چگینی یکی از جوانان قزوینی است که با اینکه سن پایینی دارد اما تجربه فراوانی در بازار خودرو کسب کرده است، وی به خبرنگار
صبح قزوین میگوید: همزمان با نوسانات ارزی بازار خورو روز به روز در حال از دست دادن خریداران خود است، برخی از خودروها به گونه ای قیمتهایشان افزایش یافته که برای مردم عادی دیگر قابل خرید نیست، این در حالی است که همین خودرو را مدتی پیش مردم با قیمت خیلی پایین تری میتوانستند خریداری کنند.
وی میافزاید: بازار خودرو در روزهای گذشته آشفتگی بسیار زیادی را به خود دیده این آشفتگی به گونه ای بوده است که فقط سود خودروسازان و دلالان را افزایش داده است.
این فعال بازار خودرو ادامه میدهد: برخی از مردم یا بهتر است بگویم دلالان بلافاصله بعد از گرانی خودرو به بازار مراجعه کرده و خودروهایی را خریداری میکنند تا بعد از به ثبات رسیدن بازار همان خودرو را با قیمت بالاتری به مشتریان عرضه کنند.
اسماعیلی یکی از خریداران خودرو معروف داخلی است که میگوید: چرا نباید هیچ گونه نظارتی بر بازار خودرو وجود داشته باشد؟ چرا من ماشینی را که تا دوماه گذشته میتوانستم تهیه کنم امروز باید با یک سوم افزایش قیمت اصلی آن خریداری کنم؟
وی با اشاره به اینکه شرایط کشور به گونه ای پیش رفته است که همه افزایش قیمتها را پای گرانی ارز میگذارند، اذعان میکند: در این میان تنها کسانی که سود خود را افزایش میدهند دلالان هستند.
اسماعیلی میافزاید: برخی نمایشگاههای اتومبیل با نوسانات ارز از ارائه خودرو به مردم خودداری کردند تا با قیمتهای بالاتری آن را در روزهای آینده به مردم عرضه کنند.
همتی یکی از کسانی است که با توجه به بازار نابسامان خودرو از شرایط موجود راضی به نظر میرسد، میگوید: این گرانیها و نوسانات در بازار خودرو همواره و در سالیان گذشته بوده است، اما در این چندسال اخیر به بی ثبات ترین وضع خود رسیده است.
وی ادامه میدهد: همراه با گرانی ارز قیمت قطعات نیز افزایش مییابد و ناچار قیمت خودرو هم باید افزایش یابد، اما افرادی امثال من که سالیان طولانی در بازار ارز فعالیت دارند با مشتریانی کار میکنند که با نوسانات ارز خود را سازگار میکنند تا علاوه بر جلوگیری از زیان به سوددهی هم برسد.
همتی تصریح میکند: خودروسازان و قطعه سازان میتوانند به راحتی با تولید بیشتر و فروش بالا نه تنها قیمتها را کاهش دهند بلکه سود بیشتری هم ببرند و جبران افزایش قیمت مواد اولیه را هم بکنند، اما چون بازار انحصاری، تفکر دلالی و سود راحت در خودروسازان حاکم است و تقریبا نظارتی هم وجود ندارد با سوءاستفاده و عرضه محدود به افزایش قیمتها کمک میکنند و در این شرایط فشار اقتصادی به مردم بیشتر میشود.
طوسی یکی دیگر از خریداران خودرو است که میگوید: چرا مسئولان کشور جلو این گران فروشی ایران خودرو را نمیگیرند؟
وی میافزود: شما اگر سری به کشورهای حوزه خلیج فارس بزنید، متوجه خواهید شد که یک ماشین به نام "کمری" با کارکرد کم تقریبا با قیمت 50 یا 60 میلیون تومان را فراهم کرد.
ارسال دیدگاه