اخبار داغ

تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن خرما در سیستان وبلوچستان/ سنگ شکن و هلیله، پر فروش ترین خرماهای شهرستان دلگان

تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن خرما در سیستان وبلوچستان/ سنگ شکن و هلیله، پر فروش ترین خرماهای شهرستان دلگان
سیستان وبلوچستان با تولید ۷۰ رقم خرما مهمترین تولید کنندگان و صادر کنندگان و زودرس ترین خرما در میان استانهای کشور محسوب می شود به گونه ای که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن خرما در آن تولید می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان یکی از مهم ترین مناطق کشور با وجود نخلستان های فراوان در تولید خرما به شمار می رود به طوری که از نظر وسعت نخلستان ها می توان به عنوان اولین استان و از نظر میزان تولید دومین استان یاد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
این خطه از کشور با تولید 70 رقم خرما در حالی یکی از مهمترین تولید کنندگان و صادر کنندگان و زودرس ترین خرما در میان استانهای کشور محسوب می شود که همه ساله با آغاز فصل برداشت خرما نه تنها آتش سوزی ها نفس این طلای سیاه در استان را می گیرد بلکه دست های دلالان حاشیه خلیج فارس و پاکستان به سمت تولیدات و جیب خرماکاران این استان دراز شده و حاصل دسترنج یکساله را یک شبه به دست می آورند.
با این وجود اما به گفته رئیس جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان در این خطه از کشور 57 هزار هکتار از اراضی به کشت خرما اختصاص دارد که 45 هزار هکتار آن بارور هستند و سالانه بیش از200 هزار تن خرما تولید می شود.
 بیان این نکته نیز ضروری است که در سالی که به عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است نخلستان های موجود در سیستان و بلوچستان زمینه اشتغالزایی ثابت و فصلی را برای هزاران نفر در نقاط مختلف این استان پهناور به وجود آورده اند.
 
ریزش نامتعارف خرما به دلیل افزایش دمای هوا
غلامرضا سجادی مدیر جهاد کشاورزی دلگان با بیان اینکه برداشت خرما از اواسط تیرماه در این شهرستان آغاز شده است، گفت:  برداشت این محصول تا پایان شهریور ماه ادامه دارد، به گونه ای که محصول هلیله، آخرین خرمایی است که در اواخر شهریور ماه کار برداشت آن به پایان می رسد.
وی در گفت وگو با خبرنگار ما  با بیان اینکه بیش از ۴۰ نوع خرما در شهرستان دلگان وجود دارد، افزود: خرمای مضافتی، ربی، زاهدی، دسکی، برنی، سنگ شکن، هلیله، کتومی، آشوبه و شکری از معروف ترین و پر فروش ترین خرماهای موجود در دلگان است.
این مسئول با بیان اینکه بیش از ۵ هزار نفر در شهرستان دلگان در کار تولید خرما اشتغال دارند، ادامه داد: این شهرستان با ۸ هزار هکتار نخلستان یکی از مراکز عمده تولید خرما در استان پهناور سیستان و بلوچستان است که سطح نخیلات بارور در آن در مقایسه با سال گذشته ۵۰۰ هکتار افزایش داشته است.
سجادی با بیان اینکه در پی خسارت های ناشی از گرما و طوفان به نخیلات، امسال افزایش محصول خرما نخواهیم داشت،گفت: پیش بینی می شود بیش از ۳۳ هزار تن خرما برداشت و روانه بازار مصرف شود.
 
افتتاح سردخانه ای با ظرفیت ۵۰۰ تن در هفته دولت
شیرزاد کمالی مدیر جهاد کشاورزی سراوان در گفت و گو با شستون با اشاره به اینکه سطح زیر کشت خرما شهرستان سراوان ۱۳ هکتار است، اظهار کرد: از این میزان هشت هزار به صورت دیم و پنج هزار به صورت آبی کشت می شود.
وی افزود: با توجه به چهار فصل بودن شهرستان سراوان، برداشت خرما از اواسط مرداد آغاز و تا اوایل مهر ادامه دارد.
مدیر جهاد کشاورزی سراوان خاطر نشان کرد:  خرمای ربی منطقه مک سوخته بخش جالق اولین رقم از ارقام خرماهای موجود در سراوان است که برداشت می شود و رقم بعدی، رقم تجاری ماکیلی است.
کمالی گفت: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از ۴۰ هزار تن خرما از سطح زیر کشت این محصول در شهرستان سراوان برداشت شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت صنایع تبدیلی و غذایی در حال رشد است، اضافه کرد: تا پایان سال ۹۴ ظرفیت سردخانه های شهرستان هفت هزار تن بوده اما در سه سال اخیر افزایش داشته که در هفته دولت سال جاری سردخانه ای با ظرفیت ۵۰۰ تن و کارگاه فرآوری خرما با ظرفیت هزار تن به بهره برداری می رسد.
مدیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین اولین سردخانه بخش جالق با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد رو به اتمام است.
کمالی خاطر نشان کرد: از آنجایی که خرما یکی از محصولاتی است که در بخش گرده افشانی، هرس، بسته بندی به وسیله انسان انجام می شود، برای افراد زیادی زمینه اشتغال را فراهم کرده است.
 
 
انتهای پیام/
,
,
,
,
, ریزش نامتعارف خرما به دلیل افزایش دمای هوا,
, ،,
, ما ,
, ،,
,
,
, افتتاح سردخانه ای با ظرفیت ۵۰۰ تن در هفته دولت,
, شستون,
, ،,
, ،,
,
,
,
, ،,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه