اخبار داغ

در گفتگو با کارشناس دینی مطرح شد؛

دعای عرفه رابطه عاشقانه با خداست/ دعای عرفه را در جمع بخوانید

دعای عرفه رابطه عاشقانه با خداست/ دعای عرفه را در جمع بخوانید
استاده حوزه و دانشگاه گفت: دعای عرفه در ابتدا یادآوری نعمت های خداوند است در ادامه عشق بازی با خداوند است و در سپس اظهار محبت های خداوند است و بعد از آن انسان خودش شروع می کند به اظهار محبت کردن به خداوند و یک رابطه عاشقانه بین بنده و خداوند در دعای عرفه شکل می گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، حجت الاسلام رضا رمضان نرگسی کارشاس مسائل دینی در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار داشت: از آنجایی که مذهب شیعه که اصل و اساس اسلام است یک سیستم کاملا سیاسی، اجتماعی و عبادی است در سوره بقره وقتی خداوند به ملائکه خطاب می کد که می خواهد در زمین خلیفه الله خلق کنم ، ملائکه اعتراض می کنند اعتراض ملائکه از این باب است که یک موجودی با این خصوصیاتی که دارد ذاتا فساد آور است اما خداوند می فرماید من چیزی می دانم که شما نمیدانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  قم فردا, قم فردا, .,

وی بیان داشت: برنامه خداوند یک برنامه دراز مدت هدف دارد و خستگی ناپذیر و هدف دار است یعنی خداوند یک برنامه ای برای شر طراحی کرده است که اگر بشر این برنامه خداوند را انجام می دهد بدون آنکه خیلی هم متوجه باشد یک سیستم سیاسی، اجتماعی و عبادی را خداوند طراحی کرده است اجرا می کند که بهترین سیستمی بر روی کره زمین است که بشر دیده است.

,

کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: خداوند در سوره حدید می فرماید ما پیامبران را نازل کردیم و کتاب به آنها ناز کردیم که مردم خود به قسط قیام کنند این قسط و قیام کردن یعنی یک سیستم دموکراتیک اسلامی، یعنی در عین حال که انسان ها سرخود رها نیستند در عین حال این نسان ها هستند که خودشان تصمیم می گیند و سرنوشت خودشان را تعیین می کنند لبته این هم نیست که هر راهی که انتخاب کنند صلاحشان همان ست بلکه صلاحشان یک مسیر بیشتر نیست اما باید خودشان تصمیم بگیرند که آن مسیر را انتخاب کنند.

,

امام حسین دعای عرفه را در جمع و با صدای بلند قرائت کردند

, امام حسین دعای عرفه را در جمع و با صدای بلند قرائت کردند,

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: یک برنامه سیاسی ، اجتماعی و عبادی برای انتخاب مسیر انسان طراحی شده است که یکی از این  حلقه ها دای عرفه است، اینکه چرا دعای عرفه یک دعای جمعی است و چرا اینکه امام حسین(ع) دعای عرفه را در جمع قرائت کرد  مگر نمی توانست در چادر خودش و در تنهایی دعای عرفه را بخواند یک نشانه است ، اینکه امام حسین(ع) اهل بیت خودشان را در صحرای عرفات وردند و دعای عرفه را در جمع و با صدای بلند خواندند و همه شنیدند و گریه کردند این را می رساندعلاوه بر عبادی بودن دعای عرفه نشان از روح سیاسی و اجتماعی دعای عرفه است.

, .,

رمضان نرگسی خاطر نشان کرد:  دعای عرفه در ابتدا یادآوری نعمت های خداوند است در ادامه عشق بازی با خداوند است و در سپس اظهار محبت های خداوند است و بعد از آن انسان خودش شروع می کند به اظهار محبت کردن به خداوند و یک رابطه عاشقانه بین بنده و خداوند در دعای عرفه شکل می گیرد.

,

وی افزود: در غرب رابطه خالق و مخلوق یک رابطه خشن تعریف شده است اما در دعای عرفه رابطه انسان و خداوند یک رابطه عاشقانه تعریف شده است، در جامعه اسلامی رابطه مردم هم یک رابطه عاشقانه است.

,

کارشناس مسائل دینی بیان داشت: دعای عرف یک نمونه از رابطه بنده و خدا را مشاهده می کنید، در ماجرای غدیر وقتی پیامبر(ص) دست حضرت علی(ع) را گرفت نفرمودند هرکس من حاکمش هستم بعد از من علی حاکم او است بلکه فرمودند هرکس من مولای او هستم علی نی مولای او است در کلمه مولا یک رابطه محبت آمیز وجود دارد و صرفا یک رابطه حکومتی و سیاسی نیست.

, .,

دعای عرفه عشق بازی بنده و خداوند است

, دعای عرفه عشق بازی بنده و خداوند است,

رمضان نرگسی خاط نشان کرد: رابطه ای که اسلام به دنبال آن است رابطه ای است که در عین این مسئله که شخص امام و حاکم ما است و حق حکومت داد در عین حال امام نسبت به ما یک رابطه عاشقانه دارد وقتی با امام صحبت می کنیم حرف هایمان مانند یک فرمانبر و فرمانده نیست بلکه حرف هایی از نوع معشوق و عاشق است.

,

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در دعای عرفه وقتی یک عده ای جمع می شوند و با خدا راز و نیاز می کنند جنبه اجتماعی و سیاسی و جنبه عبادی آن میزان است و اینطور نیست که فقط یک دعای عبادی صرف باشد، و یم سیستم اجتماعی صرف هم نیست زیرا همانطور که همه در یک جمع کنار هم هستمی به یک قطب و مرکز توجه داردید در عین حال که در کنار هم هستنید نشان می دهید همگی با هم در یک رابطه معنوی و عاشقانه با یک مبدا هستید.

,

وی گفت: درست است خداوند مافوق تصور ما است اما این رابطه را امام معرفی کرده است و پایه گذار این هم یک امام بوده است، بر همین اساس دعای عرفه و همه ادعیه دینی ما همین ویژگی های سیاسی، اجتماعی و عبادی را دارد، اما ویژگی خاصی که در دعای عرفه وجود دارد همان رابطه عاشقانه است نماز جمعه هم یک حرکت عبادی سیاسی است اما آن رابطه عاشقانه زیاد پررنگ نیست اما در دعای عرفه این رابطه پرنگ است.

,

رمضان نرگسی تاکید کرد: درست است در دعای عرفه انسان اشک میریزد اما این اشک نشان دهنده اشک عاشق در برابر معشوق است که حالت و رابطه خاصی بین ختلق و مخلوق ایجاد می شود که این رابطه خاص ویزگی هایی دارد که در بسیاری از برنامه های جمعی کمتر است.

, .,

کارشناس مسائل دینی بیان داشت: این رابطه عاشقانه را در دعای عرفه می توان پیدا کرد، در زیارت کربلا و پیاده روی اربعین میتوان پیدا کرد، و جالب اینکه این رابطه سیاسی و عاشقانه در بیشتر جاها با امام حسین(ع) گره خورده است خود مراسم حج هم جلوه ای از رابطه سیاسی و اجتماعی است حتی در ناسک حج شاید ه آم رابطه عارفانه و دلدادگی کمتر برسیم اما در دعای عرفه یک دلدادگی وجود دارد که در جاهای دیگر کمتر به چشم می خورد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه