اخبار داغ

​هجوم دوباره ریزگردها به منطقه سیستان/ غلظت ذرات معلق به ۶۰ برابر حد مجاز رسید

​هجوم دوباره ریزگردها به منطقه سیستان/ غلظت ذرات معلق به ۶۰ برابر حد مجاز رسید
هجوم ریزگردها به منطقه سیستان دوباره نفس های مردمان را تنگ کرده است و گویا با وجود بی آبی امیدی به رفتنشان نیست، آنطور که مسئولان می گویند تا آبی نباشد، وضع همین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، بادهای 120 روزه موضوع تازه ای برای ساکنان دیار رستم و سهراب نیست در گذشته با وجود تالاب پرهامون اوضاع بسیار مناسب بوده و به گفته بزرگترها رقص این بادها حال و هوای منطقه داغ سیستان و بلوچستان را دگرگون می کرده است.
اما روی دیگر سکه با خشم طبیعت و بی رحمی همسایه رقم خورد روزهای سیستانی ها را سختر از همیشه کرد تا سهم مردمان این منطقه سرفه های پیاپی باشد، سرفه هایی که این روزها امان مردم را بریده و مراکز درمانی را پر کرده از بیماران تنفسی.
حالا حتی بادهای 120 روزه که دیگر چند سالی است به طوفان‌های پرشن و ماسه و خاک تبدیل شده‌اند، شمارشان از 120هم فزون شده و به بیش از 200 رسیده است. این یعنی مردم سیستان 200 روز از 360 روزشان را با هوایی پرخاک، آسمانی تار و تیره، خانه‌هایی پراز گردو‌غبار و تمییزناپذیر و نفس‌هایی به شماره افتاده سپری می‌کنند؛ 200 روزی که فصل گرم تابستان و ماه‌هایی از بهار و پاییز را درگیر می‌کند.
مسئولان استانی هم در این فضای ملتهب کاری از دستشان بر نمی آید و می گویند تا آبی نباشد اوضاع همین است و باید با حداقل ها ساخت.
در هیمن خصوص علی ملاشاهی حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکرو گرم بر مترمکعب عنوان کرد و اظهار داشت: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان 9 هزار و 75 میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده است. وی افزود: سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در سیستان به 104 کیلومتر بر ساعت رسید که این امر سبب کاهش دید در فرودگاه زابل به 500 متر شد. رئیس گروه هشدار و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پدیده وزش باد شدید در برخی نقاط مستعد توفان گرد و خاک تا پایان هفته آینده در شمال سیستان و بلوچستان تداوم دارد به طوری که در این مدت سرعت باد به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت می رسد. وی ادامه داد: امروز و فردا شدت توفان در منطقه سیستان شدیدتر می شود به طوری که احتمال اختلال در پروازهای فرودگاههای زابل و زاهدان وجود دارد. ملاشاهی افزود: در این مدت در جاده های ارتباطی زابل- نهبندان، زاهدان- نهبندان، زاهدان - زابل، زاهدان - بم و ایرانشهر- بم باد و گرد و خاک سبب کاهش دید می شود. وی ادامه داد: با نفوذ این توده به نواحی مختلف مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان دید افقی و کیفیت هوا در اکثر این مناطق به شدت کاهش می یابد. رئیس گروه هشدار و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: در این مدت اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش اثرات مخرب گرد و خاک بویژه در سلامت و بهداشت مردم و حمل و نقل جاده ای ضروری است. وی اظهار داشت: یکی از ویژگی های وزش بادهای 120 روزه کاهش دماست به طوری که پیش بینی می شود دمای هوا در این مناطق بین سه تا پنج درجه کاهش یابد.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه