اخبار داغ

گلابتون دوزی از عصر هخامنشی تا کنون/گلابتون دوزی جز لاینفک پوشش هرمزگانی

گلابتون دوزی از عصر هخامنشی تا کنون/گلابتون دوزی جز لاینفک پوشش هرمزگانی
یکی از مشهورترین و مهمترین رشته های صنایع دستی هرمزگان گلابتون دوزی بوده و این هنر از دوران هخامنشیان تاکنون در این استان رواج داشته و جز لاینفک پوشش بومی زنان و دختران این منطقه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ صنایع دستی سفیران فرهنگی هر قوم و قبیله اند که پیشینه ای پر محتوا گذشتگان را به نمایش می گذارد وعلاوه بر معرفی فرهنگ زمینه اشتغال را نیز ایجاد کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

صنایع دستی که مانند پلی فرهنگ و اقتصاد را به هم متصل می کند از دیرباز مورد توجه هرمزگانی ها بوده و آنها با استفاده از هنر دست خود اثرهای فاخری را تولید می کنند که علاوه بر فروش در بازارهای داخلی به خارج از کشور نیز صادر می کنند.

,

یکی از مشهورترین و مهمترین رشته های صنایع دستی هرمزگان گلابتون دوزی بوده و این هنر از دوران هخامنشیان تاکنون در این استان رواج داشته و جز لاینفک پوشش بومی زنان و دختران این منطقه است.

,

در گذشته با استفاده از نخ های ابریشمی با روکش طلا و یا نقره بر روی پارچه های اطلس، ماهوت، پشم، مخمل و کرباس با نقش‌های اسلیمی ختایی، محرابی، بازوبندی، ترنج و محرماتی تزیین می‌شد اما در حال حاضر با استفاده از گلابتون که جنس این نخ طبیعی و دارای روکش فلزی زرد یا سفید رنگ است زنان هرمزگان تجلی فاخر به پارچه های بی روح می بخشند.

,

با عبور نخ های رنگین از تارو پود پارچه های بی جان و دوختن الیاف به یکدیگر پارچه ساده حالتی مشبک و رنگین به خود می گیرد که هر بینده ای شگفت زده  می شود.

,

در هرمزگان از پارچه هایی که با گلابتون نقش و نگار شده برای دوختن انواع لباس های محلی مورد استفاده قرار می گیرد و یقه پیراهن، آستین، و لبه آستین و دمپای شلوار از قسمتهایی است که معمولا در لباس های بندری گلابتون دوزی می شود.

,

شهرهای بندر لنگه، بندرعباس، میناب و اکثر نقاط ‌روستایی‌ هرمزگان در آن  کمتر خانواده‌ ایی‌ مشاهده می شود که‌ زنان و دختران آن با ‌هنر گلابتون دوزی‌ آشنایی‌ نداشته باشند.

,

, ,

منجوق و پولک ابزاری برای جلادادن گلابتون دوزی

, منجوق و پولک ابزاری برای جلادادن گلابتون دوزی , منجوق و پولک ابزاری برای جلادادن گلابتون دوزی ,

زینب خنوی، بانوی هنرمند هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار هرمز درباره صنعت گلابتون دوزی اظهار کرد: گلابتون دوزی نوعی رودوزی سنتی است که با نخ «گلابتون» انجام می شود و در قدیم الایام از نخ طلا برای بافت آن استفاده می شد.

,

این بانوی هنرمند با بیان اینکه گلابتون دوزی ابزار کار ساده ای دارد، عنوان کرد: گلابتون، قلاب شماره 12 یا 13 ، پارچه، کش و کمان که در گویش محلی به آن کمه می گویند از وسایل مورد نیاز این رشته است.

,

خنوی افزود: بانوان هرمزگانی برای جلادادن و جلوه بیشتر هنرهای گلابتون دوزی خود در حین کار از منجوق، ملیله، و پولک نیز استفاده می کنند.

,

وی تصریح کرد: با استفاده از کاربن نقشه و طرح های مختلف  بر روی پارچه پیاده می شود و بعد آن به وسیله کش بر روی کمه بسته شده و با فرو رفتن قلاب در تارو پود پارچه به وسیله گلابتون نقش ها تجلی می یابند.

,

, ,

بانوان هرمزگان پوشش سنتی گلابتون دوزی را در همه محافل می پوشند

, بانوان هرمزگان پوشش سنتی گلابتون دوزی را در همه محافل می پوشند, بانوان هرمزگان پوشش سنتی گلابتون دوزی را در همه محافل می پوشند,

این بانوی هنرمند عنوان کرد: در استان هرمزگان از پارچه های گلابتون دوزی شده برای دوختن لباس های محلی مانند شلوار بندری وکندوره (نوعی پیراهن زنانه) و چادر وروسری استفاده می شود.

,

خنوی با بیان اینکه لباس های گلابتون دوزی به روز  است، بیان کرد: هر روز بر نقش نگار و ابتکار طرح در آن افزوده می شود و این امر سبب می شود جذبیات منحصر به فرد این اثر می شود.

,

وی خاطر نشان کرد: جوانان و نوجوانان هرمزگانی این هنر را ازآبا و اجداد خود به ارث برده اند و علاقه ای خاص به آن دارند و از پوشش سنتی گلابتون دوزی در همه محافل خود استفاده می کنند.

,

, ,

کالایی ایرانی تر از صنایع دستی در ایران وجود ندارد

, کالایی ایرانی تر از صنایع دستی در ایران وجود ندارد, کالایی ایرانی تر از صنایع دستی در ایران وجود ندارد,

اشکان مختاری، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه کالایی ایرانی تر از صنایع دستی در ایران وجود ندارد، اظهار کرد: 42رشته صنایع دستی در استان فعال است که حدود حدود بیست رشته صنایع دستی استان به برند تبدیل شده اند.

,

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه دو میلیون و ۲۸۰ هزار  دلار صنایع دستی  از استان در سال گذشته صادر شده است، عنوان کرد: بالغ بر ۶۸ هزار نفر در  حوزه صنایع دستی  شناسایی شده و مشغول به فعالیت هستند.

,

مختاری با بیان اینکه کمترین سرانه تولید شغل با میانگین ۱۲تا۱۶ میلیون تومان به صنایع دستی اختصاص دارد، خاطر نشان کرد: این سازمان به خوبی پذیرای عزیزان علاقه مند به فعالیت در حوزه تولید صنایع دستی است و تسهیلاتی با نرخ سود چهار تا شش درصد در اختیار این عزیزان قرار می گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه