اخبار داغ

پرسه مرگ در جاده های سیستان وبلوچستان/ جان مردم؛ قربانی بی‌تدبیری مسئولان می شود!

پرسه مرگ در جاده های سیستان وبلوچستان/ جان مردم؛ قربانی بی‌تدبیری مسئولان می شود!
در حالی روزانه شاهد کشته، زخمی و ناقص العضو شدن تعدادی از هموطنان در جاده مواصلاتی سیستان وبلوچستان هستیم که این خطه از کشور یک و ۴ دهم درصد از بزرگراه های کشور را دارا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، جاده های غیراستاندارد پهناور ترین استان کشور یکی از مشهورترین و معروف ترین جاده هایی هستند که روزانه شاهد تصادف ها و حوادث رانندگی در جاده های اصلی و فرعی آن به علت قاچاق سوخت و انسان، خواب آلودگی رانندگان ناشی از طولانی بودن مسیرها و مشکلات فنی راهها هستیم.
در همین خصوص اگر چه روزانه شاهد کشته، زخمی و ناقص العضو شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان در جاده مواصلاتی هستیم اما مسئولین مربوطه سکوت را بر هر چیزی ترجیح می دهند و ما هم کاری جز تاسف برای خانواده قربانی نمی کنیم.
براساس داده‌های وقوع تصادفات، محورهای زاهدان - خاش، ایرانشهر- بمپور، ایرانشهر-بزمان، خاش - ایرانشهر، زابل - زاهدان، ایرانشهر - نیکشهر و چابهار - جکیگور پرحادثه ترین محورهای مواصلاتی در سیستان وبلوچستان به شمار می روند.
 
سهم اندک سیستان و بلوچستان از بزرگراه
در همین راستا خردادماه سال جاری در یکی از نشست های استاندار سیستان وبلوچستان با مسئولان؛ دانیال محبی با اشاره به وسعت ۱۱ و چهاردهم درصدی استان گفت: سیستان و بلوچستان یک و ۴ دهم درصد از بزرگراه های کشور را دارا است و در این زمینه سی و یکمین استان کشور است.
وی با اشاره به توسعه بندر چابهار و افزایش تردد خودروهای ترانزیتی در محور چابهار_زاهدان_میلک افزود: ۷۰درصد تصادفات استان در این محور اتفاق می افتد که وزارت راه و شهرسازی باید برای تکمیل هرچه سریع تر این بزرگراه، توجه بیشتری به استان داشته باشد.
مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان هم در ادامه این نشست مجموع راههای استان را حدود 22 هزار کیلومتر اعلام کرده و گفت: این استان از نظر بزرگراه کمبود شدید دارد و نیازمند اعتبارات ویژه برای توسعه بزرگراه هاست. به گفته این مسئول در حال حاضر در این استان 143 کیلومتر بزرگراه در دست اجراست و 390 کیلومتر هم بزرگراه مطالعه شده داریم که در صورت تأمین اعتبار ، کار ساخت آن ها آغاز خواهد شد.
با این وجود اما توسعه راه های سیستان و بلوچستان همواره در صدر مطالبات مردم این منطقه بوده است، چرا که آمار کشته و زخمی ها در محورهای مواصلاتی روز به روز افزایش یافته در حالی که وعده ها در خصوص استانداردسازی محورهای مواصلاتی این استان همچنان ادامه دارد.
 
جاده های دشتیاری قتلگاه مردم منطقه
منطقه وسیع دشتیاری سالهاست با مشکلات خشکسالی، بی آبی و بیکاری روبروست در کنار این مشکلات عدم توجه و نظارت سازمان های مربوطه زیر ساخت و توسعه راه های روستایی و مواصلاتی چند سالی است جاده های دشتیاری را به قتلگاه مردم منطقه تبدیل کرده است.
این عدم نظارت ها موجب شده قسمتی از راههای روستایی منطقه دشتیاری به کلی تخریب و رفت و آمد برای مردم دشوار شود و گاها حوادثی ناگوار برای روستاییان رقم بخورد که بیشترین علت تصادفات در جاده های دشتیاری بحث ایمنی و نگهداری از راه ها است.
 
روزانه بسیاری از هموطنان قربانی به تدبیری مسئولان می شوند
یکی از شهروندان شهر نگور از توابع شهرستان چابهار در این خصوص بیان کرد: توسعه راه روستایی نقش اساسی در توسعه اشتغالزایی دارد که در این بخش آسفالت و بهسازی راه های روستایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به همین دلیل زیرساخت توسعه در مناطق روستایی به دلیل کمبود آب و نبود راه های دسترسی با کیفیت مطلوب نیست.
محمد بلوچ افزود: روزانه بسیاری از هموطنان به دلیل نبود استانداردهای مناسب راه و انحراف خودروها در جاده های این استان قربانی به تدبیری مسئولان می شوند.
وی ادامه داد: یکی از این راهها مسیر ١٢ کیلومتری سه راهی نگور به مرکز بخش دشتیاری (شهرنگور) است که با حجم انبوهی از ترافیک ماشین های سنگین و سبک کم عرض بودن جاده و نداشتن ایمنی مناسب فرسودگی آسفالت سبب شده که سالانه شاهد حوادثی مرگبار در این مسیر باشیم.
 بلوچ بیان کرد: همچنین طول همین مسیر به بندر بریس در چند نقطه با شیب های تند کم عرض بودن و نداشتن هیچ گونه علائم جاده ای هر لحظه ممکن جان انسان را در معرض خطر قرار دهد.
 این شهروند چابهاری گفت: مسیر پُرتردد بخش پلان از سه راهی پلان تا صفرزهی جادوزهی و عورکی ها با صدها روستا در حاشیه جاده بدون شانه و اعلایم راهنمایی و رانندگی  عرض کم جاده و درشب هیچ گونه علایم های هشدار دیده نمی شود.

مشکل تامین دستگاه های مورد نیاز راهسازی است
علی بامری سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگارما با اشاره به اولویت اداره راه و شهرسازی شهرستان چابهار آسفالت راه های روستایی است، اظهار کرد: به محض تامین دستگاه های مورد نیاز راهسازی درکمترین زمان راههای روستای فاقد هرگونه زیرساخت اجرائی و شروع به کار می شوند.
وی ادامه داد: درخواست دستگاه های مورد نیاز این اداره به اداره کل ارجاع داده شده تا هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود و کار خدمات رسانی به مناطق محروم و صعب العبور مرتفع شود.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون، ,
,
, ،,
,
, سهم اندک سیستان و بلوچستان از بزرگراه,
, ؛,
,
,
,
,
, جاده های دشتیاری قتلگاه مردم منطقه,
,
,
,
, روزانه بسیاری از هموطنان قربانی به تدبیری مسئولان می شوند,
, ؛,
,
,
,
,
,
, مشکل تامین دستگاه های مورد نیاز راهسازی است,
, ،,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه