اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین:

مرحله جدید ساماندهی و مرمت بافت روستای تاریخی کلایه آغاز شد

مرحله جدید ساماندهی و مرمت بافت روستای تاریخی کلایه آغاز شد
مدیرکل میراث فرهنگی قزوین گفت: اجرای طرح مرمت و با زنده سازی بافت روستای تاریخی کلایه واقع در بخش الموت شرقی با حفظ الگوهای سنتی معماری و اصالت‌های روستایی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با صبح قزوین اظهار کرد: به دنبال اجرای طرح ساماندهی و مرمت بافت تاریخی مناطق روستایی توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، مرحله جدید مرمت بافت روستای تاریخی کلایه از توابع بخش الموت شرقی شروع شد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,
, ,

وی افزود: با توجه به ضرورت حفاظت و نگهداری از بافت تاریخی و معماری بومی روستاها، اجرای طرح مرمت و با زنده سازی بافت روستای تاریخی کلایه واقع در بخش الموت شرقی با حفظ الگوهای سنتی معماری و اصالت‌های روستایی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

این مسئول ابراز کرد: مرحله اول اقدام‌های حفاظت و مقاوم سازی بافت روستا شامل بام‌سازی، جمع آوری خاک و کاهگل، تهیه و اجرای سیمان لیسه‌ای و اصلاح شیب بندی بام، تهیه و اجرای ایزوگام و رنگ آمیزی درب و پنجره‌های فلزی در تیرماه سال گذشته تحت نظارت کارشناسی مهندس احسان نورانی انجام شد. 

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین با اشاره به آغاز مرحله جدید ساماندهی و باززنده سازی بافت روستای کلایه اظهار کرد: در ادامه فعالیت‌های مرمتی صورت گرفته، مرحله جدید بام‌سازی در بافت تاریخی روستا شامل اقدامی‌هایی چون جمع آوری خاک و کاهگل روی بام، تهیه و اجرای سیمان لیسه‌ای به همراه اصلاح شیب بندی بام، تهیه و اجرای ایزوگام، تهیه و اجرای رنگ‌آمیزی روی درب و پنجره‌های فلزی و تهیه و اجرای رنگ‌آمیزی روی ایزوگام‌های پیشانی از اواخر تیر ماه سال جاری با هزینه بالغ بر 450 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی این اداره کل و تحت نظارت مهندس احسان نورانی در حال اجرا است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین توجه ویژه به الگوهای سنتی بافت روستاها را از راهکارهای مهم در توسعه و رونق گردشگری روستایی خواند.

وی یادآورد کرد: روستای کلایه واقع در منطقه الموت شرقی یکی از زیباترین روستاهای پلکانی کشور است که از طبیعت بکر و دست نخورده و معماری بومی ویژه و منحصر به فردی برخوردار بوده و اصالت‌های روستایی آن به خوبی حفظ شده که امیدوارم با ساماندهی بافت تاریخی این روستا در کنار تقویت توانمندی‌های موجود بتوانیم گام موثری برای جذب بیشتر گردشگر و توسعه گردشگری منطقه برداریم. 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

این مسئول بیان کرد: روستای کلایه با مرکزیت زوارک یکی از روستاهای دهستان الموت شرقی بوده که به دلیل برخورداری از سابقه تاریخ کهن و طبیعت بکر در کنار الگوهای معماری سنتی بافت روستا در سال ۹۳ با شماره ۳۱۰۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و وجود آثار تاریخی چون گورستان عصر آهن چزله، بنای امامزاده ۹ تن و درخت کهن سال چنار روستا گواه بر قدمت این روستا دارد.
انتهای پیام/
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه