اخبار داغ

موافقان شکایت ایران از آمریکا چه می گویند؛

شکایت ایران به لاهه نشان از احترام به مقررات بین المللی دارد/جمهوری اسلامی باید از اهرم های فشار دیگری استفاده کند

شکایت ایران به لاهه نشان از احترام به مقررات بین المللی دارد/جمهوری اسلامی باید از اهرم های فشار دیگری استفاده کند
پای جدال میان ایران و آمریکا به دادگاه لاهه کشیده شده است اما آیا این شکایت ره به جایی خواهد برد؟ کارشناسان در این خصوص توضیح میدهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان،  امروز سالروز کودتای ۲۸ مرداد است. کودتایی که در زمانی رخ داد که انگلیس دوران افول خود را آغاز کرده بود و آمریکایی ها با خرج کردن تنها ۶۰هزار دلار ها دولت مصدق را ساقط کردند. اما دولت مصدق پیش از کودتا و در تیر ماه توانست در دادگاه لاهه به یک پیروزی دست یابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

پس از ملی شدن صنعت نفت دولت انگلیس از ایران به دادگاه بین المللی شکایت کرد اما مصدق در سفر به لاهه و با ایراد نطقی که مورد حمایت آیت الله کاشانی قرار گرفت توانست دادگاه را مجاب کند که پرونده ایران در صلاحیت رسیدگی قرار ندارد. مصدق در بخشی از نطق خود گفت:

,

“کشور ما میدان رقابت سیاست‌های استعماری بوده و ضمناً پی برده‌ایم که متأسفانه، علیرغم آن همه امید و آرزو جامعه ملل و سازمان ملل متحد نتوانسته‌اند به این وضع اسفناک که شرکت سابق نفت ایران و انگلیس در پنجاه سال اخیر مظهر برجسته آن بود خاتمه دهد. ملت ایران که از این وضع به ستوه آمده بود در یک جنبش مردانه با ملی ساختن صنایع نفت و قبول اصل پرداخت غرامات یکباره به سلطه بیگانگان خاتمه داد. در آن موقع دولت انگلیس به یک سلسله عملیات تهدید و ارعاب متوسل شد. چتربازان خود را به مجاورت سرحدات ایران و ناوهای جنگی را به نزدیکی آب‌های ساحلی ما فرستاد. سپس دست به کار محاصره اقتصادی شد و خواست این منظور را با فشار اقتصادی و توقیف ارزهایی که در انگلستان داشتیم عملی سازد. در داخل ایران به کمک عمال و ایادی خود دسایسی بر علیه دولت و نهضت ملی برپا کرد و در امور اقتصادی و مالی کارشکنی را تشویق کرد.”

,

امروز نیز پس از آنکه آمریکا برخلاف قوانین بین المللی از برجام خارج شد و  ۲ میلیارد دلار از دارایی بانک مرکزی ایران را مصادره کرد. پس از این اقدام دولت با طرح شکایتی به دادگاه بین المللی خواستار رسیدگی به این پرونده شده است. در متن دادخواست ایران که در ۱۹ صفحه و با امضای محمدحسین زاهدین لباف، به‌عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران، به دبیرخانه دیوان تسلیم شد، ایالات متحده متهم شده است که با تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در خروج از برجام در هشتم ماه می ‌سال جاری و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، همچنین اظهارات مقامات آمریکایی درباره تشدید تحریم‌ها که به‌منزله وضع تحریم‌های دیگر است، «مفاد عهدنامه مودت مورخ سال ١٩۵۵ را نقض کرده و به نقض این پیمان ادامه می‌دهد».

,

اما اعلام این شکایت موافقانی دارد که هر کدام استدلالات خود را دارند.

,

آقایی: شکایت به لاهه تنها راه بازپس گیری دو میلیارد دلار ایران است/امیدواریم با ارائه اسناد و مدارک معتبر رای به نفع ایران صادر شود

, آقایی: شکایت به لاهه تنها راه بازپس گیری دو میلیارد دلار ایران است/امیدواریم با ارائه اسناد و مدارک معتبر رای به نفع ایران صادر شود, آقایی:, شکایت به لاهه تنها راه بازپس گیری دو میلیارد دلار ایران است/امیدواریم با ارائه اسناد و مدارک معتبر رای به نفع ایران صادر شود,

سید داود آقایی استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با شکایت ایران به دادگاه لاهه اظهار داشت : با توجه به این که وجوه دولت ها در بانک های دیگر کشورها از اصل مصونیت پیروی می کند دولت آمریکا باید بر این اساس از سپرده ها حمایت و حفاظت می کرد و حق دستبرد به این مبلغ ها را نداشت و حق مصادره این مبلغ را از لحاظ حقوق بین الملل ندارد .

, خبرنگار ما, خبرنگار ما,

آقایی با اشاره به نفوذ آمریکایی ها عنوان داشت : به هر حال نباید از این شکایت ناامید بود زیرا تنها راه باقی مانده و پیش روی جمهوری اسلامی این است که دعاوی حقوقی را باید از طریق بین المللی و دادگستری دنبال کرد .

,

وی تشریح کرد : هر چند آمریکایی ها در محافل و مجالس بین المللی نفوذ دارند ولی فرض بر این است که دیوان بین المللی دادگستری مهم ترین مرجع قضایی بین المللی در راستای رسیدگی به دعاوی حقوقی دولت ها است .

,

غرقی:شکایت ایران به لاهه نشان از احترام به مقررات بین المللی دارد/جمهوری اسلامی به موازات شکایت باید از اهرم های فشار دیگری نیز استفاده کند

, غرقی:شکایت ایران به لاهه نشان از احترام به مقررات بین المللی دارد/جمهوری اسلامی به موازات شکایت باید از اهرم های فشار دیگری نیز استفاده کند, غرقی:شکایت ایران به لاهه نشان از احترام به مقررات بین المللی دارد/جمهوری اسلامی به موازات شکایت باید از اهرم های فشار دیگری نیز استفاده کند,

مرتضی غرقی خبرنگار اسبق صدا و سیما در آمریکا به خبرنگار ما  گفت: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به حق خود به دادگاه بین المللی لاهه شکایت کرده است و این نشان می دهد که به قواعد و مقررات بین المللی احترام می گذارد و این خود یک امتیاز مثبت برای ایران است .

, خبرنگار ما, خبرنگار ما,

وی گفت : مطمئنا این اولین باری نیست که ما توسط  دادگاه لاهه مشکلات را پیگیری می کنیم ولی متاسفانه به دلیل نفوذی که آمریکایی ها در دادگاه لاهه و دیگر نهادهای بین المللی  زیر مجموعه سازمان ملل دارند به نظر من امیدی نیست که آن ها رای را به نفع ما دهند .

,

غرقی با بیان این که نگاه آمریکایی ها بر این است که عمدتا ثروت ملت ها را چپاول کنند ؛ عنوان کرد : آمریکایی ها رهبران ملت ها را تهدید و این گونه از حقوق ملت ها دزدی می کنند و متاسفانه به دلیل نفوذ در جوامع بین المللی و قدرتی که دارند عمدتا حرف ملت های مظلوم شنیده نمی شود .

,

وی ادامه داد : جمهوری اسلامی ایران باید به موازات شکایت به دادگاه لاهه از اهرم های فشار دیگری هم استفاده کند زیرا طبق فرمایش مقام معظم رهبری طعمه را از دهان گرگ نمی توان با مذاکره بیرون کشید و باید قدرتمند شویم .

,

وی در پایان گفت :  آمریکا یک کشور بی قانون و خودبین است که ملت های دیگر را نمی بیند و نه تنها کشور ما بلکه همه ملت ها از آمریکا متضرر شده اند و اگر جامعه بین المللی بتواند یک اتحادی ایجاد کند تا حقوق بین المللی خود را باز پس بگیرند آمریکا ایزوله می شود .

,

شمشادی: شکایت ایران از آمریکا به نفع کشورمان خواهد بود اگر دادگاه لاهه نگاه سیاسی نداشته باشد

, شمشادی: شکایت ایران از آمریکا به نفع کشورمان خواهد بود اگر دادگاه لاهه نگاه سیاسی نداشته باشد, شمشادی: شکایت ایران از آمریکا به نفع کشورمان خواهد بود اگر دادگاه لاهه نگاه سیاسی نداشته باشد,

حسن شمشادی خبرنگار صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد: در ۳۸ سال گذشته موارد زیادی را حقوقدانان ما به دادگاه بین المللی لاهه مطرح کرده اند که بعضی موارد به نفع ما و برخی به نفع آمریکا به پایان رسیده اند و این شکایت آخرین پرونده است .

, خبرنگار ما, خبرنگار ما,

خبرنگار صدا و سیما خاطر نشان کرد : اگر دادگاه لاهه به این شکایت نگاه سیاسی نداشته باشد و نفوذهای آمریکا و لابی صهیونیست بر دادگاه حاکم نباشد بر اساس آن چه از مطالب حقوقدانان  شنیده ام فکر کنم این پرونده به نفع ما حکم بخورد .

,

شمشادی عنوان داشت : روند رسیدگی های بین المللی طولانی است و به این زودی ها انجام نخواهد شد ولی این هم پایان دشمنی های آمریکا با نظام جمهوری اسلامی نخواهد بود .

,

وی در پایان افزود :  امیدواریم حقوقدانان ما در دادگاه لاهه بتوانند حضوری قوی داشته باشند و حق مردم ایران را بگیرند .

,

زنگنه:توقیف ۲ میلیارد دلار دارایی ایران خارج از رویه های متعارف  قضایی دنیا است/ لزوم حضور تیم قوی و مسلط به منظور پیگیری شکایت ایران از آمریکا به لاهه

, زنگنه:توقیف ۲ میلیارد دلار دارایی ایران خارج از رویه های متعارف  قضایی دنیا است/ لزوم حضور تیم قوی و مسلط به منظور پیگیری شکایت ایران از آمریکا به لاهه , زنگنه:توقیف ۲ میلیارد دلار دارایی ایران خارج از رویه های متعارف  قضایی دنیا است/ لزوم حضور تیم قوی و مسلط به منظور پیگیری شکایت ایران از آمریکا به لاهه,

صباح زنگنه کارشناس قوه قضائیه در امور بین الملل در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به توقیف ۲ میلیارد دلار از دارایی بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا گفت: دولت آمریکا اقدامات غیر قانونی بسیاری مرتکب می شود و حقوق بسیاری از دولت ها و کشورها را مصادره می کند.

, خبرنگار ما, خبرنگار ما,

وی ادامه داد: این دولت به بهانه صدور احکام دادگاه ها، اموال کشورها را توقیف می کند که این مسئله خلاف قانون و معاهدات و مقررات بین المللی است.

,

کارشناس قوه قضائیه در امور بین الملل با تأکید بر اینکه این روال بسیار ظالمانه و خارج از روش ها و رویه های قضایی متعارف دنیا است، عنوان کرد: چرا که دادرسی ها و رسیدگی به شکایات تعریفی دارد و از افرادی که شکایت می شود باید امکان حضور، دفاع و پاسخگویی داشته باشند.

,

وی اظهار کرد:اما غالبا دیده شده که دیدگاه بی طرفی را نقض کرده اند و یک طرفه احکامی را صادر می کنند و البته جمهوری اسلامی ایران باید تمام فعل و انفعالات را در این خصوص به خوبی رصد کند و بهتر است در کشورهای دیگر اموالی باقی نماند.

,

زنگنه تصریح کرد: لازم است که یک تیم حقوقی مسلط، آشنا و قوی تشکیل و تقویت شود تا پیگیر این نوع شکایت ها باشند و علیه آنها اعتراض کنند و تا پایان مراحل دادرسی حاضر باشند تا به نتیجه روشن و مثبتی برسند.

,

کارشناس قوه قضائیه در امور بین الملل افزود: غالبا ادعاهایی که در آمریکا مطرح می شود پایه و اساس درستی ندارد و این ادعاها قابل اثبات نیست و بدون سند هرگز با قوانین بین المللی منطبق نیستد.

,

وی گفت:با پیگیری ها احتمال زیادی وجود دارد که بتوان احکام را نقض و آنها را شکست داد؛ اما از آنجایی که دستگاه قضایی با همراهی دستگاه های امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی دولت آمریکا در ایالات مختلف نوعی زنجیره ای ایجاد کردند که به ضرر منافع جمهوری اسلامی ایران عمل می کند؛ باید مراقب عملکرد این زنجیره و ارتباطات این زنجیره بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه