اخبار داغ

خانه نشینی، مزد ۴۵ سال آهنگری/ گوش شنوایی برای دغدغه های آهنگران بشاگردی وجود ندارد

خانه نشینی، مزد ۴۵ سال آهنگری/ گوش شنوایی برای دغدغه های آهنگران بشاگردی وجود ندارد
آهنگر بشاگردی با ۴۵ سال تلاش در این زمینه، گفت: برای رونق دادن به این گونه کارگاه ها، مهمترین نیاز سرمایه نقدی و موارد مالی است که استاد کاران محلی از آن بی بهره اند و پس از سال ها تلاش در این زمینه خانه نشین و تنها درآمدم دریافتی ماهیانه یارانه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ شهرستان بشاگرد واقع در جنوب شرقی استان هرمزگان یکی از متمدن ترین مناطق کشور است که قدمتی 3000 ساله دارد که از دیرباز تا کنون مهد پرورش استعداد های بسیاری در تمام زمینه ها بوده که با استفاده از امکانات موجود زندگی را در این منطقه آسان می ساختند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

در گذشته تعدادی از مردم این شهرستان به شغل آهنگری مشغول بودند که یکی از شغل های اجدادی مردم بشاگرد به شمار می ورد و تعداد اندکی استاد کاران در روستاهای بشاگرد مشغول به انجام آن هستند.

,

این شغل در سنوات گذشته به دلیل رونق کشاورزی در این منطقه یکی از مشاغل پر درآمد به شمار می رفته و مردمی که توانایی خرید ابزار آلات کشاورزی از شهرستان های اطراف را نداشتند نیاز های خود را از این کارگاه های سنتی برطرف می کردند.

,

, ,

امروزه با ماشینی شدن ابزار آلات و دسترسی آسان به شهر های دیگر اکثر مردم آهنگران سنتی شهرستان را فراموش و ابزار آلات خود را از شهر های همجوار تهیه می کنند.

,

عدم حمایت مردم و مسئولان از این کارگاه های سنتی باعث شده گرد فراموشی بر این شغل قدیمی بنشیند و استادکاران محلی پس از سال ها تلاش و عرق ریختن در این زمینه خانه نشین شوند.

,

نکته قابل توجه این است که در بسیاری از روستاهای بشاگرد همچنان از تولیدات دست این استاد کاران استفاده می شود و به دلیل پراکندگی و نبود محل فروش مناسب سود چندانی را نصیب آهنگران نمی‌کند.

,

مهم‌ترین نیاز این قشر زحمت کش، تقویت کارگاه های سنتی و ایجاد بازار فروش مشخص در سطح شهرستان و معرفی این تولیدات به شهر های اطراف است.

,

تاج محمد خرم نشین، یکی از سازندگان قدیمی چاقو های معروف بشاگردی و ابزار آلات سنتی کشاورزی در بشاگرد در گفتگو با خبرنگار فرهنگ کده، با اشاره به فراموش شدن این حرفه در سطح روستاها، اظهار کرد: برای رونق دادن به این گونه کارگاه ها، مهمترین نیاز سرمایه نقدی و موارد مالی است که استاد کاران محلی از آن بی بهره اند.

,

, ,

این آهنگر بشاگردی افزود: شرایط دریافت وام برای توسعه کارگاه ها بسیار سخت می باشد و ضامن به اصلی ترین معضل ما با توجه به نبود کارمند در سطح روستاها تبدیل شده است.

,

خرم نشین در ادامه به عدم اعتماد کارمندان برای ضمانت وام، از بانک ها و مسئولان درخواست پذیرش ضامن های زنجیره ای مردمی کرد.

,

وی آهنگری را شغل پدری خود دانست و گفت: 45 سال است که از دست پدرم و او هم از اجداد خود این حرفه را فرا گرفته و مشغول به فعالیت هستیم و توانایی ساخت تمامی وسایل مورد نیاز کشاورزی و چاقو های سنتی را دارم.

,

این چاقو ساز سرشناس بشاگردی ادامه داد: پس از سال ها تلاش در این زمینه به دلیل نبود حمایتی از این صنعت، خانه نشین، و تنها درآمدم دریافتی ماهیانه یارانه است.

,

, ,

خرم نشین با بیان اینکه پنج فرزند دارد، اظهار کرد: فقط یکی از فرزندان سواد ندارد و باقی آن ها در حال تحصیل هستند و دخترم هم در دانشگاه در رشته پرستاری مشغول به تحصیل است.

,

وی که در کارگاه کپری ساخته شده از شاخ و برگ درختان مشغول به فعالیت بود از عدم توجه مسئولان گله مند، و اظهار کرد: هیچ مسئولی به ما سرنمی زند و از مشکلات ماه آگاهی ندارند که باعث شده زندگی ما در سخت‌ترین شرایط موجود معیشتی و رفاهی سپری شود.

,

این آهنگر بشاگردی ادامه داد: خانه ای که در آن سکونت داریم، از طریق ستاد بازسازی طرح زلزله ساخته شده که پرداخت قسط ماهیانه آن و پرداخت هزینه برق و آب بسیار مشکل است.

,

خرم نشین گفت: آب را توسط تانکر های سیار دریافت می کنیم اما برای آن فیش پرداختی صادر می شود و هزینه برق هم با ساده‌ترین امکانات موجود در ماه گذشته 57 هزار تومان آمده که با توجه به وضعیت اقتصادی ضعیف ما در پرداخت آن‌ها به مشکل برخورده ایم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه