اخبار داغ

عدم شفافیت اقتصادی از هزینه های دریافتی مدارس با نام شهریه

عدم شفافیت اقتصادی از هزینه های دریافتی مدارس با نام شهریه
در حالی که مدارس توسط خیرین ساخته می شوند ، هزینه های آموزش و حقوق ثابت هر معلم را آموزش و پرورش پرداخت می کند و توسعه و تعمییر مدارس هم بر عهده سازمان نوسازی مدارس استان با محوریت خیرین انجام می شود دریافت هزینه از اولیا آن هم تحت عنوان شهریه و به بهانه بازسازی و تجهیز مدارس امری غیر ضروری به نظر می آید
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از راه آرمان روز گذشته بنا بر روال عادی زندگی برای ثبت نام فرزندم به چند مدرسه مراجعه کردم هم از نوع غیر انتفاعی و هم از نوع دولتی و هیئت امنایی اما آنچه مشاهده می کردم بروکراسی های متفاوتی از نوع کروکی و عدم نزدیک به مدارس ودریافت شهریه بر خلاف وضعیت موجود در بخشنامه ها و سخنان مسئولان این امر بود .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان, راه آرمان,

دبستان دور اول دخترانه در پایه دبستان هزینه سال خود را تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داده بود و یک غیر انتفاعی دیگر برای هر فرد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته بود در حالی که این هزینه ها خلاف قوانین آموزش و پرورش دریافت می شوند اما گویی قانون فقط و فقط برای عموم مردم رعایت می شود و مسئولان شامل اعمال قانونی و نظارت نمی شوند .

,

یک مدرسه هیئت امنایی دیگر نیز هزینه سیصد و پنجاه تومانی را تنها شرط ثبت نام فرزندم دانست اینجا بود که فهمیدم اگر فرزند خنگ و بی سوادی هم داشته با شم با صرف هزینه های زیاد می توانم وی را در بهترین مدارس استان ثبت نام کنم زیرا کسی به کارنامه دانش آموز و حتی نحوه فعالیت وی در مدرسه اهمیت نمی دهد .

,

در حالی که سال هاست تعلیم آموزش داده می شود و تربیت جایگاه خود را در مدارس از دست داده است و تنها به برگزاری چند کلاس خارج از برنامه همچون زبان انگلیسی ، ریاضیات و رباتیک مدارس اکتفا می کنند و صد البته هزینه های این فوق برنامه ها خارج از شهریه های مدارس محسوب می شوند اما متاسفانه کسی پاسخ گوی این امرکه چرا اصول اصلی تربیت در مدارس اموزش داده می شود و دانش آموزان را تنها در مسیر امیال ،هوای نفس و چطوری برخورد با آنان هدایت می کنند  .

,

از مدیران مدارس خواستم فعالیت اقتصادی مدارس که بر پایه دریافت شهریه از اولیاء انجام می شود را برای من شفاف افشا کنند اما پاسخ گویی جزو وظایف مدیران مدارس محسوب نمی شد وآنان خود را محق دریافت این هزینه می دانستند  در حالی که در کشورهای غربی هزینه های آموزش و درمان اکثریت رایگان و بر عهده دولت است اما در ایران به نظر می آید برای تنها جایی که نباید هزینه بپردازید اجابت مزاج است که متاسفانه آنهم از سوی شهرداری مورد توجه قرار گرفته و اکنون در پارک ها نه تنها کیفیتی ارائه نمی شود بلکه باید حتما با خود کیف پول ببری و الا نمی توانی اجابنت مزاج داشته باشید .

,

بحرحال در این خصوص سعی شد که با رئیس آموزش و پرورش کرمان مصاحبه ایی گرفته شود اما وی پاسخ گو نبود .

,

بعضی مدارس عنوان کردند که هزینه های دریافتی خرج مربیان و نوسازی مدارس می شود لذا با زهم این امر غیر منطقی به نظر می آمد چرا که همه ساله آموزش و پرورش بودجه زیادی را در مجلس به خود اختصاص می دهد لذا چطور مدارس باید خودشان هزینه های نوسازیشان را تامین کنند در حالی که عملا دولتی اداره می شوند .

,

دریافت شهریه ، عدم آموزش صحیح در مدارس ، حذف دروس اخلاق محور از تخلفاتی است که هرگز کسی به آنان توجهی نمی کند و یا اصلا قصد ندارند تعمدی توجه نمایند .

,

حال این سئوال مطرح می شود در حالی که مدارس در استان توسط خیران ساخته می شوند و هزینه بازسازی و نوسازی مدارس هم توسط همین افراد پرداخت می شوند چطور مدارس مدعی هستند که هزینه های دریافتی را صرف بازسازی مدارس می نمایند?

,

همراه با این دل نوشته  اولیا ء قصد داریم مراجع استانی را با این درد و البته تخلفات مدارس همراه کنیم تا شاید شفافیت مالی مدارس برای اولیا نیز رخ دهد .

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه