اخبار داغ

معدن بوکسیت شاهوار، مجوز فعالیت از محیط‌زیست ندارد/ در صورت احراز تخلف، برخورد می‌شود

معدن بوکسیت شاهوار، مجوز فعالیت از محیط‌زیست ندارد/ در صورت احراز تخلف، برخورد می‌شود
قصه پردرد «شاهوار» شاهرود سال‌هاست که در محافل بیان می شود و تخریب آن به واسطه ایجاد معدن بوکسیت در دل طبیعت برای مردم شاهرود دغدغه شده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، فعالیت یک شرکت معدنی موسوم به بوکسیت تاش در بلندترین منطقه البرز شرقی و مرز بین استان های سمنان و گلستان، چندی است مورد اعتراض NGOهای مختلف مردمی و توجه رسانه ها قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

فعالیت این معدن در دامنه ی کوه شاهوار که در شمال شهرستان شاهرود و شرق روستای تاش قرار دارد از سال 91 آغاز شده وبرخی از شاهرودی ها بر این عقیده اند که فعالیتهای معدنی در جوار قله ی "شاهوار" علاوه بر ضربه زدن به نماد عظمت و قدرت مردم این دیار، بیش از مجوز فعالیتش انجام شده وتخریب های زیست محیطی را به دنبال دارد.

,

خبرنگار مرآت در همین خصوص گفتگویی را با چند نفر از مسئولان انجام داده است که در ذیل می آید؛

,

معدن بوکسیت شاهوار مجوز فعالیت از محیط زیست ندارد/ اعتراضات مردمی در حال پیگیری است

, معدن بوکسیت شاهوار مجوز فعالیت از محیط زیست ندارد/ اعتراضات مردمی در حال پیگیری است,

بهرام علی ظاهری معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه در خصوص صدور مجوز برای فعالیت این معدن استعلامی از محیط زیست به عمل نیامده است، گفت: مجوزفعالیت برای این معدن با استعلام از منابع طبیعی انجام نشده و از آنجا که "تاش" در مناطق آزاد یعنی خارج از مناطق تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد، دستگاه متولی حتما ضابطه یا قانونی دارد که بدون استعلام از محیط زیست، مجوز فعالیت صادر کرده است.

,

ظاهری با بیان اینکه گزارشات، حساسیت ها و اعتراضات مردمی در این خصوص به دستگاههای نظارتی و متولی امر انعکاس داده شده است، افزود: تمام شکواییه ها در این خصوص ارسال شده و این موضوع هم در سطح استان و هم در سطح کشور در حال پیگیری است.

,

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با قدردانی از حساسیت رسانه ها و انجوهای مختلف مردمی در خصوص هشدار و بیدار کردن به موقع برخی مسئولان، گفت: یکی از مواردی که محیط زیست با کمک مردم توانست انجام دهد این بود که شرکت مذکور را ملزم به ارائه ی طرح مدیریت زیست محیطی در خصوص فعالیت های معدنی کرد و این طرح باید جامع و کامل باشد و پس از تایید محیط زیست با رعایت ملاحظات زیست محیطی به کار خود ادامه دهد.

,

وی با بیان اینکه هر نوع فعالیت عمرانی، توسعه ای و معدنی در داخل طبیعت، تخریب هایی را به دنبال دارد، اظهار کرد: طبق لازمه ی محیط زیست این نوع موارد و فعالیتها باید به گونه ای باشد که اگر تخریب زیاد باشد با ادامه ی فعالیت مخالفت شود و یا ادامه ی فعالیت با کمینه کردن اثرات تخریبی انجام شود.

,

ظاهری تصریح کرد: در خصوص تخریب طبیعت علاوه بر محیط زیست دستگاه اصلی متولی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است که با جلوگیری از تخریب های بی رویه، باید در حفظ پوشش گیاهی کوشا باشد.

,

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در خصوص زمزمه هایی مبنی بر آلودگی آب سرچشمه بر اثر فعالیت معدن بوکسیت، بیان کرد: تا بررسی های جامع انجام نشود این مطلب تایید یا رد نمی شود و برای اظهار نظر در این خصوص باید منتظر بمانیم تا کل طرح مدیریت انجام و پایش شود.

,

معدن بوکسیت تاش فرآیندهای قانونی را طی کرده و هم اکنون در حال فعالیت است/ در صورت احراز تخلف، برخورد می شود

, معدن بوکسیت تاش فرآیندهای قانونی را طی کرده و هم اکنون در حال فعالیت است/ در صورت احراز تخلف، برخورد می شود,

احمد خرم معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شاهرود با بیان اینکه این معدن براساس فرایندهای قانونی که وجود داشته مجوز برداشت گرفته است، گفت: در سالهای گذشته استعلامات لازم در خصوص فعالیت معدن از دستگاههای متولی که اصل آن صنعت و معدن و منابع طبیعی ست، اخذ شده و صنعت و معدن نیز پروانه بهره برداری برایش صادر کرده و مشغول به فعالیت شده است.

,

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شاهرود با اشاره به بازدید نماینده وزیر صنعت و معدن از محل فعالیت معدن، اظهار کرد: در حال حاضر ابهاماتی در خصوص فعالیت این معدن بوجود آمده وفعالین زیست محیطی معتقد هستند که برداشت بیش از حد و غیر اصولی انجام شده یا مضراتی برای محیط زیست بوجود آورده است که بر همین اساس این موضوع بطور جدی در حال پیگیری است، جلسات متعددی در سطح مدیران کل و استان انجام شده و دستگاههای متولی اعم از امور آب، منابع طبیعی، محیط زیست و خود صنعت و معدن در حال انجام بررسی هایشان هستند.

,

وی افزود: بررسی های قانونی بر روی پاسخ های داده شده در حال انجام است و چنانچه تخلفی انجام شده باشد، برخورد لازم صورت می گیرد.

,

اعتراضات صورت گرفته در خصوص معدن تاش مستند نیست/ معدن تاش کارغیر قانونی انجام نداده است

, اعتراضات صورت گرفته در خصوص معدن تاش مستند نیست/ معدن تاش کارغیر قانونی انجام نداده است,

محمد رضا کاملی رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان شاهرود با بیان اینکه تاکنون مستندی برای اعتراضات صورت گرفته در خصوص معدن تاش ارائه نشده است، گفت: طبق روال معمول برای رسیدن به ماده ی معدنی تخریب ها و کند وکارهایی در داخل معدن انجام می شود و چنانچه رعایت مسائل قانونی در خصوص فعالیت معدن انجام نشده بود، قطعا با آن برخورد می کردیم.

,

رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان شاهرود با اشاره به بازدید معاون وزیر و رضایتمندی وی از رعایت اصول و قواعد معدنی انجام شده است، افزود: از آنجا که این معدن خصوصی نیست و وابسته به صنایع آلومینیوم ایران است و منافع شخصی ندارد خواه ناخواه خود را نسبت به رعایت استانداردها و مسائل زیست محیطی، موظف می کند چرا که هزینه های انجام شده در این راستا مورد پذیرش سازمان مرکزی شان می باشد.

,

کاملی با اشاره به تاثیر معدن بر اقتصاد منطقه، بیان کرد: منافع حاصل از حمل و نقل معدن به شرکتی به نام چشمه ساران که متعلق به مردم تاش است، برمی گردد و آنها هم تا حدودی از کاری که معدن و شرکت انجام داده، راضی هستند و علاوه بر آن یکسری کارهای دیگر نظیر دیوار کشی، ساخت حائل برای رودخانه، ساخت سوله و کارهای عام المنفعه دیگری هم در دستور کار قرار داده است.

,

رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان شاهرود با بیان اینکه معدن تمام مجوزهای اولیه و ثانویه را گرفته و تا بحال کار غیر قانونی انجام نداده است، در خصوص چرایی عدم گرفتن مجوز از محیط زیست، گفت: این معدن چون در مناطق 4 گانه محیط زیست کشور نیست، استعلامش را از منابع طبیعی گرفته است.

,

وی افزود: آنچه مسلم است این معدن در آن زمان نیاز به تاییدیه محیط زیست نداشته، با این حال یک طرح زیست محیطی هم ارائه داده بود و اگر طرح زیست محیطی همان اوایل فعالیت یعنی در سالهای 91 و 92 ارائه نشده بود، باید همان موقع اخطارش داده می شد.

,

کاملی تصریح کرد: طبق برگزاری جلسه ای که بهمن ماه سال 96 در سازمان با حضور مدیران منابع طبیعی، محیط زیست، دفتر نماینده شاهرود، استانداری و فرماندار وقت، مقرر شد دستگاه های متولی انتظاراتشان را از معدن اعلام کنند و اداره آب هم یک شرکت مشاور را برای انعقاد قرار داد به معدن معرفی کرد و همین روزها با طرح جامع زیست محیطی معدن از طرف همان شرکتی که محیط زیست تعیین کرده به معدن اعلام می شود و از اینجا به بعد معدن باید طبق همان طرح جامع زیست محیطی فعالیت کند.

,

رئیس اداره صنعت ومعدن شهرستان شاهرود در خصوص گفته هایی مبنی بر برداشت بیشتر از حد مجاز از معدن و آلودگی آب سرچشمه، گفت: با توجه به اینکه شرکت چشمه ساران تاش که حمل مواد بوکسیت را از معدن برای شرکت آلمینا انجام می دهد، متعلق به خود مردم تاش و مجهز به باسکول است از طرفی باسکول جاجرم هم این را تایید می کند و در چند نقطه مختلف بصورت بازخورد بر این امر نظارت می شود و کارشناسان معدن نیز هر2 یا 3 ماه یکبار میزان برداشت و تخمین های مد نظر را بررسی می کنند امکان برداشت غیر مجاز وجود ندارد.

,

وی افزود: اداره آب نیز شرکت مشاوری را برای نمونه گیری از آب به معدن معرفی کرده که باید گزارش خود را به اداره آب می داد،  تا امروز این سازمان هیچ موردی را مبنی بر آلودگی آب به ما اعلام نکرده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه