اخبار داغ

نماینده بوشهر در مجلس:

منطقه آزاد بوشهر به نفع مردم است/ درخواست انحلال شورای شهر بوشهر را می دهم

منطقه آزاد بوشهر به نفع مردم است/ درخواست انحلال شورای شهر بوشهر را می دهم
نشست پرسش و پاسخ نماینده بوشهر، گناوه و دیلم با دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ نماینده بوشهر، گناوه و دیلم شب گذشته در نشست با دانشجویان گفت: استان بوشهر تنها استان در کشور است با دارا بودن ویژگی هایی مانند قطب انرژی، نیروگاه اتمی، داشتن 937 کیلومتر ساحل با خلیج فارس و ظرفیت های دیگر باید هم اکنون جزء استان های توسعه یافته باشد اما پسوند محروم در کنار نام استان دیده می شود.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

از ابتدای حضور در مجلس 31 نطق و تذکر داشتم تا صدای مردم را به گوش مرکزنشینان برسانم. سال گذشته با یک اعتراض به رئیس جمهور  600 تا 700 میلیارد تومان به اعتبارات استان افزوده و این اعتبار باید در سال های گذشته باید از 2 درصد سهم نفت به استان اختصاص می یافت اما از اعتبارات استانی به همان میزان کم می شد و متوجه موضوع شده و پیگیری و کردیم و این سهم محقق شد.

,

در ادامه این نشست یکی از فعالین دانشجوی از نماینده استان در خصوص مناطق آزاد و ویژه تجاری سوال کرد و گفت: مناطق آزاد در سراسر جهان با اهداف مشخص با قوانین سخت گیرانه در خصوص تجارت در حال فعالیت هستند. سرمایه گذاری، عمران و آبادی، رشد و توسعه اقتصادی، انتقال فناوری، صادرات کالا و ایجاد اشتغال سالم و مولد در ایران برای این مناطق تعریف شده است و واردات به محدود تامین نیازهای ضروری و استراتژیک باشد اما در این سال های مناطق آزاد در کشور برغم این اهداف و سیاست گذاری در تحقق آن موفق نبوده اند. عدم بهبود شاخص های توسعه، عدم رونق اشتغال، افزایش قیمت زمین، افزایش شکاف طبقاتی، عدم موفقیت در جذب سرمایه گذاری خارجی و فناوری، قاچاق کالا و... از مشکلات مناطق آزاد و ویژه تجاری ایران است.

,

این دانشجو ادامه داد: رحیم زارع عضو کمیشیون اقتصادی مجلس در این رابطه گفته است که افزایش مناطق آزادی تجاری نه تنها کمکی به توسعه اقتصاد کشور کمکی نمی کند بلکه دریچه ای برای واردات شده است و رویکرد این مناطق وردات محور است و 86 وردات و تنها 14 درصد صادرات در این مناطق صورت می گیرد و افزایش مناطق آزاد ضد حمایت از تولید ملی است.

,

این دانشجو بیا کرد: یکی از امتیازات در نظر گرفته شده معافیت مالیاتی است و به طور مثال در کیش شرکت های زیادی ثبت شده اند اما فعالیت های آنها در شهرهای دیگر است و این محملی برای افراد سودجو است. با توجه به این موضوعات آیا درست است که وقتی هنوز مشکلات این مناطق حل نشده ما این مناطق را افزایش دهیم؟

,

خدری پاسخ داد: فلسفه و قانون مناطق آزاد برای توسعه است و این مناطق در جهان یک تجربه موفق است و اینکه موفق نبوده اند با تحقیق و ریشه یابی شود. با رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یک مناطره تلویزیونی داشته ام و خود ایشان در کمیسیون اقتصادی به منطقه آزاد رای مثبت داده اند. در حال حاضر 8 منطقه آزاد در لایحه دولت آمده است و من با مجموع آن مخالف هستم ودر جلسه کمیشیون اقتصادی مجلس خواستار این موضوع شدم که بوشهر از این لایحه دولت تفکیک و جداگانه بررسی شود . در فضای فعلی تصویر این لایحه در مجلس ممکن است به مشکل برخورد کند اما من بنا بر جلسات متعددی که با کارشناسان در خصوص منطقه ازاد بوشهر داشته ام و به استناد اعلام مرکز پژوهش های مجلس که به عنوان دیده بان مجلس است شهرستان بوشهر به عنوان مستعد منطقه برای ایجاد منطقه آزاد در کشور است و بر این اساس دلیلی وجود ندارد اگر منطقه آزاد در کشور مشکل دارد ما با این مناطق مخالف باشیم و هیچگاه برای حل یک ماسله صورت مساله را پاک نمی کنند.

,

وی ادامه داد: ما تاکید کرده این دستگاه های نظارتی، سازمان بازرسی، دیوان محاسبات باید نظارت خود را دقیق تر کنند و مناطق آزاد قطعا باعث توسعه و اشتغال می شود و اینکه گفته می شود مناطقه آزاد باعث گرانی می شود این موضوع فرعیات است. در لایحه دولت 13 منطقه ویژه و 8 منطقه آزاد پیشنهاد داده شده و در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شده است تلاش می کنم بوشهر از این لایحه منفک به صورت جداگانه بررسی شود. با رایزنی که کرده ام اگر در منطقه آزاد بوشهر در مجلس جداگانه مطرح شود تصویب می شود و با ظرفیت هایی که بوشهر دارد به ویژه در بحث اشتغال می تواند موثر باشد و آن آسیب هایی هم که گفته می شود قطعا هر چیزی معایبی دارد. با نظارت دقیق شرکت ها نمی توانند در این مناطق ثبت شوند و استفاده ببرند و در جای دیگر فعالیت کنند.

,

نماینده بوشهر در پاسخ به سوالی درباره افازیش قیمت سکه و دلار چرا شما موضع گیری شفاف و قاطعی در این باره نداشته اید؟ گفت: من مصاحبه های متعددی در بحث قیمت ارز و کالا داشته ام و پیشنهاداتی به وزیر اقتصاد نیز داده ام اما این در حیطه قوه مجریه است و ما در نشست های متعدد و مختلف کمیسیون ها و فراکسیون ها و شخصی با تیم اقتصادی دولت و در جلسات غیر علنی مجلس که با حضور تیم اقتصادی دولت برگزار شده است و ما راهکارهای برون رفت این مشکل را به رئیس جمهور داده ایم. قرار بر این شد اگر این پیشنهادها در مدت مقرر عملی نشد این پیشنهاد در قالب طرح در مجلس مطرح و قانون شود و دولت را ملزم به اجرای آن کنیم.

,

بخشی از افزایش قیمت ارز و کالا به دلیل جو روانی ایجاد شده است و بخشی متوجه خارج است و ما امروز باید با همدلی و همفکری و وحدت از این بحران و ابرچالش اقتصادی و جنگ اقتصادی آمریکا عبور کنیم و با تاکید رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) با همدلی و همکاری سه قوه از این شرایط به سلامتی عبور کنیم.

,

خدری در پاسخ به سوالی درباره پس گرفتن امضای سوال از رئیس جمهور به چه دلیل بوده است و آیا پست پرده خبری بوده و آیا سکوت در این شرایط صحیح است؟ گفت: برخی دوستان در فضایی که ما هستیم نیستند و فضایی که ما تصمیم گیری می کنیم بی خبر هستند و خارج از این فضا قضاوت کردن درست نیست. سوال از رئیس جمهور چند محور داشت و یکی از کسانی که به نوعی در طراحی سوالات نقش داشتند من بودم و پیگیری طرح سوال از رئیس جمهور از شش ماه گذشته بودم و به رغم رایزنی هایی که با من برای انصراف از طرح سوال بود اما پیگیر بودم و با موضع گیری هایی که داشتم یقینا مصلحت و منافع مردم را فدای منافع هیچ حزب و جناحی نکرده و نمی کنمو تمام موضع گیری های من بر اساس منافع مردم بوده است.

,

وی گفت: در یکی دوباری که سوال از رئیس جمهور از حدنصاب افتاد من امضای خود را پس نگرفتم. موضوعی که باعث شد من پیگیر طرح سوال از رئیس جمهور باشم بحث موسسات مالی اعتباری در کشور به ویژه در بوشهر بود که در دیدارهای مردمی خواسته مردم بود و من در خصوص موسسات مالی و اعتباری از رئیس جمهور داشتم با جلسات متعدد با رئیس بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در کمیسیون مجلس داشتیم و این مشکل در حوزه انتخابیه من به ویژه در مورد آرمان وحدت حل شد و این یکی از خواسته های من بود که حل شد. دلیل دیگر بعد از دیدار با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و تاکید ایشان بر ایجاد فضای وحدت و همدلی و برای اینکه به جامعه القای اختلاف بین دولت و مجلس نشود با اینکه سوال از رئیس جمهور حق مجلس است من امضای خود را پس گرفتم تا فضای امید و همدلی به جامعه تزریق شود. من پیشنهاد دادم این سوالات در قالب دعوت از رئیس جمهور به مجلس مطرح شود نه در قالب استیضاح و سوال طرح گردد.   

,

خدری در پاسخ به سوال استخدام افراد بومی در استان بوشهر در پروژه های نفت گاز، پاسخ داد: حمایت از نیروهای بومی در دستور کار من بوده و در نطق خود در مجلس مطرح کرده ام. یکی از مشکلات استان بوشهر توسعه نامتوازن است و وقتی که اسم استان بوشهر می آید تمام اذهان سمت منطقه ویژه و عسلویه قطب صنعتی می رود در صورتی که شمال استان از کوچکترین صنعتی محروم است و تمام تلاش ما این بود که این ذهنیت مرکز نشینان تغییر کند و در جلسات خود با مسئولان تاکید کرده ام عسلویه و منطقه ویژه باید آمار اشتغال پارس جنوبی از استان  بوشهر جدا شود.  نرخ بیکاری در استان بوشهر از متوسط کشور بالاتر است و در شهرستان دیلم آمار بیکاری 21 درصد است اما با اغدام آمار استان بوشهر با عسلویه آماری غلط انداز 11.2 درصد داده می شود که قابل قبول نیست و این موضوع در دیدار با مسئولان مختلف تاکید کرده ام. 70 درصد ظرفیت اشتغال استان در پارس جنوبی را افراد غیربومی گرفته اند.

,

نماینده استان در مجلس ادامه داد: قوانین که قبلا بودند ضمانت اجرایی داشتند اما در برنامه ششم توسعه مصوب کرده ایم حداقل 50 درصد ظرفیت در پارس جنوبی باید نیروهای بومی باشند و پیمانکاران بومی هم اولویت دارند و باید کار به آنها سپرده شود.

,

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی درباره نگرانی ها از نظارت ضعیف در گمرکات بوشهر گفت: همان روزی که کلیپ ترخیص شبانه خودروهای لوکس پخش شد ساعت یک بامداد با بسیاری از مسئولان در تهران تماس گرفتم و در حال حاضر کسانی که در ثبت سفارشات دخالت داشتند و اجازه خروج خودروها را دادند بازداشت شده اند و پرونده در مراجع قضایی سیر قانونی خود را طی می کند.

,

وی ادامه داد: در موضوع کالای ملوانی من پتوی خود را برداشتم و در گمرک خوابیدم و اعلام کردم تا زمانیکه مشکل حل نشود از اینجا نخواهم رفت که در حال حاضر این موضوع به یک ساماندهی رسیده است.

,

حجت الاسلام خدری درباره وضع نگران کننده آب استان گفت: استان بوشهر چهارمین استان بحرانی در وضع آب است و 90 درصد آب آن از استان های دیگر تامین می شود و متاسفانه حیطه تصمیم گیری در این باره بر عهده مدیریت استان نیست. برای ما قابل قبول نیست که در کنار خلیج فارس باشیم و مشکل تامین آب داشته باشیم کاری که کشورهای عربی سال هاست آن را انجام می دهند.

,

این نماینده مجلس درباره دفاع خود در مجلس از ربیعی وزیر کار در جلسه استیضاح وی گفت: استیضاح ربیعی خلاف قانون بود چراکه حق وزیر است که پیش از استیضاح در صحن علی مجلس در جلسه کمیسیون حاضر شود و با توضیحاتی می تواند نظر نمایندگان را برگرداند اما این کار صورت نگرفت.

,

وی افزود: ربیعی یک شخصیت سالم و پاکدست است و حتی زمانیکه در وزارتخانه ناهار می خورد حق این غذا را روی میز می گذارد؛ معتقدم اگر دولت چراغ دست گیرد و بگردد مثل آقای ربیعی کسی را پیدا نخواهد کرد چراکه در زمان ایشان شاهد هیچگونه اعتراض و اعتصابی از سوی کارگران نبودیم.

,

در ادامه یکی از دانشجویان خطاب به خدری اظهار داشت: شما چه تخصصی داشتید که کمیسیون انرژی مجلس را انتخاب کردید؟ حضورتان در کمیسیون انرژی مجلس چه ثمراتی برای استان داشته است؟ که خدری در پاسخ گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس انتخاب کمسیون برای نمایندگان 50 درصد به وضعیت حوزه انتخابیه و 50 درصد دیگر به تخصص نماینده بستگی دارد. 38 نفر به عنوان متقاضی کمیسیون انرژی بودیم، که از این تعداد 20 نفر را می خواستند که پاز همه این افراد مصاحبه گرفته شد، من شاخص اول را داشتم و نیز به مدت چهار سال قاضی ویژه رسیدگی به پرونده های نفتی بودم و چهار سال رئیس کمیته حقوقی قراردادهای نفتی در کمیسیون انرژی هستم؛ در تمامی قراردادها از IPC تا تمامی قراردادها من رفتم امضا کردم و بحث و بررسی کردم، همچینین به عنوان نماینده کمیسیون انرژی در کمیسیون اصل 90 به عنوان رئیس کمیته قضایی کمیسیون اصل 90 در بحث دکل های گمشده هستم.

,

خدری ادامه داد: از تمام ظرفیت ها هم از آقای زنگنه وزیر نفت استفاده کردم و اعتبارات که در بحث مسئولیت های اجتماعی برای منطقه گرفتم و در بحث برق از چیتچیان وزیر نیرو سابق و اردکانیان وزیر فعلی این وزارت با پیگیری هایی که با استاندار داشتیم خاموشی های استان را به حداقل رساندیم.

,

همچنین در جریان این نشست یکی از دانشجویان از عدم حضور خدری در بین مردم انتقاد کرد که این نماینده مجلس در پاسخ به این موضوع خطاب به این دانشجو عنوان کرد: شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید و شماره عینکتان را عوض کنید. من هر بار که از تهران آمدم دو روز در استان بودم و گناوه و دیلم رفتم، حوزه انتخابیه من نیمی از جمعیت استان است، حتی روستاهای تک خانوار را هم رفتم.

,

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تکذیب ادعاهای مطرح شده مبنی بر دخالت های وی در انتخاب شهردار بوشهر و تعیین گزینه هایی برای تصدی این سمت گفت: همه این حرف ها شایعه است و هیچ وقت در هیچ کدام از انتصاب ها دخالتی نداشته ام و این حرف همه فرافکنی است.

,

وی تاکید کرد: شورای شهر بوشهر پس از یک سال از استقرار هنوز نتوانسته شهردار برای این شهر انتخاب کند، بنده تقاضای انحلال این شورا را به وزارت کشور می دهم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه