اخبار داغ

پشت پرده های استیضاح وزیر اقتصاد؛

دولت کرباسیان را به قربانگاه فرستاد/ منفعت معاونان پارلمانی رئیس جمهور از این استیضاح چیست؟

دولت کرباسیان را به قربانگاه فرستاد/ منفعت معاونان پارلمانی رئیس جمهور از این استیضاح چیست؟
استیضاح کرباسیان با پیگیری معاونان و وزرای دولت در نشان می دهد که باز هم سیاسی بازی بر رفع مشکلات معیشتی مردم ارجحیت دارد؛ دولت بعداز گذشت 6 ماه هنوز عزم جدی برای حل مشکلات معیشنی مردم ندارد و مماشات مجلس با دولت نیز به این اتفاقات دامن زده است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته موضوع داغ مجلس از سوال از روحانی به سمت استیضاح کرباسیان تغییر پیدا کرد؛ در شرایطی که حدود 5 ماه از مشکلات اقتصادی کشور می گذرد و اولین توصیه کارشناسان اقتصادی به دولت تغییر در کابینه خود به ویژه تغییر وزیر اقتصاد بود، نه تنها مجلس زیر بار استیضاح کرباسیان نرفت بلکه دولت هم از تغییر در تیم اقتصادی خود سرباز زد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بعد از اینکه اندکی قیمت ارز به ثبات رسید و همچنین دستگیری تعدادی از صاحبان سرمایه که بازار را به دلالی و سوداگری خود به هم ریخته بودند، استیضاح وزیر اقتصادی یک باره به جریان افتاد.

,

 

,

استیضاح کرباسیان دیر هنگام اما سریع

, استیضاح کرباسیان دیر هنگام اما سریع, استیضاح کرباسیان دیر هنگام اما سریع,

استیضاح کرباسیان وزیر اقتصاد در ابتدا 90 امضا داشت اما بعد از آنکه مشخص شد این استیضاح با پیگری برخی معاونان دولت در مجلس در جریان است، در مرحله اول 20 نفر امضای خود را پس گرفتند تا با 70 امضا تقدیم هیأت رئیسه شود؛ در مرحله دوم هم 50 نفر از استیضاح کنندگان امضای خود را پس گرفتند؛ تا این استیضاح با 33 امضا در جریان بیفتد.

,

به جریان افتادن یک استیضاح با 20 امضا در این دوره از مجلس بسیار کم سابقه است؛ آن هم در شرایطی که از مدتها قبل سوال از روحانی در دستور کار مجلس قرار گرفته بود و از طرف دیگر برنامه ریزی ها به شکلی پیش رفته است که این استیضاح 2 روز قبل از سوال از روحانی قرار بگیرد.

,

علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس دراین خصوص گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، جلسه استیضاح آقای کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی یکشنبه هفته آینده(4 شهریور) در صحن پارلمان برگزار می‌شود.

,

 

,

روحانی به مجلس می رود اما بعد از کرباسیان

, روحانی به مجلس می رود اما بعد از کرباسیان, روحانی به مجلس می رود اما بعد از کرباسیان,

کرباسیان روز یکشنبه به مجلس می رود و این در حالی است که حدود بیست روز قبل مجلسیان طرح سوال از رییس جمهور را کلید زدند و حسن روحانی باید حداکثر تا تاریخ 11 شهریور ماه برای پاسخگویی در صحن علنی مجلس حضور یابد و گفته می شود که وی ششم شهریور به خانه ملت می رود.

,

نعمتی هم درباره زمان قطعی حضور رئیس جمهور در صحن مجلس برای پاسخ به سوالات ۵ محوری نمایندگان گفت: براساس آنچه آقای امیری معاون امور مجلس و آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور به ما گفته اند، آقای روحانی بعد از دیدار با مقام معظم رهبری (به مناسبت هفته دولت) در صحن مجلس حاضر می شود و به سوالات نمایندگان پاسخ می دهد.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: روز ششم شهریور ماه که اعلام کرده بودیم قطعی نیست و اگر دیدار رئیس جمهور و دولت با رهبر انقلاب زود تمام شود، رئیس جمهور در همان روز ششم در صحن مجلس حضور می یابد وگرنه در روز چهارشنبه ۷ شهریورماه مجلس میزبان رئیس جمهور خواهد بود تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

,
,

 

,

هزینه خروج کرباسیان از دولت به عهده مجلس افتاد

, هزینه خروج کرباسیان از دولت به عهده مجلس افتاد, هزینه خروج کرباسیان از دولت به عهده مجلس افتاد,

در شرایطی که انتظار می رفت استیضاح وزیر اقتصاد به خاطر مشکلات اقتصادی اخیر قبل از هر وزیر دیگری صورت بگیرد و یا حداقل دولت وی را برکنار کند اما در اقدامی بی سابقه دولت و مجلس زیر بار این موضوع نرفتند و هیچ کدام حاضر نشدند هزینه برکناری یا استیضاح کرباسیان را بپذیرند.

,

دولت در اولین اقدام سیف را برکنار کرد و این در حالی بود که کارشناسان زیادی به دولت توصیه کردند وقتی وزیر اقتصاد در مدیریت اوضاع اقتصادی کشور نمی تواند کاری انجام دهد پس بهتر است وی را برکنار کند. از طرف دیگر مجلس به ویژه نمایندگان لیست امید اعلام کردند که اگر دولت از عملکرد وزرایش ناراضی است خود آنها را برکنار کرده و نباید هزینه را بر عهده مجلس بیندازد.

,

 

,

نقش قاضی زاده هاشمی برای استیضاح کرباسیان

, نقش قاضی زاده هاشمی برای استیضاح کرباسیان, نقش قاضی زاده هاشمی برای استیضاح کرباسیان,

یکی از رسانه ها اخباری از پشت پرده این استیضاح مطرح کرده و نوشته است: حرف و حدیث های بسیاری در خصوص علت تعجیل در استیضاح وزیر سابق کار در افکار عمومی مطرح شده و حتی برخی از خبرنگاران در فضای مجازی اعلام کردند که شخص قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت حسن روحانی پشت این ماجرا است و به دلیل اختلاف با ربیعی در خصوص مدیریت تامین اجتماعی، پشت پرده از استیضاح ربیعی حمایت کرده است.

,

از آنجایی که بعد از برکناری سیف، روند ترمیم تیم اقتصادی دولت متوقف شد، طرح سوال از رییس جمهور با جدیت بیشتری در مجلس پیگیری شد و در نهایت با امضای یک چهارم نمایندگان به صورت رسمی در مجلس اعلام وصول شد.
به نظر می رسد به جریان افتادن استیضاح کرباسیان مسیری است که برخی نمایندگان حامی دولت با پیگیری برخز از اعضای کابینه انجام داده اند تا از این طریق فشار از روحانی را در جلسه سوال از او کاهش بدهند و او از پاسخ به این سوال که چرا کابینه خود را تغییر نداده است فرار کند.

,
, به نظر می رسد به جریان افتادن استیضاح کرباسیان مسیری است که برخی نمایندگان حامی دولت با پیگیری برخز از اعضای کابینه انجام داده اند تا از این طریق فشار از روحانی را در جلسه سوال از او کاهش بدهند و او از پاسخ به این سوال که چرا کابینه خود را تغییر نداده است فرار کند.,

افشاگری احمد امیرآبادی فراهانی ‌‌نماینده قم و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تأییدی بر این ادعاست؛ وی در توییتی به صراحت گفته است: "استیضاح دکتر کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی با پیگیری نمایندگان پارلمانی رئیس جمهور امروز اعلام وصول گردید، تا استیضاح قبل از سوال از رئیس جمهور مطرح شود! آیا وزیر اقتصاد و دارایی قربانی سوال از رئیس جمهور خواهد شد؟!!"

,

, ,

در تمام ادوار گذشته رسم بر این بوده است که در زمان استیضاح یکی از وزرا، معاون پارلمانی وزارتخانه مربوطه به همراه معاونت پارلمانی دولت و معاونت پارلمانی وزارتخانه ها تلاش می کردند که استیضاح از دستور خارج شده و نمایندگان امضای خود را پس بگیرند.

,

حتی در برخی اوقات مشاهده شده بود که استانداران نیز وارد میدان شده و از نمایندگان استان خود می خواستند امضای خود را پس بگیرند. اما ناگهان در این موضوع مشاهده می شود که "نمایندگان پارلمانی رییس جمهور" پیگیر هستند.
استیضاح کرباسیان با پیگیری معاونان و وزرای دولت در نشان می دهد که باز هم سیاسی بازی بر رفع مشکلات معیشتی مردم ارجحیت دارد؛ دولت بعداز گذشت 6 ماه هنوز عزم جدی برای حل مشکلات معیشنی مردم ندارد و مماشات مجلس با دولت نیز به این اتفاقات دامن زده است.

,
,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه