اخبار داغ

لاسجردی در گفت و گو با دانا؛

عربستان اهرمی برای آمریکا در منطقه/ رفتار ضد و نقیض آمریکا در سوریه، یمن و عراق/ جبهه مقاومت، امتیازات بسیار چشمگیری را به دست آورده است

عربستان اهرمی برای آمریکا در منطقه/ رفتار ضد و نقیض آمریکا در سوریه، یمن و عراق/ جبهه مقاومت، امتیازات بسیار چشمگیری را به دست آورده است
کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه گفت: آمریکایی ها بخشی از سیاست ها خصمانه خودشان را در منطقه خاورمیانه از طریق رژیم آل سعود اعمال می کنند.
[

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه و عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین در گفت و گو شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به حضور عربستان در منطقه، اظهار داشت:  به طور مشخص عربستان در یکی دو سال گذشته تلاش می کند با تغییر پادشاه و همچنین تغییر ولیعهد، در صدد این بود که یک مقداری نقش آفرینی اش را در منطقه پررنگ تر کند و جایگاه خودش را ارتقاء بدهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی تصریح کرد: اگر می بینید عربستان در تحولات منطقه مثل بحران یمن، بحث بحرین و سوریه و بحث در حوزه نفت و امنیت خلیج فارس و همچنین حوزه های دیگر وارد می شود، به این دلیل است که عربستان می خواهد در رقابت منطقه ای حوزه خاورمیانه عقب نماند و نقش سنتی خودش را داشته باشد، بر همین اساس  ولیعهد عربستان معتقد است عربستان باید از نقش سنتی خارج شود و نقش فعال تری در منطقه داشته باشد.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: به نظر می رسد مجموع اقداماتی که عربستان در حوزه مسائل مالی و نفتی چه مسائل اقتصادی و نظامی مثل بحث یمن یا بحث های تحولات سوریه انجام می دهد، دال بر این است که عربستان تلاش می کند نقش فعال تری نسبت به گذشته داشته باشد.

,

 

,

عربستان اهرمی برای آمریکا در منطقه

, عربستان اهرمی برای آمریکا در منطقه,

لاسجردی در پاسخ به این سوال که "آیا آمریکا از عربستان به عنوان یک اهرم استفاده می کند؟" گفت: بحث های هواخواهی و حوزه نفوذ برای دوران دو قطبی است؛ یعنی برای سی چهل سال پیش است، ولی در حال حاضر کشورها بر اساس قابلیت و توان خودشان نقش آفرینی می کنند.

,

 

,

وی افزود: هر کشوری که دارای توان، قابلیت، دیپلماسی و پشتوانه سیاسی خوبی باشد، می تواند نقش فعال تری در حوزه های مختلف و به خصوص در منطقه داشته باشد.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: در فضای مرتبط با کاری که عربستان در حال حاضر در منطقه خاورمیانه انجام می دهد، اصطلاحاً هواخواهی و حوزه تقسیم منافع است.

,

 

,

لاسجردی با اشاره به سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه، گفت: آمریکایی ها بخشی از سیاست های خودشان را از طریق عربستان اعمال می کنند؛ علی رغم اینکه امکان دارد کشورهای اروپایی نیز همکاری لازم با آمریکا را در دستور کار خودش قرار دهند.

,

 

,

وی بیان داشت: درحال حاضر موضوع تقسیم منافع، بر اساس کسب سود منطقی و همچنین هواخواهی های حوزه نفوذ و بحث های تقسیمات سیاسی-امنیتی است، که می تواند نقش یک کشور یا یک قاعده سیاسی را در یک فضای موچک یا بزرگ معنا کند.

,

 

,

لاسجردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "تحولات اخیر در منطقه به نفع کدام جبهه است؟" گفت: باید بدانیم که موضوع، کدام یک از تحولات را در بر می گیرد؛ در بحث سوریه رژیم اسد به هر دلیلی از مذاکرات معارضان در حال شکل گیری است و روس ها نیز نقش خودشان را بازی می کنند و آمریکایی ها در بعضی از جاها همراهی می کنند و در بعضی مواقع شیطنت می کنند و در بحث عراق و یمن به نحو دیگری برخورد می کنند.

,

 

,

وی در ادامه اشاره کرد: در مجموع می توان نتیجه گرفت که در ماه های گذشته حوزه مقاومت، امتیازات بسیار چشمگیری را به دست آورده است و توانسته تروریسم را از منطقه بیرون کند و گروه های تروریستی را سرکوب کند و همچنین حکومت های مستقل را روی پا نگه دارد و از همه مهم تر تهدیدات امنیتی که قدرت ها و تروریست ها داشتن را به نوعی مدیریت کند و خود را از این فضا برهاند.

,

 

,

حسن لاسجردی در پایان گفت: به نظر می رسد که به جهت اینکه منطقه، منطقه ای است که همیشه با تهدید همراه است؛ هر چقدر سایه تهدید ها از منطقه بیرون رود نشان می دهد که نیروهای منطقه موفق به حفظ خودشان در منطقه شده اند و در حقیقت نیروهای مقاومت امتیازات بیش تری را نسبت به غرب و استکبار کسب کرده است.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه