اخبار داغ

نگاهی به جاذبه های تاریخی زنجان؛

حفاری های غیر مجاز، بلای جان اثر ملی زنجان / انتقال مصالح قلعه برای ساخت و ساز خانه های مسکونی

حفاری های غیر مجاز، بلای جان اثر ملی زنجان / انتقال مصالح قلعه برای ساخت و ساز خانه های مسکونی
گور قلعه زنجان به عنوان یکی از میراث ملی دلیل حفاری های غیر مجاز شکل اصلی و طبیعی خود را از دست داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا،قلعه سانسیز هم از نظر قدمت تاریخی و هم از نظر طبیعی در محیطی زیبا، در ساحل رودخانه زیبای قزل اوزن و در کنار روستای سانسیز قرار گرفته است. شیب و دامنه تند تپه ای که قلعه بر روی آن قرار دارد، دسترسی به قلعه را با دشواری همراه کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

قدمت قلعه سانسیز که به گور قلعه نیز شهرت دارد، به دوره ساسانیان و دوره اسلامی می رسد. این قلعه تاریخی که بر روی تپه ای طبیعی واقع شده یکی از مناطق دیدنی شهرستان طارم است.

,

آثار معماری موجود در قلعه سانسیز (قلعه‌گبری) زنجان و همچنین تپه‌های شمالی احتمالاً متعلق به سده‌های اولیه و میانی اسلامی است و تپه‌های جنوبی، گورستان‌هایی از عصر آهن و دوران اسلامی هستند.

,

ابوالفضل عالی، سرپرست گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم قلعه سانسیز طارم استان زنجان اظهار داشت:«قلعه سانسیز (قلعه گبری) یکی از قلعه های نسبتاً بزرگ دوران اوایل و میانی اسلامی در استان زنجان است.»

,

وی افزود: «این محوطه شامل بقایای استحکامات تدافعی برفراز یک بلندی طبیعی مرتفع در حاشیه رودخانه و چندین تپه کم ارتفاع تر در جنوب و شمال آن است.

,

به گفته این باستان شناس، بررسی ها و مطالعات اولیه نشان می دهد، آثار معماری موجود قلعه که بیشتر آن در زیر خاک و آوار مدفون است و همچنین تپه های شمالی احتمالاً متعلق به سده های اولیه و میانی اسلامی و تپه های جنوبی، گورستانهایی از عصر آهن و دوران اسلامی هستند.»

,

 

,

*حفاری‌های غیرقانونی

, *حفاری‌های غیرقانونی, *حفاری‌های غیرقانونی,

 این کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با ابراز تاسف از حفاری های غیرقانونی و تخریب های انجام شده در بخش زیادی از تپه های جنوبی و قسمت هایی از قلعه در  دو دهه گذشته، گفت: «آنچه از قلعه سانسیز بر جای مانده بقایای معماری سنگی و آجری است که در یک بخش بزرگ در راس تپه و دامنه های شمالی آن به چشم می خورد.»

,

وی ادامه داد: «آثار معماری مشهود بخش فوقانی شامل فضاهای مختلف راستگوشی است که در داخل یک دیوار سنگی بزرگ قرار دارند و همچنین بقایای دیوارها و برجهای سنگی آجری که در قسمتهایی از دامنه فوقانی دیده می شوند.»

,

عالی با اشاره به وجود حفره های شکل گرفته در جریان حفاری های غیر مجاز تقریبا در بیشتر قسمت های قلعه گفت: «گورستان های عصر آهنی- اسلامی جنوب قلعه نیز که شامل پنج تپه با بستر طبیعی است، به دلیل حفاری های غیر مجاز شکل اصلی  و طبیعی خود را از دست داده و چاله های حفاری بیشتر قسمت های آنها را در برگرفته اند.»

,

 

,  ,

*تصرف بخش هایی از قلعه توسط کشاورزان

, *تصرف بخش هایی از قلعه توسط کشاورزان, *تصرف بخش هایی از قلعه توسط کشاورزان,

وی به جز حفاری های غیر مجاز از فعالیت های کشاورزی پیرامون قلعه و تصرف بخشهایی از دامنه-های قلعه و گورستان توسط کشاوزران محلی به عنوان دیگر آسیب هایی وارد شده به مجموعه سانسیز نام برد که همه ساله در حال گسترش است.

,

این کارشناس در ادامه از انتقال مصالح بکار رفته در آثار معماری قلعه به ویژه آجرهای با ابعاد بزرگ(40×40) توسط روستائیان برای ساخت و ساز خانه های مسکونی خبر داد که آسیب شدیدی به آثار معماری قلعه وارد کرده است.

,

این باستان شناس، با توجه به تهدیدهای موجود و ادامه دار و احتمال تخریب بیشتر مجموعه آثار سانسیز، از انجام برنامه گمانه زنی با هدف تعیین عرصه و حریم قلعه سانسیز به پیشنهاد معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان و با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد.

,

به گفته وی،  در این برنامه گمانه هایی در بخشهایی از زمینهای کشاورزی پیرامون قلعه و دامنه های پائین گورستانها در خارج از محدوده عرصه باز شد که در نتیجه آن تا حدود زیادی محدوده آثار تاریخی مجموعه سانسیز مشخص شد.

,

عالی افزود: «پس از اتمام مطالعات و تهیه نقشه عرصه و حریم برای بررسی و  تصویب در شورای حرائم به سازمان ارائه خواهد شد.»

,

وی با اشاره به این نکته که پیش از گمانه زنی اخیر، قلعه سانسیز یکبار مورد گمانه زنی باستان شناختی قرار گرفت، گفت: «بر اساس مستندات موجود در پرونده ثبتی قلعه آقایان جهانگیر یاسی و موسی درویش روحانی از سوی اداره کل باستان شناسی کشور در سال 1351 شمسی، در جریان بازدید و ثبت اثر در فهرست آثار ملی، چند گمانه در بالاترین قسمت قلعه باز شد که در نتیجه آن قسمت‌هایی از آثار معماری قلعه آشکار شد.»

,

قلعه سانسیز در سال 1356 با قدمت ساسانی- اسلامی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه