اخبار داغ

فروچاله ها در حال بلعیدن دشت پارسیان/ فرونشست زمین تهدیدی خاموش و آرام+تصاویر

فروچاله ها در حال بلعیدن دشت پارسیان/ فرونشست زمین تهدیدی خاموش و آرام+تصاویر
پدیده فروچاله ها در دشت پارسیان چند سالی است که به صورت خاموش و آرام در حال بلعیدن دشت است و خود را به آبادی ها نزدیک می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ پدیده فروچاله ها در دشت پارسیان چند سالی است که به صورت خاموش و آرام در حال بلعیدن دشت است و خود را به آبادی ها نزدیک می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

یعقوب دلدار، یکی از ساکنین روستای میلکی در گفتگو با خبرنگار هرمز با ابراز تاسف از فروچاله های ایجاد شده در جوار روستا، اظهار کرد: دشت غرب شهرستان پارسیان که روستاها و شهرهای میلکی، غورزه، عمانی، دشتی و کوشکنار به آن متصل است مدت زمان زیادی است که با ایجاد فروچاله ها به مرحله بحران رسیده و نیز چندین ساله که این شکاف ها ایجاد و روز به روز عمیق و طولانی تر می شود.

, یعقوب دلدار، یکی از ساکنین روستای میلکی در گفتگو با خبرنگار , هرمز,  با ابراز تاسف از فروچاله های ایجاد شده در جوار روستا، اظهار کرد: دشت غرب شهرستان پارسیان که روستاها و شهرهای میلکی، غورزه، عمانی، دشتی و کوشکنار به آن متصل است مدت زمان زیادی است که با ایجاد فروچاله ها به مرحله بحران رسیده و نیز چندین ساله که این شکاف ها ایجاد و روز به روز عمیق و طولانی تر می شود.,

دلدار با بیان اینکه در گذشته این دشت، پُر آب و سرسبز بود، اظهار کرد: متاسفانه در گذشته نه چندان دور در این دشت، کمتر از نیم متر به آب می رسیدیم و گواهی آن نیز یک چشمه خیلی بزرگ به نام بُخی بود بیش از ۵۰ هکتار از تخیلات این منطقه را سیراب می کرد.

,

فروچاله ها در حال بلعیدن دشت پارسیان

, فروچاله ها در حال بلعیدن دشت پارسیان,

وی به برخی دلایل ایجاد این فروچاله ها اشاره کرد و افزود: در چند سال گذشته به علت کاهش نزولات الهی، برداشت بی رویه و بدون مجوز آب های زیرزمینی و تخریب های وسیع توسط سنگ شکن ها، همه این دلایل دست به دست هم داده تا امروز شاهد فروچاله ها و گودال های عمیق باشیم.

,

, ,

دلدار از ساکنین روستای میلکی پارسیان، به ناکارآمدی جلسات و نظارت ها اشاره کرد و گفت: و عنوان کرد: نهادهایی مثل فرمانداری و آب منطقه ای که به بحران آب و فروچاله ها مربوط می شوند در جریان موضوع هستند و جلسات متعددی نیز در این راستا برگزار شده اما تاکنون خروجی مثبتی مشاهده نشده است.

,

وی، ایجاد سدها در پیدایش فروچاله ها را نیز موثر دانست و تصریح کرد: در سال هایی که بدون سد بودیم سیلاب هایی که از آب دبه و بردول به دشت وارد می شد، منطقه را سیراب می کرد ولی امروز بیش از ۱۵ سال است که آبی به این دشت وارد نشده و معمولا با هر سدی یک دشت از بین خواهد رفت.

,

دلدار، گفت: در این دشت با نیم متر حفاری که به آب می رسیدیم، امروز با ۴۰ متر نیز به آب نخواهیم رسید و اگر چاره اندیشی نشود و با این رویه ای که پیش خوایم برد، این شکافها و فروچاله ها روز به روز عمیق تر و طولانی تر خواهد شد.

,

, ,

 فرونشست زمین تهدیدی خاموش و آرام

,  فرونشست زمین تهدیدی خاموش و آرام,

احمد مبارکی، یکی دیگر از اهالی روستای میلکی با ابراز نگرانی از ایجاد فروچاله های زیاد در حوالی روستا، اظهار کرد: فروچاله هایی که در این منطقه ایجاد شده، خطری بزرگ برای ساکنین روستاست زیرا فاصله زیادی با روستا ندارد و در مواقع بارندگی اگر هر کدام از اهالی برای تفریح و ورزش به دشت وارد شوند احساس امنیت نمی کنند چون هر لحظه ممکن است که زمین دهان باز کند و یکی را ببلعد.

,

مبارکی، برداشت ای بی رویه آب خصوصا در زمینه کشاورزی را یکی از عمده ترین دلایل این فروچاله ها دانست و تاکید کرد: بارها اتفاق افتاده که کودکانی که برای تفریح و سرگرمی به منطقه وارد شده بودند در این فروچاله ها افتاده که با طناب از این گودال ها بیرون آورده شده اند، گودال هایی که در پنج الی شش سال گذشته ایجاد شده مسئله حادی برای ساکنین شده است.

,

خالد رخ خورشید، رئیس اداره منابع آب پارسیان، به تشریح عوامل ایجاد فروچاله ها اشاره کرد و گفت: برداشت بیش از حد مجاز آب از سفره های زیر زمینی، حفر چاههای غیر مجاز، خشک شدن چشمه ها، برداشت نفت و گاز، زلزله و خشکسالی از جمله ایجاد فروچاله ها در دشت پارسیان است.

,

, ,

رئیس اداره منابع آب پارسیان به راهکارهای مقابله با این بحران اشاره کرد و افزود: نصب کنتورهای حجمی هوشمند، تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز، انسداد و جلوگیری از برداشت چاههای غیرمجاز و چاههای مجاز دارای اضافه برداشت و کاهش سطح زیر کشت از طریق اجرای برنامه الگوی کشت از جمله این راهکارهاست.

,

رخ خورشید خاطر نشان کرد: در شهرستان پارسیان چهار دشت وجود دارد که دو دشت حمیران و بوچیر- هشنیز به دلیل برداشت بی رویه آب ممنوعه اعلام شده است.

,

شهرستان پارسیان دارای سه هزار هکتار سطح زیر کشت زمین کشاورزی می باشد که می طلبد کشاورزان روش های اصلاح الگی کشت و شیوه های نوین آبیاری را در دستور کار خود قرار دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه