اخبار داغ

رئیس دفتر آژانس بین المللی مطبوعاتی واشنگتن تحلیل کرد؛

نادانی و بی پروایی نظامی عربستان با حمله اخیرش به یمن برملا شد

نادانی و بی پروایی نظامی عربستان با حمله اخیرش به یمن برملا شد
در حال حاضر، عربستان سعودی با موفقیت چالش های رهبری دنیای مسلمانان را دفع می کند، اما بعید است در واکنش عمیق به انتقاد از اقداماتش مانند؛ رفتار نامناسب با کشور غیر مسلمان کانادا، ظاهرفریبی خود را در بلندمدت حفظ کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ جیم لوب روزنامه نگار آمریکایی و رئیس دفتر آژانس بین المللی مطبوعاتی واشنگتن در وبلاگ خود lobelog نوشت، جنگ یمن اعتبار اخلاقی عربستان سعودی را به چالش می کشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "تیتریک", lobelog,
 
,
رفتار عربستان سعودی در جنگ بیمارگونه یمن، به همراه هم ترازی شاهزاده محمد بن سلمان با دولت ترامپ و اسرائیل و رویکرد اجباری اش برای روابط دیپلماتیک، چالش های اخلاقی را به روی رهبر پادشاهی جهان مسلمان سنی گشوده است.
,
 
,
شکاف ها در مشروعیت عربستان سعودی به وسیله بحران انسانی در یمن که توسط سازمان ملل متحد و سازمان های امدادرسان به عنوان بدترین جنگ در جهان از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون توصیف شد، شوک تلفات غیرنظامیان در نتیجه حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، موفقیت های انتخاباتی رهبران پوپولیستی در کشورهایی مانند؛ مالزی، ترکیه و پاکستان و عدم توانایی پادشاهی برای تحمیل مقاصد خود به کشورهایی چون؛ قطر، اردن، لبنان، کویت و عمان، در حال افزایش است.
,
 
,
حمله این هفته به یک اتوبوس در منطقه مرکزی و حیاتی یمن حداقل جان 43 نفر از جمله؛ 29 کودک که از اردوگاه تابستانی باز می گشتند را گرفت. این حمله ضربه محکمی بر اقتدار اخلاقی عربستان سعودی وارد کرد.
,
 
,
این ائتلاف اعلام کرد که این حمله را که باعث خشم بین المللی شده بررسی می کند.
,
 
,
بر طبق اظهارات منابع نظامی، گذشته از این حمله، حوادث متعدد اینچنینی در مراسم عروسی، مراسم تشییع جنازه و بیمارستان ها توسط نیروهای ائتلاف در جنگ به وقوع پیوسته که با وجود تسلیح نیروهای پادشاهی با پیچیده ترین سلاح ها، نشان از نادانی و بی پروایی نظامی عربستان سعودی دارد.
,
 
,
ترامپ برخلاف تصمیم باراک اوباما مبنی بر توقف فروش مهمات به نیروهای سعودی تا زمان آموزش بهتر در هدف گیری و استفاده از این سلاح ها، عمل کرد. یک مقام در دولت اوباما گفت که در آن زمان، مشکلات سیستمیک و اندمیک در هدف گیری عربستان سعودی وجود داشت.
,
 
,
"راج کامارول بهرین" عضو ارشد مجلس مالزی گفت: "همانطور که قبلا اشاره کردیم، مالزی و سایر کشورهای مسلمان دیگر نمی توانند به سعودی ها متوسل شوند. آنها دیگر نمی توانند از ما طلب احترام کرده و رهبری خود را تحمیل کنند. عربستان سعودی، فلسطینی ها را همانند مصری ها رها کرده است. سعودی ها به اسرائیل که فلسطینی ها را سرکوب می کند و می کشد، بسیار نزدیک شده اند."
,
 
,
بهرین افزود: "ممکن است مالزی به رهبری مهاتیر محمد مجددا سخن گفتن در مورد مسلمانان مظلوم جهان را رهبری کند. این زمانی است که مالزی مجددا نشان داد که در سراسر جهان مورد تحسین و احترام قرار گرفته بود."
,
 
,
مالزی پس از به قدرت بازگشتن مهاتیر در ماه مه به دنبال فاصله گرفتن از عربستان سعودی بود. فصاحت و بلاغت اسلام گرایانه مهاتیر و بیانات ضد اسرائیلی و ضد یهودی اش، وی را به سوی برتری در جهان اسلام سوق داد.
,
 
,
مالزی در هفته های اخیر، نیروهای ائتلاف نظامی اسلامی ضد تروریسم به حمایت عربستان را از 41 کشور خارج و مرکز بین المللی صلح ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در کوالالامپور تعطیل کرد. محمد سبو وزیر دفاع مهاتیر، مدتها قبل از انتصاب به این مقام از عربستان سعودی بسیار انتقاد کرد.
,
 
,
هنگام پیش بینی تحقیقات در مورد اتهامات فساد علیه نجیب رازک نخست وزیر سابق مالزی و اتهام اخیرش، محد شکری عبدل رئیس آژانس مقابله با فساد مالزی، یک هفته پس از انتخابات ماه مه، صراحتا خاطر نشان کرد: "ما مشکلاتی با کشورهای عربی (مانند) قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی داشتیم."
,
 
,
ماه گذشته، مهاتیر با اشاره به 681 میلیون دلاری که از سوی صندوق های عربستان به رازک اعطا شده بود، گفت: "از اینکه عربستان سعودی پرداخت این پول را تکذیب نکرده است، ناراحتیم."
,
 
,
مالزی، آخرین کشور سنی مسلمان است که عربستان سعودی را به چالش می کشد یا حداقل در برابر سیاست خارجی پادشاهی عربستان در رقابتی تلخ با ایران، پشتیبانی ضمنی شاهزاده محمد از حمایت بی شائبه دونالد ترامپ از اسرائیل و فشار بر فلسطینی ها، تحریم اقتصادی و دیپلماتیک 14 ماهه اش از قطر در همکاری با امارات متحده عربی، بحرین و قطر و جنگ در یمن سر تعظیم فرود نمی آورد.
,
 
,
همانند مهاتیر در گذشته، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، علیرغم پیشرفت حکومت مستقلش به عنوان یک مبارز مردم‌سالار اسلامی ظهور کرده است، اعتبار وی به خاطر افزایش منازعات با آمریکا، حمایت احساسی مکرر از فلسطینی ها و مخالفت با اقدامات ترامپ مانند به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل افزایش یافت.
,
 
,
این هفته، ترکیه هدف بعدی تحریم های تجاری و اقتصادی ترامپ به عنوان ابزاری برای قلدری بر کشورها در میان ارائه خواسته هایش قرار گرفت. ترامپ پس از تحریم دو وزیر ارشد ترکیه به هدف تحت فشار قرار دادن اردوغان برای آزاد کردن اندرو برانسون (Andrew Brunson) کشیش آمریکایی، تعرفه های فلزات را برای ترکیه دو برابر کرد.
,
 
,
دو سال پیش، برانسون در ترکیه به اتهام توطئه چینی در کودتای نظامی نافرجام سال 2016 علیه اردوغان، جاسوسی، ارتباط با سازمان ‌های تروریستی و تعلیم مسیحیت به کُردهای ترکیه بازداشت شد.
,
 
,
اردوغان در سال های اخیر همواره در این فکر بود تا سیاست عربستان سعودی را در منطقه به وسیله موضع گیری در برابر رویکرد اسرائیلی - فلسطینی ترامپ به عنوان رهبر جهان اسلام، دفکتو (شناسایی موقت) اتحاد عرب با اسرائیل، حفظ روابط نزدیک با ایران و مبارزه با تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، حمایت از قطر و گسترش نفوذ ترکیه در شاخ آفریقا در رقابت با امارات متحده عربی نزدیکترین متحد منطقه ای عربستان سعودی، خنثی کند.
,
 
,
اردوغان، وعده شاهزاده محمد بن سلمان مبنی بر بازگشت عربستان سعودی به یک شکل ناشناخته از اسلام معتدل را به عنوان پذیرش مفهوم غربی به تصویر کشیده است.
,
 
,
مفهوم اسلام معتدل که اخیرا مورد توجه واقع شده، سرچشمه ی غربی دارد. اکنون، آنها در حال تلاش مجدد برای پیاده سازی این ایده هستند. اردوغان گفت که چیزی که آنها واقعا قصد انجام دادنش را دارند، تضعیف اسلام است ... ما نمی خواهیم مردم دین از بیگانه بیاموزند.
,
 
,
شاهزاده محمد در انعکاس دادن ادعای جرج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا مبنی بر محور شرارت، به این نتیجه رسید که ترکیه عضوی از یک مثلث شرارت شامل ایران و گروه های اسلامی است. شاهزاده عربستان، ترکیه را به تلاش برای بازگرداندن خلافت اسلامی که تقریبا یک قرن پیش، زمانی که امپراتوری عثمانی سقوط کرد، لغو شد، متهم کرد.
,
 
,
به طور مشابه، نخست وزیر پاکستان با بیان اینکه قصد دارد روابط با ایران را ارتقا دهد و با میانجیگری به رقابت بین عربستان و ایران خاتمه دهد، در حال برنامه ریزی خط مشی خود است. هر چند، عربستان تاکنون مذاکره را رد کرده و از تلاش های آمریکا برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی می کند.
,
 
,
اردن به تبعیت از عربستان سعودی، از پادشاهی عربستان در برابر کانادا که از حقوق بشر ریاض انتقاد کرد، حمایت کرده و از انتصاب سفیر جدید برای ایران خودداری نمود، اما در حمایت از عدم پذیرش تلاش های صلح آمریکا از سوی فلسطینی ها بر موضع خود باقی ماند.
,
 
,
در حال حاضر، عربستان سعودی بعید است در واکنش عمیق به انتقاد از اقداماتش بتواند ظاهرفریبی خود را در بلندمدت حفظ کند.
,
 
,
 
,
معصومه میرحسینی - تیتریک
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه