اخبار داغ

ایران دومین رتبه صادرات انجیر در جهان/کرمان ۹۵ درصد انجیر خشک کشور را تامین می کند

ایران دومین رتبه صادرات انجیر در جهان/کرمان ۹۵ درصد انجیر خشک کشور را تامین می کند
بر طبق تحقیقات سازمان خواربار آمریکا، ایران دومین کشور بزرگ صادر کننده انجیر است و در شهرستان های ارزوئیه ، ماهان و سیرچ کرمان بیشترین محصول انجیر یافت می شود که ۹۵ درصد بازارهای داخلی را از آن خود کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از راه آرمان؛ انجیرمیوه ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم خورده شده است، نام عربی آن «تین » و نام انگلیسی آن ” “FIG”می باشد درخت انجیر بومی آسیای غربی و کشورهای مدیترانه است و از آنجا به عربستان ، سوریه و فلسطین اشغالی برده شده است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

انجیر درختی است با برگ های زرد و پنجه ای و به رنگ سبز خاکستری که بلندی آن تا شش متر می رسد و به دلیل عدم مقاومت در مقابل سرمای شدید ، در مناطق معتدله و گرمسیر کشت می شود .

,

درخت انجیر معمولا از سال چهارم شروع به میوه دادن می کند و تا سن بیست سالگی میوه می دهد.

,

ارزش غذایی انجیربسیار بالاست زیرا قند زیادی دارد و ۵۰ درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد، همچنین منبع خوبی از پتاسیم ، منیزیم  ،کلسیم  ، فسفر  و ویتامین های C  , B , A  است.

,

انجیر منبع غنی فیبر غذایی نیزمی باشد« لیگنین» یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد و البته بهترین منبع تامین قند برای بدن ورزشکاران محسوب می شود .

,

انجیر در آکادمی های علمی

, انجیر در آکادمی های علمی, انجیر در آکادمی های علمی,

در متون علمی از انواع انجیر اینگونه بیان شده است ، انجیر خوراکی، انجیر، شال انجیر ، نام علمی این گیاه   Ficus carica است ، که  دارای ۶۰۰ گونه می‌باشد ، اغلب انواع آن وحشی یا زینتی هستند مانند درخت معروف به درخت کاتوچو (فیکوس الاستیکا) که هم زینتی است و هم صنعتی. فیکوس بنگالنسیس و فیکوس رلیگیوزا انواع زینتی این گیاه می‌باشند که در تزئینات و به عنوان گیاه آپارتمانی مصرف زیادی دارند.

,

انواعی که در باغبانی از نظر مصرف میوه آن مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از فیکوس کاریکا، فیکوس پالماتا و فیکوس پودوکاریکا،  فیکوس کاریکا همان انجیر معمولی است که به عنوان میوه مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی فیکوس پالماتا و فیکوس پودوکاریکا بیشتر برای تلقیح انواع انجیر خوراکی کاشته می‌شوند.
انجیر در متون اسلامی

,
, انجیر در متون اسلامی , انجیر در متون اسلامی ,

رسول گرامی اسلام (ص) خواص ذیل را برای انجیر بر شمرده اند و مسلمانان را به خوردن آن ترغیب کرده اند :

,

– انجیر میوه ای بهشتی است که بواسیر را قطع می کند.

,

– انجیر نقرس را معالجه می کند.

,

– انجیر، قوای جنسی را زیاد می کند و رطوبت و سردی را که موجب ضعف نیروی آمیزش است ، برطرف می نماید.

,

حضرت علی (ع) می فرمایند : انجیر برای باد قولنج مفید است. در روز از آن زیاد بخورید ، ولی در شب کم بخورید.

,

در حدیثی از امام محمد باقر (ع) آمده است که فرمود:

,

بر کبد «حزقیل» پیامبر زخمی ظاهر شد که او را آزار می داد. خداوند به او وحی کرد که شیره انجیر را بگیر و بر سینه خود بمال. وی نیز این کار را انجام داد و بهبود یافت.

,

در حدیثی ازامام رضا (ع) چنین آمده است که :

,

انجیر بوی بد دهان  را از بین می برد ؛ استخوان را محکم می سازد؛ باعث رویش مو  می شود ؛ درد را بر طرف می کند و با وجود انجیر دیگر به دارو احتیاج نیست.

,

مضرات انجیر در طب اسلامی

, مضرات انجیر در طب اسلامی, مضرات انجیر در طب اسلامی,

– انجیر برای کبدهای ضعیف مناسب نیست و آنهایی که کبد ضعیف دارند ، باید انجیر را با گردو  بخورند.

,

– زیاده روی در مصرف انجیر باعث نفخ شکم و اسهال می شود و برای چشم نیز مضر است .

,

– انجیر برای مبتلایان به بیماری قند ، اختلال معده و روده مضّر است.

,

– زیاده روی در خوردن انجیر، برای معده و چشم  زیان آور است و خنثی کننده زیان آن، کرفس  است.

,

زادگاه انجیر در ایران

, زادگاه انجیر در ایران , زادگاه انجیر در ایران ,

انجیر فقط در آسیا رویش می کند و ایران نیز از پرورش این محصول غافل نشده است ، کارشناسان این عرصه اعلام کرده اند که انجیر به راحتی می تواند جایگزین محصولات پر آب کشاورزی گردند و البته می تواند سود دهی بیشتری داشته باشد لذا اکنون بیش از نیمی از انجیر کشور از استان  کرمان تامین می شود

,

این میوه در استان کرمان در شهرهای سیرچ ، ماهان و ارزوئیه برداشت می شود و با شروع فصل تابستان برداشت  ۲۵۰۰ تن انجیر درروستاهای مختلف از انواع مختلف این میوه برداشت می شود. درکرمان این میوه را به صورت خشک درتمام فصول سال می توان دید و تقریبا” ۸۵ درصد این میوه به صورت خشک عرضه می شود .

,

اما بر طبق تحقیقات سازمان خواربار آمریکا، ایران دومین کشور بزرگ صادر کننده انجیر است.

,

پیش بینی برداشت ۱٫۵ تنی انجیر در استان کرمان

, پیش بینی برداشت ۱٫۵ تنی انجیر در استان کرمان, پیش بینی برداشت ۱٫۵ تنی انجیر در استان کرمان,

امیری پاک مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه با بیان این مطلب که  ۹۵ درصد محصول انجیر این شهرستان به نقاط مختلف کشور ارسال می شود،گفت: به طور متوسط ازهر هکتار باغات انجیر در این شهرستان ۱٫۵تن محصول برداشت و پیش بینی می شود امسال بیش از ۴۵۰ تن محصول تولید گردد.
وی با بیان اینکه عمده باغات انجیر در این شهرستان درمناطق دهسرد وگیجوئیه است، افزود: محصول انجیر به صورت تازه خوری وهم خشکبار مصرف می شود و ارقام انجیر این شهرستان بسیار خوش طعم،شیرین، پوست نازک وباکیفیت می باشند.
امیری پاک خاطر نشان کرد: هرکیلوگرم انجیر درمحل باغ به قیمت ۵۰۰۰ تومان به فروش می رسد و نهال این محصول نیز به قیمت  ۴۰۰۰ تومان در بازار عرضه می شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: انجیر میوه ای است که خداوند در قرآن به آن سوگند یاد کرده است وشاید از منظر قرآن انجیر ازبهترین میوه هاست

,
,
,
,

انجیر تازه را از اوایل خرداد تا اوایل شهریور می توان یافت ، اما انجیر خشک را در هر زمان که میل داشتید، می توانید پیدا کنید.
از فواید انجیر می توان به ، کاهش فشار خون، کاهش وزن جلوگیری از سرطان سینه،  بالا برنده تراکم استخوان  وجلوگیری از ضعف عضلات است و از سرطان روده جلوگیری می کند،  شیره انجیرنیز داروی خوبی برای افسردگی می باشد.

,
,

گرچه برای میوه انجیر خواص بسیاری عنوان شده است اما نباید از برگ آن نیز غافل شد زیرا  برگ انجیر برای دیابتی ها مفید است و مقدار انسولین تزریقی مورد نیازرا برای شخص دیابتی کم می کند ، اگر برگ انجیر را به آب جوش اضافه کنید می توانید از ان به عنوان مرهمی بر درد استفاده نمایید ، این برگ شفا بخش به پایین آوردن تری گلیسیرید خون کمک می کند.

,

در حالی که مرکز تحقیقات آمریکا اعلام کرده است ایران دومین صادر کننده در خصوص محصولات غیر نفتی همچون انجیر است لذا دو سئوال درذهن ها ایجاد می شود اول اینکه احتمالا این افراد برای از بین بردن این محصول که به رشد تولید ناخالص ملی کمک ویژه ایی می کند برنامه ریزی دارند تا همچون محصول پسته کرمان آن را دچار چالش نمایند لذا نباید از این تعریف خرسند بود اما نکته دیگر این است که این محصول می تواند با رشد ، تکثیر و صادرات کمک شایانی به قطع وابستگی ایران به فروش نفت باشد لذا باید مواظب خباثت های پیش رو بود  و برای این محصول و صنایع فراوری آن تلاش های ویژه ایی کرد تا دستخوش سیاست های خابثانه نشود .

,

پی نوشت : طب اسلامی،بورس ایران، صادارت جهانی، مرکز تحقیقات خوار و بار اکسفورود

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه