اخبار داغ

مرغوب‌ترین انجیر سیاه سفیدبخت نشد

جهنم دلالان برای میوه بهشتی/ گمنامی زودرس‌ترین انجیر دنیا

جهنم دلالان برای میوه بهشتی/ گمنامی زودرس‌ترین انجیر دنیا
زودرس‌ترین انجیر جهان است اما همچنان در بن‌بست بسته‌بندی و فرآوری اصولی مانده است، این حکایت میوه بهشتی است که این روزها در جهنم دلالان و کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی روزگار می‌گذراند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مهر؛ استان لرستان با آب‌وهوای مناسب و رودهای پرآب و خاک حاصلخیز استعداد ویژه‌ای برای کشاورزی دارد به‌طوری‌که پایه اصلی اقتصاد مردم این استان را کشاورزی تشکیل می‌دهد.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این در حالی است که محصولات کشاورزی و باغی شهرستان پلدختر در استان لرستان را بیش از هر چیزی بانام «انجیر سیاه» می‌شناسند، انجیری که به‌واسطه زودرس بودن پیش از هر نوع انجیری راهی بازار می‌شود و خواهان زیادی در سراسر کشور و دنیا دارد.

,

این محصول در سطح وسیعی از شهرستان پلدختر پرورش داده می‌شود و علاوه بر ایجاد فرصت‌های اشتغال این شهرستان را مستعد تبدیل به قطب صادرات انجیر به کشورهای مختلف دنیا کرده است.

,

بنا بر آمار ارائه‌شده از سوی مسئولان، ۳۳ درصد انجیر سیاه‌آبی کشور در لرستان تولید می‌شود و لرستان در پرورش و تولید انجیر سیاه در کشور رکورددار است. این در حالی است که ۹۲ درصد این میوه در شهرستان پلدختر تولید می‌شود.

,

, ,

اما معضل همیشگی دلالان و واسطه گران کام باغداران انجیر سیاه پلدختر را تلخ کرده است؛ جای خالی یک تعاونی با حضور باغداران انجیر پلدختر باعث شده تا همچنان دست دلالان از فرآیند بسته‌بندی و عرضه این محصول به بازار قطع نشود.

,

این در حالی است که اگر باغداران در قالب تشکل‌ها و گروه‌هایی مانند تعاونی‌های ویژه کشاورزی و باغداری با یکدیگر همکاری کنند می‌توانند علاوه بر اینکه برند ویژه خود را داشته باشند، با دریافت تسهیلات ویژه‌ای که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارائه می‌شود، صنایع تبدیلی و تکمیلی انجیر سیاه را راه‌اندازی و توسعه دهند؛ موضوعی که همچنان در قطب تولید انجیر سیاه کشور مغفول مانده است.

,

انجیر سیاه پلدختر همچنان در گمنامی و بدون برند ویژه خود و از سوی واسطه گران به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود. همین امر موجب شده تا سود تولید مرغوب‌ترین و زودرس‌ترین انجیر سیاه ایران به جیب باغداران نرود و همچنان واسطه گران بهره‌بردار اصلی این میوه بهشتی باشند. 

,

«پلدختر» بر سکوی نخست تولید انجیر سیاه ایران

,

علیرضا احمدوندی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این رابطه به مهر گفت: پلدختر مقام نخست تولید انجیر سیاه کشور را به خود اختصاص داده است.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت انجیر در لرستان ۱۶۰۰ هکتار است، اظهار داشت: از این مقدار ۱۴۲۰ هکتار بارور بوده و ۱۸۰ هکتار به‌صورت نهال است و به باروری نرسیده است.

,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: امسال ۲۵ هزار و ۳۵۰ تن انجیر از باغات استان برداشت می‌شود.

,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان میانگین برداشت انجیر باغات لرستان را ۱۷ تن و ۸۰۰ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: تعداد ۱۲۰۰ بهره‌بردار به‌طور مستقیم و بین ۶ تا ۷ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در باغات انجیر مشغول به کار هستند.

,

احمدوندی تصریح کرد: به علت ماندگاری کم انجیر،  این محصول بیشتر به‌صورت تازه خوری مصرف می‌شود اما در صنایع شیرینی‌پزی، مربا، سرکه، مارمالاد، شربت ٬و شکلات انجیر نیز فرآوری شده و همچنین به‌صورت خشک مورداستفاده قرار می‌گیرد.

,

تأسیس تعاونی انجیر کاران پلدختر

,

وی بابیان اینکه ۸۵ درصد باغات انجیر لرستان در شهرستان پلدختر به‌صورت مجتمع کشت‌شده و میانگین عملکرد تولید انجیر در این شهرستان ۲۰ تن در هکتار است، تصریح کرد: در نظر داریم با تأسیس تعاونی انجیر کاران پلدختر، این تعاونی را به زنجیره تولید به مصرف کشور وصل کنیم.

,

, ,

اما هرساله انجیر کاران پلدختر با مشکل کمبود آب مواجه بودند و خشک شدن رودخانه «مادیان رود» باعث شده بود تا درختان چندین ساله انجیر در باغات پلدختر در آستانه نابودی قرار بگیرند.

,

امسال خوشبختانه باوجود کم‌آبی رودخانه «مادیان رود»، اما توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در سطح باغات و بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ آب «سرنجه زیودار» باعث شد تا باغداران پلدختری با مشکل کمبود آب مواجه نشوند.

,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این رابطه اظهار کرد: به‌منظور جبران کمبود آب موردنیاز باغداران انجیر شهرستان پلدختر در ابتدای سال جاری ایستگاه پمپاژ «سرنجه زیودار» به ظرفیت ۳۰۰ هکتار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

,

علیرضا احمدوندی ادامه داد: از کشاورزان منطقه انتظار داریم با تشکیل پرونده در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر نسبت به مجهز کردن باغات خود به سیستم آبیاری قطره‌ای اقدام کنند.  

,

, ,

وی یادآور شد: به همین منظور دولت تسهیلات مناسبی را در نظر گرفته و برای هر هکتار مبلغ ۱۵ میلیون تومان به‌صورت بلاعوض هزینه می‌کند.

,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: به‌منظور تقویت بنیه مالی صنایع تبدیلی و فرآوری، این سازمان آمادگی دارد کمک‌های اعتباری خود را از طریق زنجیره تولید به مصرف کشور به متقاضیان اعطا کند.

,

جشنواره مرغوب‌ترین انجیر سیاه ایران برگزار می‌شود

,

سید حبیب‌الله موسوی بخشدار معمولان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جشنواره انجیر با حضور استاندار لرستان، نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران استانی و شهرستانی، کشاورزان و باغداران در منطقه «زیودار» پلدختر برگزار می‌شود.

, خبرنگار مهر,

وی افزود: در این جشنواره تمبر متناسب با این محصول استراتژیک که یکی از ظرفیت‌های شهرستان پلدختر و از محصولات منطقه «زیودار» است رونمایی می‌شود.

,

, ,

موسوی تصریح کرد: این جشنواره در تاریخ یکم شهریورماه امسال در منطقه «زیودار» برگزار می‌شود.

,

بخشدار معمولان گفت: منطقه «زیودار» دارای ۱۵ روستا و هشت نفر دهیار با جمعیتی بیش از پنج هزار نفر است که در باغات این منطقه سالیانه ۲۰ هزار تن انجیر تولید می‌شود.

,

موسوی بابیان اینکه سطح زیر کشت انجیر منطقه «زیودار» حدود هزار هکتار بوده که از این میزان ۸۶۵ هکتار باغات انجیر بارور است، گفت: ۹۲ درصد بازار انجیر استان لرستان را باغات شهرستان پلدختر به‌ویژه این منطقه به خود اختصاص داده است.

,

وی تصریح کرد: انجیر سیاه پلدختر ۲۵ تا ۳۰ درصد بازار انجیر کشور را تأمین می‌کند و گردش مالی این محصول ۲۰۰میلیارد تومان بوده که رقم بسیار بالایی است.

,

بخشدار معمولان بابیان این‌که سوره‌ای در قرآن به نام «انجیر» آمده است و این موضوع اهمیت این میوه پربرکت را می‌رساند، گفت: انجیر دارای ۳۲ خاصیت پزشکی است و این محصول می‌تواند در سطح ملی برند مشخصی برای شهرستان پلدختر باشد.

,

به‌هرروی امید می‌رود با ایجاد و توسعه زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی و تعاونی‌های روستایی و منطقه‌ای، انجیر سیاه پلدختر که پایش به بازارهای جهانی هم بازشده بتواند جایگاه خود را در این بازار تثبیت کند و با برند ویژه خود عرضه شود، موضوعی که می‌تواند برای پلدختر درآمد و ارزش‌افزوده قابل‌توجهی به همراه داشته باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه