اخبار داغ

چغاخور، تالابی بر بلندای فلات ایران/عکس

چغاخور، تالابی بر بلندای فلات ایران/عکس
تالاب چغاخور از زیباترین و بزرگ‌ترین تالاب‌های چهارمحال و بختیاری است که رشته کوه کلار با قله ۳۸۳۰ متری از سمت جنوب غربی مشرف بر آن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ شهرستان بروجن ازجمله شهرهای مهم چهارمحال و بختیاری است که در دشتی به وسعت حدود ۵۸۰ کیلومتر مربع در شرقی‌ترین نقطه منطقه و در محل تلاقی راه‌های سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و فارس قرار گرفته‌است.

تالاب بین‌المللی چغاخور از مهم‌ترین مناطق گردشگری در بروجن است که در موقعیت جغرافیایی ۳۱ درجه و ۵۴ دقیقه و ۱۷ ثانیه تا ۳۱ درجه و ۵۶ دقیقه و ۳۱ ثانیه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۵۲ دقیقه و ۴۰ ثانیه تا ۵۰ درجه و ۵۶ دقیقه و ۱۴ ثانیه طول شرقی و در ارتفاع حدود ۲ هزار و ۲۷۰ متری از سطح آب‌های آزاد واقع شده است.

این تالاب از زیباترین و بزرگ‌ترین تالاب‌های استان است که رشته کوه کلار با قله ۳ هزار و ۸۳۰ متری از سمت جنوب غربی مشرف بر آن است.

مساحت آبی تالاب از ۹۶۰ هکتار قبل از احداث سد بر روی آن به یک هزار و ۵۰۰ هکتار بعد از احداث سد افزایش یافته، مساحت منطقه شکار ممنوع تالاب، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


متوسط طول تالاب، ۵ هزار و ۴۰۰متر و عرض آن بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ متر در بخش‌های مختلف متغیر است، پیش از احداث سد به حدود ۶ متر در نواحی شمالی آن رسیده است و عمق متوسطی حدود سه متر دارد.

تالاب را مرغزاری وسیع در بر گرفته که مساحت آن حدود ۷۰۰ هکتار برآورد شده است، این مرغزار در ماه‌های اردیبهشت تا مهر که سطح آب تالاب رو به کاهش می‌گذارد از این هم وسیع‌تر می‌شود.

این ناحیه، آب و هوایی مرطوب با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد دارد و از نقاط ییلاقی چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود.

در کتاب "تاریخ ایل بختیاری" آمده است "چغاخور همان چغاخرم است و لفظ چغا به ترکی به معنی تپه و مرغزار می باشد"، خوانین و ایلخان بختیاری بوده است، در "فرهنگ فارسی" خور به معنای خورشید و آفتاب آمده است و چغاخور را اگر ترکیبی فارسی و ترکی بدانیم در فرهنگ فارسی در فرهنگ فارسی خور به معنای خورشید و آفتاب آمده است و همچنین در گویش بختیاری به تالاب، معادی یا گوراب می‌گویند.

,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


منابع تأمین‌کننده آب تالاب عمدتاً نزولات جوی و چشمه‌هایی یا آبدهی نسبتاً بالای منطقه ازجمله چشمه سیبک، تنگ سیاه، زوردگان، اورگان، ساکی آباد، گلوگرد و... است که در بخش غرب و جنوب تالاب قرار دارند، جریان‌های سطحی سم اندکی در تأمین آب تالاب دارند.

همه ساله هزاران نفر از اهالی داخل و خارج منطقه برای سیاحت و اقامت‌های کوتاه‌مدت به این ناحیه و مرکز سیاحتی –زیارتی امامزاده حمزه علی سفر کرده و از امکانات طبیعی آن برخوردار می‌شوند.

از پاییز تا بهار هر سال هزاران پرنده بومی و مهاجر در این تالاب به سربرده و تخم‌گذاری می‌کنند، از انواع پرندگان دائمی یا مهاجری که در تالاب بین‌المللی شناسایی شده‌اند می‌توان به انواع مرغابی، غاز و اردک، آنقوت، چنگر، انواع حواصیل، لک لک سفید، خروس کولی و فلامینگو اشاره کرد.

,
,
,
,
,
,
, ,


در تالاب بین‌المللی چغاخور غیر از پرندگان یاد شده انواعی از آبزیان نیز زیست می‌کنند که ماهی کپور و کولی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند، همچنین زیست نوعی ماهی از خانواده گامبوز، ماهی گورخری در این مکان است.

راه‌های دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن دسترسی به واحدهای اقامتی و پذیرایی پارکینگ، ازجمله تنواع امکانات و تسهیلات موجود در این تالاب است.

راهای دسترسی عبارتند از: جاده آسفالته بروجن-ناغان که در غرب تالاب به سمت ناغان ادامه می یابد، جاده آسفالته شهرکرد-ناغان.

در قسمت جنوب تالاب، جاده‌های خاکی در جهت شرقی و غربی روستاهای واقع در این ناحیه را به یکدیگر و نهایتاً به جاده آسفالته مرتبط می‌سازد.

انتهای پیام

,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه