اخبار داغ

حفاظت از عرصه های منابع طبیعی تنها با ۳۰ نیروی رسمی/مراقبت از مراتع و جنگلها در گرو تامین اعتبار!

حفاظت از عرصه های منابع طبیعی تنها با ۳۰ نیروی رسمی/مراقبت از مراتع و جنگلها در گرو تامین اعتبار!
اراضی عرصه های منابع طبیعی، جنگلها، مراتع و غیره سیستان و بلوچستان تنها با 30نیروی رسمی و قرارداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان حفاظت می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان پس از کرمان بعنوان دومین استان پهناور کشور در جنوب شرقی ایران واقع است، این استان با حدود ۱۸۰٬۷۲۶ کیلومتر مربع وسعت کمابیش اندازه کشور سوریه بزرگی دارد و بیش از ۱۱ درصد وسعت ایران را دربرمی‌گیرد.
سیستان شامل زابل وزاهدان و هامون و هیرمند و نیمروز و زهک است که البته بخش بزرگ سیستان قدیم در افغانستان بوده که هم اکنون جزو خاک افغانستان می‌باشد و بلوچستان دربرگیرنده بقیه شهرها از خاش تا چابهار است.
البته بخش بزرگی از بلوچستان بر اساس قرارداد گلدسمید از ایران جدا شد و تا مدت‌ها به نام بلوچستان انگلیس شناخته می شد، ولی در حال حاضر تحت عنوان ایالت بلوچستان بخشی از پاکستان است.
بخش اعظمی از این اراضی، عرصه های منابع طبیعی است که شامل بیایان، مراتع، جنگلها و حوزه آبخیز می شوند و با توجه به تاثیر مستقیم این بخش ها بر سلامت انسانها، حفاظت از این بخش ها یک ضرورت انکار ناپذیر است.
 
نبود اعتبار کار حفاظت از عرصه های منابع طبیعی را با مشکل مواجه کرده است
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: نبود اعتبار تخصیصی مناسب، کار حفاظت از عرصه های منابع طبیعی استان را با چالش مواجه ساخته است.
عبدالباسط پاکزاد در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، افزود: براساس اعتبار سال مالی و در راستای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی با تعدادی از افراد قرارداد امضاء می کنیم و آنان به مدت معلوم اقدام به کار حفاظت در کنار نیروهای رسمی و قراردادی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان می کنند اما با توجه به اینکه آنان نیازمند حق و حقوق، بیمه و غیره هستند، پس از اتمام قرارداد تا زمان تخصیص اعتبار نمی توانیم از توان آنها بهره بگیریم.
وی ادامه داد: اعتبارات بخش حفاظت از عرصه های منابع طبیعی از محل اعتبارات ملی تامین می شود، در سالهای اخیر هیچ گاه اعتبار تخصیصی بخش عمرانی صد درصد نبوده و این موضوع بخش حفاظت از عرصه های منابع طبیعی را با چالش مواجه ساخته است.
پاکزار تاکید کرد: با توجه به اعتبار و کمبود نیرو، حفاظت از عرصه های مناطق مختلف بر اساس اولویت بندی انجام شده صورت می گیرد، البته خود مردم نیز در راستای حفاظت از منابع طبیعی حساس شده اند به طوری که در بعد از ماه مبارک رمضان گذشته، مردم و بسیجیان خاشی چند نفر که اقدام به قطع درختان می کردند را دستگیر و هم اکنون نیز پرونده این افراد در دادگستری این شهرتان در دست بررسی است.
وی اظهار کرد: در این بخش فعالیت های مشارکتی با مردم را در دستور کار قرار دادیم و در این راستا اقدام به توزیع آبگرمکن های خورشیدی و تنورهای گازی برای جلوگیری از تخریب عرصه های منابع طبیعی کرده ایم و با مردم قراردادی امضاء می کنیم تا علاوه بر عدم بهره گیری آنها از عرصه ها، حافظ منابع طبیعی نیز باشند که خوشبختانه تاکنون موفقیت آمیز بوده است.
وی در خصوص بهره گیری از توان متخالفان و متصرفان عرصه های منابع طبیعی در حفاظت از این عرصه ها نیز گفت: این طرح کار جدیدی می باشد که اخیرا در سیاست های سازمان جنگلها گنجانده شده است.
این مسئول ادامه داد: در برخی از استانها این طرح در دست پیگیری است و متخلف موظف می شود به جای گذراندن زندان، کاشت نهال و مراقبت از آنها را در مدت معلوم بر عهده بگیرد و این نوع مجازات کار بسیار ارزشمندی در راستای گسترش درختکاری در کشور است که باید پیگیری شود.
وی گفت: متاسفانه در خصوص تصرفات زمین که در استان نیز با آن مواجه هستیم، قوانین بازدارنده ای متناسب با قیمت زمین های تصرف شده به مثل قطع درختان وجود ندارد و امیدواریم مسئولان و قانون گذاران به این موضوع مهم توجه لازم را داشته باشند.
 
سهم استان تنها 30نیروی یگان حفاظت
معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه گفت: کل وسعت این استان پهناور در حال حاضر تنها با 30نفر حفاظت می شود.
مصطفی دلخوش در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، افزود: سالهاست با کمبود نیرو در بخش ‏یگان حفاظت این اداره کل دست و پنجه نرم می کنیم به گونه ای که کل وسعت این استان پهناور در حال حاضر تنها با 30نفر حفاظت می شود ‏که این میزان، حتی به اندازه یک دهم وسعت استان را نمی تواند براساس استانداردهای موجود، کفایت کند.‏
وی تصریح کرد: کمبود و ناکافی بودن اعتبار و مزید بر علت، عدم تخصیص و نقدینگی و همچنین بازنشستگی بدون جایگزینی ‏نیروهای رسمی که وظیفه حفاظت را به عهده داشته اند، باعث شده تا در چند سال اخیر موضوع حفاظت و نگهداری از انفال و ‏پوشش های جنگلی و مرتعی متناسب با سطح و نیاز استان نباشد‎.‎
این مسئول خاطر نشان کرد: سال گذشته به جز 30نیروی رسمی اداره کل، 40نفر نیروی شرکتی نیز در کار حفاظت از عرصه های ‏منابع طبیعی با این نهاد همکاری داشته اند اما با توجه به نبود اعتبار و اتمام قراردادهای آنان، در حال حاضر تنها نیروهای ‏رسمی به حفاظت از عرصه های منابع طبیعی مشغول می باشند.‏
معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: علیرغم تلاش های جهاد گونه و بی ادعای کارکنان منابع ‏طبیعی خصوصا همکاران یگان حفاظت، متاسفانه همچنان خطر تخریب و تصرف اراضی ملی و قطع درختان از جمله درختچه ‏تاغ به شدت استان را تهدید می کند و ضرورت دارد دستگاه های مرتبط در تخصیص اعتبار، اداره کل منابع طبیعی استان را ‏یاری کنند.‏‎
این مسئول بیان کرد: به منظور جبران بخشی از کسری نیروی حفاظتی، پروژه ای تحت عنوان حفاظت مشارکتی در سطح اداره ‏کل تعریف شده و اعتبار هرچند ناکافی به آن اختصاص داده شده که در مناطق بحرانی ضمن توزیع رایگان آبگرم کن خورشیدی ‏و تنور گازی، تفاهم نامه حفاظتی با بهره برداران منعقد و تعهداتی برای آنها به منظور جلوگیری از بوته کنی و قطع درختان و ‏اطلاع رسانی در خصوص آتش سوزی های احتمالی تعیین شده است.‏
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
, نبود اعتبار کار حفاظت از عرصه های منابع طبیعی را با مشکل مواجه کرده است,
,
, عصرهامون,
,
, ،,
,
,
, ،,
,
,
, سهم استان تنها 30نیروی یگان حفاظت,
,
, عصرهامون,
, ،,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه