اخبار داغ

روایت سال ها اسارت از زبان آزاده های کُردستانی/اُسرایی که غم غربت آنها را از پا در نیاورد

روایت سال ها اسارت از زبان آزاده های کُردستانی/اُسرایی که غم غربت آنها را از پا در نیاورد
آزادگان بی تردید سند افتخار دوران شکوه ایثار و اخلاص و از خودگذشتگی هستند، ۲۶ مرداد بهانه ای است تا بار دیگر گوشه ای از رشادت ها و پایمردی های آنها را بازتاب دهیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، بیست و ششم مردادماه، سالگرد بازگشت آزادگان، این سروقامتان سرافراز و نستوه که با تکیه بر ایمان و ارزش‌های معنوی، قله‌های بلند آزادی و آزادگی را فتح نمودند و با مقاومت و پایمردی در برابر شعله‌های صبر و ایمان طعم تلخ شکست و ناکامی را بر دشمنان و حقارت و سرافکندگی را بر متجاوزان این مرز و بوم چشاندند، درسی که نباید هیچگاه از یاد مستکبران جهانی و حامیان رژیم بعثی عراق به ویژه آمریکای جنایتکار برود.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,
,


 شب های  بلند دوره  اسارت، غم غربت و چشم انتظاری ، تلخی درد فراق، حسرت دویدن ها وجاماندن ها و درنهایت پایمردی بر سر اعتقادات.

,
,

 

,

, ,

 

,

این روز یکی از خاطره‌انگیز‌ترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی است که شاهد حضور و آزادی مردانی بود که در راه عهد و پیمانی که با خدا بسته بودند، مجاهدت و استقامت ورزیدند و آنها توانستند در سال‌های زجر و شکنجه، با وجود درد و بیماری جسمی، روح و روان خود را حفظ کنند و تقوا و مردانگی خود را مضاعف کنند تا در بازگشت به ایران اسلامی در صحنه‌های مختلف اجتماعی، سرمشق و نمونه‌ای از صلابت و استقامت مردان و زنان ایران اسلامی باشند.

,

 

,


امام خمینی(ره) بنیانگذار عظیم‌الشان انقلاب اسلامی در مورد آزادگان می‌فرمایند: اگر روزی اسرا برگشتند و من نبودم، سلام مرا به آنها برسانید و بگویید خمینی در فکرتان بود.

,
,

 

,

, ,

 

,

مقام معظم رهبری نیز درباره آزادگان چنین گفته‌اند: یکی از چیزهایی که دلهایتان را در دوران اسارت زنده و ‌پر امید نگه می‌داشت، یاد آن چهره و روحیه پرصلابت امام عزیزمان بود. آن بزرگوار هم خیلی به یاد اسرا بودند. حال پدری که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند را می‌توان درک کرد.

,


بی‌شک سال‌ها محرومیت این سرو قامتان تاریخ باعث شد که آنان امروز بیش از هر فرد دیگری در مسیر موفقیت گام بردارند و الگو، اسوه و افتخار میهن خویش باشند.

,
,


14 ماه خدمت در جبهه

,
,


مسعود قربانی رزمنده ای است که در دوران دفاع مقدس دشواری های بسیاری را به جان خریده و یادگاری ارزشمند برای آیندگان، بخصوص آنهایی که جنگ را ندیده اند به جا گذاشته است.

,
,


مسعود قربانی اهل شهرستان بیجار است و در سال 1361 در حالی که 21 ساله بود و یک فرزند پسر کوچک داشت وارد ارتش و یک سال بعد، پس از طی دوره آموزشی راهی جبهه های جنوب می شود. جذابیت یادداشت های مسعود قربانی در جبهه خلاصه نمی شود و سرگذشت او پس از جنگ نیز خواندنی است و آن تا مدتی از ذهن پاک نخواهد شد.

,
,


یادداشت های روزانه رزمندگان همیشه جذاب و خواندنی بوده است تمام نوشته ها بر مبنای واقعیت بوده و اتفاق افتاده و به همین دلیل این خاطرات را می توان یک مستند تاریخی دانست و از آن جهت که سعی شده جذاب و خواندنی باشد به جذابیت های ادبی هم توجه شده است.

,
,

 

,

مسعود قربانی رزمنده و ایثارگر کردستانی است که 14 ماه را در جبهه ها با عشق و علاقه خدمت می کرد وی 3 فرزند پسر دارد وقتی از ایشان خواستیم تا با وی مصاحبه ای را داشته باشیم دفتر خاطراتی را از آن دوران به ما نشان داد خاطراتی که به مانند کتابی گرانبها اما واقعی عشق و علاقه ی رزمندگان و ایثارگران و شهیدان آن زمان را تک تک بیان نموده که می تواند درسی آموزنده و واقع بینانه برای نسل های جدید باشد.

,


وی در یکی از خاطراتش نوشته بود: من در آن زمان در یکی از بهداری های منطقه ی هویزه ( جزایر مجنون ) مشغول به خدمت بودم که 3 نفری را که به شدت زخمی شده بودند را به آن بهداری آوردند در آن هنگام لبخند و شوخی هایی را که این 3 نفر با هم داشتند چنان مرا تحت تأثیر قرار داده بود که با خود فکر می کردم که این رزمندگان با چه عشق و علاقه ای به جبهه ها آمده بودند و از سرزمینشان دفاع می کردند و حتی از دست دادن جانشان را هم خدمت به مردم می دانستند و گویا هر پرچمی از دست هر سرداری می افتاد سردار دیگر آن را بر می داشت و به دوش می کشید .چه دردناک است این دریای خون آشامی که چقدر دوستان ما را از هم جدا کردند.

,
,

 

,

, ,

 

,

آزاده ای با 80 ماه اسارت در اردوگاه رژیم بعثی

,

 

,

"سید حیدر حسینی یکی از آزادگان پر افتخار شهرستان بانه است که بیش از 80 ماه در اردوگاه های رژیم بعثی در اسارت به سربرده است.

,

 

,

وی می گوید: در 12/10/ 1362 وقتی که برای دیدار از خانواده دایی ام به یکی از روستاهای بانه به اسم چومان رفته بودم، توسط گروهگ تروریستی و منحله دمکرات به همراه دایی  و دو تا از پسر دایی هایم به اسارت در آمدیم.

,

 

,

وی افزود: وقی که گروهک منحله دمکرات برای خوش خدمتی به اربابان بعثی خود ما را به اسارت در آوردند، تحویل رژیم عراق دادند و آنها نیز به مدت 15 روز در یکی از زندان های عراق با انواع شکنجه ها از ما پذیرایی نمودند و پس از گذشت 15 روز ما را به اردوگاه رومادیه که از قدیمی ترین اردوگاه های نگهداری اسرا در عراق بود و اکثر اسرای آن از اولین اسرای جنگ تحمیلی بودند منتقل نموده و مدت 81 ماه در آنجا در اسارت بسر بردیم.

,

 

,

, ,

 

,

وی به خاطره ای از آن دوران اشاره کرد و گفت: وقتی که در اردوگاه رومادیه اسیر بودم یک دوستی داشتم بنام کاظم.م. که اهل ملایر بود و دو برابر سن من عمر داشت که چند سال قبل از من به اسارت در آمده بود و همیشه غم و غصه دوری از خانواده اش آزارش می داد و از این جهت خیلی بی تابی می کرد بطوریکه روزی نزد من آمد و گفت؛ سید حیدر دیگر صبرم لبریز شده و می خواهم از اینجا فرار کنم یا موفق می شوم و فرار می کنم یا اینکه در این راه می میرم و جانم را از دست می دهم، به هر حال دیگر تصمیم خودم را گرفته ام. من تا این حرف را از ایشان شنیدم با توجه به آشنایی که از روحیات او داشتم فهمیدم که راست می گوید به همین دلیل نشستم و خیلی نصیحتش کردم و عواقب کار را به او یاد آوری نمودم تا اینکه موفق شدم او را از تصمیمی که گرفته منصرف نمایم. مدتی نگذشت که خبر صلح را به ما دادند و پس از آن قضیه تبادل اسرا پیش آمد و ما آزاد شدیم که چند سال پیش ایشان به همراه خانواده اش به بانه و خانه ما آمدند و از من بخاطر اینکه آنوقت ایشان را از تصمیمی که برای فرار گرفته بود منصرف نموده بودم تشکر نمودند و گفت: اگر حرف های آن روز شما نبود معلوم نبود چه بلایی به سرم می آمد و شاید اصلا زنده نبودم و این روزها را نمیدیدم.

,

 

,

وی ادامه داد: ما برای اینکه این انقلاب امروز به این نقطه از افتخار و عزت رسیده خون های زیادی داده ایم و چه بسا پدر و مادرانی که فرزندان و جگر گوشه هایشان را تقدیم این انقلاب نموده اند و یا همسران و فرزندان بسیاری که از دیدار شوهران و پدرانشان محروم بوده اند و حسرت دیدار آنها را یک عمر است که تحمل می کنند و ما باید قدردان این همه ایثار و فداکاری آنها باشیم و در راه اعتلای ایران از هیچ تلاشی فرو گذاری نکنیم تا فردای قیامت شرمنده آنها نباشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه