اخبار داغ

عفو بین‌الملل و 54 گروه حقوق بشری:

عربستان و امارات به حملات کور علیه شهروندان یمنی روی آورده‌اند

عربستان و امارات به حملات کور علیه شهروندان یمنی روی آورده‌اند
عفو بین‌الملل و 54 گروه و نهاد حقوق بشری دیگر در نامه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن انتقاد از ادامه «نقض فاحش حقوق بشر» توسط سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن، اقدام جامعه جهانی و ارائه گزارش‌ از این جنایات را خواستار شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عفو بین‌الملل در کنار ۵۴ نهاد حقوق بشری دیگر، نامه‌ای خطاب به رئیس و اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل نوشته و در آن، ضمن انتقاد از ناکارآمد بودن رویه گزارش‌دهی از جنایات سعودی‌ها و اماراتی‌ها در یمن، به بی‌اعتنایی آشکار سران سعودی به افکار عمومی جهانیان و عفو سربازان مجرم سعودی از سوی «ملک سلمان» پادشاه عربستان پرداخته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در ابتدای این نامه به برگزاری سی و نهمین نشست شورای حقوق بشر در تاریخ ۱۹ شهریور الی ۵ مهر ماه سال جاری اشاره شده و از رئیس این شورا خواسته شده که با تقویت ساختار پنل کارشناسان یمن، زمینه انتشار گزارشی اثربخش را ایجاد کند.

,

این نامه، شرایط یمن با عنوان «فاجعه‌ای دست‌ساز بشر» تعریف شده و گفته شده که در یمن «نقض گسترده و فجیع حقوق بشر بین‌الملل» رخ می‌دهد.

,

عفو بین‌الملل و دیگر نهادهای حقوق بشری در این نامه به فرمان اخیر «ملک سلمان» شاه عربستان مبنی بر عفو عمومی جرائم سربازهای سعودی درگیر در نبرد یمن هم اشاره کرده و با انتقاد از زبان مبهم و وسیع بودن حیطه شمول عفو این فرمان، نوشته‌اند که «بر خلاف این نقض گسترده حقوق بشر، همه طرف‌های درگیر در امر تحقیق موثق در خصوص این موارد، ناموفق بوده‌اند.»

,

در این نامه آمارهایی هم آمده و نوشته شده که از مارس ۲۰۱۵ (اسفند ۱۳۹۳) بیش از ۶ هزار و سیصد شهروند یمنی کشته شده‌اند که سهم کودکان بی‌گناه از این آمار مرگبار، هزار و چهارصد و نود و یک نفر است.

,

نهادهای حقوق بشری در توضیح علت ایجاد فاجعه انسانی در یمن، به مسئله کمبود غذا و دارو هم پرداخته و نوشته‌اند که عامل این داستان، بسته شدن فرودگاه بین‌المللی صنعا توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

,

در این نامه آمده: «ائتلاف تحت رهبری سعودی و امارات متحده عربی ده‌ها حمله هوایی کور علیه شهروندان، منازل، مدارس، بیمارستان‌ها، بازار و مساجد یمن انجام داده است. بسیاری از این حملات می‌تواند در حکم جنایت جنگی باشد.»

,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه