اخبار داغ

آخوندی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان سمنان:

ساخت مسکن وظیفه دولت نیست!/ احیای بافت‌های ناکارآمد در دستور کار دولت قرار دارد

ساخت مسکن وظیفه دولت نیست!/ احیای بافت‌های ناکارآمد در دستور کار دولت قرار دارد
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احیای بافت‌های ناکارآمد شهری در دستور کار دولت قرار دارد گفت: وظیفه دولت ساخت مسکن نیست، تامین زیرساخت‌ها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیش از ظهر دیروز (جمعه) در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان سمنان که در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان برگزار شد با بیان اینکه یک سوم جمعیت شهری کشور در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد زندگی می‌کنند گفت: احیای بافت‌های ناکارآمد میانی مساله‌ای است که در دهه‌های گذشته به آن توجه مطلوبی نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر توجه به بافت‌های میانی شهرها افزود: متاسفانه سیاستگذاری شهری در کشور بیش از آنکه متوجه این مساله باشد متوجه توسعه در پیرامون شهرها بوده است که این امر به از دست رفتن بخش مهمی از هویت فرهنگی شهرها منجر شده است.

,

آخوندی ادامه داد: توسعه شهرها در خارج از محدوده‌های اصلی شهر، کار چندان دشواری نیست چراکه این مناطق با پیچیدگی‌های بافت‌های میانی نظیر وجود بناهای تاریخی، مراکز سنتی خرید، مساجد و...مواجه نیستند.

,

وی با بیان اینکه هیچ‌یک از طرح‌های اجرا شده در توسعه شهرها نتوانسته است مساله اصلی شهرها که بافت‌های میانی هستند را رفع کند گفت: یکی از دلایل توسعه شهرها در محدوده‌هایی غیر از بافت‌های میانی، علاقه مسئولان برای افزایش تعداد پروژه‌ها بوده است که این امر کیفیت زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است.

,

وزیر راه و شهرسازی توجه به مولفه‌های مختلف شهرسازی را به جای خانه‌سازی ضروری دانست و تصریح کرد: بافت‌های میانی و سنتی شهرها، بخش مهمی از هویت فرهنگی و اجتماعی آن شهر محسوب می‌شود لذا اگر صرفا خانه‌سازی در حاشیه شهرها را مدنظر قرار دهیم شهروندان، بخش مهمی از هویت خود را از دست می‌دهند.

,

آخوندی افزود: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد آسیب‌های اجتماعی در بافت‌های میانی و سنتی به مراتب از مناطق مسکونی حاشیه شهرها کمتر است.

,

وی مهمترین هدف طرح بازآفرینی شهری را بازتولید ثروت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: دولت نباید به دنبال ساخت مسکن برود چراکه این اقدام، امکان ارائه خدمات زیربنایی را که مهمترین وظیفه دولت است از او سلب خواهد کرد.

,

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: نرخ سود تسهیلات پرداختی در طرح بازآفرینی شهری 6 درصد درنظر گرفته شده است و منابع تسهیلات این صرفا از طریق مشارکت بانکها و متقاضیان تامین خواهد شد.

,

آخوندی خاطرنشان کرد: دولت بنا ندارد پرداخت بخشی از سود تسهیلات مسکن را برعهده بگیرد چراکه چنین اقدامی به معنای شکست طرح‌ در تامین منابع مالی آن خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه