ارزی توسط وارد کننده معرفی این دسته از واردکنندگان به سازمان تعزیرات حکومتی اقدام کنند.

,

همچنین همان طور که قبلا اعلام شده فهرست کامل افرادی که طی چهار ماه گذشته ارز به نرخ رسمی دریافت کرده‌اند، به نهادهای نظارتی و گمرک ارسال شده است که قطعا در صورت مشاهده هرگونه تخلف با برخورد مراجع نظارتی و قضایی همراه خواهد بود.

,

با توجه به توضیحات اشاره شده که مطالعه آن هم برای عموم مردم و هم برای سایر افراد صاحبنظر مفید به نظر می‌رسد، ذکر این نکته ضروری است که نمایندگان‌ مجلس و سایر اشخاصی که در مورد این گونه موارد به اظهار نظر رسانه‌ای می پردازند حتما باید از جزئیات مساله مطلع باشند و با اطلاعات کامل و دقیق با رسانه ها مصاحبه کنند زیرا در شرایط فعلی چنین گمانه زنی هایی موجب بروز تنش در سطح جامعه و التهاب آفرینی می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه