اخبار داغ

گسترش فروچاله در دشت بحران‌زده میناب+تصاویر

گسترش فروچاله در دشت بحران‌زده میناب+تصاویر
برداشت‌های غیر کارشناسانه از منابع آبی زیرزمینی میناب بیشترین ضربه به زندگی مردم میناب و طبیعت این منطقه وارد کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛ دشت‌ میناب بر اثر برداشت بی‌رویه  و خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی و انتقال آن به بندرعباس با هجوم فرو چاله‌های خطرناک مواجه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مشکل بی‌آبی و حفر چاه‌های فراوان علاوه بر کاهش شدید ذخایر آب زیرزمینی باعث فشرده شدن لایه‌های خاک، پایین رفتن سطح ایستایی آب‌های زیرزمینی و درنتیجه پیدایش پدیده خطرناک فرو چاله‌ها در سطح دشت‌های میناب شده است.

,

اطلاعات به‌دست‌آمده از وضعیت بحرانی دشت میناب نشان می‌دهد این بحران در پی برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی شکل‌گرفته و فروچاله ها و فرونشست زمین در شهرستان میناب ماحصل این رخداد بوده است که نسبت به این موضوع باید تصمیم‌گیری جدی شود.

,

استفاده بی‌رویه از آب و ذخایر زیرزمینی سبب شده است که دشت‌ میناب بمیرد و خاک این دشت‌ فرسایش یابد و این فرسایش خاک یکی از دلایل به وجود آمدن فرو چاله‌ها هستند.

,

یکی دیگر از عوامل به وجود آمدن مخاطراتی مانند فرو چاله‌ها در میناب همین امر است و خط‌های انتقال آب از دشت‌ها و سد استقلال میناب باید قطع و برداشت آب از دشت میناب متوقف شود زیرا وضعیت دشت‌های میناب به‌شدت بحرانی است.

,

برای مهار فروچاله های میناب راهکار فراگیر و جامعی وجود ندارد و تنها راهکار جلوگیری از پیشرفت و گسترش بیشتر فروچاله های دشت بحران‌زده میناب است و این وضعیت قابل جبران نیست.

,

وضعیت فوق بحرانی که تا کنون  بیش از ۳۰ روستا را با جابجایی جمعیت روبرو ساخته و راهکار بازدارنده ای از گسترش فروچاله ها طی دید و بازدید های مسئولین و کارشناسان محیط زیست اتخاذ نشده است.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه