اخبار داغ

گزارش مرآت از مشکلات کلاته‌خیج؛

افزایش مهاجرت و عدم اشتغال پایدار؛ کلاته‌خیج را تهدید می‌کند/ بازاری برای فروش صنایع دستی وجود ندارد

افزایش مهاجرت و عدم اشتغال پایدار؛ کلاته‌خیج را تهدید می‌کند/ بازاری برای فروش صنایع دستی وجود ندارد
کلاته خیج مرکز دهستان های کلاته های غربی بخش بسطام با فاصله 55 کیلومتری در شمال شاهرود به آزادشهر در استان سمنان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، جمعیت کلاته خیج طبق سرشماری سال 95 حدود 5هزار و 600 نفر می باشد و در سال 72 از روستا به شهر تبدیل شده است. این شهر که هنوز بخش عمده ای از آن را بافت سنتی و روستایی تشکیل داده است با وجود جاذبه های فراوان در زمینه گردشگری، اشتغال و مهاجرت جوانان مهمترین دغدغه مردم و مسئولان این شهر است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

نبود زمینه های اشتغال برای امرار معاش مهمترین دغدغه جوانان

, نبود زمینه های اشتغال برای امرار معاش مهمترین دغدغه جوانان,

علی اکبر عرب عامری شهردار کلاته خیج با بیان اینکه مهمترین مشکل شهر کلاته خیج عدم اشتغال برای جوانان و مهاجرت به خاطر بیکاری ست، گفت: بیشتر مردم این شهر به کشاورزی و دامداری، تولید صنایع دستی و دوخت لباس ورزشی مشغول هستند.

,

وی با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون حدود 55 درصد از جمعیت شهر را افراد غیر مولد تشکیل می دهند، اظهار کرد: عدم وجود اشتغال پایدار در شهر باعث مهاجرت جوانان شده است و افرادی که به کشاورزی و دامداری مشغولند نیز درآمد ثابتی ندارند؛ همانطور که سرمازدگی امسال تمام محصولات کشاورزی را از بین برد و معیشت مردم را به مخاطره انداخت.

,

شهردار کلاته خیج با بیان اینکه این شهر یک شهر پویا و فعال است، وجود 50 تولیدی لباس ورزشی در این شهررا نشاندهنده ی پویایی و تحرک مردم برشمرد وافزود: بخش عمده ای از جوانان شهر به تولید پوشاک مشغولند واینجا تنها شهری ست که تولید صنایع دستی هنوز در آن ادامه دارد و بسیاری از بانوان، چادرشب، بقچه، دستمال و... می بافند.

,

عرب عامری تصریح کرد: حدود 200 نفر از جوانان این شهرکه به علت بیکاری مهاجرت کرده اند هم اکنون در شهرهای مختلف کشور به تولید شیرمال مشغول هستند.

,

شهردار کلاته خیج با بیان اینکه جمعیت این شهر به سرعت در حال تبدیل به افراد غیر مولد و سالمند می باشد، گفت: متاسفانه دستگاههای اجرایی به دلیل کم کاری، اهتمام کافی برای حل معضلات پیش روی اشتغال را ندارند و بجای وقت گذاشتن در حوزه های مختلف فنی و گردشگری و برگزاری کلاسهای آموزشی برای راهنمایی جوانان و دادن برنامه، می گویند:"بروید در سامانه اشتغال ثبت نام کنید"؛ اکثر جوانان هم به علت نداشتن اطلاعات کافی از تمهیدات دولتی، رغبتی به این موارد نشان نمی دهند.

,

وی با اشاره به نرخ بالای جمعیت در شهر کلاته خیج، بیان کرد: اشتغال بیش از 400 زن سرپرست خانوار در تولیدی های مختلف نشاندهنده ی این است که کلاته خیج شهری پویاست و اگر دستگاههای اجرایی توجه بیشتری نسبت به دایر نمودن خدمات فرهنگی و گردشگری در این شهر داشته باشند از مهاجرت نیروهای مولد و جوان جلوگیری می شود. 

,

عرب عامری با اشاره به احداث یک حلقه چاه جدید برای تامین آب شرب مردم این شهر، گفت: هر چند کاهش بارندگی ها در سالهای اخیرباعث کم شدن آب چاهها و قنوات شده است و بسیاری از چاهها در معرض خطر خشکسالی قرار گرفته اند اما روش استفاده اکثر چاهها از غرقابی به قطره ای تغییر پیدا کرده وبا احداث یک حلقه چاه جدید، آب شرب مورد نیاز برای مردم تامین شده است.

,

شهردار کلاته خیج با بیان اینکه بالغ بر 50ـ60 هکتار از مساحت شهر را بافت سنتی و قدیمی تشکیل می دهد، اظهار کرد: بافت سنتی علاوه بر آنکه یکی از اماکن دیدنی و گردشگری شهر محسوب می شود، نشانگر نوع فرهنگ، روش زندگی و سبک معماری ماست و تصمیم داریم با کمک دستگاههای اجرایی به ویژه میراث فرهنگی این بافت را به صورت سنتی ترمیم نموده و از آن در حوزه گردشگری و ایجاد اشتغال، بهره گیریم.

,

عرب عامری با اشاره به جاذبه های گردشگری اعم از جنگل اولنگ و" خانه زینعلی ها" با بیان اینکه توسعه گردشگری در منطقه نیازمند نگاه کارشناسی و توجه دستگاهای مختلف اجرایی ست، اظهار کرد: "جنگل اولنگ" که بخشی از آن در منطقه ما قرار دارد با هوای معتدل و گونه های مختلف از درختچه های بسیار زیبا یکی ازمناطق مهم گردشگری در این شهر است و "دشت زردالو" در منطقه چهل دختر که به خوش ییلاق وصل می شود قبلا شکارگاه بوده و انواع گونه های قوچ مانند: بز،کل، و.. را در خود جای داده است.

,

وی افزود: یکی از اماکن دیدنی شهر، کوچه هایی است که سقف آن خانه است و از زیر آن افراد در حال رفت و آمد هستند؛ خانه زینعلی ها نیز ازدیگر جاهای دیدنی کلاته خیج است که بالغ بر 25 تا 30 خانوار در آنجا ساکن بوده اند و یکی از مکانهای مهم دیدنی و قابل توسعه در بخش گردشگری و بومگردی است که هم اکنون به علت تعدد وارثها مالک خاصی ندارد و درصورت تملک بخش خصوصی و انجام تعمیرات، قابلیت جذب گردشگران زیادی را دارد.

,

کلاته خیج با داشتن قهرمانان کشوری، امکانات ورزشی لازم را ندارد/ عدم بازار فروش صنایع دستی

, کلاته خیج با داشتن قهرمانان کشوری، امکانات ورزشی لازم را ندارد/ عدم بازار فروش صنایع دستی,

عبدالله غنچه ای از اعضای شورای شهر کلاته خیج در گفتگو با خبرنگار مرآت، بیکاری و عدم اشتغال جوانان را عمده ترین مشکل این شهر برشمرد وافزود: کلاته خیج با داشتن آب و هوای مناسب یک منطقه ی مناسب برای ایجاد صنایع و تبدیل شدن به ناحیه ی صنعتی است که می تواند مانع مهاجرت جوانان شود؛ بخش عمده ای از جوانان شهر به تولید پوشاک مشغولند وحدود 900 نفر از بانوان این شهر نیز بیمه صنایع دستی هستند و به بافت حوله، بقچه، دستمال، سفره، چادر شب و... مشغول هستند ولی بازار فروش برای محصولاتشان ندارند و باید منتظر ایجاد نمایشگاه بمانند یا تولیدات خود را به صورت اقساط 6 و 9 ماهه در تهران به فروش رسانند.

,

غنچه ای با اشاره به عدم وجود اتحادیه پوشاک در این شهر، بیان کرد: کسانی که به تولید پوشاک ورزشی مشغول هستند مجبورند پارچه ی مورد نیاز را از تهران تهیه کنند در صورتی که اگر اتحادیه داشته باشند با تهیه نخ از اتحادیه پارچه را خودشان می بافند.

,

وی با بیان اینکه این شهر چند جوان قهرمان کشوری در دفاع رزمی دارد، گفت: اینجا با وجود جوانان مستعد در زمینه های ورزشی، تنها یک سالن برای تمرین در رشته های فوتسال و والیبال دارد و پیگیر احداث یک سالن مسابقات هستیم.

,

عضو شورای شهر کلاته خیج در خصوص امکانات بهداشتی وآموزشی در این شهر، بیان کرد: این شهر با وجود جمعیت 5هزار و 600 نفری تنها یک درمانگاه شبانه روزی با یک پزشک عمومی دارد و مردم برای مراجعه به پزشک متخصص باید مسافت 50 ـ 60 کیلومتر را تا شاهرود طی کنند.

,

غنچه ای در خصوص مراکز آموزشی کلاته خیج ، تصریح کرد: در این شهر فقط امکان ادامه تحصیل در رشته های نظری وجود دارد و دبیرستان فنی ندارد.

,

عضو شورای شهر کلاته خیج با اشاره به اماکن تاریخی شهر مانند: مسجد جامع ، یک برج قدیمی خشتی، حمام خزانه و دو حمام عمومی گفت: جنگل ابر در 15 کیلومتری کلاته خیج و جنگل اولنگ ازاماکن تفریحی برای جوانان کلاته خیج هستند.

,

وی افزود: در این منطقه یک دشت بسیار بزگ وجود دارد که گفته می شود بزرگترین دشت استپی جهان است و دارای حیات وحش بسیار خوب و گونه هایی مانند: بزکوهی، آهو و..می باشد که هم اکنون دامداران در اردیبهشت و اواسط تیر گوسفندانشان را برای چرا به آنجا می برند و همین چرای بی رویه دام از بین رفتن تدریجی پوشش گیاهی را باعث شده است در صورتیکه ایجاد یک حیات وحش مناسب در این منطقه می تواند سبب ایجاد درآمد برای مردم منطقه و کشور شود.

,

گزارش از شهربانو خسروی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه