اخبار داغ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان:

زنجان یکی از کانون های تلاقی فرهنگ ها و زبان ها است/ همگونی سیاستگذاری های فرهنگی را تسهیل می کند

زنجان یکی از کانون های تلاقی فرهنگ ها و زبان ها است/ همگونی سیاستگذاری های فرهنگی را تسهیل می کند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: استان زنجان یکی از کانون های تلاقی فرهنگ ها و زبان ها محسوب می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا،فاطمه کرباسی امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان، اظهار داشت: فرهنگ بنیان جامعه را پی ریزی می کند. دوام و بقای هر جامعه ای مبتنی بر اصول فرهنگ است که هویت جامعه را می سازد. بنابراین مهم ترین رکن هویت بخش در هر جامعه ای، پیشینه و غنای فرهنگی آن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

وی ادامه داد: با توجه به این امر و تأکید بر این نکته که کشور ایران دارای یکی از کهن ترین و اصیل ترین فرهنگ های جهان است، سیاست گذاران و مسؤولان کشور را بر آن میدارد که جایگاه ویژه ای برای فرهنگ در تدوین و تعیین اهداف و سیاست های کلان و بلند مدت کشور قائل باشند.

,

این مسئول بیان داشت: این رویکرد تا جایی پیش رفته که روح حاکم بر چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران نیز مبتنی بر فرهنگ و مؤلفه های هویت بخش آن است.

,

وی با اشاره به وضعیت فرهنگی استان زنجان،افزود:مطالعه وضعیت فرهنگ عمومی استان و نقش آن در تحقق برنامه های توسعه امری لازم و ضروری است.

,

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: از جمله می توان به شناخت وضعیت فرهنگی استان، بررسی توانمندی های بالقوه و بالفعل استان، نزدیک نمودن فرهنگ و سنن برای کاهش تضادها  و ایجاد ارتباط و اتحاد بین آنها و سوق دادن فرهنگ عمومی به سمت ارزش های اسلامی اشاره کرد.

,

وی همگونی فرهنگی و یکدستی نسبی هویت را موجب سهل شدن سیاستگذاری های فرهنگی عنوان کرد و افزود: روحیه بالای تساهل و مدارا در بین مدیران و مسؤولین ارشد و جاری بودن آن در فرهنگ عمومی استان، موجب ایجاد فضای اعتدال و میانه روی و پرهیز از تندروی شده است.

,

این مسئول با اشاره به اینکه استان زنجان را می توان یکی از کانون های تلاقی فرهنگ ها و زبان ها دانست،بیان داشت: شاید بتوان موقعیت جغرافیایی آن را در این زمینه منحصربه فرد تلقی کرد.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: فرهنگ آذربایجان و زبان آذری، فرهنگ مردم استان گیلان و زبان گیلکی، استان کردستان با زبان کردی و همچنین نزدیکی با مرکزیت سیاسی کشور به نحوی این استان را چهار راه فرهنگ ها، زبان ها و قومیت های متفاوت ست.

,

کرباسی با بیان اینکه زبان مردم استان زنجان در دوره‏هاى اشکانى، ساسانى و اسلام فارسى بوده است،یادآور شد: در عهد اشکانى در این منطقه زبان پهلوى شمالى، در عهد ساسانیان زبان پهلوى جنوبى و در زمان ظهور اسلام و غلبه اعراب نیز زبان پهلوى جنوبى رایج بوده است.

,

وی گفت: پس از استقرار اقوام ترک در زنجان و مهاجرت ترکهاى آذرى به این سرزمین، مخلوطى از زبانهاى ترکى جغتاى، ترکى آذرى و زبان فارسى که کلمات کردى نیز در آن وجود داشت در آن سرزمین شکل گرفت.

,

این مسئول افزود: در حال حاضر زبان اکثر مردم این استان ترکى است و بسیارى از کلمات فارسى نیز در زبان آنها گنجانیده شده است و بیش از 90 درصد مردم استان به زبان ترکى و حدود 10 درصد نیز به زبان فارسى و زبانهاى دیگر تکلم مى‏کنند.

,

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به بررسی نقاط قوت و ضعف فرهنگ عمومی استان زنجان و فرصتها و تهدیدها،گفت: عوامل محیط درونی در این زمینه موثر است که می توان به روحیه بالای شهادت طلبی مردم، وجود استعدادهای فرهنگی در جامعه، وجود مراکز، نهادها و گروه هایی که قابلیت بسیج مردم درموقعیت های خاص را دارند،اشاره کرد.

,

کرباسی با بیان اینکه وجود همبستگی اجتماعی، تکثر فرهنگی به ویژه دو زبانه بودن و بالابودن سرانه مطالعه دراستان و سطح مناسب دانایی و آگاهی مردم و بالابودن نشاط اجتماعی در استان و روحیه نیکوکاری، نوع دوستی و گرایش به خیر از عوامل درونی است.

,

وی با اشاره به عوامل بیرونی در این زمینه، بیان داشت: تعدد و ناهماهنگی متولیان امورفرهنگی، عیب جویی و برجسته کردن و بزرگنمایی ضعف ها و کاستی ها، کم توجهی و بهره نگرفتن از سرمایه های انسانی استان، کم توجهی به مفاخر و الگوهای رفتاری درست و آداب و سنن و ارزش های بومی و کاهش سرمایه اجتماعی و اهتمام عمومی از جمله عوامل بیرونی در این زمینه است.

,

این مسئول با اشاره به راهبردهای اخذ شده از تحلیل وضعیت فرهنگ عمومی استان زنجان، خاطرنشان کرد: ترویج و تقویت جنبه های مثبت فرهنگ اسلامی – ایرانی، اصلاح و بهبود رفتارها و هنجارهای اجتماعی، تقویت جنبه های مثبت فرهنگ بومی و تقویت رویکردهای علمی و فرهنگی جامعه در این زمینه به عنوان راهبرد اخذ شده است.

,

وی با اشاره به فعالیت 39 موسسات قرآن،در زنجان، گفت: متوسط اعتبارات مصرف شده برای موضوعات قرآنی یک میلیارد ریال بود که اعتبارات قرآنی در سال جاری به دو میلیارد ریال رسیده است.    

,

کرباسی با اشاره به برگزاری 5 جشنواره استانی، 20 برنامه و مراسم قرآنی،گفت: هشت مورد نیز  آزمون های سراسری قرآن و عترت برگزار شده است.

,

وی  تعداد نشریات محلی  را  65  و تعداد نشریات الکترونیکی را  11   مورد عنوان کرد و گفت: 90 باب کانون های آگهی وتبلیغاتی در استان فعالیت می کند.

,

این مسئول تعداد خبرنگاران (روزنامه نگاران ) بیمه شده  را 73 نفر عنوان کرد و گفت: ثبت و ساماندهی کانونها و اعضاء کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان در سامانه بچه های مسجد از برنامه های کانون های فرهنگی و هنری استان زنجان محسوب می شود.

,

 

,

*فصل شیدایی در زنجان خوش درخشید

, *فصل شیدایی در زنجان خوش درخشید,

"اسدالله درویش امیری "استاندار زنجان نیز در ادامه این جلسه، با تقدیر از برگزاری نمایش فصل شیدایی در زنجان،ظهار داشت: ضروری است این نمایش در همه استان ها اجرا شود که آثار بسیار مثبتی در فضای موجود داشت.

,

وی ادامه داد: سابقه زنجان در علم، فرهنگ و هنر بسیار زیاد است و روحیه سرشار از معرفت،معنویت،شادابی،سلوک و همزیستی به دلیل سابقه طولانی این خطه در علم، فرهنگ و هنر است.

,

این مسئول بیان داشت: گنبد عظیم سلطانیه نشان از ذوب شدن مغولان در فرهنگ مردم زنجان است.

,

استاندار زنجان ادامه داد: مسیر فرهنگ و هنر استان زنجان با حضور عالمان و فرزانگانی همچون آیت الله شبیری و شخصیتی همچون پرفسور ثبوتی و شهید شهریاری ها  ادامه دارد.

,

درویش امیری امروز هم زنجانی ها در حوزه های فرهنگ و هنری خوش درخشیده اند و افرادی همچون رضا میرکریمی و منزوی در عرصه معاصر درخشیده اند.

,

وی با اشاره به معروفیت زنجان به عنوان شهر شور و شعور حسینی، غواصان دریا دل، زنجان میزبان مهربان و شهر کریمان،گفت: زنجان پس از تهران در زمینه مطالعه استان دوم کشور است.

,

 استاندار زنجان با اشاره به به وجود هیأت‌های ریشه‌دار عمیق مذهبی در استان زنجان،خاطرنشان کرد: همین امر موجب برگزاری اجتماع عظیم در هشتم و یازدهم محرم شده است.

,

درویش امیری از فعالیت 335 خیریه و مؤسسه مردم نهاد در زنجان،خبر داد و گفت: بر همین اساس استان زنجان به عنوان استان خیری کشور شناخته شده است.

,

وی از فعالیت دانشگاه علوم پایه و دانشگاه زنجان به عنوان مراکز علمی استان تقدیر کرد و بیان داشت: زنجان از امن‌ترین استان کشور محسوب می شود.

,

این مسئول بیان داشت: با وجود آسیب‌های اجتماعی موجود زنجان از نظر سرقت‌های مهم سی‌امین استان و سرقت خرد نیز بیست و پنجمین  استان کشور است.

,

استاندار زنجان با اشاره به قرار گرفتن زنجان در رتبه شانزدهم شرارت،گفت: زنجان در زمینه قتل سی و دومین استان کشور؛ نزاع و درگیری سی و یکمین؛ نزاع و درگیری نیز بیست و چهارمین استان کشور است.

,

وی برضرورت توجه شورای فرهنگ عمومی به مسئله آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: نباید در جامعه اسلامی شرارت و درگیری وجود داشته باشد.

,

 درویش‌امیری با اشاره به افزایش میزان طلاق و نگرانی از این بابت،بیان داشت: شورای فرهنگ عمومی باید در این زمینه برنامه ریزی داشته باشد.

,

وی همچنین به بحث ارز و احتکار کالا و هجوم مردم برای تهیه آن اشاره کرد و گفت: وقتی در ترکیه ارزش دلار بالا می‌برد؛ مردم جلوی صرافی‌ها صف می‌کشند که «دلار» را پس داده و «لیره» بگیرند؛اما در ایران برعکس عمل می شود.

,

 

,

*جشنواره آش ایرانی،بزرگترین رویداد گردشگری کشور

, *جشنواره آش ایرانی،بزرگترین رویداد گردشگری کشور,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نیز در ادامه این جلسه، اظهار داشت: از سال 84 نخستین جشنواره آش ایرانی در زنجان کلید خورد و در حال حاضر بزرگترین رویداد گردشگری کشور با مراجعه روزانه 120 هزار نفر محسوب می شود.

,

وی با اشاره به طبخ 45 هزار پرس آش در این جشنواره، گفت: به همین دلیل این جشنواره بزرگترین جشنواره غذای کشور نیز است.

,

این مسئول بیان داشت: جشنواره اکو با حضور 14 کشور در زنجان برگزار شدو دستاورد بزرگی همچون بیانیه پایانی این سازمان در تاجیکستان بود.

,

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان احیای سنن ایرانی در حوزه غذا را یکی از دستاوردهای مهم جشنواره آش عنوان کرد و گفت: رویکرد این جشنواره، احیای سفره های ایرانی است.//ن

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه