اخبار داغ

یمن؛ گسترش دوباره وبا

یمن؛ گسترش دوباره وبا
مقام های سازمان جهانی بهداشت می گویند گسترش دوباره ی وبا همزمان با سوء تغذیه می تواند به بحران انسانی در یمن دامن بزند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از الجزیره انگلیسی؛ دستگاه های کمک رسان بین المللی تلاش می کنند از بروز دو بحران انسانی در کشور جنگ زده ی یمن جلوگیری کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
بیش از یک و  نیم  میلیون کودک از سوء تغذیه رنج می برند و کارکنان بهداشت و سلامت نگران آن هستند که سوء تغذیه به گسترش بیماری وبا در این کشور دامن بزند.  تلفات جنگ در یمن بسیار فراتر از قربانی شدن با بمب و گلوله است. کمبود غذا بزرگترین تهدید به شمار می آید. 



دختر بچه ی 9 ساله ی یمنی بیمار است و به شدت سوء تغذیه دارد. وزن این کودک 9 ساله برابر با 9 کیلوگرم است، وزنی که برای نوزاد یک ساله ایده آل به شمار می آید. 



خالد حسن، پدر این دختر گفت: "رعنا نزدیک به چهار سال بیمار است، او را به چندین بیمارستان برده ام. پزشکان اطفال سنگ بزرگی به اندازه ی 3 سانتیمتر در کلیه ی او یافته اند."



پزشکان در بیمارستان الثوره در شهر بندری حدیده تمام تلاش شان را به کار می گیرند تا زندگی رعنا را نجات بدهند. 



محمد حسن، پزشک اورولوژیست گفت: "او از درد در سمت چپ بدنش شکایت داشت. پس از تشخیص ما دریافتیم که کلیه ی او کامل درگیر شده است. عمل کلیه را رایگان انجام دادیم اما حالش بهتر نشد زیرا سوء تغذیه دارد." 



یمن همواره با فقر و تنگدستی دست و پنجه نرم کرده اما جنگ عربستان به سختی و تنگدستی در یمن دامن زده است. افزایش قیمت مواد غذایی همزمان شده است با کاهش درآمد مردم و بدتر از همه حملات هوایی پی در پی (متجاوزان) رژیم آل سعود و هم پیمانانش اجازه نمی دهد مردم از خانه هاشان بیرون بیایند. نابود شدن جاده ها و پل ها به علت حملات هوایی سبب شده است تامین دارو و مواد غذایی مردم با مشکلات بسیاری همراه باشد. کمبود سوخت نیز مزید بر علت است. 

سلامه حسن پرستار است. وی گفت: "روزانه بیش از 20 مورد از حدیده و نواحی دور و بر آن به اداره ی تغذیه مراجعه می کنند. به علت وضعیت جاری در کشور و تعطیل بودن مراکز بهداشتی - درمانی به علت بمباران، این شرایط بوجود آمده است. همچنین اوضاع مالی و کمبود شغل برای پدران، خانواده ها نمی توانند نیازهای ابتدایی خودشان را تامین کنند." 



بر اساس آمار سازمان ملل بیش از دو میلیون و هشتصد هزار یمنی به علت حملات هوایی آل سعود در داخل این کشور آواره شده اند و در معرض گرسنگی و قحطی قرار دارند. بسیاری از این آوارگان در شرایطی وخیم به سر می برند و با کمک های خیریه است که زنده مانده اند.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 

سازمان جهانی بهداشت به شدت در تلاش است از گسترش دوباره ی بیماری وبا در شمال یمن جلوگیری کند. خرابی و نابودی تاسیسات بهداشتی - درمانی در این کشور پیشتر سبب شد بیماری وبا گسترش یابد.  مقام های سازمان جهانی بهداشت می گویند گسترش دوباره ی وبا همزمان با سوء تغذیه می تواند به بحران انسانی در یمن دامن بزند. 



در شرایطی که مردم یمن از جنگ جان سالم بدر می برند احتمال دارد از گرسنگی بمیرند. قحطی و گرسنگی در استان های صعده، تعز و عدن بیشتر از بخش های دیگر بیداد می کند و مردم این بخش ها از ناامنی غذایی رنج می برند. 



محسن صدیقی، مدیر منطقه ای اکسفام اینترنشنال در یمن گفت: " بیش از 90 درصد نیاز یمن به مواد غذایی از واردات تامین می شود و از این 90 درصد رقمی بالغ بر 70 درصد به همراه دارو و تجهیزات پزشکی از بندر حدیده وارد کشور می شود. از وقتی بندر حدیده به محاصره ی نظامیان ائتلافی درآمده فرایند واردات مواد غذایی و دارو به شدت آسیب دیده است.
,
 
,
 
,
 
,
 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
سازمان بین المللی "کودکان را نجات دهید" گزارش داد به مدت بیش از یک سال، هر روز دست کم 130 کودک یمنی به علت حملات هوایی عربستان که با حمایت آمریکا اتفاق می افتد و یا به علت محاصره ی دریایی که بازهم با حمایت ارتش آمریکا اتفاق افتاده و نیز به علت گسترش وبا جان خود را از دست می دهند. 



گزارش ها حاکیست 3.3 میلیون کودک یمنی از قحطی و گرسنگی رنج می برند، بیماری وبا به شدت گسترش پیدا کرده است.
,
,
,
,
,
ائتلاف به سرکردگی عربستان نزدیک به 900 مسجد را بمباران کرده، 400 بیمارستان را تخریب و نابود کرده، 45 هزار واحد مسکونی را بمباران و تخریب کرده و خیلی بندرت پیش می آید که بخشی از شهر صعده در یمن در طول یک هفته هدف حمله هوایی ائتلاف قرار نگیرد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه