اخبار داغ

گلایه شهروندان بوشهری از افزایش هزینه های گزاف کرایه منازل

گلایه شهروندان بوشهری از افزایش هزینه های گزاف کرایه منازل
مسکن و املاک از آن دسته فعالیت های اقتصادی جامعه است که قسمت مهمی را در سبد خانوارها به خود اختصاص داده است ولی هیچ ضابطه و متولی قدرتمندی برای کنترل آن وجود ندارد. شهرستان کوچک بدره هم از این قاعده مستثنی نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس؛برخی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم گلایه کرده اند چرا اجاره بها در شهرها به شدت افزایش یافته و البته عوامل زیادی را می توان در افزایش اجاره بها موثر دانست که اولین آن، افزایش نرخ مسکن و ساختمان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از جزئیات طرح ساماندهی بازار اجاره مسکن کشور نشان می‌دهد: این طرح با هدف «کنترل» روند رشد اجاره‌بها، جنبه «تکلیفی» برای مالکان آپارتمان‌های اجاره‌ای دارد به‌طوری که انتظار طراحان آن است اجاره‌بها در تابستان ۹۷ بیش از ۱۰ درصد افزایش پیدا نکند و همه موجرانی که سال گذشته اقدام به عقد قرارداد با مستاجر کردند ولی تا به الان محقق نشده است.

,

یک زوج جوان که در روزهای اخیر برای اجاره مسکن به بنگاه‌های معاملات مراجعه کرده‌اند می‌گویند: اجاره‌ها خیلی بالارفته و از توان مالی امثال ما که تازه زندگی مشترکمان را شروع کرده‌ایم خارج است.

,

گرچه تا سال های نه چندان دور، در شهرستان های کوچکی در استان بوشهر  مشکلی به اسم کرایه و رهن منزل وجود نداشت و عرضه همواره بر تقاضا مقدم بود ولی با توجه به تغییرات اجتماعی  در این شهرستان بخش زمین و مسکن هم تحت تاثیر قرار گرفته و اینک در مقیاسی قابل تامل با برخی کلان شهرها قابل قیاس است.

,

بسیاری از صاحب خانه‌ها به بهانه افزایش تورم و بالا رفتن نرخ دلار کرایه‌ها را به شکل سرسام آوری بالا برده‌اند مثلا اگر سال گذشته در همین ایام در قبال یک خانه چند سال ساخت در نقاط متوسط شهر کمتر از یک میلیون تومان بابت هرمترمربع کرایه می‌دادیم الان این مبلغ به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان و حتی بیشتر افزایش یافته است.

,

نعمتی نژاد سرپرست یک خانواده چهارنفره هم که فروردین ماه امسال قرارداد اجاره‌اش را تمدید کرده است می‌گوید در یک آپارتمان ۵۰ متری واقع در مرکز شهر بوشهر مستاجرهستم و صاحب‌خانه میزان رهن خانه را از ۱۰ میلیون به ۱۵ میلیون تومان افزایش داده و ۱۰۰ هزار تومان هم بر روی کرایه ماهانه کشیده است که به عبارتی حدود ۳۰ درصد میزان اجاره را افزایش داده است.

,

مسئول یک بنگاه مسکن در استان بوشهرهم با بیان اینکه قیمت‌ها غیرعادی بالا رفته است می‌گوید: «نمی‌دانم چرا امسال رهن و اجاره‌ها این‌طور بالا رفته است؟ تابستان‌ها به خاطر اینکه فصل تعطیلی مدارس است و خیلی از خانواده‌ها جابه‌جا می‌شوند، قیمت اجاره‌بها کمی تکان می‌خورد، ولی امسال با اینکه هنوز تابستان نیامده مثل اینکه خیلی تکان خورده و قیمت‌ها به نظر ما بنگاهی‌ها خارج از عرف بالا رفته.

,

از سوی دیگر یکی از کارشناسان اقتصادی دلیل افزایش بی‌رویه کرایه خانه را افزایش تقاضا در مقابل کمبود عرضه می‌داند و می‌گوید: رکود شدید در بخش ساخت و عرضه مسکن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به تدریج در حال نشان دادن آثار خود در بازار مسکن است. این در حالی است که دردولت‌های نهم و دهم عرضه بیش از دو میلیون مسکن مهر، بخش زیادی از تقاضای مصرفی در بازار مسکن مهار کرده بود.

,

تنها راه کار برای کنترل افزایش قیمت ها در بازار مسکن، افزایش عرضه در برابر تقاضا است. راه کار اصلی را باید در حوزه تسهیلات مسکن برای خرید و ساخت دنبال کرد. تسهیلات باید به گونه ای باشد که تا 80 درصد از قیمت نهایی مسکن را پوشش دهد. در حال حاضر تسهیلات ارائه شده هرچند بد نیست، اما برای کنترل بازار مسکن کافی نبوده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه