اخبار داغ

تحلیل تحرکات آمریکا در منطقه در گفتگوی دانا با سعدالله زارعی؛

آمریکا امیدی به بقای اسرائیل ندارد/ اهمیت آل سعود برای آمریکا بعد از رژیم پهلوی/ 2 نگرانی آمریکا در منطقه غرب آسیا/ عربستان نتوانست تهدیدی جدی برای ایران باشد

آمریکا امیدی به بقای اسرائیل ندارد/ اهمیت آل سعود برای آمریکا بعد از رژیم پهلوی/ 2 نگرانی آمریکا در منطقه غرب آسیا/ عربستان نتوانست تهدیدی جدی برای ایران باشد
کارشناس مسائل منطقه با تشریح اوضاع فعلی منطقه و تجاوز عربستان به یمن، گفت: آمریکا دو نگرانی بقاء اسرائیل و بقاء رژیم آل سعود را در مطقه خاورمیانه دارد.
[

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا ضمن اشاره به تحولات اخیر در خاورمیانه، اظهار داشت: آمریکا دو نگرانی عمده در منطقه دارد، یک نگرانی بابت بقاء اسرائیل است و یکی هم نگرانی از بقاء رژیم سعودی.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی تصریح کرد: در حال حاضر آمریکایی ها کانون قدرت سیاسی و کانون اثبات سیاست های خودشان در منطقه را به موجودیت رژیم صهیونیستی گذاشته اند، البته این سیاست جدیدی نیست.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: دقیقاً 70 سال از زمانی که آمریکایی ها پایه اصلی سیاست هایشان در منطقه را به بقاء رژیم صهیونیستی گذاشتند، می گذرد.

,

 

,

زارعی بیان داشت: در این سال ها هر چه جلوتر آمدیم، سیاست های آمریکا برای حمایت از رژیم های واسط مثل رژیم پهلوی در ایران، رژیم حسنی مبارک در مصر و رژیم علی عبدالله صالح در یمن و بسیاری از رژیم های دیگر فروپاشیده و از بین رفتند. همین مسئله موجب شده تا نیاز آمریکا به اسرائیل طی این سال ها تشدید شود.

,

 

,

وی در ادامه افزود:  اسرائیل یک زمانی مغرورانه شعار از نیل تا فرات را که یک منطقه بسیار وسیع از شمال آفریقا تا مرزهای شرق آسیا تحت نظر قرار داده بود، سر می داد اما امروز به جایی رسیده است که در همین سرزمین محدود 38 هزار کیلومتر مربعی فلسطین دیوار می کشد و در عین حال احساس نا امنی می کند و به غزه به خاطر اینکه یک جمعیتی در آن جا در تظاهرات شرکت می کردند، حمله می کند .

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد: این نشان دهنده این است که پایه های رژیم اسرائیل در منطقه، دچار بحران شده است و آمریکایی ها امیدی به بقاء این رژیم در شرایط فعلی ندارد.

,

 

,

بقاء عربستان، از دغدغه های اخیر عربستان

, بقاء عربستان، از دغدغه های اخیر عربستان,

سعدالله زارعی ادامه داد: نگرانی دیگری که آمریکایی ها دارند، بابت بقاء رژیم سعودی است؛ رژیم عربستان سعودی در یک مقطعی پایه مالی سیاست های آمریکا را تشکیل می داد، آن سیاست معروف نیکسون که یک ستون مالی داشت و آن عربستان بود.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: بعد از فروپاشی رژیم پهلوی به دو جهت اهمیت عربستان در سیاست آمریکا افزایش پیدا کرد؛ یک اینکه بار ایران شاهنشانی را بایستی نظام پادشاهی عربستان بر دوش می کشید و دوم اینکه اگر تا امروز عربستان در سیاست های آمریکا فقط فکر مالی و پولی داشت در فرآیند جدید عربستان باید در مقابل انقلاب اسلامی می ایستاد و یک جبهه برای مقابله در برابر انقلاب ایران را رهبری می کرد.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: اهمیت عربستان در سیاست خارجه آمریکا طی سال های گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است.

,

 

,

زارعی گفت: امروز آمریکایی ها مشاهده می کنند که عربستان سعودی نتوانسته یک تهدید جدی علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، بلکه خودش در معرض تهدید حیاتی قرار گرفته است و امروز درگیر یک جنگ سنگین پر تلفات و پر هزینه ای شده است که هیچ روزنه ای برای پیروزی عربستان در این بحران گشوده نیست.

,

 

,

وی اظهار داشت: آمریکایی ها به شدت نگران این وضعیت هستند، گمان آمریکایی ها این است که باید با خطر کردن و ریسک کردن و دست زدن به کارهایی که خیلی هم حساب و کتاب عقلانی در آن نشده است، می توانند مسئله شان را حل کنند و از طریق تضعیف جمهوری اسلامی در درون مرزهای خودش، دو پایگاه استراتژیک عربستان و اسرائیل را از معرض فروپاشی نجات دهند؛  از طرفی دیگر نیز از شدت و قدرت انقلاب اسلامی بکاهند که این چارچوب حرکت آمریکا در منطقه ما را تشکیل می دهد.

,

 

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه