اخبار داغ

اخبار ویژه روزنامه‌های 23 مرداد؛

زیباکلام: مردم می‌خواهند مرا برای دعوت به رأی روحانی سنگسار کنند/ ارز در حال خروج از کشور است/ حذف پروازهای چارتری

زیباکلام: مردم می‌خواهند مرا برای دعوت به رأی روحانی سنگسار کنند/ ارز در حال خروج از کشور است/ حذف پروازهای چارتری
استاد علوم سیاسی با اشاره به کاهش محبوبیت روحانی در جامعه گفت: امروز من هر کجا که می‌روم مردم می‌خواهند من را سنگسار و تکه‌پاره کنند که تو باعث شدی که ما به آقای روحانی رأی بدهیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

*********

 

کیهان

 

بیانیه خاتمی و اصلاح‌طلبان را حتی هم‌حزبی‌ها نخواندند چه رسد به مردم!


یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره تأثیرگذاری بیانیه پراکنی و موضع‌گیری‌های خاتمی و افراطیون حزب مشارکت نوشت: حتی خود اصلاح‌طلبان هم این بیانیه‌ها را نخوانده‌اند چه رسد به مردم(!)


به گزارش جهان‌نیوز، طی چند روز اخیر رئیس دولت اصلاحات و تعداد دیگری از چهره‌های تندرو اصلاحات همچون مصطفی تاجزاده، بهزاد نبوی، عبدالله ناصری، جواد امام، فیض‌الله عرب سرخی، محمد کیانوش‌راد، محمد سلامتی و... با صدور بیانیه‌هایی بدون در نظر گرفتن نقش خود در سرکارآوردن دولت روحانی و در اختیار داشتن پست‌های متعدد مدیریتی در دولت تدبیر و امید، اقدامی به فرار به جلو کرده و راهکار ارائه نموده‌اند.


اما جدای از راهکارهای تکراری و سیاسی که اصلاح‌طلبان برای مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که در این بیانیه‌های به ظاهر پرطمطراق تأکید کرده‌اند، بررسی‌های روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نشان می‌دهد به این بیانیه‌ها توجهی در افکار عمومی نشده است.


در گزارش روزنامه اعتماد آمده است: «چرا هیچ یک از تصمیم‌سازان و کنشگران اصلی کشور از زمان صدور این بیانیه‌ها در مورد راهکارهای پیشنهادی یک جریان سیاسی واکنشی نشان نداده‌اند؟ آیا بیانیه را ندیده‌اند یا نادیده گرفته‌اند؟ پرسش‌های «اعتماد» از برخی چهره‌های سیاسی نشان می‌دهد که این دو بیانیه دیده نشده و حتی در میان اصلاح‌طلبان هم کسانی حضور دارند که حتی دو بیانیه را ندیده‌اند و البته سؤال مهم‌تر اینکه آیا این بیانیه‌ها اساساً کارکردی در نظام سیاسی دارد یا خیر؟ نویسندگان بیانیه اصلاح‌طلبان در پایان آن نوشته‌اند که باور دارند «هیچ مطالبه‌ای با درخواست و نامه و تومار محقق نخواهد شد؛ پس دست یاری خود را به سوی شما هم‌وطنان دراز می‌کنیم؛ به سوی تمامی ایرانیان آزاده، شریف و دغدغه‌مند. به سوی همانانی که هر چند فشار اقتصادی توان از کف‌شان برده و امیدهای‌شان را هدف قرار داده، اما قدرت اراده‌شان و شوق علاقه‌شان به این میهن، جوانه‌های امید را در دل‌هاشان زنده نگه داشته است. با این حال دست به قلم شده و همچون بیانیه قبلی بندهایی را مطرح کرده‌اند که نه تنها قابلیت اجرایی شدن آن اندک است حتی از میان هم‌جناحی‌ها یا مخالفان‌شان هم نادیده گرفته شده است.
 

دلار 9 هزار تومانی تولید داخلی را نابود می‌کند


یک کارشناس اقتصادی حامی دولت، با نکوهش بسته ارزی جدید و تبعات آن گفت: تثبیت ارز در 9 هزار تومان، تولید داخلی را تعطیل می‌کند اما کسانی دنبال اجرای سیاست نئولیبرال بازار ثانویه هستند.


حسین راغفر که در انتخابات 96 از حامیان روحانی بود، در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: کاهش قیمت‌های اخیر در بازار ربطی به انتظارات مردم ندارد چون جریانات مشکوکی قیمت ارز را بدون اینکه بازاری وجود داشته باشد 12 هزار تومان کرده بودند، همان‌ها نیز این قیمت را کاهش داده‌اند تا نشان دهند که سیاست‌های جدید بانک مرکزی تأثیرات مثبتی داشته است.


راغفر در مورد ارز 9 هزار تومانی مورد اشاره گفت: این نرخ موجب تعطیلی کامل تولیدکنندگان داخلی خواهد شد چون بسیاری از نهاده‌های بخش عمومی از طریق واردات تأمین می‌شود و با این قیمت‌ها نیازهای بخش تولید واقعی دیده نخواهد شد.


وی ادامه داد: البته این سعی وجود دارد تا گفته شود که سیاست‌های به اصطلاح بازار آزاد می‌تواند مشکلات کشور را بیشتر کند در حالی که نهادهای لازم مستقر نشده و محقق نشده است.


استاد دانشگاه الزهرا تهران در مورد آغاز تحریم‌های اقتصادی آمریکا گفت: اقتصاد ایران سال‌هاست که تحت تحریم است و تحریم‌های جدید نیز تفاوتی با گذشته نخواهد داشت مگر اینکه یک هم‌داستانی و هم‌راستایی بین کسانی که این مشکلات اقتصادی را به وجود می‌آورند با منافع تحریم‌کنندگان در خارج از کشور وجود داشته باشد که به نظر می‌رسد اینگونه است. در غیر این صورت با توجه به ظرفیت‌های ملی به ویژه در بخش تولید می‌توان فرصت‌های بزرگی را در داخل فراهم، تأثیر تحریم‌ها را به شدت کنترل و کاهش داد.


راغفر همچنین در مقاله مشترکی با احسان سلطانی تصریح کرد: مصاحبه رئیس‌جمهور و پیش از آن مصاحبه رئیس بانک مرکزی هماهنگ با هم و در راستای سیاست‌های پشت پرده دولت و مجلس برای انجام اقداماتی است که نتایج آن‌ها برای رفاه عموم مردم- به ویژه با توجه به شرایط رکود طولانی سال‌های اخیر و گسترش بیکاری بی‌سابقه- بسیار هولناک خواهد بود. هر دو مسئولیت‌های اجتماعی دولت را کاملاً نادیده گرفتند و برای انکار این مسئولیت نیز تعیین ارزش یکی از مهمترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر حیات فردی و اجتماعی- قیمت ارز- را از خود سلب کردند و به «بازار» سپردند.


واگذاری مسئولیت‌های اجتماعی دولت به ساز و کار بازار دقیقاً معنایی است که از سیاست‌های «نئولیبرال» استنباط می‌شود.


در شرایط روند مستمر رکود اقتصادی و فقدان قدرت خرید مردم، اقتصاد ایران وارد سال 1396 شد. به رغم نبود توان جذب کالاهای وارداتی، کمبود عرضه دلار در بازار و از سوی دیگر فضاسازی‌ها و تحریکات گسترده‌ای که توسط عوامل وابسته به دولت از نیمه دوم سال 1396 به بعد صورت گرفت، موجب شد تا اسفند ماه نسبت به مرداد ماه این سال، قیمت دلار در حدود 30 درصد افزایش یابد. با این توجیه (غیرکارشناسی) که، چون نرخ ارز متناسب با تفاضل تورم ایران و کشورهای دیگر (معمولاً آمریکا) در طول سال‌های 1392 تا 1396 بالا نرفته، باید نرخ ارز متناسب با آن افزایش یابد. در سال 1397 پرده دوم نمایش افزایش نرخ ارز آغاز شد و با عدم عرضه ارز در بازار و ایجاد فضای کمبود مصنوعی و از سوی دیگر تشدید فشارهای رسانه‌ای عوامل وابسته به دولت، بهای دلار شروع به افزایش کرد و در نتیجه مقرر شد که با ایجاد بازار ثانویه ارز، صادرکنندگان غیرنفتی بخش خصوصی واقعی امکان عرضه ارز صادراتی خود به بهای توافقی را پیدا کنند تا بازار ملتهب ارز تسکین پیدا کند. نظر به برخورداری گروه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولادی و معدنی از رانت‌های گسترده و به ویژه منابع خام و انرژی، این گروه که 80 درصد آن‌ها را بنگاه‌های بزرگ دولتی یا شبه‌دولتی تشکیل می‌دادند، ملزم به برگشت ارز صادراتی خود با نرخ رسمی به دولت شدند.


جمع‌بندی عملکرد یک‌ساله اخیر لابی‌های سیاسی، دولتی و رسانه‌ای مدافع افزایش نرخ ارز نشان می‌دهد که در اصل آن‌ها با تحمیل بهای دلار بالای 9 هزار تومان به اقتصاد و از سوی دیگر آزادی فروش ارز صادراتی محصولات پتروشیمی و فولادی و مواد معدنی، به دنبال ایجاد رانت ارزی بوده و هستند. در نتیجه تحولات ارزی ماه‌های اخیر تولیدکنندگان بزرگ شبه‌دولتی که بیش از 90 درصد هزینه تولید آن‌ها (مانند سنگ معدن، گاز، نفت و انرژی) داخلی و ریالی است، از رانت ارزی نجومی حداقل 200 هزار میلیارد تومانی و نیز دو برابر کردن قیمت فروش محصولات خود در بازارهای صادراتی و داخلی برخوردار شدند. راه‌حل ساده است. کل ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و دارو کمتر از 10 میلیارد دلار است که همراه با نیازهای ارزی 20 میلیارد دلاری بخش تولید برای تداوم فعالیت واحدهای تولیدکننده کالاهای ضروری و جلوگیری از شتاب فزاینده بیکاری، حتی با فرض تحریم‌های شدید، کمتر از نیمی از درآمد ارزی سال 1396، برای اداره کشور کافی خواهد بود.


اگر کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد و درآمدهای ارزی در حال کم شدن است و تکافوی همه نیازها را نمی‌کند، راهکار مدیریت درآمدهای ارزی ممنوعیت واردات کلیه کالاهای غیرضروری و کنترل قاچاق و مبادی ورودی و در نتیجه کاهش تقاضای ارز و مبارزه با هرج و مرج ارزی و اقتصادی است.


برای اداره اقتصاد کشور نیازی به ایجاد بحران‌های اقتصادی و شوک‌های قیمتی نیست و راه‌حل برخورد با بحران کنونی، تکرار رویکردهای دهه هفتاد نیست. سیاست‌ها و اقدامات اخیر مصوب دولت و مجلس هم‌راستایی با پیامدهای سیاست‌های تحریم دولت آمریکا است.



عدم حساب‌کشی از پنج سال رانت در روزنامه صمت


«رانت‌های روزنامه «صمت» پس از پنج سال و بدون حساب‌کشی پایان یافت.»
روزنامه آرمان با انتشار این خبر نوشت: روزنامه «صمت» از زمان وزارت محمدرضا نعمت‌زاده با رانت و تبلیغات این وزارتخانه به صورت محدود و با هزینه زیاد منتشر می‌شود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی 55آنلاین، سرپرست جدید روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت روز گذشته طی دستوری از معاونان وزارت صمت که شامل رئیس‌هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، رئیس‌هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است، درخواست کرد ابلاغیه‌های قبلی روابط عمومی وزارتخانه در مورد دریافت منابع مالی، جذب آگهی انحصاری را کان‌لم‌یکن تلقی کنند.


اهالی واقعی مطبوعات که وابستگی مالی و سیاسی به ‌اشخاص و گروه‌ها ندارند با استقبال از این دستور خواستار شفاف‌سازی مبالغ هزینه‌شده از بودجه کشور و جیب مردم برای انتشار این روزنامه هستند. بر اساس این گزارش، در این نامه که از سوی پیام برازجانی، سرپرست مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برای آقایان معظمی، معاون وزیر و رئیس‌هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، کرباسیان، معاون وزیر و رئیس‌هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ارسال شده، آمده است: همان‌گونه که مستحضرید، روزنامه صمت قبلا در مالکیت این وزارتخانه بوده و فعلا واگذار شده است. لذا تا تعیین‌تکلیف مالکیت این روزنامه نسبت به اعطای آگهی به این روزنامه تجدیدنظر و لازم است به تمام شرکت‌های زیرمجموعه نیز اعلام شود. این روزنامه هیچ رابطه سازمانی و نمایندگی از سوی وزارت صمت، برای دریافت منابع مالی و جذب آگهی، خصوصا به‌صورت انحصاری ندارد و تمام ابلاغیه‌های قبلی مبنی بر این امکان کان‌لم‌یکن اعلام می‌شود.



گزارش رسانه‌های حامی دولت از تأثیر بسته جدید بر بازار ارز


رسانه‌های حامی دولت می‌گویند پس از بسته ارزی جدید دولت، خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود و صرافی‌ها همچنان سردرگم هستند.


روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با همین مضمون نوشت: خرید و فروش ارز در صرافی‌ها همچنان مختل است و چرایی این مسئله در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است که هفته گذشته بانک مرکزی خرید و فروش ارز در صرافی‌ها را آزاد اعلام کرد اما هنوز اطلاعیه «خرید و فروش ارز نداریم» روی شیشه اکثر صرافی‌ها نصب است. حتی آنهایی نیز که چنین اطلاعیه‌ای را نصب نکرده‌اند، پس از مراجعه مشتریان برای خرید یا فروش ارز اعلام می‌کنند که فعلاً از چنین اقدامی معذور هستند. این ممانعت منجر به سردرگمی خریداران و فروشندگان ارز در کوچه پس کوچه‌های اطراف میدان فردوسی و سایر مناطقی شده است که صرافی‌های رسمی در آنجا واقع شده‌اند. با وجود اعلام رسمی فعالیت صرافی‌ها در بازار، اولین روز کار آنها آنگونه که پیش‌بینی می‌شد نبود. گزارش‌های میدانی از بازار ارز در روز چهارشنبه گذشته از عدم استقبال تمامی صرافان برای گشایش دوباره و انجام معاملات ارزی حکایت داشت.


مشاهدات میدانی از روزهای بعد نیز تا به حال، گواه تداوم این سکون و رکود در صرافی‌هاست.


برخی صرافان علت این امر را ضعف و نقص سیاست اخیر بانک مرکزی در بسته ارزی جدید می‌دانند.


به باور آنها، شرایط خاص اقتصادی ماه‌ها و روزهای گذشته منجر به تکرار تصمیمات عجولانه توسط سیاست‌گذاران بانک مرکزی شده است. همین موضوع، دلیل بروز ضعف در این بسته ارزی است که در آن عملاً ساز و کارهای فعالیت صرافی‌ها به وضوح مشخص نشده است.


در همین حال سایت دولتی خبر آن‌لاین نوشت: هر چند شش روز از ابلاغ بسته جدید بانک مرکزی گذشته است اما هنوز صرافان تن به عادی‌سازی فضا نداده‌اند و امتناع آنها از خرید و فروش ارز در بازار مشهود است.


«خرید و فروش ارز نداریم»، این را حتی کسانی که این آگهی را از پشت شیشه‌هایشان برداشته‌اند، به محض ورود مشتری به مغازه‌هایشان می‌گویند. اگر در توضیح چرایی نفروختن می‌گویند دلار نداریم، اما در توضیح چرایی نخریدن به این استناد می‌کنند به اینکه دلار قیمت ندارد، یکی از صرافان فعال در سبزه‌میدان نیز در این مورد گفت: ما این روزها قادر به خرید ارز نیستیم از سوی دیگر مردم عادی هنوز نمی‌توانند ارز بخرند که البته این سیاست درست هم هست.


به گفته وی قیمت ارز در حال حاضر 10 هزار و 400 تومان است اما فعالان حاشیه خیابان به قیمتی که مشتری می‌خواهد ارز را می‌دهند، گاهی کسی حتی 10 هزار و 500 تومان هم حاضر است برای خرید پرداخت کند.


اصغر سمیعی، رئیس هیئت مؤسس کانون صرافان با اشاره به اینکه وقتی صراف تن به خرید و فروش نمی‌دهد بدان معناست که قیمت‌ها واقعی نیست، گفت: وقتی محدوده قیمتی تعیین می‌شود و بسیاری از مردم عادی و خریداران از بازار خارج هستند، نمی‌شود بازار را عادی تلقی کرد.


وی در پاسخ به این سؤال که کارکرد بسته جدید ارزی بانک مرکزی برای صرافان چه بود؟ گفت: برای شخص من که سال‌هاست در این حوزه فعال هستم، این بخشنامه ابهام‌های فراوانی دارد.


زیباکلام: مردم می‌خواهند مرا برای دعوت به رأی روحانی سنگسار کنند


استاد علوم سیاسی با اشاره به کاهش محبوبیت روحانی در جامعه گفت: امروز من هر کجا که می‌روم مردم می‌خواهند من را سنگسار و تکه‌پاره کنند که تو باعث شدی که ما به آقای روحانی رأی بدهیم.


صادق زیباکلام استاد دانشگاه در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه آرمان در پاسخ به سؤالی درباره سکوت روحانی به موضوع کاهش محبوبیت رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی ایشان محبوبیت خود را از دست داده‌اند و از سوی دیگر باعث تحت فشار قرار گرفتن اصلاح‌طلبان توسط مردم نیز شده‌اند. امروز من هرکجا که می‌روم مردم می‌خواهند من را سنگسار و تکه‌پاره کنند که تو باعث شدی که ما به آقای روحانی رأی بدهیم.

من حدس می‌زنم آقای روحانی تصوراتی درباره آینده سیاسی خود دارد. به همین دلیل نیز تلاش می‌کند رابطه خوبی با اصولگرایان داشته باشد. آقای روحانی به خوبی به این نکته آگاهی دارد که برای تحقق تصوراتی که برای آینده خود دارد به امثال صادق زیباکلام و اصلاح‌طلبان نیاز ندارد و در مقابل به اصولگرایان و حتی موافقت اصولگرایان رادیکال نیاز دارد. به همین دلیل نیز بوده که با اصولگرایان مماشات می‌کند و برحسب میل آنها ساز می‌زند.

 

 

ایران

 

مخالفت انگلیس با درخواست ضد ایرانی امریکا

خبر اول اینکه،  تعدادی از وزیران دولت انگلیس با درخواست «وودی جانسون» سفیر امریکا در لندن درخصوص همراهی با واشنگتن برای افزایش فشارها بر ایران مخالفت کرده و عنوان داشتند که این اقدامات امریکا مشکل‌زا هستند. به گزارش تابناک، سفیر امریکا در لندن در مقاله‌ای برای روزنامه دیلی تلگراف با انتقاد از رویکرد انگلیس درخصوص برجام، نوشت: انگلیس درخصوص ایران باید با دونالد ترامپ همراه باشد نه بروکسل. به نوشته تلگراف، وزارت خارجه انگلیس نیز درخصوص درخواست جانسون، بر حمایت مجدد لندن از برجام تأکید کرده است. «آلیستر برت» از مقامات بلندپایه وزارت خارجه انگلیس نیز در مورد امکان همراهی انگلیس با امریکا علیه ایران گفت: ما این نکته را روشن کرده‌ایم که برجام را به عنوان بخش مهمی از امنیت منطقه می‌دانیم. فکر می‌کنیم که این واقعاً مهم است که به قراردادی که تعدادی از شرکا آن را امضا کرده‌اند، پایبند باشیم.

 

سفر العبادی به تهران لغو شد

خبر دیگر اینکه،  بعد از انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مسئول دولتی عراقی اعلام کرد که سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران لغو شده است. پیش از این گفته شده بود که العبادی روز سه‌شنبه (امروز) به ترکیه و سپس چهارشنبه به ایران خواهد آمد. سخنان العبادی مبنی بر پایبندی عراق به تحریم‌های ضد ایرانی امریکا واکنش‌های انتقادی زیادی را به دنبال داشت. دیروز البته سخنگوی دفتر العبادی گفت: موضع عراق در رابطه با تحریم‌های امریکا علیه ایران خودکامه و شتابزده نبود، بلکه براساس مطالعات و بررسی‌های مرتبط با مصلحت ملت و کشور عراق اتخاذ شد و تحت تأثیر هیچ کشور دیگر یا حزب سیاسی مشخصی نبود.


 
توصیف محمد مهاجری از «نو اصولگرایی» قالیباف

شنیدیم که،   محمد مهاجری، از فعالان رسانه‌ای اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت: اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 رفتار تازه‌ای در بازار کسب و کار تهران رونق گرفت به این شکل که مغازه‌هایی با پسوند «نو» ایجاد شدند. به عنوان مثال خاطرم هست که تابلوهایی با عنوان «خیاطی لاله‌زار نو»، «چلوکبابی طریقت نو» و «چاپخانه ایران نو» بر سردر مغازه‌ها در حول و حوش منطقه بازار تهران نصب شد. به نوشته وی، این «نو»‌ها گاهی همان کاسب قبلی بود که برای رونق بیشتر به این کلک متوسل می‌شد، گاهی نیز توسط شریک یا شاگرد همان برند قبلی ایجاد می‌شد، اما مهم نتیجه بود که غالباً موفقیتی به همراه نداشت و «نو»‌ها بعد از مدتی مغازه را تخته می‌کردند. اما زیانی که می‌رساندند این بود که علاوه بر آنکه یخ‌شان نمی‌گرفت، اعتبار برند قبلی را هم از بین می‌بردند. مهاجری افزوده: نواصولگرایی آقای قالیباف هم از همین جنس است. آقای قالیباف هم سرنوشت مشابهی پیدا خواهد کرد چون به مصداق آن ضرب‌المثل شیرین همشهری‌هایش، مردم وقتی بیایند و ببینند به جای «مَنَم» همان «مُیُم» است، دست آقای قالیباف رو می‌شود.

 

شورای نگهبان حق تذکر به نمایندگان مجلس را ندارد

دست آخر اینکه،  عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفته بود که این شورا به یکی از نمایندگان مجلس به دلیل اظهاراتش درباره وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تذکر داده است. نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان اما به ایرنا گفته که تذکر به نمایندگان مجلس در وظایف شورای نگهبان قید نشده است. به گفته وی، منظور کدخدایی از تذکر به نمایندگان «در نظر گرفتن تخلف‌ها هنگام بررسی صلاحیت برای دوره‌های بعدی» است. غلامرضا کاتب، عضو هیأت رئیسه مجلس هم از تذکر شورای نگهبان به نمایندگان مجلس اظهار بی‌اطلاعی کرده، اما تأکید دارد این شورا نمی‌تواند به نمایندگان تذکر دهد.

 

 

آرمان

 

 

توضیح بطحایی درباره استیضاحش

وزیر آموزش و پرورش درخصوص آخرین وضعیت استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی در هفته جاری تعطیل است و این مسأله موجب می‌شود تا این هفته نتوانم به خدمت استیضاح‌کنندگان برسم. سید محمد بطحایی ادامه داد: ان‌شاءا... هفته آینده من خدمت نمایندگان استیضاح‌کننده خواهم رفت و توضیحاتی را به آنها خواهم داد. وی افزود: من امیدوار هستم که این توضیحات برای نمایندگان استیضاح‌کننده قانع‌کننده باشد.

 

 

تعهد سیاسی اروپا؛ حفظ برجام

معاون وزیر خارجه در دیدار با سفرای کشورهای اروپایی در تهران بر تعهد سیاسی اروپا بر حفظ برجام تاکید کرد. عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در صفحه رسمی اینستاگرام خود از دیدار امروز خود (دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷) با مجموعه سفرای کشورهای اروپایی در تهران خبر داد. وی نوشت: تعهد سیاسی اروپا برای حفظ برجام همچنان قوی است. مذاکره برای رسیدن به راه‌حل‌های عملیاتی ادامه دارد.

 

 

قدرت موشکی ایران، دفاعی بازدارنده

وزیر دفاع گفت: موشک فاتح مبین صددرصد داخلی ، با قابلیت‌های فراوان و توسط دانشمندان وزارت دفاع ساخته شده و مراحل طراحی، تولید، زیرساخت‌ها و آزمایش‌های آن کاملا بومی است. امیر سرتیپ حاتمی اظهار داشت: با تاکید بر اینکه قدرت موشکی ایران یک قدرت دفاعی بازدارنده است، تاکید کرد: همانطور که به مردم عزیزمان وعده داده بودم برای افزایش قابلیت‌های موشکی کشور از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نخواهم کرد و به طور حتم توان موشکی خود را هر روز افزایش خواهیم داد.

 

 

تصویب لایحه درباره صدا و سیما

مشاور رئیس‌جمهوری از تصویب لایحه پیشنهادی «خط مشی، نحوه اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» در کمیسیون فرهنگی دولت خبر داد. حسام‌الدین آشنا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: لایحه پیشنهادی«خط مشی، نحوه اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسیده و در دستورکار دولت و مجلس قرار خواهد گرفت. خدا عاقبتش را به خیر کند.

 

 

استاندار تهران شامل قانون بازنشستگان

استاندار تهران در مورد قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: با توجه به اینکه این قانون شامل اینجانب نیز می‌شود در صورت ابلاغ در اسرع وقت اجرا خواهد شد. محمد حسین مقیمی در جریان سفر به فیروزکوه پس از بازدید از کارخانه‌های این شهرستان در جمع خبرنگاران درمورد حل مشکل تامین مواد اولیه تولیدکنندگان اظهار داشت: صنعت پتروشیمی باید ابتدا نیاز کشور را برآورده و سپس برای صادرات اقدام کند؛ یا به موازات تامین مواد اولیه داخل، صادرات را انجام دهد تا مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

 

 

ادعاهای فرد روس درباره خزر غیرقابل اعتناست

سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید براینکه ادعاهای فردی به نام «صفراف» که هیچ‌گاه عضو مذاکره کننده روسیه درخصوص خزر نبوده، بی اساس و غیر قابل اعتناست. بهرام قاسمی در خصوص ادعایی که روز گذشته توسط فردی به نام «رجب صفراف» در یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارجی منتشر شد، اظهار کرد: بررسی سوابق نشان می‌دهد که او هیچ‌گاه فرد مذاکره کننده از جانب هیات مذاکره کننده روسیه با هیات ایرانی در مذاکرات خزر نبوده است. وی افزود: بدون تردید سخنان و ادعاهای نامبرده اساسا فاقد هرگونه اعتبار است. تردیدی وجود ندارد که طرح این ادعاهای بی اساس در این برهه با اهداف مشخص و هدایت شده از سوی عناصر و مراکز خاص صورت می‌پذیرد.

 

 

تقاضای تجمع را دبیران احزاب بدهند

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با اشاره به مصوبات جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: تاکنون درخواستی از سوی احزاب برای برگزاری تجمعات نداشتیم اما یک درخواستی از سوی آقای احمدی‌نژاد به وزیر کشور داده شد که ما آن را به استانداری ارجاع دادیم که این نهاد با استناد به ماده ۱۳ احزاب چون شرایط لازم را نداشتند موافقت نکردند. بهرام سرمست تاکید کرد : تقاضای تجمع را باید دبیران احزاب به فرمانداری ارائه دهند. سرمست در خصوص مصوبات جلسه عنوان کرد: گزارش مجمع جامع اسلامی کارمندان مطرح و مورد تصویب قرار گرفت و جزئیات مصوبه کتبا ابلاغ خواهد شد. گزارش مجمع جمعیت اسلامی آزاداندیشان استان لرستان مطرح و با قید استانی مورد تصویب قرار گرفت.

 

 

ارز در حال خروج از کشور است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در 200 سال گذشته از حمله و تهاجم به ایران لطمات زیادی را دیدیم و امروز شاهد جنگ اقتصادی دشمن علیه کشورمان هستیم، پیش‌قراول این جنگ اقتصادی هم یک جنگ روانی است که دشمن علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته است. چند ماهی است که بازار کشور دچار التهاب شده و باید دید این التهاب نشأت‌گرفته از چیست، آمریکا به دنبال جنگ روانی علیه ایران هستند و به دلیل عملکرد بد ما نیز توانستند موفق شوند، دشمن امروز امید مردم را نشانه‌گرفته است و باید ملاحظاتی را در شرایط کنونی مورد توجه قرار دهیم. کاظم جلالی، نماینده تهران خاطرنشان کرد: پس از التهابات بازار ارز، این بار با خروج سرمایه از کشور مواجه بودیم و متأسفانه بازار سیرشدنی و اشباع‌شدنی نبود که نشان می‌دهد ارز در حال خروج از کشور است.

 

مخالفت با اختصاص ۲۵ میلیارد به کارکنان سهام عدالت

رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور مصوبه دولت برای اختصاص ۲۵ میلیارد تومان به منظور جبران خدمات کارکنان شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت را مغایر با قانون اعلام کرد. هیات وزیران در جلسه مورخ ۳۰ خرداد ماه سالجاری خود بنا بر پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب کرد، مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال از منابع سود شرکت‌های سرمایه پذیر طرح توزیع سهام عدالت بابت سال مالی ۱۳۹۴ و قبل از آن، که به حساب خزانه واریز شده و می‌شود، برای جبران خدمات کارکنان شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت اختصاص یابد. بنابر این مصوبه، این مبلغ به استناد ماده ۳۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بابت سال‌های ۱۳۹۴ لغایت ۱۳۹۶ به عنوان هزینه‌های ساماندهی طرح سهام عدالت در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار می‌گیرد تا از محل منابع مذکور، خدمات انجام شده کارکنان شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت جبران شود.

 

 

وطن امروز


 

۱۱ میلیارد دلار دولتی توزیع شد


نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این انتقاد که دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به دست کسی نرسیده است، می‌گوید ۱۱ میلیارد دلار دولتی توزیع شده است. هادی قوامی در گفت‌وگو با خانه ملت، در این باره که پیش‌بینی دلار در بودجه سال 97 اشتباه بود، بیان داشت: دولت در ابتدا نرخ 3هزار و 800 تومان را برای دلار در نظر گرفته بود که با توجه به التهاب بازار این نرخ به 4 هزار و 200 تومان افزایش یافت. وی درباره توزیع دلار دولتی بین فعالان اقتصادی و گله آنها از نبود چنین ارزی توضیح داد: دولت 11 میلیارد دلار به نرخ 4 هزار و 200 تومان توزیع کرده است.

 


18 میلیارد دلار طرح معدنی در دست اجرا


رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشستی خبری با اشاره به جذب 32 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش عمومی و خصوصی اظهار داشت: سال گذشته با فعالیت بخش دولتی، خصوصی و عمومی بیش از 7/10 میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی انجام شد که 22 درصد از کل صادرات کشور را شامل می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان ادامه داد: ظرفیت تولید فولاد به بیش از 31 میلیون تن و میزان تولید فولاد خام به حدود 22 میلیون تن رسید. کرباسیان خاطرنشان کرد: 18 میلیارد دلار طرح تا سال 1400 در دست اجراست که 32 هزار اشتغال ایجاد می‌کند. وی با اشاره به تولید محصولات معدن در سال جاری گفت: در4 ماه اخیر تولید فولاد خام 15 درصد، گندله 41 درصد، کنسانتره 22 درصد، کاتد مس 60 درصد و صادرات فولاد 13 درصد بیشتر شد. وی به تدوین نقشه راه 4 ساله معدن و صنایع معدن به عنوان یکی از اقدامات مطلوب وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: این نقشه راه، نهایی شده و در آینده نزدیک از سوی وزیر ابلاغ می‌شود.

 


مدیرکل تعزیرات استان تهران خبر داد؛ حذف پروازهای چارتری


مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران اظهار کرد آنچه این روزها به آن زیاد پرداخته می‌شود بحث گرانی، کمبود برخی کالاها و احتکار است. محمدعلی اسفنانی در پاسخ به سوالی درباره گرانی صددرصدی بلیت‌های هواپیما برای پروازهای خارجی و ۷۰ درصدی برای پروازهای داخلی، گفت: تاکنون پرونده‌ای از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به تعزیرات ارجاع نشده ولی طی تماس تلفنی با مدیر سازمان هواپیمایی کشور موضوع را مطرح کرده‌ام. وی توضیح داد: بنده قائل بر این هستم که این موضوع باید حتما سقفی داشته باشد، اگرچه تابع عرضه و تقاضا است اما اگر آن سقف در نظر گرفته نشود اتفاقی که الان در حال رخ دادن است خواهد افتاد و هر قیمتی را که مدنظرشان است در نظر می‌گیرند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران خاطرنشان کرد: اشکال اساسی‌تر که به جد دنبال برطرف کردن آن هستیم پروازهای چارتری است و بزرگ‌ترین معضل در بحث گرانی بلیت‌های هواپیما این موضوع به شمار می‌رود، به دلیل اینکه فرد یا افرادی یا برخی آژانس‌ها همه بلیت‌ها را خریداری می‌کنند و گاهی چند آژانس این بلیت‌ها را با هم رد و بدل می‌کنند و آن کسی که در آخر بلیت‌ها را به مردم می‌فروشد به بالاترین قیمت عرضه می‌کند. وی در پاسخ به اینکه حذف پروازهای چارتری سال گذشته مطرح شد اما اجرایی نشد، توضیح داد: این بار با آنها اتمام حجت کردیم و قرار بر این بود تا پایان تیرماه این کار انجام شود که تاکنون به تاخیر افتاده است. اگر به همین منوال ادامه داشته باشد قطعا برخورد جدی‌تری خواهیم داشت.

 

انتهای پیام/

,

*********

 

کیهان

 

بیانیه خاتمی و اصلاح‌طلبان را حتی هم‌حزبی‌ها نخواندند چه رسد به مردم!


یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره تأثیرگذاری بیانیه پراکنی و موضع‌گیری‌های خاتمی و افراطیون حزب مشارکت نوشت: حتی خود اصلاح‌طلبان هم این بیانیه‌ها را نخوانده‌اند چه رسد به مردم(!)


به گزارش جهان‌نیوز، طی چند روز اخیر رئیس دولت اصلاحات و تعداد دیگری از چهره‌های تندرو اصلاحات همچون مصطفی تاجزاده، بهزاد نبوی، عبدالله ناصری، جواد امام، فیض‌الله عرب سرخی، محمد کیانوش‌راد، محمد سلامتی و... با صدور بیانیه‌هایی بدون در نظر گرفتن نقش خود در سرکارآوردن دولت روحانی و در اختیار داشتن پست‌های متعدد مدیریتی در دولت تدبیر و امید، اقدامی به فرار به جلو کرده و راهکار ارائه نموده‌اند.


اما جدای از راهکارهای تکراری و سیاسی که اصلاح‌طلبان برای مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که در این بیانیه‌های به ظاهر پرطمطراق تأکید کرده‌اند، بررسی‌های روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نشان می‌دهد به این بیانیه‌ها توجهی در افکار عمومی نشده است.


در گزارش روزنامه اعتماد آمده است: «چرا هیچ یک از تصمیم‌سازان و کنشگران اصلی کشور از زمان صدور این بیانیه‌ها در مورد راهکارهای پیشنهادی یک جریان سیاسی واکنشی نشان نداده‌اند؟ آیا بیانیه را ندیده‌اند یا نادیده گرفته‌اند؟ پرسش‌های «اعتماد» از برخی چهره‌های سیاسی نشان می‌دهد که این دو بیانیه دیده نشده و حتی در میان اصلاح‌طلبان هم کسانی حضور دارند که حتی دو بیانیه را ندیده‌اند و البته سؤال مهم‌تر اینکه آیا این بیانیه‌ها اساساً کارکردی در نظام سیاسی دارد یا خیر؟ نویسندگان بیانیه اصلاح‌طلبان در پایان آن نوشته‌اند که باور دارند «هیچ مطالبه‌ای با درخواست و نامه و تومار محقق نخواهد شد؛ پس دست یاری خود را به سوی شما هم‌وطنان دراز می‌کنیم؛ به سوی تمامی ایرانیان آزاده، شریف و دغدغه‌مند. به سوی همانانی که هر چند فشار اقتصادی توان از کف‌شان برده و امیدهای‌شان را هدف قرار داده، اما قدرت اراده‌شان و شوق علاقه‌شان به این میهن، جوانه‌های امید را در دل‌هاشان زنده نگه داشته است. با این حال دست به قلم شده و همچون بیانیه قبلی بندهایی را مطرح کرده‌اند که نه تنها قابلیت اجرایی شدن آن اندک است حتی از میان هم‌جناحی‌ها یا مخالفان‌شان هم نادیده گرفته شده است.
 

دلار 9 هزار تومانی تولید داخلی را نابود می‌کند


یک کارشناس اقتصادی حامی دولت، با نکوهش بسته ارزی جدید و تبعات آن گفت: تثبیت ارز در 9 هزار تومان، تولید داخلی را تعطیل می‌کند اما کسانی دنبال اجرای سیاست نئولیبرال بازار ثانویه هستند.


حسین راغفر که در انتخابات 96 از حامیان روحانی بود، در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: کاهش قیمت‌های اخیر در بازار ربطی به انتظارات مردم ندارد چون جریانات مشکوکی قیمت ارز را بدون اینکه بازاری وجود داشته باشد 12 هزار تومان کرده بودند، همان‌ها نیز این قیمت را کاهش داده‌اند تا نشان دهند که سیاست‌های جدید بانک مرکزی تأثیرات مثبتی داشته است.


راغفر در مورد ارز 9 هزار تومانی مورد اشاره گفت: این نرخ موجب تعطیلی کامل تولیدکنندگان داخلی خواهد شد چون بسیاری از نهاده‌های بخش عمومی از طریق واردات تأمین می‌شود و با این قیمت‌ها نیازهای بخش تولید واقعی دیده نخواهد شد.


وی ادامه داد: البته این سعی وجود دارد تا گفته شود که سیاست‌های به اصطلاح بازار آزاد می‌تواند مشکلات کشور را بیشتر کند در حالی که نهادهای لازم مستقر نشده و محقق نشده است.


استاد دانشگاه الزهرا تهران در مورد آغاز تحریم‌های اقتصادی آمریکا گفت: اقتصاد ایران سال‌هاست که تحت تحریم است و تحریم‌های جدید نیز تفاوتی با گذشته نخواهد داشت مگر اینکه یک هم‌داستانی و هم‌راستایی بین کسانی که این مشکلات اقتصادی را به وجود می‌آورند با منافع تحریم‌کنندگان در خارج از کشور وجود داشته باشد که به نظر می‌رسد اینگونه است. در غیر این صورت با توجه به ظرفیت‌های ملی به ویژه در بخش تولید می‌توان فرصت‌های بزرگی را در داخل فراهم، تأثیر تحریم‌ها را به شدت کنترل و کاهش داد.


راغفر همچنین در مقاله مشترکی با احسان سلطانی تصریح کرد: مصاحبه رئیس‌جمهور و پیش از آن مصاحبه رئیس بانک مرکزی هماهنگ با هم و در راستای سیاست‌های پشت پرده دولت و مجلس برای انجام اقداماتی است که نتایج آن‌ها برای رفاه عموم مردم- به ویژه با توجه به شرایط رکود طولانی سال‌های اخیر و گسترش بیکاری بی‌سابقه- بسیار هولناک خواهد بود. هر دو مسئولیت‌های اجتماعی دولت را کاملاً نادیده گرفتند و برای انکار این مسئولیت نیز تعیین ارزش یکی از مهمترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر حیات فردی و اجتماعی- قیمت ارز- را از خود سلب کردند و به «بازار» سپردند.


واگذاری مسئولیت‌های اجتماعی دولت به ساز و کار بازار دقیقاً معنایی است که از سیاست‌های «نئولیبرال» استنباط می‌شود.


در شرایط روند مستمر رکود اقتصادی و فقدان قدرت خرید مردم، اقتصاد ایران وارد سال 1396 شد. به رغم نبود توان جذب کالاهای وارداتی، کمبود عرضه دلار در بازار و از سوی دیگر فضاسازی‌ها و تحریکات گسترده‌ای که توسط عوامل وابسته به دولت از نیمه دوم سال 1396 به بعد صورت گرفت، موجب شد تا اسفند ماه نسبت به مرداد ماه این سال، قیمت دلار در حدود 30 درصد افزایش یابد. با این توجیه (غیرکارشناسی) که، چون نرخ ارز متناسب با تفاضل تورم ایران و کشورهای دیگر (معمولاً آمریکا) در طول سال‌های 1392 تا 1396 بالا نرفته، باید نرخ ارز متناسب با آن افزایش یابد. در سال 1397 پرده دوم نمایش افزایش نرخ ارز آغاز شد و با عدم عرضه ارز در بازار و ایجاد فضای کمبود مصنوعی و از سوی دیگر تشدید فشارهای رسانه‌ای عوامل وابسته به دولت، بهای دلار شروع به افزایش کرد و در نتیجه مقرر شد که با ایجاد بازار ثانویه ارز، صادرکنندگان غیرنفتی بخش خصوصی واقعی امکان عرضه ارز صادراتی خود به بهای توافقی را پیدا کنند تا بازار ملتهب ارز تسکین پیدا کند. نظر به برخورداری گروه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولادی و معدنی از رانت‌های گسترده و به ویژه منابع خام و انرژی، این گروه که 80 درصد آن‌ها را بنگاه‌های بزرگ دولتی یا شبه‌دولتی تشکیل می‌دادند، ملزم به برگشت ارز صادراتی خود با نرخ رسمی به دولت شدند.


جمع‌بندی عملکرد یک‌ساله اخیر لابی‌های سیاسی، دولتی و رسانه‌ای مدافع افزایش نرخ ارز نشان می‌دهد که در اصل آن‌ها با تحمیل بهای دلار بالای 9 هزار تومان به اقتصاد و از سوی دیگر آزادی فروش ارز صادراتی محصولات پتروشیمی و فولادی و مواد معدنی، به دنبال ایجاد رانت ارزی بوده و هستند. در نتیجه تحولات ارزی ماه‌های اخیر تولیدکنندگان بزرگ شبه‌دولتی که بیش از 90 درصد هزینه تولید آن‌ها (مانند سنگ معدن، گاز، نفت و انرژی) داخلی و ریالی است، از رانت ارزی نجومی حداقل 200 هزار میلیارد تومانی و نیز دو برابر کردن قیمت فروش محصولات خود در بازارهای صادراتی و داخلی برخوردار شدند. راه‌حل ساده است. کل ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و دارو کمتر از 10 میلیارد دلار است که همراه با نیازهای ارزی 20 میلیارد دلاری بخش تولید برای تداوم فعالیت واحدهای تولیدکننده کالاهای ضروری و جلوگیری از شتاب فزاینده بیکاری، حتی با فرض تحریم‌های شدید، کمتر از نیمی از درآمد ارزی سال 1396، برای اداره کشور کافی خواهد بود.


اگر کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد و درآمدهای ارزی در حال کم شدن است و تکافوی همه نیازها را نمی‌کند، راهکار مدیریت درآمدهای ارزی ممنوعیت واردات کلیه کالاهای غیرضروری و کنترل قاچاق و مبادی ورودی و در نتیجه کاهش تقاضای ارز و مبارزه با هرج و مرج ارزی و اقتصادی است.


برای اداره اقتصاد کشور نیازی به ایجاد بحران‌های اقتصادی و شوک‌های قیمتی نیست و راه‌حل برخورد با بحران کنونی، تکرار رویکردهای دهه هفتاد نیست. سیاست‌ها و اقدامات اخیر مصوب دولت و مجلس هم‌راستایی با پیامدهای سیاست‌های تحریم دولت آمریکا است.



عدم حساب‌کشی از پنج سال رانت در روزنامه صمت


«رانت‌های روزنامه «صمت» پس از پنج سال و بدون حساب‌کشی پایان یافت.»
روزنامه آرمان با انتشار این خبر نوشت: روزنامه «صمت» از زمان وزارت محمدرضا نعمت‌زاده با رانت و تبلیغات این وزارتخانه به صورت محدود و با هزینه زیاد منتشر می‌شود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی 55آنلاین، سرپرست جدید روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت روز گذشته طی دستوری از معاونان وزارت صمت که شامل رئیس‌هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، رئیس‌هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است، درخواست کرد ابلاغیه‌های قبلی روابط عمومی وزارتخانه در مورد دریافت منابع مالی، جذب آگهی انحصاری را کان‌لم‌یکن تلقی کنند.


اهالی واقعی مطبوعات که وابستگی مالی و سیاسی به ‌اشخاص و گروه‌ها ندارند با استقبال از این دستور خواستار شفاف‌سازی مبالغ هزینه‌شده از بودجه کشور و جیب مردم برای انتشار این روزنامه هستند. بر اساس این گزارش، در این نامه که از سوی پیام برازجانی، سرپرست مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برای آقایان معظمی، معاون وزیر و رئیس‌هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، کرباسیان، معاون وزیر و رئیس‌هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ارسال شده، آمده است: همان‌گونه که مستحضرید، روزنامه صمت قبلا در مالکیت این وزارتخانه بوده و فعلا واگذار شده است. لذا تا تعیین‌تکلیف مالکیت این روزنامه نسبت به اعطای آگهی به این روزنامه تجدیدنظر و لازم است به تمام شرکت‌های زیرمجموعه نیز اعلام شود. این روزنامه هیچ رابطه سازمانی و نمایندگی از سوی وزارت صمت، برای دریافت منابع مالی و جذب آگهی، خصوصا به‌صورت انحصاری ندارد و تمام ابلاغیه‌های قبلی مبنی بر این امکان کان‌لم‌یکن اعلام می‌شود.



گزارش رسانه‌های حامی دولت از تأثیر بسته جدید بر بازار ارز


رسانه‌های حامی دولت می‌گویند پس از بسته ارزی جدید دولت، خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود و صرافی‌ها همچنان سردرگم هستند.


روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با همین مضمون نوشت: خرید و فروش ارز در صرافی‌ها همچنان مختل است و چرایی این مسئله در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است که هفته گذشته بانک مرکزی خرید و فروش ارز در صرافی‌ها را آزاد اعلام کرد اما هنوز اطلاعیه «خرید و فروش ارز نداریم» روی شیشه اکثر صرافی‌ها نصب است. حتی آنهایی نیز که چنین اطلاعیه‌ای را نصب نکرده‌اند، پس از مراجعه مشتریان برای خرید یا فروش ارز اعلام می‌کنند که فعلاً از چنین اقدامی معذور هستند. این ممانعت منجر به سردرگمی خریداران و فروشندگان ارز در کوچه پس کوچه‌های اطراف میدان فردوسی و سایر مناطقی شده است که صرافی‌های رسمی در آنجا واقع شده‌اند. با وجود اعلام رسمی فعالیت صرافی‌ها در بازار، اولین روز کار آنها آنگونه که پیش‌بینی می‌شد نبود. گزارش‌های میدانی از بازار ارز در روز چهارشنبه گذشته از عدم استقبال تمامی صرافان برای گشایش دوباره و انجام معاملات ارزی حکایت داشت.


مشاهدات میدانی از روزهای بعد نیز تا به حال، گواه تداوم این سکون و رکود در صرافی‌هاست.


برخی صرافان علت این امر را ضعف و نقص سیاست اخیر بانک مرکزی در بسته ارزی جدید می‌دانند.


به باور آنها، شرایط خاص اقتصادی ماه‌ها و روزهای گذشته منجر به تکرار تصمیمات عجولانه توسط سیاست‌گذاران بانک مرکزی شده است. همین موضوع، دلیل بروز ضعف در این بسته ارزی است که در آن عملاً ساز و کارهای فعالیت صرافی‌ها به وضوح مشخص نشده است.


در همین حال سایت دولتی خبر آن‌لاین نوشت: هر چند شش روز از ابلاغ بسته جدید بانک مرکزی گذشته است اما هنوز صرافان تن به عادی‌سازی فضا نداده‌اند و امتناع آنها از خرید و فروش ارز در بازار مشهود است.


«خرید و فروش ارز نداریم»، این را حتی کسانی که این آگهی را از پشت شیشه‌هایشان برداشته‌اند، به محض ورود مشتری به مغازه‌هایشان می‌گویند. اگر در توضیح چرایی نفروختن می‌گویند دلار نداریم، اما در توضیح چرایی نخریدن به این استناد می‌کنند به اینکه دلار قیمت ندارد، یکی از صرافان فعال در سبزه‌میدان نیز در این مورد گفت: ما این روزها قادر به خرید ارز نیستیم از سوی دیگر مردم عادی هنوز نمی‌توانند ارز بخرند که البته این سیاست درست هم هست.


به گفته وی قیمت ارز در حال حاضر 10 هزار و 400 تومان است اما فعالان حاشیه خیابان به قیمتی که مشتری می‌خواهد ارز را می‌دهند، گاهی کسی حتی 10 هزار و 500 تومان هم حاضر است برای خرید پرداخت کند.


اصغر سمیعی، رئیس هیئت مؤسس کانون صرافان با اشاره به اینکه وقتی صراف تن به خرید و فروش نمی‌دهد بدان معناست که قیمت‌ها واقعی نیست، گفت: وقتی محدوده قیمتی تعیین می‌شود و بسیاری از مردم عادی و خریداران از بازار خارج هستند، نمی‌شود بازار را عادی تلقی کرد.


وی در پاسخ به این سؤال که کارکرد بسته جدید ارزی بانک مرکزی برای صرافان چه بود؟ گفت: برای شخص من که سال‌هاست در این حوزه فعال هستم، این بخشنامه ابهام‌های فراوانی دارد.


زیباکلام: مردم می‌خواهند مرا برای دعوت به رأی روحانی سنگسار کنند


استاد علوم سیاسی با اشاره به کاهش محبوبیت روحانی در جامعه گفت: امروز من هر کجا که می‌روم مردم می‌خواهند من را سنگسار و تکه‌پاره کنند که تو باعث شدی که ما به آقای روحانی رأی بدهیم.


صادق زیباکلام استاد دانشگاه در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه آرمان در پاسخ به سؤالی درباره سکوت روحانی به موضوع کاهش محبوبیت رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی ایشان محبوبیت خود را از دست داده‌اند و از سوی دیگر باعث تحت فشار قرار گرفتن اصلاح‌طلبان توسط مردم نیز شده‌اند. امروز من هرکجا که می‌روم مردم می‌خواهند من را سنگسار و تکه‌پاره کنند که تو باعث شدی که ما به آقای روحانی رأی بدهیم.

من حدس می‌زنم آقای روحانی تصوراتی درباره آینده سیاسی خود دارد. به همین دلیل نیز تلاش می‌کند رابطه خوبی با اصولگرایان داشته باشد. آقای روحانی به خوبی به این نکته آگاهی دارد که برای تحقق تصوراتی که برای آینده خود دارد به امثال صادق زیباکلام و اصلاح‌طلبان نیاز ندارد و در مقابل به اصولگرایان و حتی موافقت اصولگرایان رادیکال نیاز دارد. به همین دلیل نیز بوده که با اصولگرایان مماشات می‌کند و برحسب میل آنها ساز می‌زند.

 

 

ایران

 

مخالفت انگلیس با درخواست ضد ایرانی امریکا

خبر اول اینکه،  تعدادی از وزیران دولت انگلیس با درخواست «وودی جانسون» سفیر امریکا در لندن درخصوص همراهی با واشنگتن برای افزایش فشارها بر ایران مخالفت کرده و عنوان داشتند که این اقدامات امریکا مشکل‌زا هستند. به گزارش تابناک، سفیر امریکا در لندن در مقاله‌ای برای روزنامه دیلی تلگراف با انتقاد از رویکرد انگلیس درخصوص برجام، نوشت: انگلیس درخصوص ایران باید با دونالد ترامپ همراه باشد نه بروکسل. به نوشته تلگراف، وزارت خارجه انگلیس نیز درخصوص درخواست جانسون، بر حمایت مجدد لندن از برجام تأکید کرده است. «آلیستر برت» از مقامات بلندپایه وزارت خارجه انگلیس نیز در مورد امکان همراهی انگلیس با امریکا علیه ایران گفت: ما این نکته را روشن کرده‌ایم که برجام را به عنوان بخش مهمی از امنیت منطقه می‌دانیم. فکر می‌کنیم که این واقعاً مهم است که به قراردادی که تعدادی از شرکا آن را امضا کرده‌اند، پایبند باشیم.

 

سفر العبادی به تهران لغو شد

خبر دیگر اینکه،  بعد از انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مسئول دولتی عراقی اعلام کرد که سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران لغو شده است. پیش از این گفته شده بود که العبادی روز سه‌شنبه (امروز) به ترکیه و سپس چهارشنبه به ایران خواهد آمد. سخنان العبادی مبنی بر پایبندی عراق به تحریم‌های ضد ایرانی امریکا واکنش‌های انتقادی زیادی را به دنبال داشت. دیروز البته سخنگوی دفتر العبادی گفت: موضع عراق در رابطه با تحریم‌های امریکا علیه ایران خودکامه و شتابزده نبود، بلکه براساس مطالعات و بررسی‌های مرتبط با مصلحت ملت و کشور عراق اتخاذ شد و تحت تأثیر هیچ کشور دیگر یا حزب سیاسی مشخصی نبود.


 
توصیف محمد مهاجری از «نو اصولگرایی» قالیباف

شنیدیم که،   محمد مهاجری، از فعالان رسانه‌ای اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت: اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 رفتار تازه‌ای در بازار کسب و کار تهران رونق گرفت به این شکل که مغازه‌هایی با پسوند «نو» ایجاد شدند. به عنوان مثال خاطرم هست که تابلوهایی با عنوان «خیاطی لاله‌زار نو»، «چلوکبابی طریقت نو» و «چاپخانه ایران نو» بر سردر مغازه‌ها در حول و حوش منطقه بازار تهران نصب شد. به نوشته وی، این «نو»‌ها گاهی همان کاسب قبلی بود که برای رونق بیشتر به این کلک متوسل می‌شد، گاهی نیز توسط شریک یا شاگرد همان برند قبلی ایجاد می‌شد، اما مهم نتیجه بود که غالباً موفقیتی به همراه نداشت و «نو»‌ها بعد از مدتی مغازه را تخته می‌کردند. اما زیانی که می‌رساندند این بود که علاوه بر آنکه یخ‌شان نمی‌گرفت، اعتبار برند قبلی را هم از بین می‌بردند. مهاجری افزوده: نواصولگرایی آقای قالیباف هم از همین جنس است. آقای قالیباف هم سرنوشت مشابهی پیدا خواهد کرد چون به مصداق آن ضرب‌المثل شیرین همشهری‌هایش، مردم وقتی بیایند و ببینند به جای «مَنَم» همان «مُیُم» است، دست آقای قالیباف رو می‌شود.

 

شورای نگهبان حق تذکر به نمایندگان مجلس را ندارد

دست آخر اینکه،  عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفته بود که این شورا به یکی از نمایندگان مجلس به دلیل اظهاراتش درباره وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تذکر داده است. نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان اما به ایرنا گفته که تذکر به نمایندگان مجلس در وظایف شورای نگهبان قید نشده است. به گفته وی، منظور کدخدایی از تذکر به نمایندگان «در نظر گرفتن تخلف‌ها هنگام بررسی صلاحیت برای دوره‌های بعدی» است. غلامرضا کاتب، عضو هیأت رئیسه مجلس هم از تذکر شورای نگهبان به نمایندگان مجلس اظهار بی‌اطلاعی کرده، اما تأکید دارد این شورا نمی‌تواند به نمایندگان تذکر دهد.

 

 

آرمان

 

 

توضیح بطحایی درباره استیضاحش

وزیر آموزش و پرورش درخصوص آخرین وضعیت استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی در هفته جاری تعطیل است و این مسأله موجب می‌شود تا این هفته نتوانم به خدمت استیضاح‌کنندگان برسم. سید محمد بطحایی ادامه داد: ان‌شاءا... هفته آینده من خدمت نمایندگان استیضاح‌کننده خواهم رفت و توضیحاتی را به آنها خواهم داد. وی افزود: من امیدوار هستم که این توضیحات برای نمایندگان استیضاح‌کننده قانع‌کننده باشد.

 

 

تعهد سیاسی اروپا؛ حفظ برجام

معاون وزیر خارجه در دیدار با سفرای کشورهای اروپایی در تهران بر تعهد سیاسی اروپا بر حفظ برجام تاکید کرد. عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در صفحه رسمی اینستاگرام خود از دیدار امروز خود (دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷) با مجموعه سفرای کشورهای اروپایی در تهران خبر داد. وی نوشت: تعهد سیاسی اروپا برای حفظ برجام همچنان قوی است. مذاکره برای رسیدن به راه‌حل‌های عملیاتی ادامه دارد.

 

 

قدرت موشکی ایران، دفاعی بازدارنده

وزیر دفاع گفت: موشک فاتح مبین صددرصد داخلی ، با قابلیت‌های فراوان و توسط دانشمندان وزارت دفاع ساخته شده و مراحل طراحی، تولید، زیرساخت‌ها و آزمایش‌های آن کاملا بومی است. امیر سرتیپ حاتمی اظهار داشت: با تاکید بر اینکه قدرت موشکی ایران یک قدرت دفاعی بازدارنده است، تاکید کرد: همانطور که به مردم عزیزمان وعده داده بودم برای افزایش قابلیت‌های موشکی کشور از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نخواهم کرد و به طور حتم توان موشکی خود را هر روز افزایش خواهیم داد.

 

 

تصویب لایحه درباره صدا و سیما

مشاور رئیس‌جمهوری از تصویب لایحه پیشنهادی «خط مشی، نحوه اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» در کمیسیون فرهنگی دولت خبر داد. حسام‌الدین آشنا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: لایحه پیشنهادی«خط مشی، نحوه اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسیده و در دستورکار دولت و مجلس قرار خواهد گرفت. خدا عاقبتش را به خیر کند.

 

 

استاندار تهران شامل قانون بازنشستگان

استاندار تهران در مورد قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: با توجه به اینکه این قانون شامل اینجانب نیز می‌شود در صورت ابلاغ در اسرع وقت اجرا خواهد شد. محمد حسین مقیمی در جریان سفر به فیروزکوه پس از بازدید از کارخانه‌های این شهرستان در جمع خبرنگاران درمورد حل مشکل تامین مواد اولیه تولیدکنندگان اظهار داشت: صنعت پتروشیمی باید ابتدا نیاز کشور را برآورده و سپس برای صادرات اقدام کند؛ یا به موازات تامین مواد اولیه داخل، صادرات را انجام دهد تا مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

 

 

ادعاهای فرد روس درباره خزر غیرقابل اعتناست

سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید براینکه ادعاهای فردی به نام «صفراف» که هیچ‌گاه عضو مذاکره کننده روسیه درخصوص خزر نبوده، بی اساس و غیر قابل اعتناست. بهرام قاسمی در خصوص ادعایی که روز گذشته توسط فردی به نام «رجب صفراف» در یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارجی منتشر شد، اظهار کرد: بررسی سوابق نشان می‌دهد که او هیچ‌گاه فرد مذاکره کننده از جانب هیات مذاکره کننده روسیه با هیات ایرانی در مذاکرات خزر نبوده است. وی افزود: بدون تردید سخنان و ادعاهای نامبرده اساسا فاقد هرگونه اعتبار است. تردیدی وجود ندارد که طرح این ادعاهای بی اساس در این برهه با اهداف مشخص و هدایت شده از سوی عناصر و مراکز خاص صورت می‌پذیرد.

 

 

تقاضای تجمع را دبیران احزاب بدهند

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با اشاره به مصوبات جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: تاکنون درخواستی از سوی احزاب برای برگزاری تجمعات نداشتیم اما یک درخواستی از سوی آقای احمدی‌نژاد به وزیر کشور داده شد که ما آن را به استانداری ارجاع دادیم که این نهاد با استناد به ماده ۱۳ احزاب چون شرایط لازم را نداشتند موافقت نکردند. بهرام سرمست تاکید کرد : تقاضای تجمع را باید دبیران احزاب به فرمانداری ارائه دهند. سرمست در خصوص مصوبات جلسه عنوان کرد: گزارش مجمع جامع اسلامی کارمندان مطرح و مورد تصویب قرار گرفت و جزئیات مصوبه کتبا ابلاغ خواهد شد. گزارش مجمع جمعیت اسلامی آزاداندیشان استان لرستان مطرح و با قید استانی مورد تصویب قرار گرفت.

 

 

ارز در حال خروج از کشور است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در 200 سال گذشته از حمله و تهاجم به ایران لطمات زیادی را دیدیم و امروز شاهد جنگ اقتصادی دشمن علیه کشورمان هستیم، پیش‌قراول این جنگ اقتصادی هم یک جنگ روانی است که دشمن علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته است. چند ماهی است که بازار کشور دچار التهاب شده و باید دید این التهاب نشأت‌گرفته از چیست، آمریکا به دنبال جنگ روانی علیه ایران هستند و به دلیل عملکرد بد ما نیز توانستند موفق شوند، دشمن امروز امید مردم را نشانه‌گرفته است و باید ملاحظاتی را در شرایط کنونی مورد توجه قرار دهیم. کاظم جلالی، نماینده تهران خاطرنشان کرد: پس از التهابات بازار ارز، این بار با خروج سرمایه از کشور مواجه بودیم و متأسفانه بازار سیرشدنی و اشباع‌شدنی نبود که نشان می‌دهد ارز در حال خروج از کشور است.

 

مخالفت با اختصاص ۲۵ میلیارد به کارکنان سهام عدالت

رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور مصوبه دولت برای اختصاص ۲۵ میلیارد تومان به منظور جبران خدمات کارکنان شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت را مغایر با قانون اعلام کرد. هیات وزیران در جلسه مورخ ۳۰ خرداد ماه سالجاری خود بنا بر پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب کرد، مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال از منابع سود شرکت‌های سرمایه پذیر طرح توزیع سهام عدالت بابت سال مالی ۱۳۹۴ و قبل از آن، که به حساب خزانه واریز شده و می‌شود، برای جبران خدمات کارکنان شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت اختصاص یابد. بنابر این مصوبه، این مبلغ به استناد ماده ۳۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بابت سال‌های ۱۳۹۴ لغایت ۱۳۹۶ به عنوان هزینه‌های ساماندهی طرح سهام عدالت در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار می‌گیرد تا از محل منابع مذکور، خدمات انجام شده کارکنان شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت جبران شود.

 

 

وطن امروز


 

۱۱ میلیارد دلار دولتی توزیع شد


نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این انتقاد که دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به دست کسی نرسیده است، می‌گوید ۱۱ میلیارد دلار دولتی توزیع شده است. هادی قوامی در گفت‌وگو با خانه ملت، در این باره که پیش‌بینی دلار در بودجه سال 97 اشتباه بود، بیان داشت: دولت در ابتدا نرخ 3هزار و 800 تومان را برای دلار در نظر گرفته بود که با توجه به التهاب بازار این نرخ به 4 هزار و 200 تومان افزایش یافت. وی درباره توزیع دلار دولتی بین فعالان اقتصادی و گله آنها از نبود چنین ارزی توضیح داد: دولت 11 میلیارد دلار به نرخ 4 هزار و 200 تومان توزیع کرده است.

 


18 میلیارد دلار طرح معدنی در دست اجرا


رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشستی خبری با اشاره به جذب 32 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش عمومی و خصوصی اظهار داشت: سال گذشته با فعالیت بخش دولتی، خصوصی و عمومی بیش از 7/10 میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی انجام شد که 22 درصد از کل صادرات کشور را شامل می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان ادامه داد: ظرفیت تولید فولاد به بیش از 31 میلیون تن و میزان تولید فولاد خام به حدود 22 میلیون تن رسید. کرباسیان خاطرنشان کرد: 18 میلیارد دلار طرح تا سال 1400 در دست اجراست که 32 هزار اشتغال ایجاد می‌کند. وی با اشاره به تولید محصولات معدن در سال جاری گفت: در4 ماه اخیر تولید فولاد خام 15 درصد، گندله 41 درصد، کنسانتره 22 درصد، کاتد مس 60 درصد و صادرات فولاد 13 درصد بیشتر شد. وی به تدوین نقشه راه 4 ساله معدن و صنایع معدن به عنوان یکی از اقدامات مطلوب وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: این نقشه راه، نهایی شده و در آینده نزدیک از سوی وزیر ابلاغ می‌شود.

 


مدیرکل تعزیرات استان تهران خبر داد؛ حذف پروازهای چارتری


مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران اظهار کرد آنچه این روزها به آن زیاد پرداخته می‌شود بحث گرانی، کمبود برخی کالاها و احتکار است. محمدعلی اسفنانی در پاسخ به سوالی درباره گرانی صددرصدی بلیت‌های هواپیما برای پروازهای خارجی و ۷۰ درصدی برای پروازهای داخلی، گفت: تاکنون پرونده‌ای از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به تعزیرات ارجاع نشده ولی طی تماس تلفنی با مدیر سازمان هواپیمایی کشور موضوع را مطرح کرده‌ام. وی توضیح داد: بنده قائل بر این هستم که این موضوع باید حتما سقفی داشته باشد، اگرچه تابع عرضه و تقاضا است اما اگر آن سقف در نظر گرفته نشود اتفاقی که الان در حال رخ دادن است خواهد افتاد و هر قیمتی را که مدنظرشان است در نظر می‌گیرند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران خاطرنشان کرد: اشکال اساسی‌تر که به جد دنبال برطرف کردن آن هستیم پروازهای چارتری است و بزرگ‌ترین معضل در بحث گرانی بلیت‌های هواپیما این موضوع به شمار می‌رود، به دلیل اینکه فرد یا افرادی یا برخی آژانس‌ها همه بلیت‌ها را خریداری می‌کنند و گاهی چند آژانس این بلیت‌ها را با هم رد و بدل می‌کنند و آن کسی که در آخر بلیت‌ها را به مردم می‌فروشد به بالاترین قیمت عرضه می‌کند. وی در پاسخ به اینکه حذف پروازهای چارتری سال گذشته مطرح شد اما اجرایی نشد، توضیح داد: این بار با آنها اتمام حجت کردیم و قرار بر این بود تا پایان تیرماه این کار انجام شود که تاکنون به تاخیر افتاده است. اگر به همین منوال ادامه داشته باشد قطعا برخورد جدی‌تری خواهیم داشت.

 

انتهای پیام/

,

*********

,

, ,

 

,

کیهان

,

 

,

بیانیه خاتمی و اصلاح‌طلبان را حتی هم‌حزبی‌ها نخواندند چه رسد به مردم!

,


یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره تأثیرگذاری بیانیه پراکنی و موضع‌گیری‌های خاتمی و افراطیون حزب مشارکت نوشت: حتی خود اصلاح‌طلبان هم این بیانیه‌ها را نخوانده‌اند چه رسد به مردم(!)

,
,


به گزارش جهان‌نیوز، طی چند روز اخیر رئیس دولت اصلاحات و تعداد دیگری از چهره‌های تندرو اصلاحات همچون مصطفی تاجزاده، بهزاد نبوی، عبدالله ناصری، جواد امام، فیض‌الله عرب سرخی، محمد کیانوش‌راد، محمد سلامتی و... با صدور بیانیه‌هایی بدون در نظر گرفتن نقش خود در سرکارآوردن دولت روحانی و در اختیار داشتن پست‌های متعدد مدیریتی در دولت تدبیر و امید، اقدامی به فرار به جلو کرده و راهکار ارائه نموده‌اند.

,
,


اما جدای از راهکارهای تکراری و سیاسی که اصلاح‌طلبان برای مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که در این بیانیه‌های به ظاهر پرطمطراق تأکید کرده‌اند، بررسی‌های روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نشان می‌دهد به این بیانیه‌ها توجهی در افکار عمومی نشده است.

,
,


در گزارش روزنامه اعتماد آمده است: «چرا هیچ یک از تصمیم‌سازان و کنشگران اصلی کشور از زمان صدور این بیانیه‌ها در مورد راهکارهای پیشنهادی یک جریان سیاسی واکنشی نشان نداده‌اند؟ آیا بیانیه را ندیده‌اند یا نادیده گرفته‌اند؟ پرسش‌های «اعتماد» از برخی چهره‌های سیاسی نشان می‌دهد که این دو بیانیه دیده نشده و حتی در میان اصلاح‌طلبان هم کسانی حضور دارند که حتی دو بیانیه را ندیده‌اند و البته سؤال مهم‌تر اینکه آیا این بیانیه‌ها اساساً کارکردی در نظام سیاسی دارد یا خیر؟ نویسندگان بیانیه اصلاح‌طلبان در پایان آن نوشته‌اند که باور دارند «هیچ مطالبه‌ای با درخواست و نامه و تومار محقق نخواهد شد؛ پس دست یاری خود را به سوی شما هم‌وطنان دراز می‌کنیم؛ به سوی تمامی ایرانیان آزاده، شریف و دغدغه‌مند. به سوی همانانی که هر چند فشار اقتصادی توان از کف‌شان برده و امیدهای‌شان را هدف قرار داده، اما قدرت اراده‌شان و شوق علاقه‌شان به این میهن، جوانه‌های امید را در دل‌هاشان زنده نگه داشته است. با این حال دست به قلم شده و همچون بیانیه قبلی بندهایی را مطرح کرده‌اند که نه تنها قابلیت اجرایی شدن آن اندک است حتی از میان هم‌جناحی‌ها یا مخالفان‌شان هم نادیده گرفته شده است.
 

,
,
,

دلار 9 هزار تومانی تولید داخلی را نابود می‌کند

,


یک کارشناس اقتصادی حامی دولت، با نکوهش بسته ارزی جدید و تبعات آن گفت: تثبیت ارز در 9 هزار تومان، تولید داخلی را تعطیل می‌کند اما کسانی دنبال اجرای سیاست نئولیبرال بازار ثانویه هستند.

,
,


حسین راغفر که در انتخابات 96 از حامیان روحانی بود، در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: کاهش قیمت‌های اخیر در بازار ربطی به انتظارات مردم ندارد چون جریانات مشکوکی قیمت ارز را بدون اینکه بازاری وجود داشته باشد 12 هزار تومان کرده بودند، همان‌ها نیز این قیمت را کاهش داده‌اند تا نشان دهند که سیاست‌های جدید بانک مرکزی تأثیرات مثبتی داشته است.

,
,


راغفر در مورد ارز 9 هزار تومانی مورد اشاره گفت: این نرخ موجب تعطیلی کامل تولیدکنندگان داخلی خواهد شد چون بسیاری از نهاده‌های بخش عمومی از طریق واردات تأمین می‌شود و با این قیمت‌ها نیازهای بخش تولید واقعی دیده نخواهد شد.

,
,


وی ادامه داد: البته این سعی وجود دارد تا گفته شود که سیاست‌های به اصطلاح بازار آزاد می‌تواند مشکلات کشور را بیشتر کند در حالی که نهادهای لازم مستقر نشده و محقق نشده است.

,
,


استاد دانشگاه الزهرا تهران در مورد آغاز تحریم‌های اقتصادی آمریکا گفت: اقتصاد ایران سال‌هاست که تحت تحریم است و تحریم‌های جدید نیز تفاوتی با گذشته نخواهد داشت مگر اینکه یک هم‌داستانی و هم‌راستایی بین کسانی که این مشکلات اقتصادی را به وجود می‌آورند با منافع تحریم‌کنندگان در خارج از کشور وجود داشته باشد که به نظر می‌رسد اینگونه است. در غیر این صورت با توجه به ظرفیت‌های ملی به ویژه در بخش تولید می‌توان فرصت‌های بزرگی را در داخل فراهم، تأثیر تحریم‌ها را به شدت کنترل و کاهش داد.

,
,


راغفر همچنین در مقاله مشترکی با احسان سلطانی تصریح کرد: مصاحبه رئیس‌جمهور و پیش از آن مصاحبه رئیس بانک مرکزی هماهنگ با هم و در راستای سیاست‌های پشت پرده دولت و مجلس برای انجام اقداماتی است که نتایج آن‌ها برای رفاه عموم مردم- به ویژه با توجه به شرایط رکود طولانی سال‌های اخیر و گسترش بیکاری بی‌سابقه- بسیار هولناک خواهد بود. هر دو مسئولیت‌های اجتماعی دولت را کاملاً نادیده گرفتند و برای انکار این مسئولیت نیز تعیین ارزش یکی از مهمترین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر حیات فردی و اجتماعی- قیمت ارز- را از خود سلب کردند و به «بازار» سپردند.

,
,


واگذاری مسئولیت‌های اجتماعی دولت به ساز و کار بازار دقیقاً معنایی است که از سیاست‌های «نئولیبرال» استنباط می‌شود.

,
,


در شرایط روند مستمر رکود اقتصادی و فقدان قدرت خرید مردم، اقتصاد ایران وارد سال 1396 شد. به رغم نبود توان جذب کالاهای وارداتی، کمبود عرضه دلار در بازار و از سوی دیگر فضاسازی‌ها و تحریکات گسترده‌ای که توسط عوامل وابسته به دولت از نیمه دوم سال 1396 به بعد صورت گرفت، موجب شد تا اسفند ماه نسبت به مرداد ماه این سال، قیمت دلار در حدود 30 درصد افزایش یابد. با این توجیه (غیرکارشناسی) که، چون نرخ ارز متناسب با تفاضل تورم ایران و کشورهای دیگر (معمولاً آمریکا) در طول سال‌های 1392 تا 1396 بالا نرفته، باید نرخ ارز متناسب با آن افزایش یابد. در سال 1397 پرده دوم نمایش افزایش نرخ ارز آغاز شد و با عدم عرضه ارز در بازار و ایجاد فضای کمبود مصنوعی و از سوی دیگر تشدید فشارهای رسانه‌ای عوامل وابسته به دولت، بهای دلار شروع به افزایش کرد و در نتیجه مقرر شد که با ایجاد بازار ثانویه ارز، صادرکنندگان غیرنفتی بخش خصوصی واقعی امکان عرضه ارز صادراتی خود به بهای توافقی را پیدا کنند تا بازار ملتهب ارز تسکین پیدا کند. نظر به برخورداری گروه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولادی و معدنی از رانت‌های گسترده و به ویژه منابع خام و انرژی، این گروه که 80 درصد آن‌ها را بنگاه‌های بزرگ دولتی یا شبه‌دولتی تشکیل می‌دادند، ملزم به برگشت ارز صادراتی خود با نرخ رسمی به دولت شدند.

,
,


جمع‌بندی عملکرد یک‌ساله اخیر لابی‌های سیاسی، دولتی و رسانه‌ای مدافع افزایش نرخ ارز نشان می‌دهد که در اصل آن‌ها با تحمیل بهای دلار بالای 9 هزار تومان به اقتصاد و از سوی دیگر آزادی فروش ارز صادراتی محصولات پتروشیمی و فولادی و مواد معدنی، به دنبال ایجاد رانت ارزی بوده و هستند. در نتیجه تحولات ارزی ماه‌های اخیر تولیدکنندگان بزرگ شبه‌دولتی که بیش از 90 درصد هزینه تولید آن‌ها (مانند سنگ معدن، گاز، نفت و انرژی) داخلی و ریالی است، از رانت ارزی نجومی حداقل 200 هزار میلیارد تومانی و نیز دو برابر کردن قیمت فروش محصولات خود در بازارهای صادراتی و داخلی برخوردار شدند. راه‌حل ساده است. کل ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و دارو کمتر از 10 میلیارد دلار است که همراه با نیازهای ارزی 20 میلیارد دلاری بخش تولید برای تداوم فعالیت واحدهای تولیدکننده کالاهای ضروری و جلوگیری از شتاب فزاینده بیکاری، حتی با فرض تحریم‌های شدید، کمتر از نیمی از درآمد ارزی سال 1396، برای اداره کشور کافی خواهد بود.

,
,


اگر کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد و درآمدهای ارزی در حال کم شدن است و تکافوی همه نیازها را نمی‌کند، راهکار مدیریت درآمدهای ارزی ممنوعیت واردات کلیه کالاهای غیرضروری و کنترل قاچاق و مبادی ورودی و در نتیجه کاهش تقاضای ارز و مبارزه با هرج و مرج ارزی و اقتصادی است.

,
,


برای اداره اقتصاد کشور نیازی به ایجاد بحران‌های اقتصادی و شوک‌های قیمتی نیست و راه‌حل برخورد با بحران کنونی، تکرار رویکردهای دهه هفتاد نیست. سیاست‌ها و اقدامات اخیر مصوب دولت و مجلس هم‌راستایی با پیامدهای سیاست‌های تحریم دولت آمریکا است.

,
,



عدم حساب‌کشی از پنج سال رانت در روزنامه صمت

,
,
,


«رانت‌های روزنامه «صمت» پس از پنج سال و بدون حساب‌کشی پایان یافت.»
روزنامه آرمان با انتشار این خبر نوشت: روزنامه «صمت» از زمان وزارت محمدرضا نعمت‌زاده با رانت و تبلیغات این وزارتخانه به صورت محدود و با هزینه زیاد منتشر می‌شود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی 55آنلاین، سرپرست جدید روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت روز گذشته طی دستوری از معاونان وزارت صمت که شامل رئیس‌هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، رئیس‌هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است، درخواست کرد ابلاغیه‌های قبلی روابط عمومی وزارتخانه در مورد دریافت منابع مالی، جذب آگهی انحصاری را کان‌لم‌یکن تلقی کنند.

,
,
,


اهالی واقعی مطبوعات که وابستگی مالی و سیاسی به ‌اشخاص و گروه‌ها ندارند با استقبال از این دستور خواستار شفاف‌سازی مبالغ هزینه‌شده از بودجه کشور و جیب مردم برای انتشار این روزنامه هستند. بر اساس این گزارش، در این نامه که از سوی پیام برازجانی، سرپرست مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت برای آقایان معظمی، معاون وزیر و رئیس‌هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، کرباسیان، معاون وزیر و رئیس‌هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ارسال شده، آمده است: همان‌گونه که مستحضرید، روزنامه صمت قبلا در مالکیت این وزارتخانه بوده و فعلا واگذار شده است. لذا تا تعیین‌تکلیف مالکیت این روزنامه نسبت به اعطای آگهی به این روزنامه تجدیدنظر و لازم است به تمام شرکت‌های زیرمجموعه نیز اعلام شود. این روزنامه هیچ رابطه سازمانی و نمایندگی از سوی وزارت صمت، برای دریافت منابع مالی و جذب آگهی، خصوصا به‌صورت انحصاری ندارد و تمام ابلاغیه‌های قبلی مبنی بر این امکان کان‌لم‌یکن اعلام می‌شود.

,
,



گزارش رسانه‌های حامی دولت از تأثیر بسته جدید بر بازار ارز

,
,
,


رسانه‌های حامی دولت می‌گویند پس از بسته ارزی جدید دولت، خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود و صرافی‌ها همچنان سردرگم هستند.

,
,


روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با همین مضمون نوشت: خرید و فروش ارز در صرافی‌ها همچنان مختل است و چرایی این مسئله در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است که هفته گذشته بانک مرکزی خرید و فروش ارز در صرافی‌ها را آزاد اعلام کرد اما هنوز اطلاعیه «خرید و فروش ارز نداریم» روی شیشه اکثر صرافی‌ها نصب است. حتی آنهایی نیز که چنین اطلاعیه‌ای را نصب نکرده‌اند، پس از مراجعه مشتریان برای خرید یا فروش ارز اعلام می‌کنند که فعلاً از چنین اقدامی معذور هستند. این ممانعت منجر به سردرگمی خریداران و فروشندگان ارز در کوچه پس کوچه‌های اطراف میدان فردوسی و سایر مناطقی شده است که صرافی‌های رسمی در آنجا واقع شده‌اند. با وجود اعلام رسمی فعالیت صرافی‌ها در بازار، اولین روز کار آنها آنگونه که پیش‌بینی می‌شد نبود. گزارش‌های میدانی از بازار ارز در روز چهارشنبه گذشته از عدم استقبال تمامی صرافان برای گشایش دوباره و انجام معاملات ارزی حکایت داشت.

,
,


مشاهدات میدانی از روزهای بعد نیز تا به حال، گواه تداوم این سکون و رکود در صرافی‌هاست.

,
,


برخی صرافان علت این امر را ضعف و نقص سیاست اخیر بانک مرکزی در بسته ارزی جدید می‌دانند.

,
,


به باور آنها، شرایط خاص اقتصادی ماه‌ها و روزهای گذشته منجر به تکرار تصمیمات عجولانه توسط سیاست‌گذاران بانک مرکزی شده است. همین موضوع، دلیل بروز ضعف در این بسته ارزی است که در آن عملاً ساز و کارهای فعالیت صرافی‌ها به وضوح مشخص نشده است.

,
,


در همین حال سایت دولتی خبر آن‌لاین نوشت: هر چند شش روز از ابلاغ بسته جدید بانک مرکزی گذشته است اما هنوز صرافان تن به عادی‌سازی فضا نداده‌اند و امتناع آنها از خرید و فروش ارز در بازار مشهود است.

,
,


«خرید و فروش ارز نداریم»، این را حتی کسانی که این آگهی را از پشت شیشه‌هایشان برداشته‌اند، به محض ورود مشتری به مغازه‌هایشان می‌گویند. اگر در توضیح چرایی نفروختن می‌گویند دلار نداریم، اما در توضیح چرایی نخریدن به این استناد می‌کنند به اینکه دلار قیمت ندارد، یکی از صرافان فعال در سبزه‌میدان نیز در این مورد گفت: ما این روزها قادر به خرید ارز نیستیم از سوی دیگر مردم عادی هنوز نمی‌توانند ارز بخرند که البته این سیاست درست هم هست.

,
,


به گفته وی قیمت ارز در حال حاضر 10 هزار و 400 تومان است اما فعالان حاشیه خیابان به قیمتی که مشتری می‌خواهد ارز را می‌دهند، گاهی کسی حتی 10 هزار و 500 تومان هم حاضر است برای خرید پرداخت کند.

,
,


اصغر سمیعی، رئیس هیئت مؤسس کانون صرافان با اشاره به اینکه وقتی صراف تن به خرید و فروش نمی‌دهد بدان معناست که قیمت‌ها واقعی نیست، گفت: وقتی محدوده قیمتی تعیین می‌شود و بسیاری از مردم عادی و خریداران از بازار خارج هستند، نمی‌شود بازار را عادی تلقی کرد.

,
,


وی در پاسخ به این سؤال که کارکرد بسته جدید ارزی بانک مرکزی برای صرافان چه بود؟ گفت: برای شخص من که سال‌هاست در این حوزه فعال هستم، این بخشنامه ابهام‌های فراوانی دارد.

,
,


زیباکلام: مردم می‌خواهند مرا برای دعوت به رأی روحانی سنگسار کنند

,
,


استاد علوم سیاسی با اشاره به کاهش محبوبیت روحانی در جامعه گفت: امروز من هر کجا که می‌روم مردم می‌خواهند من را سنگسار و تکه‌پاره کنند که تو باعث شدی که ما به آقای روحانی رأی بدهیم.

,
,


صادق زیباکلام استاد دانشگاه در بخشی از گفت‌وگوی خود با روزنامه آرمان در پاسخ به سؤالی درباره سکوت روحانی به موضوع کاهش محبوبیت رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی ایشان محبوبیت خود را از دست داده‌اند و از سوی دیگر باعث تحت فشار قرار گرفتن اصلاح‌طلبان توسط مردم نیز شده‌اند. امروز من هرکجا که می‌روم مردم می‌خواهند من را سنگسار و تکه‌پاره کنند که تو باعث شدی که ما به آقای روحانی رأی بدهیم.

,
,

من حدس می‌زنم آقای روحانی تصوراتی درباره آینده سیاسی خود دارد. به همین دلیل نیز تلاش می‌کند رابطه خوبی با اصولگرایان داشته باشد. آقای روحانی به خوبی به این نکته آگاهی دارد که برای تحقق تصوراتی که برای آینده خود دارد به امثال صادق زیباکلام و اصلاح‌طلبان نیاز ندارد و در مقابل به اصولگرایان و حتی موافقت اصولگرایان رادیکال نیاز دارد. به همین دلیل نیز بوده که با اصولگرایان مماشات می‌کند و برحسب میل آنها ساز می‌زند.

,

 

,

, ,

 

,

ایران

,

 

,

مخالفت انگلیس با درخواست ضد ایرانی امریکا

,

خبر اول اینکه،  تعدادی از وزیران دولت انگلیس با درخواست «وودی جانسون» سفیر امریکا در لندن درخصوص همراهی با واشنگتن برای افزایش فشارها بر ایران مخالفت کرده و عنوان داشتند که این اقدامات امریکا مشکل‌زا هستند. به گزارش تابناک، سفیر امریکا در لندن در مقاله‌ای برای روزنامه دیلی تلگراف با انتقاد از رویکرد انگلیس درخصوص برجام، نوشت: انگلیس درخصوص ایران باید با دونالد ترامپ همراه باشد نه بروکسل. به نوشته تلگراف، وزارت خارجه انگلیس نیز درخصوص درخواست جانسون، بر حمایت مجدد لندن از برجام تأکید کرده است. «آلیستر برت» از مقامات بلندپایه وزارت خارجه انگلیس نیز در مورد امکان همراهی انگلیس با امریکا علیه ایران گفت: ما این نکته را روشن کرده‌ایم که برجام را به عنوان بخش مهمی از امنیت منطقه می‌دانیم. فکر می‌کنیم که این واقعاً مهم است که به قراردادی که تعدادی از شرکا آن را امضا کرده‌اند، پایبند باشیم.

,

 

,

سفر العبادی به تهران لغو شد

,

خبر دیگر اینکه،  بعد از انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مسئول دولتی عراقی اعلام کرد که سفر نخست‌وزیر این کشور به تهران لغو شده است. پیش از این گفته شده بود که العبادی روز سه‌شنبه (امروز) به ترکیه و سپس چهارشنبه به ایران خواهد آمد. سخنان العبادی مبنی بر پایبندی عراق به تحریم‌های ضد ایرانی امریکا واکنش‌های انتقادی زیادی را به دنبال داشت. دیروز البته سخنگوی دفتر العبادی گفت: موضع عراق در رابطه با تحریم‌های امریکا علیه ایران خودکامه و شتابزده نبود، بلکه براساس مطالعات و بررسی‌های مرتبط با مصلحت ملت و کشور عراق اتخاذ شد و تحت تأثیر هیچ کشور دیگر یا حزب سیاسی مشخصی نبود.

,


 
توصیف محمد مهاجری از «نو اصولگرایی» قالیباف

,
,
,

شنیدیم که،   محمد مهاجری، از فعالان رسانه‌ای اصولگرا در کانال تلگرامی خود نوشت: اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 رفتار تازه‌ای در بازار کسب و کار تهران رونق گرفت به این شکل که مغازه‌هایی با پسوند «نو» ایجاد شدند. به عنوان مثال خاطرم هست که تابلوهایی با عنوان «خیاطی لاله‌زار نو»، «چلوکبابی طریقت نو» و «چاپخانه ایران نو» بر سردر مغازه‌ها در حول و حوش منطقه بازار تهران نصب شد. به نوشته وی، این «نو»‌ها گاهی همان کاسب قبلی بود که برای رونق بیشتر به این کلک متوسل می‌شد، گاهی نیز توسط شریک یا شاگرد همان برند قبلی ایجاد می‌شد، اما مهم نتیجه بود که غالباً موفقیتی به همراه نداشت و «نو»‌ها بعد از مدتی مغازه را تخته می‌کردند. اما زیانی که می‌رساندند این بود که علاوه بر آنکه یخ‌شان نمی‌گرفت، اعتبار برند قبلی را هم از بین می‌بردند. مهاجری افزوده: نواصولگرایی آقای قالیباف هم از همین جنس است. آقای قالیباف هم سرنوشت مشابهی پیدا خواهد کرد چون به مصداق آن ضرب‌المثل شیرین همشهری‌هایش، مردم وقتی بیایند و ببینند به جای «مَنَم» همان «مُیُم» است، دست آقای قالیباف رو می‌شود.

,

 

,

شورای نگهبان حق تذکر به نمایندگان مجلس را ندارد

,

دست آخر اینکه،  عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفته بود که این شورا به یکی از نمایندگان مجلس به دلیل اظهاراتش درباره وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تذکر داده است. نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان اما به ایرنا گفته که تذکر به نمایندگان مجلس در وظایف شورای نگهبان قید نشده است. به گفته وی، منظور کدخدایی از تذکر به نمایندگان «در نظر گرفتن تخلف‌ها هنگام بررسی صلاحیت برای دوره‌های بعدی» است. غلامرضا کاتب، عضو هیأت رئیسه مجلس هم از تذکر شورای نگهبان به نمایندگان مجلس اظهار بی‌اطلاعی کرده، اما تأکید دارد این شورا نمی‌تواند به نمایندگان تذکر دهد.

,

 

,

, ,

 

,

آرمان

,

 

,

 

,

توضیح بطحایی درباره استیضاحش

,

وزیر آموزش و پرورش درخصوص آخرین وضعیت استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی در هفته جاری تعطیل است و این مسأله موجب می‌شود تا این هفته نتوانم به خدمت استیضاح‌کنندگان برسم. سید محمد بطحایی ادامه داد: ان‌شاءا... هفته آینده من خدمت نمایندگان استیضاح‌کننده خواهم رفت و توضیحاتی را به آنها خواهم داد. وی افزود: من امیدوار هستم که این توضیحات برای نمایندگان استیضاح‌کننده قانع‌کننده باشد.

,

 

,

 

,

تعهد سیاسی اروپا؛ حفظ برجام

,

معاون وزیر خارجه در دیدار با سفرای کشورهای اروپایی در تهران بر تعهد سیاسی اروپا بر حفظ برجام تاکید کرد. عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در صفحه رسمی اینستاگرام خود از دیدار امروز خود (دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷) با مجموعه سفرای کشورهای اروپایی در تهران خبر داد. وی نوشت: تعهد سیاسی اروپا برای حفظ برجام همچنان قوی است. مذاکره برای رسیدن به راه‌حل‌های عملیاتی ادامه دارد.

,

 

,

 

,

قدرت موشکی ایران، دفاعی بازدارنده

,

وزیر دفاع گفت: موشک فاتح مبین صددرصد داخلی ، با قابلیت‌های فراوان و توسط دانشمندان وزارت دفاع ساخته شده و مراحل طراحی، تولید، زیرساخت‌ها و آزمایش‌های آن کاملا بومی است. امیر سرتیپ حاتمی اظهار داشت: با تاکید بر اینکه قدرت موشکی ایران یک قدرت دفاعی بازدارنده است، تاکید کرد: همانطور که به مردم عزیزمان وعده داده بودم برای افزایش قابلیت‌های موشکی کشور از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نخواهم کرد و به طور حتم توان موشکی خود را هر روز افزایش خواهیم داد.

,

 

,

 

,

تصویب لایحه درباره صدا و سیما

,

مشاور رئیس‌جمهوری از تصویب لایحه پیشنهادی «خط مشی، نحوه اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» در کمیسیون فرهنگی دولت خبر داد. حسام‌الدین آشنا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: لایحه پیشنهادی«خط مشی، نحوه اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» در کمیسیون فرهنگی دولت به تصویب رسیده و در دستورکار دولت و مجلس قرار خواهد گرفت. خدا عاقبتش را به خیر کند.

,

 

,

 

,

استاندار تهران شامل قانون بازنشستگان

,

استاندار تهران در مورد قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفت: با توجه به اینکه این قانون شامل اینجانب نیز می‌شود در صورت ابلاغ در اسرع وقت اجرا خواهد شد. محمد حسین مقیمی در جریان سفر به فیروزکوه پس از بازدید از کارخانه‌های این شهرستان در جمع خبرنگاران درمورد حل مشکل تامین مواد اولیه تولیدکنندگان اظهار داشت: صنعت پتروشیمی باید ابتدا نیاز کشور را برآورده و سپس برای صادرات اقدام کند؛ یا به موازات تامین مواد اولیه داخل، صادرات را انجام دهد تا مواد اولیه با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

,

 

,

 

,

ادعاهای فرد روس درباره خزر غیرقابل اعتناست

,

سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید براینکه ادعاهای فردی به نام «صفراف» که هیچ‌گاه عضو مذاکره کننده روسیه درخصوص خزر نبوده، بی اساس و غیر قابل اعتناست. بهرام قاسمی در خصوص ادعایی که روز گذشته توسط فردی به نام «رجب صفراف» در یکی از رسانه‌های فارسی زبان خارجی منتشر شد، اظهار کرد: بررسی سوابق نشان می‌دهد که او هیچ‌گاه فرد مذاکره کننده از جانب هیات مذاکره کننده روسیه با هیات ایرانی در مذاکرات خزر نبوده است. وی افزود: بدون تردید سخنان و ادعاهای نامبرده اساسا فاقد هرگونه اعتبار است. تردیدی وجود ندارد که طرح این ادعاهای بی اساس در این برهه با اهداف مشخص و هدایت شده از سوی عناصر و مراکز خاص صورت می‌پذیرد.

,

 

,

 

,

تقاضای تجمع را دبیران احزاب بدهند

,

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با اشاره به مصوبات جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: تاکنون درخواستی از سوی احزاب برای برگزاری تجمعات نداشتیم اما یک درخواستی از سوی آقای احمدی‌نژاد به وزیر کشور داده شد که ما آن را به استانداری ارجاع دادیم که این نهاد با استناد به ماده ۱۳ احزاب چون شرایط لازم را نداشتند موافقت نکردند. بهرام سرمست تاکید کرد : تقاضای تجمع را باید دبیران احزاب به فرمانداری ارائه دهند. سرمست در خصوص مصوبات جلسه عنوان کرد: گزارش مجمع جامع اسلامی کارمندان مطرح و مورد تصویب قرار گرفت و جزئیات مصوبه کتبا ابلاغ خواهد شد. گزارش مجمع جمعیت اسلامی آزاداندیشان استان لرستان مطرح و با قید استانی مورد تصویب قرار گرفت.

,

 

,

 

,

ارز در حال خروج از کشور است

,

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در 200 سال گذشته از حمله و تهاجم به ایران لطمات زیادی را دیدیم و امروز شاهد جنگ اقتصادی دشمن علیه کشورمان هستیم، پیش‌قراول این جنگ اقتصادی هم یک جنگ روانی است که دشمن علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته است. چند ماهی است که بازار کشور دچار التهاب شده و باید دید این التهاب نشأت‌گرفته از چیست، آمریکا به دنبال جنگ روانی علیه ایران هستند و به دلیل عملکرد بد ما نیز توانستند موفق شوند، دشمن امروز امید مردم را نشانه‌گرفته است و باید ملاحظاتی را در شرایط کنونی مورد توجه قرار دهیم. کاظم جلالی، نماینده تهران خاطرنشان کرد: پس از التهابات بازار ارز، این بار با خروج سرمایه از کشور مواجه بودیم و متأسفانه بازار سیرشدنی و اشباع‌شدنی نبود که نشان می‌دهد ارز در حال خروج از کشور است.

,

 

,

مخالفت با اختصاص ۲۵ میلیارد به کارکنان سهام عدالت

,

رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور مصوبه دولت برای اختصاص ۲۵ میلیارد تومان به منظور جبران خدمات کارکنان شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت را مغایر با قانون اعلام کرد. هیات وزیران در جلسه مورخ ۳۰ خرداد ماه سالجاری خود بنا بر پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب کرد، مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال از منابع سود شرکت‌های سرمایه پذیر طرح توزیع سهام عدالت بابت سال مالی ۱۳۹۴ و قبل از آن، که به حساب خزانه واریز شده و می‌شود، برای جبران خدمات کارکنان شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت اختصاص یابد. بنابر این مصوبه، این مبلغ به استناد ماده ۳۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بابت سال‌های ۱۳۹۴ لغایت ۱۳۹۶ به عنوان هزینه‌های ساماندهی طرح سهام عدالت در اختیار سازمان خصوصی سازی قرار می‌گیرد تا از محل منابع مذکور، خدمات انجام شده کارکنان شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت جبران شود.

,

 

,

, ,

 

,

وطن امروز

,


 

,
,

۱۱ میلیارد دلار دولتی توزیع شد

,


نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این انتقاد که دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به دست کسی نرسیده است، می‌گوید ۱۱ میلیارد دلار دولتی توزیع شده است. هادی قوامی در گفت‌وگو با خانه ملت، در این باره که پیش‌بینی دلار در بودجه سال 97 اشتباه بود، بیان داشت: دولت در ابتدا نرخ 3هزار و 800 تومان را برای دلار در نظر گرفته بود که با توجه به التهاب بازار این نرخ به 4 هزار و 200 تومان افزایش یافت. وی درباره توزیع دلار دولتی بین فعالان اقتصادی و گله آنها از نبود چنین ارزی توضیح داد: دولت 11 میلیارد دلار به نرخ 4 هزار و 200 تومان توزیع کرده است.

,
,

 

,


18 میلیارد دلار طرح معدنی در دست اجرا

,
,


رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشستی خبری با اشاره به جذب 32 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش عمومی و خصوصی اظهار داشت: سال گذشته با فعالیت بخش دولتی، خصوصی و عمومی بیش از 7/10 میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی انجام شد که 22 درصد از کل صادرات کشور را شامل می‌شود. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان ادامه داد: ظرفیت تولید فولاد به بیش از 31 میلیون تن و میزان تولید فولاد خام به حدود 22 میلیون تن رسید. کرباسیان خاطرنشان کرد: 18 میلیارد دلار طرح تا سال 1400 در دست اجراست که 32 هزار اشتغال ایجاد می‌کند. وی با اشاره به تولید محصولات معدن در سال جاری گفت: در4 ماه اخیر تولید فولاد خام 15 درصد، گندله 41 درصد، کنسانتره 22 درصد، کاتد مس 60 درصد و صادرات فولاد 13 درصد بیشتر شد. وی به تدوین نقشه راه 4 ساله معدن و صنایع معدن به عنوان یکی از اقدامات مطلوب وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: این نقشه راه، نهایی شده و در آینده نزدیک از سوی وزیر ابلاغ می‌شود.

,
,

 

,


مدیرکل تعزیرات استان تهران خبر داد؛ حذف پروازهای چارتری

,
,


مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران اظهار کرد آنچه این روزها به آن زیاد پرداخته می‌شود بحث گرانی، کمبود برخی کالاها و احتکار است. محمدعلی اسفنانی در پاسخ به سوالی درباره گرانی صددرصدی بلیت‌های هواپیما برای پروازهای خارجی و ۷۰ درصدی برای پروازهای داخلی، گفت: تاکنون پرونده‌ای از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به تعزیرات ارجاع نشده ولی طی تماس تلفنی با مدیر سازمان هواپیمایی کشور موضوع را مطرح کرده‌ام. وی توضیح داد: بنده قائل بر این هستم که این موضوع باید حتما سقفی داشته باشد، اگرچه تابع عرضه و تقاضا است اما اگر آن سقف در نظر گرفته نشود اتفاقی که الان در حال رخ دادن است خواهد افتاد و هر قیمتی را که مدنظرشان است در نظر می‌گیرند.

,
,

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران خاطرنشان کرد: اشکال اساسی‌تر که به جد دنبال برطرف کردن آن هستیم پروازهای چارتری است و بزرگ‌ترین معضل در بحث گرانی بلیت‌های هواپیما این موضوع به شمار می‌رود، به دلیل اینکه فرد یا افرادی یا برخی آژانس‌ها همه بلیت‌ها را خریداری می‌کنند و گاهی چند آژانس این بلیت‌ها را با هم رد و بدل می‌کنند و آن کسی که در آخر بلیت‌ها را به مردم می‌فروشد به بالاترین قیمت عرضه می‌کند. وی در پاسخ به اینکه حذف پروازهای چارتری سال گذشته مطرح شد اما اجرایی نشد، توضیح داد: این بار با آنها اتمام حجت کردیم و قرار بر این بود تا پایان تیرماه این کار انجام شود که تاکنون به تاخیر افتاده است. اگر به همین منوال ادامه داشته باشد قطعا برخورد جدی‌تری خواهیم داشت.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه