اخبار داغ

مالیات یا جریمه، مساله این است!

مالیات یا جریمه، مساله این است!
ادعای نماینده مهاباد در مجلس در خصوص آلاینده بودن پتروشیمی مهاباد در اسفند ماه سال گذشته با واکنش رسمی این مجتمع روبرو شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، طی روزهای گذشته کانال تلگرامی نماینده مهاباد در خبری فوری از موفقیت محمودزاده در اخذ مبلغ ۳ میلیارد تومان از بابت عوارض آلایندگی از شرکت پتروشیمی مهاباد خبر داد. خبری که از همان دقایق اولیه با حواشی و گمانه زنی های فراوانی روبه رو شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

بر اساس مستندات منتشر شده از سوی پایگاه خبری تحلیل هوال که یکی از منتقدان شناخته شده نماینده مهاباد به شمار می رود این واریزی مربوط به مالیات بر ارزش افزوده شرکت پتروشیمی مهاباد بوده نه جریمه و عوارض بابت آلایندگی هوا.

,

پایگاه خبری هوال که در این گزارش نماینده مهاباد را به عدم صداقت با مردم متهم کرده است، نه تنها به مستندات موجود در خصوص عدم آلایندگی شرکت پتروشیمی استناد شده بلکه یکی از مسئولان که نخواسته هویتش فاش شود به خبرنگار این رسانه اعلام کرده که مبلغ ۳ میلیار تومان واریز شد به حساب شهرداری مهاباد بابت عوارض آلایندگی نبوده و صرفا از محل مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرستان پرداخت شده است.

,

موضوع به اینجا ختم نشده و بخشدار مرکزی مهاباد در بنری که بر سر درب دفتر نماینده مهاباد در این شهر نصب شده از پیگیری محمودزاده در اخذ این مبلغ و واریز حدود یک سوم آن به حساب دهیاری های این بخش تقدیر و تشکر کرده است.

,

همزمان با این اقدام بخشدار مرکزی مهاباد پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری ویژه شهرستان مهاباد هم در خبری کوتاه ضمن تائید واریز مبلغ ادعایی در کانال نماینده مهاباد به صورت تلویحی به گزارش مستند هوال پاسخ داده است.

,

در خبر فرمانداری که به صورت غیر معمول از تیتری طولانی و تبلیغاتی استفاده کرده آمده است: « با پیگیری‌های مجدانه و تلاش‌های وافر جناب آقای مهندس محمودزاده نماینده مردم شریف مهاباد در مجلس شورای اسلامی مبلغ سە میلیارد تومان از مطالبات پتروشیمی به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان واریز گردید که جای بسی تقدیر و تشکر است.

,

مضافا اینکه معدل ماهانه مالیات بر ارزش افزوده شهرستان حدود ۹۰۰ میلیون تومان است که از این محل در مردادماه (۹۷/۵/۷) مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان بە حساب شهرداری مهاباد واریز گردیدە است.

,

لازم بە ذکر است که سه میلیارد تومان فوق بخشی از مطالبات پتروشیمی به شهرستان مهاباد است که با تلاش‌های نماینده محترم محقق شده است».

,

ادعای محمودزاده در خصوص آلاینده بودن پتروشیمی مهاباد در اسفند ماه سال گذشته با واکنش رسمی این مجتمع روبه روشد، در جوابیه روابط عمی شرکت پتروشمی مهاباد آمده بود: « در خصوص اظهارات نماینده محترم در خصوص عدم پرداخت عوارض آلایندگی از سوی شرکت پتروشیمی مهاباد به استحضار میرساند، تولید پایدار با رویکرد حفظ محیط زیست از سیاستهای بارز مجموعه پتروشیمی مهاباد بوده، که درهمین راستا ازابتدای شروع عملیات بهره برداری وتولید (۲۰/۱۰/۱۳۹۴)، این شرکت نسبت به بکارگیری کلیه تمهیدات لازم درجهت کنترل وجلوگیری از ورود موادآلاینده به محیط زیست براساس استانداردهای ابلاغی ازسوی سازمان حفظ محیط زیست اقدام نموده وهمچنین نتایج گزارشات نمونه برداریهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان در قالب نظارت های مداوم مستقیم وغیر مستقیم (آزمایشگاه معتمد) بصورت ماهیانه دلالت بر این واقعیت دارد که مجتمع پتروشیمی مهاباد هیچگونه آلایندگی زیست محیطی ندارد و براین اساس گواهی عدم آلایندگی مجتمع پتروشیمی مهاباد از ابتدای بهره برداری وتولید توسط سازمان حفاظت محیط زیست کشورصادرو به سازمان امور مالیاتی اعلام گردید .

,

لذا طبق تبصره ۱ ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده شرکتهایی که ذاتاً آلاینده نباشند و یا نسبت به رفع آلایندگی اقدام نموده باشند مشمول پرداخت عوارض آلایندگی نمی باشند این شرکت نیز از ابتدا آلاینده نبوده و به هیچ عنوان مشمول پرداخت عوارض مذکور نمی باشد. در اقدامی دیگردر راستای رعایت استانداردهای بین المللی ایمنی وحفظ محیط زیست این شرکت موفق به اخذ گواهینامه های استاندارد رعایت اصول ایمنی(OHSAS:18001) واستاندارد رعایت الزامات بین المللی حفاظت محیط زیست(ISO:14001) از شرکت بین المللی SGS سوئیس گردید واین دلیل دیگری برعدم آلایندگی و رعایت استانداردهای حفظ محیط زیست از سوی شرکت پتروشیمی مهاباد می باشد».

,

این ادعاها و واکنش ها چندین سئوال را در ذهن کنشگران مهابادی ایجاد کرده است

,

۱- چرا فرمانداری در خبر مذکور با ادبیاتی دو پهلو دقیقا به علت پرداختی پتروشمی اشاره نکرده و صرفا به ذکر عبارت بخشی از مطالبات بسنده شده است بر شک گمان های شهروندان فهیم و تیز بین مهابادی افزوده که آیا واقعا نماینده توانسته بدون انتشار مستندات مربوط به این پیگیری های مجدانه و بر خلاف مستندات انتشار یافته از سایت هوال ، پتروشیمی مهاباد را به پرداخت چنین مبلغی مجاب کند؟

,

۲- آیا نماینده در ادامه تحرکات زود هنگام انتخاباتی خواسته از این واریزی به نفع خود استفاده کند و از تبعات عقیم ماندن فشارهای معنا دارش به بزرگترین واحد صنعتی استان بگریزد؟

,

۳- واقعا مشکل محمودزاده با پتروشیمی مهاباد چیست؟ یک روز اعتراض به وضعیت استخدامی ها ، روز دیگر مصرف آب ،آلایندگی و … چرا نماینده مهاباد علی رغم گذشت حدود سه سال از دوران نمایندگی اش حتی برای یکبارهم در مجتمع عظیم پتروشمی شهرش حضور نیافته؟ مجتمعی که نمایندگان و مسئولان استانی و شهرهای اطراف هراز چندگاهی برای گرفتن عکس یادگاری در آن حضور می یابند!

,

حال اذهان عمومی و مردم فهیم مهاباد با استناد به مواد ۲ و ۵ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، منتظر انتشار اوراق و مستندات مربوط به چرایی این واریزی ها به حساب شهرداری و دهیاری های مهاباد از سوی فرمانداری و بخشداری این شهرستان که همصدای محمودزاده شده اند، هستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه