اخبار داغ

در گفت و گو با قدس خبر؛

تغییر نگرش جامعه به معلولین با اجرای طرح CBR

تغییر نگرش جامعه به معلولین با اجرای طرح CBR
تفرشی گفت: رویکرد طرح CBR توسعه فراگیر معلولیت در جامعه و درگیر کردن خانواده معلول و معلولین در توسعه و مشارکت اجتماعی بوده به طوری که فرد معلول خود نیز ارائه دهنده خدمات است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، فرانک تفرشی، کارشناس توانبخشی مبتنی بر جامعه سازمان بهزیستی کشور، در بازدید از اداره بهزیستی شهرستان قدس در ارتباط با اجرای طرح CBR، اظهار داشت: اجرای طرح CBR در شهرستان قدس به صورت پایلوت، دارای شاخص های مناسبی بوده است و اگر بخواهیم این طرح را در سطح کشور گسترش بدهیم نیازمند اعتبارات لازم هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قدس خبر, قدس خبر,

تفرشی افزود: هدف از اجرای این طرح توانمند سازی و دسترسی افراد معلول به استفاده از امکانات مختلفی است  که در زمینه سلامت، آموزش، اشتغال و امور اجتماعی در جامعه وجود دارد.

,

وی در زمینه تاثیر مشارکت اجتماعی در اجرای بهتر این طرح گفت: اجرای این طرح با حضور و مشارکت مردم می تواند نتیجه بهتری داشته باشد و این مشارکت اجتماعی به شکل های مختلفی قابل اجرا است. در حوزه مشارکت مردمی از طریق تسهیل گران یا گروه های داوطلب که با جذب مشارکت ها در زمینه کمک های مالی و غیر مالی مانند ساخت مسکن برای فرد معلول و یا تهیه غذا همکاری می کنند می توان این مشارکت را اجرایی کرد.

,

تفرشی ادامه داد: در این طرح سعی ما بر این است که کل جامعه با موضوع معلولیت آشنا شده تا نگرش افراد جامعه نسبت به توانایی های معلولین بیشتر شده و به آن آگاه تر شنود.

,

کارشناس توانمند سازی با اشاره به ساختار شوراهای دولتی و غیر دولتی گفت: برای اجرای طرح سازمان های دولتی و غیر دولتی در هر استان و شهرستان و یا شهر و روستا، یک ساختار شورایی وجود دارد که متولی اصلی این شورا وزارت کشور است. وظیفه این شورا این است یک سری افراد مستعد را برای ارائه خدمات در جهت بهبود کیفیت زندگی افراد معلول و خانواده های آنها با استفاده از نیاز سنجی جذب می کند.

,

تفرشی در زمینه اشتغال زایی معلولین خاطر نشان کرد: هدف ما توسعه بخش های کلیدی همچون بهداشت، آموزش، اشتغال، امور اجتماعی و در نهایت توانمندسازی افراد در زمینه اشتغال است.

,

وی افزود: از جمله فعالیت هایی که در این بخش صورت می گیرد، آموزش حرفه ها برای ایجاد خود اشتغالی، حمایت کردن و ارائه تسهیلات مالی لازم می باشد. در کنار این طرح، روش استاد و شاگردی را اجرا کرده ایم و چون تسهیلات خود اشتغالی به کسانی داده می شود که نیاز به داشتن ضامن و یا مدرک فنی و حرفه ای است اما در طرح استاد شاگردی فرد معلول با یادگیری مهارت و تایید شورای توانبخشی مبتنی بر جامعه، این دوره را گذرانده و توانایی انجام کار را به دست می آورد و می تواند تسهیلات لازم برای تهیه ملزومات اولیه راه اندازی  کسب و کار را دریافت کند. علاوه بر آن از سایر تسهیلات خود اشتغالی و بیمه نیز استفاده کند.

,

تفرشی با تأکید بر محتوای طرح، تصریح کرد: رویکرد طرح CBR توسعه فراگیر معلولیت در جامعه و درگیر کردن خانواده معلول و معلولین در توسعه و مشارکت اجتماعی است به طوری که فرد معلول خود نیز ارائه دهنده خدمات است. توجه به توانمندی های معلولین و توانبخشی نگرش حقوق بشری و حق برخورداری این افراد از مزایای توسعه است و این موضوع یکی از وظایف دولت ها، مسئولین اجتماعی و نهادهاست که با برنامه ریزی های خود افراد آسیب پذیر و کسانی که از چرخه توسعه باز مانده اند را به جامعه باز می گرداند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه