اخبار داغ

نقش کمرنگ ماهی در سفره آذربایجانی ها

نقش کمرنگ ماهی در سفره آذربایجانی ها
با وجود پروتئین بالا در آبزیان و ارزش غذایی آن جای خالی ماهی و آبزیان در سبد غذایی مردم به ویژه آذربایجان غربی احساس می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، در حال حاضر یکی از شاخص های مهم و نوین در تغذیه و منابع غذایی، شاخص مصرف سرانه ماهی است که این موضوع در استان جای کار زیادی دارد، با وجود این که آذربایجان غربی در بین استان های غیر ساحلی رتبه برتر را داراست اما مردم این خطه میل کمی به استفاده از آبزیان در سفره غذایی خود دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

مردم آذربایجان غربی با وجود دارا بودن منابع غنی آبزیان، در مصرف این غذا رغبتی نداشته، بطوری که با وجود نیاز مردم برای حفظ سلامتی خود به مصرف این نوع فرآورده ها، سالانه شاهد صادرات انواع ماهی و آبزیان کشور و استان به خارج از کشور هستیم.

,

بر اساس آمارهای رسمی ملی و جهانی در ایران مصرف سرانه‌ ماهی و آبزیان دریایی ۱۱ کیلوگرم است، این درحالی است که میانگین سرانه‌ مصرف آبزیان در جهان ۱۸ کیلوگرم و در کشورهای اروپایی ۲۲ کیلوگرم است ولی متاسفانه با وجود اینکه آذربایجان غربی، یکی از قطب های تولید آبزیان در بین استانهای غیر ساحلی کشور است، این میزان تنها ۶ کیلوگرم است.

,

تولید سالانه ۱۵ هزار تن محصولات شیلاتی در استان

, تولید سالانه ۱۵ هزار تن محصولات شیلاتی در استان,

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت سرانه مصرف ماهی و آبزیان در آذربایجان غربی اظهار می کند: در حال حاضر سرانه مصرف ماهی در استان مصرف استان ۶٫۸ کیلوگرم است که این میزان در مقایسه با سرانه کشوری که ۱۰٫۶ کیلوگرم است، پایین تر به شمار می رود.

,

معصوم فصیح با بیان این که آذربایجان غربی با تولید سالانه ۱۵ هزارتن انواع محصولات شیلاتی رتبه اول را در بین استان های غیرساحلی داراست، می گوید: میزان تولید ماهی و انواع آبزیان در آذربایجان غربی بیشتر از میزان مصرف خانوارهای استانی است.

,

وی با تاکید بر این که ماهی و انواع آبزیان یکی از مواد غذایی سالم است که باید میزان مصرف آن در بین خانواده های ایرانی افزایش یابد، عنوان می کند: پیشگیری از فشارخون، کاهش بیماری قلبی و عروقی، رشد مغز و سلامت سیستم عصبی جنین و پیشگیری از بیماری های التهابی مفصلی بخشی از فواید مصرف آبزیان در تامین سلامت انسان ها است.

,

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ تعاونی صید و صیادی در استان با بیش از ۱۰ گروه صیادی در منابع آبی استان فعال هستند، ابراز می کند: با توجه به اشتغال دو هزار و ۳۵۰ نفر در این بخش، طرح ها و پروژه هایی در زمینه تاسیسات زیربنایی و احداث مجتمع های تکثیر و پرورش آبزیان در راستای توسعه صنعت آبزیان در حال اجراست.

,

فصیح افزایش سرانه مصرف آبزیان را جزو برنامه ‌های اصلی شیلات استان عنوان کرده و می افزاید: برای تحقق این امر باید خانواده‌ ها را با آبزیان و نقش مثبت آن ها در سلامت افراد آشنا کرد.

,

وی در ادامه می گوید: برگزاری جشنواره های طبخ آبزیان یکی از اقدامات این اداره در جهت افزایش سرانه مصرف ماهی بوده و هدف اصلی از برگزاری این جشنواره ها ایجاد نشاط بین مردم و ترویج فرهنگ مصرف ماهی و آبزیان به عنوان یک ماده غذایی و دارویی است که در این راستا اداره کل شیلات استان برگزاری چند جشنواره را در دستور کار خود قرار داده است.

,

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با اشاره به این ‌که قیمت ماهی ۶۰ تا ۷۰ درصد پایین تر از قیمت گوشت قرمز است؛ تاکید می کند: خواص ماهی چندین برابر گوشت قرمز است، باید سعی کنیم تا با افزایش فروشگاه ‌های عرضه کننده ماهی به اضافه شدن این محصول غذایی سالم به سبد غذایی خانوارها کمک کنیم.

,

فصیح عمده اّبزیان پرورشی استان را شامل انواع ماهیان سردابی و گرمابی بیان کرده و در ادامه می افزاید: این ماهیان شامل قزل آلا، کپور، فیتو فاک، آمور و بیگ هد هستند.

,

مشکلات پرورش آبزیان

, مشکلات پرورش آبزیان,

وی با اشاره به چالش ها و مشکلات پیش رو در پرورش آبزیان درسطح استان می گوید: افزایش قیمت نهاده های اولیه، کمبود تسهیلات بانکی، کاهش آبدهی منابع و طولانی شدن جواب استعلامات اداری از مهمترین مشکلات پیش روی پرورش آبزیان در استان است.

,

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی اظهار می کند: مهم ترین منابع صید در این استان دریاچه های پشت سدها از جمله دریاچه پشت سد ارس، سد مهاباد، سد حسنلو، سد پارون ماکو، سد سنجاق، ارس ۲، سد قیقاچ، سد شهید کاظمی بوکان و رودخانه ها هستند.

,

لزوم فرهنگ سازی در استفاده از ماهی و آبزیان در استان

,

یکی از بانوان خانه دار ارومیه در پاسخ به این که سهم ماهی در طول هفته یا ماه در سبد غذایی شما چقدر است؟ می گوید: متاسفانه در جمع چهار نفره خانواده ما ماهی سهمی ندارد چرا که فرزندانم میل و رغبتی به خوردن آبزیان ندارند.

,

سارا علوی با بیان اینکه یکی از دلایل عدم استفاده از ماهی نبود فرهنگ استفاده از این ماده غذایی در بین خانواده ها است بیان می کند: زمانی که من و همسرم به عنوان الگوی فرزندانمان از خوردن ماهی دوری می کنیم نمی توانم از بچه هایم انتظار بیشتری برای خوردن ماهی داشته باشم.

,

وی در ادامه بالا بودن قیمت ماهی و آبزیان را از دلایل دیگر عدم استفاده از این ماده غذایی عنوان کرده و ابراز می کند: در سطح شهر مراکز عرضه آبزیان به وفور وجود ندارد و چند مرکزی هم که هست قیمت ها بالاست.

,

علوی با بیان اینکه ماهی و میگوی یخ زده عرضه شده در فروشگاه های زنجیره ای نیز با قیمت های بسیار بالا عرضه می شود، ادامه داد: مردم قدرت لازم برای خرید این ماده غذایی هر چند با ارزش برای سلامتی را ندارند.

,

اطلاعات کم مردم درباره ارزش های غذایی ماهی

, اطلاعات کم مردم درباره ارزش های غذایی ماهی,

رحیمی یکی از مغازه داران عرضه ماهی در ارومیه درباره دلایل استقبال کم مردم از ماهی و آبزیان اظهار می کند: کمبود اطلاعات قیمت و سیستم توزیع مناسبی در خصوص آبزیان در استان وجود ندارد، بیشتر مردم ماهی و آبزیان را در چند گونه محدود از جمله قرل آلا و سفید می دانند در حالی که ما گونه های با ارزش غذایی بالایی نیز داریم.

,

وی تصریح می کند: کمبود مراکز عرضه و نبود رقابت منجر به انحصاری شدن فروش ماهی و آبزیان شده که این امر نیز منجر به تمایل کم مردم برای خرید این مواد غذایی غنی و با ارزش شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه