اخبار داغ

روایت های متفاوت از دریاچه مصنوعی تبریز و حق‌آبه‌ی دریاچه ارومیه/ زیرکی ستاد احیاء در مواجهه با منتقدین

روایت های متفاوت از دریاچه مصنوعی تبریز و حق‌آبه‌ی دریاچه ارومیه/ زیرکی ستاد احیاء در مواجهه با منتقدین
آنطور که محمدحسین فرهنگی مطرح می کند، طرحی با عنوان دریاچه مصنوعی در دستور کار پروژه های استانی و شهری قرار دارد اما نه از حق آبه ی دریاچه ارومیه.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آناج؛ صبح دیروز مصاحبه ای از روح الله حضرت پور درباره عملکرد ضعیف ستاد احیاء دریاچه ارومیه منتشر شد که واکنش های متفاوتی را در پی داشت. حضرت پور در بخشی از اظهارات خود مدعی شد که ستاد احیا، 600 هکتار از قسمت خشک شده دریاچه ارومیه را به پارک بزرگی تبدیل می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در توضیح این ادعا افزود: ستاد احیا به همین منظور کل این مساحت را درخت‌کاری و گیاه‌کاری می‌کند و برای آبیاری آن 4 حلقه چاه عمیق در ساحل دریاچه احداث کرده است؛ اگر بگویم مصرف این چند چاه غیر مجاز به اندازه کشاورزی چند ده روستا است اغراق نکرده‌ام! ستاد روزانه میزان زیادی از این چاه‌ها آب برداشت می‌کند در حالی که نتیجه‌ای هم تا به امروز نگرفته است و اکثر گیاهان خشک شده‌اند.

,

این مصاحبه به فاصله ی یک روز با واکنش مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه ارومیه و معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی مواجه شد.

,

پارک ملی ارومیه یا دریاچه مصنوعی تبریز؟!

,

«حجت جباری» معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی درباره این ماجرا می‌گوید: بیش از 5 هزار هکتار از دریاچه ارومیه از سال 1350 به پارک ملی ارتقا یافت و پارک ملی حیات وحش دریاچه ارومیه، چیز جدیدی نیست. وی برنامه‌های سازمان محیط زیست و منابع طبیعی برای احیای دریاچه ارومیه را هم تأمین حق‌آبه آن و تثبیت کانون‌های ریزگرد اعلام می‌کند.

,

او می افزاید: از ابتدای دولت روحانی کارشناسان برای تثبیت کانون‌های ریزگرد حاشیه دریاچه ارومیه، اقدام به کاشت «گز» و «قره داغ» کرده‌اند. چراکه این گیاهان قرار است از حرکت ماسه‌های بادی به سمت شهرها و باغات جلوگیری کنند

,

حاجی مرادی مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز با اشاره به دستور عیسی کلانتری برای مدیریت پارک ملی دریاچه ارومیه می‌گوید: آقای کلانتری به ادارات کل محیط زیست دو استان دستور دادند که قوانین پارک ملی را که 30تا 40سال است عمل نشده است اجرایی کنند. او حصار کشیدن برای مراقبت از حیات وحش دریاچه و افزایش پوشش گیاهی را از جمله این قوانین می‌داند که باید اجرایی شوند.

,

وقتی پای شهرداری تبریز به میان می آید

,

ماجرا به اینگونه تکذیب و تائید ها ختم نمی شود تا جایی که پای شهرداری تبریز به میان می آید. معاون فنی ستاد احیاء دریاچه ارومیه مدعی می شود که ایجاد پارک در دریاچه ارومیه بدلیل شوری خاک دریاچه امکان ناپذیر است. 

,

معاون فنی ستاد احیا دریاچه ارومیه با بیان این‌که احتمالاً منظور آقای حضرت‌پور از ایجاد پارک 600 هکتاری همین پروژه شهرداری تبریز است، می‌گوید: دریاچه مصنوعی و مجمتع تجاری و تفریحی که شهرداری تبریز به دنبال آن است هم 600 هکتار وسعت دارد.

,

حاجی مرادی در پی این ادعا اظهار داشت: شهرداری تبریز برای ایجاد دریاچه مصنوعی، بیستم اردیبهشت ماه امسال دریچه‌بند شهید کسایی رودخانه «آجی چای » را مسدود کرده و آب در مسیر مربوط جریان نمی‌یابد.

,

فرهنگی: دریاچه مصنوعی به حق آبه ی دریاچه ارومیه ارتباطی ندارد

,

این ادعا تاکون از سوی یکی از نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی تکذیب شد. محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر در گفتگو با خبرنگار آناج ضمن تکذیب بسته شدن دریچه بند شهید کسایی اظهار داشت: طرح دریاچه مصنوعی مربوط به سد شهید مدنی است و اصلا به حق آبه ی دریاچه ارومیه ارتباطی ندارد. تا جایی که اطلاع دارم تاکنون آبگیری هم نشده است.

,

وی در توضیح این طرح بیان کرد: با آبگیری از سد شهید مدنی و انتقال آب به مسیر مهرانه رود حتی ممکن است بر حق آبه ی دریاچه ارومیه هم افزود.

,

آنطور که محمدحسین فرهنگی مطرح می کند، طرحی با عنوان دریاچه مصنوعی در دستور کار پروژه های استانی و شهری قرار دارد اما نه از حق آبه ی دریاچه ارومیه. به نظر می رسد  ستاد احیا دریاچه ارومیه با طرح این ادعا فرصت را مناسب دید تا توپ را به میدان دیگری انداخته و برای مدت کوتاهی از مطالبات بحق مردم این منطقه بدور باشد.

,

حاجی مرادی به طور زیرکانه ستاد احیا را در مقام یک میانجی گر ترسیم کرده و می گوید: وقتی شهرداری تبریز چنین پروژه‌ای را کلید می‌زند، باعث اعتراض مسئولان شهر ارومیه می‌شود. معاون فنی ستاد احیا این موضوع را درحالی مطرح کرده و از اختلاف مسئولین استانهای آذربایجان شرقی و غربی سخن می گوید که تاکنون صحت و سقم آن بر افکار عمومی مشخص نیست .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه