اخبار داغ

وقتی خطایی کوچک حادثه ای بزرگ می آفریند؛

موج گرما و رقص آتش درعرصه‌های طبیعی/ رد پای انسان در نابودی مراتع

موج گرما و رقص آتش درعرصه‌های طبیعی/ رد پای انسان در نابودی مراتع
در میانه فصل گرما، شعله های آتش گاه و بی گاه در مراتع و جنگل ها سمفونی مرگ گیاهان را می نوازند و عامل انسانی عمده ترین دلیل این خسارت بزرگ در عرصه های طبیعی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وقوع  آتش سوزی ها در دامنه طبیعت هر ساله سطح وسیعی از جنگل ها و مراتع را تخریب می کند و باعث خسارت های جبران ناپذیر در طبیعت و نابودی زیست بوم های جانوری می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در بسیاری از کشورها آب و هوا و وزش باد و عوامل طبیعی در بروز آتش نقش پر رنگی ایفا می کنند، در کشور ما نیز متناسب با وضعیت هر منطقه علت وقوع آتش سوزی در طبیعت متفاوت است، اما نقش روبه افزایش عوامل انسانی در این زمینه انکارناپذیر می باشد.

,

مراتع و جنگل ها سرمایه های عظیم ملی هستند و هر فرد به نوبه خود در حفظ و حراست از آنها و همچنین جلوگیری از تخریب و خسارات های ناشی از حوادث و وقوع آتش در دل طبیعت نقش مهم دارد.

,

از سوی دیگر مراتع و عرصه های طبیعی و پوشش گیاهی آن در اقتصاد و توسعه پایدار هر منطقه نقش اثرگذار دارد. به طور مثال در شهرستان خمین معیشت بسیاری از خانواده ها از دل مراتع تامین می شود، اما با  شروع فصل گرما، آتش سوزی در مراتع و جنگل های این شهرستان نیز افزایش می یابد و به دنبال این سوانح به تدریج مراتع و پوشش گیاهی موجود در معرض نابودی قرار می گیرند.

,

, ,

۱۰۰ هزار هکتار از مراتع خمین در موقعیت بحران آتش سوزی

, ۱۰۰ هزار هکتار از مراتع خمین در موقعیت بحران آتش سوزی, ۱۰۰ هزار هکتار از مراتع خمین در موقعیت بحران آتش سوزی,

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خمین گفت: از ۲۳۰ هزار هکتار مراتع و عرصه های طبیعی شهرستان خمین، ۱۰۰ هزار هکتار در موقعیت بحران آتش سوزی قرار دارد.

,

نصرت الله هاشمی اظهار کرد: به دلیل خشکسالی و کم بارشی در سال جاری و شروع فصل تابستان و افزایش دمای هوا در شهرستان خمین، پیشگیری از آتش‌سوزی از طریق اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از اهمیت بسیار برخوردار است

,

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ آتش سوزی در مراتع خمین به میزان ۸۰۰ هکتار و در سال ۹۶ در ۱۰ هکتار از مراتع رخ داد، افزود: فرهنگ سازی، آگاه سازی و مشارکت دستگاه های مختلف و همچنین رعایت نکات ایمنی از سوی مردم اقدامی موثر برای پیشگیری و کاهش آتش سوزی در عرصه های جنگلی و مرتعی شهرستان خمین بوده است.

,

رییس اداره منابع طبیعی خمین: در حال حاضر از ۲۳۰ هزار هکتار مراتع و عرصه های طبیعی شهرستان خمین، ۱۰۰ هزار هکتار در موقعیت بحران آتش سوزی قرار داردرئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خمین، خاطر نشان کرد: میزان آتش سوزی در مراتع و منابع طبیعی شهرستان خمین در سال گذشته نسبت به سال ۹۵،  با کاهش ۹۵ درصدی روبه رو بوده است.

, رییس اداره منابع طبیعی خمین: در حال حاضر از ۲۳۰ هزار هکتار مراتع و عرصه های طبیعی شهرستان خمین، ۱۰۰ هزار هکتار در موقعیت بحران آتش سوزی قرار دارد,

هاشمی با بیان اینکه عوامل طبیعی و انسانی در به وجود آمدن آتش نقش دارند، تصریح کرد: مواد سوختنی، اکسیژن و شعله آتش مثلثی است که در کنار یکدیگر باعث می شود آتش سوزی در مراتع اتفاق بیفتد و عامل عمده آتش سوزی نیز رفتارهای انسانی در طبیعت است.

,

وی با بیان اینکه لازم است کشاورزان پس از برداشت، از آتش زدن باقیمانده محصولات خود خودداری کنند، اظهار کرد: اداره راه و شهرسازی با علف چینی شانه های خاکی مسیرهای اصلی در کاهش میزان آتش سوزی نقشی اثر گذار دارد.

,

هاشمی با بیان اینکه  عرصه های جنگلی و مرتعی جزو سرمایه های ملی بوده و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است، افزود: کوچکترین سهل انگاری و خطای انسانی و هرگونه اقدام نسنجیده باعث بروز آتش سوزی و خسارات جبران ناپذیر در عرصه های طبیعی خواهد شد، بنابراین نیاز است نکات ایمنی در هنگام تفریح و تفرج در طبیعت از سوی خانواده ها مد نظر قرار گیرد.

,

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خمین، گفت: شماره تلفن ۱۵۰۴ آماده دریافت گزارش های مردمی در خصوص آتش سوزی یا هرگونه تخریب و تصرف در عرصه های منابع طبیعی است که نیروهای امدادی در این زمینه به صورت شبانه روزی پاسخگو هستند.

,

, ,

کاهش نقش عامل انسانی در آتش سوزی مراتع با فرهنگ سازی

, کاهش نقش عامل انسانی در آتش سوزی مراتع با فرهنگ سازی, کاهش نقش عامل انسانی در آتش سوزی مراتع با فرهنگ سازی,

فرماندار خمین نیز در این رابطه اظهار کرد: جنگل ها و مراتع ثروت و سرمایه ملی هر کشور محسوب می شود و حفظ و حراست از آن نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در راستای پیشگیری از وقوع هرگونه حادثه است.

,

احمد طهرانی بیان کرد : آتش سوزی در جنگل ها و مراتع مهمترین عامل تخریب این سرمایه های عظیم است و متاسفانه با شروع فصل گرما، و ورود گردشگران و استفاده از طبیعت در این فصول، افزایش آتش سوزی در جنگل ها و مراتع نیز مشاهده می شود که می تواند خسارات جبران ناپذیری بر زیست انسان و طبیعت و جانوران وارد کند.

,

به گزارش مهر، فرماندار خمین: سازمان های مردم نهاد و تشکل های زیست محیطی در فرهنگ سازی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جلوگیری از خسارت های جبران ناپذیر آن نقش اثرگذار دارندوی با بیان اینکه نقش انسان در وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع انکار ناپذیر است، تصریح کرد: فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی از طریق بهره گیری از ظرفیت دهیاران، آموزش لازم به کشاورزان در مناطق روستایی در هنگام برداشت محصولات کشاورزی و جلوگیری از آتش زدن باقیمانده محصولات و همکاری مردم و مسئولان در هنگام وقوع آتش در مزارع و جنگل ها از اهمیت بسیار برخوردار است.

, به گزارش مهر، فرماندار خمین: سازمان های مردم نهاد و تشکل های زیست محیطی در فرهنگ سازی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جلوگیری از خسارت های جبران ناپذیر آن نقش اثرگذار دارند,

فرماندار خمین خاطر نشان کرد: اگرچه پیشگیری از وقوع آتش سوزی در مزارع و عرصه های طبیعی باید مورد توجه قرار گیرد، اما هنگام وقوع آتش سوزی و مدیریت بحران آن، نیاز است دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران در راستای عملکرد موثر و مطلوب در مهار آتش سوزی هماهنگی و انسجام لازم را داشته باشند.

,

وی نقش امکانات و تجهیزات را در مهار به موقع آتش سوزی مهم ارزیابی کرد و افزود: تقویت تجهیزات آتش نشانی و امکانات اطفای حریق عرصه های طبیعی شهرستان خمین در دستور کار قرار دارد، ضمن اینکه آموزش نیروی انسانی متخصص در این زمینه نیز باید مدنظر قرار گیرد.

,

فرماندار خمین تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد و تشکل های زیست محیطی در فرهنگ سازی های لازم برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جلوگیری از خسارت های جبران ناپذیر آن نقش اثر گذار دارد.

,

به نظر می رسد همانطور که عامل سهل انگاری و خطای انسانی در وقوع آتش سوزی ها در مزارع و مراتع نقش دارد، نهادینه سازی فرهنگ رفتار صحیح افراد و کشاورزان در عرصه های طبیعی و جنگلی چه برای تفریح و تفرج و یا امور کشاورزی و...، قطعا بر کاهش وقوع چنین حوادثی اثرگذار است و باید به عنوان یک برنامه مهم از سوی دستگاه های مرتبط و مسئول دنبال شود.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه