اخبار داغ

آمار صحیح دانشجویان خارج از کشور

آمار صحیح دانشجویان خارج از کشور
معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: تنها «یک‌درصد» دانشجویان ایرانی در خارج تحصیل می‌کنند و آمار منتشره در مورد مهاجرت نخبگان شایعه‌ای بیش نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری مهر، سورنا ستاری امروز سه‌شنبه در شورای اداری استان کرمانشاه اظهار داشت: ایران در زمینه ذخایر نفت و گاز رتبه‌های چهارم و سوم جهان را در اختیار دارد، اما کجای کار اشتباه است که با این وضعیت هجدهمین اقتصاد دنیا شده و وضعیت رفاه مردم در این سطح است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی افزود: این یک اصل اقتصادی است که هیچ کشوری در جهان بر پایه منابع و ذخایر زیرزمینی رشد و توسعه نمی‌یابد و با اقتصاد نفتی وضعیت فعلی کشور تغییری نمی‌کند.
,
 
,
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر ضرورت بها دادن به اقتصاد دانش‌بنیان در کشور تصریح کرد: اینکه فکر کنیم با پول می‌توان تکنولوژی و دانش را خرید یک تفکر اشتباه است که بر پایه اقتصاد نفتی شکل گرفته است.
,
 
,
ستاری با تصریح اینکه دانش و تکنولوژی خریدنی نیست بلکه یادگرفتنی است، گفت: برای رشد اقتصاد دانش‌بنیان باید بستر لازم ایجاد شود و این کار جز با کنار گذاشتن پایه‌های فکری فعلی و ایجاد یک زیست‌بوم جدید در این زمینه امکان‌پذیر نیست.
,
 
,
وی تغییر سیستم فکری جامعه که بر مبنای اقتصاد نفتی شکل گرفته را برای تحقق این امر ضروری دانست و تاکید کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند این زیست بوم را ایجاد کند و سیستم را تغییر دهد و برای این کار تمام دستگاه ها و مردم باید همکاری و بستر را برای فعالیت شرکت‌های داش‌بنیان فراهم کنند.
,
 
,
رییس بنیاد ملی نخبگان توسعه پارک‌های علم و فناوری، صندوق‌های خطرپذیر و شتاب‌دهنده را از جمله زیرساخت‌های لازم برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۳ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارتاپ در کشور فعال است که در سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند.
,
 
,
ستاری از فروش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی محصولات نانو در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد:  در حال حاضر از نظر مقالات حوزه نانو در رتبه چهارم جهان قرار داریم.
,
 
,
وی همچنین در خصوص آمار مطرح شده در مورد مهاجرت نخبگان کشور نیز بیان داشت: ما در زمینه مهاجرت عدد بالایی در رتبه‌بندی جهانی نداریم و آمارهای منتشره شایعه‌ای بیش نیست.
,
 
,
به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهور، در حال حاضر با وجود ۴.۵ میلیون دانشجو در کشور تنها ۴۸ هزار دانشجو در خارج از کشور تحصیل می کنند و این یعنی یک درصد کل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور تحصیل می کنند، در حالی که استاندارد جهانی این میزان سه درصد است.
,
 
,
ستاری به سیاست‌های کشور در زمینه جذب نخبگان خارج‌نشین اشاره کرد و گفت:  از ۲ سال قبل طرح جذب دانشجویان خارج از کشور شروع شده و طی این مدت بیش از یک هزار و ۱۰۰ نخبه به کشور بازگشتند که ۸۰ درصد آنها در بهترین دانشگاه های جهان تحصیل کرده اند.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه