اخبار داغ

در گفت‌وگو با کارشناسان مذهبی و فرهنگی مطرح شد ـ 2

"رسم ابرار"، برگرفته از گام دوم انقلاب با رویکرد توجه به اقشار ضعیف جامعه/ برقراری عدالت اجتماعی از برکات انفاق است/ مسئولان از محرومان غافل نشوند

"رسم ابرار"، برگرفته از گام دوم انقلاب با رویکرد توجه به اقشار ضعیف جامعه/ برقراری عدالت اجتماعی از برکات انفاق است/ مسئولان از محرومان غافل نشوند
بعد از فراگیر شدن پویش #فقط_به_عشق_علی در روزهای گذشته برای بزرگداشت عید سعید غدیر خم در کشور، این روزها حال و هوای شهرها با پویش «رسم ابرار» رنگ و بوی عبادتی از نوع کمک به محرومان گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از فراگیر شدن پویش #فقط_به_عشق_علی در روزهای گذشته برای بزرگداشت عید سعید غدیر خم در کشور، این روزها حال و هوای شهرها با پویش «رسم ابرار» رنگ و بوی عبادتی از نوع کمک به محرومان گرفته است. معاونت فرهنگی سازمان بسیج در نظر دارد به مناسبت روزهای 23 تا 25 ذی حجه ایام نزول سوره هل اتی (انسان) و ماجرای اعطای افطار به مسکین و یتیم و اسیر توسط حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) که داستان آن در سوره مبارکه انسان آمده است (و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا ........)، طرحی با عنوان «رسم ابرار» اجرا کند.

در این طرح که از روز یکشنبه 3 شهریور تا سه شنبه 5 شهریور ادامه دارد، بناست خانواده‌های ایرانی روزه بگیرند و هر خانواده هزینه افطار خود را با همکاری کمیته امداد حضرت امام و سازمان زندان‌ها و ستاد دیه به حساب‌های مشخصی جهت کمک به مساکین (روز یکشنبه)، کمک به ایتام (روز دوشنبه) و کمک به آزادی زندانیان (روز سه شنبه) واریز کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
 
,
مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین:
طرح «رسم ابرار» ترویج مکارم اخلاقی است/ فرهنگ غلط اسراف باید از جامعه حذف شود
, مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین:
طرح «رسم ابرار» ترویج مکارم اخلاقی است/ فرهنگ غلط اسراف باید از جامعه حذف شود
,
,

حجت السلام رضا کاظم‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، درباره شأن نزول سوره “انسان” اظهار کرد: روزی امام حسین(ع) و امام حسن(ع) بیمار شدند و امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) بنا گذاشتند تا برای شفا گرفتن از درگاه خداوند نذری داشته باشند که یکی از نذرها روزه گرفتن بود که این نذر را به جا آوردند و فرزندانشان شفا گرفتند.

, شاخص،,

وی افزود: این خانواده در اولین فرصت شروع به عملی شدن نذر خود کردند و غذایی که هر شب تهیه می‌کردند به اندازه حداقل نفرات بود که در هر سه شب به اصطلاح میهمان ناخوانده‌ای از جمله فقیر یا یتیم وارد می‌شدند و حضرت علی(ع) زمانی که متوجه می‌شدند غذا کم است، سهم خود را در اختیار میهمانان می‌گذاشتند که حضرت زهرا(س) و فرزندانش به تبعیت از حضرت علی(ع) سهم خود را به گرسنگان اختصاص می‌دادند.

,

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین بیان کرد: این عمل شایسته خانواده حضرت علی (ع) باعث شد که جبرئیل بر پیامبر اکرم نازل شود و داستان سوره انسان که نام دیگر آن “دهر” است مطرح شود که پیامبر اکرم(ص) در خانه حضرت علی(ع) رفتند و بر این کار شایسته در محضر حق افتخار کردند.

,

کاظم‌لو اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) فرزندان حضرت علی(ع) را درحالی می‌بیند که شکم‌هایشان به پشتشان چسبیده‌ است و طعام خود را به میهمانان داده‌اند و اصل داستان این است که در سوره انسان مطرح شده‌است.

,

کارشناس مذهبی بیان کرد: انسان می‌تواند با اراده خود کاری کند که ملائکه عالم تعجب کنند و این سنت باید در مملکت ما به عنوان رسم جا بیفتد منتهی به شرط اینکه بنا را بر این نگذاریم که در روز چند ساعت نخوریم و تلافی را شب در بیاوریم؛ پس باید در این مسئله مواظبت کرد.

,

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین: گاهی در افطاری‌ها، اسراف‌هایی که پیش می‌آید دور از اصل موضوع است و این سنت بسیار زیباست که افراد در جامعه اسلامی نیز به جای اسراف، بخشی از هزینه طعام خود را به فقرا، اسرا و مسکاکین اختصاص دهند.

,

کاظم‌لو در پایان گفت: امروزه اسراف در زندگی‌ها رایج شده که سبک زندگی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است؛ مردم می‌توانند بخشی از تنقلات و تفریحات اضافه خود را حذف و در راه مستمندان کمک کنند و طرح “رسم ابرار” بسیار مناسب است اما الزاما نیازی به روزه‌داری نیست و ما می‌توانیم بخشی از سفره خود را کم کرده و به افراد نیازمند کمک کنیم.

,

 

,

یک کارشناس مذهبی:
سنت امام علی و حضرت زهرا در اطعام مسکین و یتیم و اسیر نهادینه شود

,

یک کارشناس مذهبی:
سنت امام علی و حضرت زهرا در اطعام مسکین و یتیم و اسیر نهادینه شود

,

یک کارشناس مذهبی:
سنت امام علی و حضرت زهرا در اطعام مسکین و یتیم و اسیر نهادینه شود

, یک کارشناس مذهبی:
سنت امام علی و حضرت زهرا در اطعام مسکین و یتیم و اسیر نهادینه شود
,
,

حجت الاسلام "علی احمدیان"،کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار در ایوان ضمن تبریک ایام عید غدیرکه پیامبر (ص) در حج الوداع امیرالمومنین را از طرف خداوند به جانشینی خود معرفی کردند گفت؛ شیعیان علی باید سعی کنند تا با سیره و روش زندگی ائمه و اهل بیت بیشتر آشنا شوند تا بتوانند در ابعاد مختلف زندگی خود از آن بهره گیرند.

,

احمدیان با اشاره به طرح ابرار ،اطعام فقرا اظهار کرد: طلاب و حوزه های علمیه باید در خط مقدم اطعام نیازمندان باشند و همه ما وظیفه داریم در احیا کردن سنت اطعام امیرالمومنین (ع) تلاش کنیم اما حوزه های علمیه باید در خط مقدم این کار باشند.

,

وی افزود: سوره هل اتی (انسان) و ماجرای اعطای افطار به مسکین، یتیم و اسیر توسط حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) که داستان آن در سوره مبارکه انسان آمده است نشان می دهد که یکی از برنامه های ائمه ایثار و انفاق برای فقرا بوده است که در قرآن هم برای آن آیه نازل شده است.

,

این کارشناس مذهبی ادامه داد: با تاکید بر این که اطعام نیازمندان سیره و روش انبیا و پیامبر است بیان داشت: شیعه باید در همه ابعاد بصیرتی و اعتقادی شناخت خود از ائمه  را بیشتر کند تا هم در مقام عمل و هم در مقام بصیرت بتواند خوب عمل کند.

,

حجت الاسلام احمدیان با اشاره به اینکه حوزه های علمیه باید خط مقدم کارهای مذهبی باشند افزود: ما باید در باره امیر المومنین و سایر ائمه و ۱۲ امام (ع) وظیفه داریم که هم خوب آنها را بشناسیم و هم اینکه معرفت به این عزیزان پیدا کنیم و ضمن شناخت روش زندگی آنها و شیعه بودن را نشان دهیم و اثبات کنیم .

,

وی تصریح کرد: طرح ابرار احیا سنت امیرالمومنین و حضرت زهرا در اطعام مسکین و محرومان است و افرادی که با الفبای زندگی ائمه آشنا باشند انفاق برای آنها روشن و واضح است.

,

 

,
یک کارشناس مذهبی:
فلسفه طرح ابرار برگرفته از سنت دینی است
, یک کارشناس مذهبی:
فلسفه طرح ابرار برگرفته از سنت دینی است
,
,

"کبری شاهمرادی"مدیر حوزه جوادالائمه خواهران آبدانان در گفتگو با خبرنگار آبدانان خبربا اشاره به طرح بسیار خوب ابرار اظهار داشت: فلسفه و ریشه این طرح برگرفته از سنت دینی و مذهبی ما است و طرح رسم ابرار بر گرفته از اطعام مساکین و نیازمندان توسط حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) می باشد.

وی افزود: حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) وقتی که امام حسن و امام حسین مریض می شوند برای شفایشان نذر می کنند که ۲۳ تا ۲۵ ذی الحجه را روزه بگیرند.

مدیر حوزه جوادالائمه آبدانان خاطر نشان کرد: وقتی روزه را می گیرند دم غروب که می خواهند افطار کنند مستمندان و فقرا به در خانه این بزرگواران مراجعه می کنند و ایشان روزه خود را افطار نمی کنند و افطار خود را به فقرا، نیازمندان و مساکین می دهند و در واقع در این سه روز افطار نمی کنند و افطار خود را هدیه می دهند.

وی با تأکید بر احیای و ترویج فرهنگ اطعام و کمک به مستضعفین، گفت: ما شیعیان باید زندگی حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم و همان‌طور که ماجرای اطعام این دو معصوم در سوره مبارکه انسان آمده است «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا» ما نیز نباید اطعام و کمک به مستضعفین را فراموش کنیم.

شاهمرادی با بیان اینکه مردم و جوانان باید از سیره اهل بیت ع الگوپذیری داشته باشند خاطر نشان کرد: مردم و جوانان به رسم این سنت بزرگ و ارزشی از سیره اهل بیت ع الگو بگیرند و همچنین می توانند در این سه روز که روزه می گیرند هزینه سه روزه را به فقرا و نیازمندان اهداء کنند.

وی به توصیه های رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب اسلامی به منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی، اشاره و گفت:غفلت از قشرهای نیازمند به هیچ وجه مورد قبول نیست ویکی از مهم ترین کارها و دغدغه اصلی مردم و مسئولان باید کمک به ایتام و نیازمندان باشد.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: در این راه پر ثواب و پر اجر و برای بازتاب و تبلیغ این مهم نیاز به بهره گیری از جراید، صدا و سیما، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها هست چرا که رسانه و تلویزیون به ‌عنوان رسانه ملی باید این پویش را ترویج ومردم را آگاه سازد.

, آبدانان خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی:
طرح «ابرار» دست ردی بر سینه فقر/ اسلام با محرومیت میانه‌ای ندارد
, رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی:
طرح «ابرار» دست ردی بر سینه فقر/ اسلام با محرومیت میانه‌ای ندارد
,
,

حجت الاسلام دکتر حسن سعیدی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: در خصوص مواجهه با فقر و محرومیت زدایی از جامعه اسلامی باید به نکاتی توجه شود که برآیند اجرای این اصول زندگانی کریمانه نامگذاری می شود.

عضو هئیت علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی گفت: اسلام به فقر اقتصادی نگاه سلبی دارد در همین راستا از حضرت رسول(ص) نقل شده اگر نان و غذا نمی بود ما توان روزه گرفتن و نمازگزاردن را نداشتیم.

وی افزود: البته توجه به این نکته لازم است که فقر به دو معنا به کار رفته یکی فقر اقتصادی که در منابع دینی مورد نکوهش قرار گرفته و دیگری فقر معنوی است که در روایات آمده حضرت رسول(ص) فرموده اند که " فقر فخر من است" که به معنای وابستگی انسان به خالق و مبدا جهان است و البته این وابستگی به حق امری مثبت است.

حجت الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: در منابع دینی نابرخورداری و محرومیت از نعمتهای الهی نکوهش شده در این راستا قرآن می فرماید که " ای پیامبر به آنها بگو کیست که آیات (نعمتهای) الهی را حرام بشمارد زیرا آنچه خداوند در دنیا آفریده برای برخورداری انسان ها است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حالی که برخی دین را متهم می کنند که در راستای محرومیت زدایی مسئولیتی ندارد این آیه قرآن نعمتهای الهی را به نام زینت الله شمرده و نابرخورداری از نعمتهای الهی در این آیه و روایات هم معنای این آیات نکوهش شده است.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: تشریع احکام اقتصادی در اسلام در راستای محرومیت زدایی از جامعه و پر کردن خلاء اقتصادی است؛ احکامی نظیر خمس، زکات، صدقات، کفارات همه این احکام اقتصادی در یک جمع بندی کلی یکی از فلسفه هایش این است که در راستای محرومیت زدایی و پر کردن خلاء اقتصادی جامعه تشریح شده اند مانند اینکه کسی که در رمضان از روزه سر باز زند خداوند در احکام دینی برای تبرئه شدن این فرد از گناه او را مجبور به رسیدگی به تهیدستان و محرومان می کند.

حجت الاسلام سعیدی با تاکید بر لزوم ایجاد حس اخوت و برادری در میان مسلمان گفت: در روایات از حضرت رسول(ص) نقل شده مردم همچون دندان های یک شانه هستند که اگر کنار هم نباشند انسان نمی تواند به خوبی از آن استفاده کند؛ لذا در جامعه اسلامی هم مردم باید در تعامل و تعاون با هم باشند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس احادیث نیز وقتی فردی آسیب ببیند دیگران هم نسبت به آن آسیب باید احساس مسئولیت داشته باشند، بیان کرد: در راستای نکوهش از بی‌مسئولیتی در برابر دیگران هم احادیثی داریم که یکی از آن حدیثی از حضرت رسول(ص) که فرمودند کسی که در روزگاران خود نسبت به امور مسلمانان توجه نکند مسلمان نیست.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: بر اساس آیه 34 سوره حاقه که خداوند می فرماید "کسی که نسبت به مسکینان و تهیدستان احساس مسئولیت نداشته باشد دین را تکذیب می کند برهمین مبنا کسانی که در برابر دیگران احساس مسئولیت نمی کنند تکذیب کنندگان دین هستند.

حجت الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: با وجود این توصیه ها نسبت به دستگیری از تهیدستان حفظ کرامت انسانی برای فقرا یک اصل اساسی حاکم بر همه این اصول است زیرا انسان وجودی دارای کرامت ذاتی و خلافت الهی دارد اگرچه توصیه به دستگیری از تهیدستان می شود، اما کرامت این افراد نباید آسیب ببیند در همین راستا در روایات نقل شده مردم هنگام غسل دادن بدن امام سجاد(ع) متوجه شدند پشت ایشان مجروح شده و این بر اثر حمل آذوقه و نان در دل شب برای مردم تهیدست بوده است.

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: سیره و روش پیوسته معصومان(ع) توجه به محرومان و تهیدستان بوده و این به خوبی در زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) مشاهده می شود که از نهایت توجه به محرومان و تهیدستان حکایت دارد.

وی با اشاره به داستان شان نزول آیه هشت سوره دهر بیان داشت: این آیه به داستان مهمی که در زندگی حضرت امیر(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره دارد که این دو بزرگوار برای شفا یافتن حسنین(ع) از بیمار نذر کردن سه روز را روزه بگیرند.

حجت‌الاسلام سعید ادامه داد: پس از بهبودی حضرت علی(ع) برای اینکه به نذر خود وفا کنند چیزی در دست نداشتند تا جایی که براساس روایات حضرت علی(ع) از شمعون خیبری مقداری پول برای تهیه نان قرض کردند و حضرت زهرا(س) نیز به تهیه آرد و خمیر پرداختند و به تعداد اعضای خانه 5 عدد نان پختند و برای افطار پیش روی خود گذاشتند اما هنگام افطار سائلی وارد شد و آن بزرگواران نان ها را به سائل بخشیدند.

این استاد دانشگاه گفت: این بزرگواران فردای آن روز با گرسنگی روزه گرفتند و روز را در حالی که جز آب چیزی در دست نداشتند به شب رساندند هنگام افطار فردی یتیم به درب منزل آمد و آن بزرگواران باز طعام خود را به یتیم بخشیدند و روز سوم نیز آن بزرگواران افطاری خود را به اسیری که درب منزل ایشان مراجعه کرده بود، بخشیدند.

وی افزود: حضرت علی(ع) و حسنین(ع) به خدمت رسول اکرم(ص) رسیدند و پیامبر(ص) حال آقا زاده ها را جویا شدند در حالی که آنها بر اثر شدت گرسنگی به خود می لرزیدند، پیامبر(ص) به منزل فاطمه(س) آمد و دیدند دخترشان مشغول عبادت است و از فرط گرسنگی چشمانشان قدرت بینایی خود را از دست داده، پیامبر(ص) غمگین و از وضعیت فاطمه(س) و فرزندان او متاثر شد که در این شرایط سخت تهیدستی خود دیگران را بر خود ترجیح دادند در این هنگام آیه هشت سوره دهر نازل شد.

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه این روایات را نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت هم نقل کرده اند، بر ضرورت الگوگیری شیعه از ائمه اطهار در توجه به محرومان تاکید کرد و گفت: معنای واقعی شیعه یعنی کسی که پا جای پای رهبران خود بگذارد بنابراین در توجه به محرومان و تهیدستان و محرومیت زدایی بهترین الگوهای ما ائمه اطهار(ع) و پیامبر(ص) هستند.

وی افزود: رسیدگی به محرومان و فقرزدایی وظیفه مسئولان جامعه اسلامی است به خاطر مسئولیتی که دارند بیش از همه و پیش از همه در پیروی از پیشوایان دین مسئولیت دارند برهمین مبنا با توجه به مسئولیت اجتماعی که برعهده آنها گذاشته شده باید در رابطه با محرومان و تهیدستان احساس مسئولیت کنند.

حجت الاسلام سعیدی گفت: حضرت علی(ع) فرمودند آیا به همین اندازه که به من گفته شود حاکم اسلامی هستم باید بسنده کنم، قاعدتا نه؛ بلکه باید با در سختی و دشواری روزگار با محرومان سهیم باشم بنابراین همه مسئولان جامعه اسلامی از مدیران صدر، متوسط ، دولت، حوزه اجرا و قضا پیروی دقیق از ائمه اطهار(ع) را در دستور کار خود قرار دهند.

وی درباره خاطره ای از رهبر معظم انقلاب افزود: با توجه به داشتن مسئولیت ریاست دانشکده الهیات چند برابر ظرفیت دانشجویان برای مصاحبه دکتری مراجعه کردند که یکی از آنها آقای سیدی معمر بود که فامیلی خود را حسینی خامنه ای معرفی کرد پس از انجام مصاحبه ایشان را به عنوان نفر دوم اعلام کردیم و بعد توسط مدیر اجرایی و جستجو کردن نام و تصویر پسران رهبر انقلاب متوجه شدیم ایشان فرزند معظم له بوده است در حالی که پیش از این به کسی اطلاع داده نشده بود که فرزند ایشان برای مصاحبه می آید.

حجت الاسلام سعیدی با تاکید بر اینکه این درسی برای مسئولان است که در برخورد با افراد مختلف زهد رهبری را مد نظر خود قرار دهند، عنوان کرد: ترامپ با ادعایی واهی خیال کرده رهبر ما مانند خودش از کسانی است که از نظر مالی برج هایی دارد  برهمین مبنا حساب بانکی ایشان را تحریم کرده غافل از اینکه وی تنها درصدد تامین مایحتاج زندگی است و شاید قبول این مساله برای هرکسی راحت نباشد و باید از نزدیک با ایشان آشنایی داشت.

وی بیان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند جوانان باید در صحنه باشند و بسترسازی کنند تا مسئولان به مسئولیت محرومیت زدایی در جامعه پایبند باشند و احساس مسئولیت کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم ایجاد مسئولیت برای مسئولان و آحاد جامعه گفت: اما محرومان و تهیدستان هم نباید در راستای حفظ کرامت خود از افراد فرومایه که به عزت آنها آسیب می زنند درخواست کنند البته این به معنای رفع مسئولیت از دیگران نیست بلکه تاکیدی بر داشتن زندگی کریمانه است.

حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: زندگی کریمانه دو سو دارد از سویی افرادی که مسئولیت رسیدگی به محرومان را دارند باید کرامت را حفظ کنند از سوی دیگران محرومان در ابراز نیاز کرات خود را خدشه دار نکنند چه اینکه در روایات داریم شیعه ما کسی است که از هرکسی در خواست نمی کند هرچند از گرسنگی بمیرد.

حجت الاسلام سعیدی بیان کرد: با توجه به اصول مطرح شده کسانی که در این عرصه قرار می گیرند مصادیق ابرار هستند و شایسته است آحاد جامعه به ویژه جوانان و جامعه دانشگاهی و دانشجویان همان گونه که درعرصه های مختلف حضور دارند در طرح ابرار نیز شرکت کنند همچنین سایر طبقات اجتماعی و برخورداران و آنها که در عرصه های اقتصادی فعالیت دارند و زنان و مردان پیشرو جامعه هم در این طرح مشارکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: همه باید احساس مسئولیت کنیم و به این طرح بپیوندیم تا با پیوستن به آن بخشی از مشکلات تهیدستان و محرومان گام برداریم.

,

حجت الاسلام دکتر حسن سعیدی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: در خصوص مواجهه با فقر و محرومیت زدایی از جامعه اسلامی باید به نکاتی توجه شود که برآیند اجرای این اصول زندگانی کریمانه نامگذاری می شود.

, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

عضو هئیت علمی گروه ادیان و عرفان دانشگاه شهید بهشتی گفت: اسلام به فقر اقتصادی نگاه سلبی دارد در همین راستا از حضرت رسول(ص) نقل شده اگر نان و غذا نمی بود ما توان روزه گرفتن و نمازگزاردن را نداشتیم.

,

وی افزود: البته توجه به این نکته لازم است که فقر به دو معنا به کار رفته یکی فقر اقتصادی که در منابع دینی مورد نکوهش قرار گرفته و دیگری فقر معنوی است که در روایات آمده حضرت رسول(ص) فرموده اند که " فقر فخر من است" که به معنای وابستگی انسان به خالق و مبدا جهان است و البته این وابستگی به حق امری مثبت است.

,

حجت الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: در منابع دینی نابرخورداری و محرومیت از نعمتهای الهی نکوهش شده در این راستا قرآن می فرماید که " ای پیامبر به آنها بگو کیست که آیات (نعمتهای) الهی را حرام بشمارد زیرا آنچه خداوند در دنیا آفریده برای برخورداری انسان ها است.

,

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حالی که برخی دین را متهم می کنند که در راستای محرومیت زدایی مسئولیتی ندارد این آیه قرآن نعمتهای الهی را به نام زینت الله شمرده و نابرخورداری از نعمتهای الهی در این آیه و روایات هم معنای این آیات نکوهش شده است.

,

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: تشریع احکام اقتصادی در اسلام در راستای محرومیت زدایی از جامعه و پر کردن خلاء اقتصادی است؛ احکامی نظیر خمس، زکات، صدقات، کفارات همه این احکام اقتصادی در یک جمع بندی کلی یکی از فلسفه هایش این است که در راستای محرومیت زدایی و پر کردن خلاء اقتصادی جامعه تشریح شده اند مانند اینکه کسی که در رمضان از روزه سر باز زند خداوند در احکام دینی برای تبرئه شدن این فرد از گناه او را مجبور به رسیدگی به تهیدستان و محرومان می کند.

,

حجت الاسلام سعیدی با تاکید بر لزوم ایجاد حس اخوت و برادری در میان مسلمان گفت: در روایات از حضرت رسول(ص) نقل شده مردم همچون دندان های یک شانه هستند که اگر کنار هم نباشند انسان نمی تواند به خوبی از آن استفاده کند؛ لذا در جامعه اسلامی هم مردم باید در تعامل و تعاون با هم باشند.

,

وی با اشاره به اینکه بر اساس احادیث نیز وقتی فردی آسیب ببیند دیگران هم نسبت به آن آسیب باید احساس مسئولیت داشته باشند، بیان کرد: در راستای نکوهش از بی‌مسئولیتی در برابر دیگران هم احادیثی داریم که یکی از آن حدیثی از حضرت رسول(ص) که فرمودند کسی که در روزگاران خود نسبت به امور مسلمانان توجه نکند مسلمان نیست.

,
این استاد دانشگاه عنوان کرد: بر اساس آیه 34 سوره حاقه که خداوند می فرماید "کسی که نسبت به مسکینان و تهیدستان احساس مسئولیت نداشته باشد دین را تکذیب می کند برهمین مبنا کسانی که در برابر دیگران احساس مسئولیت نمی کنند تکذیب کنندگان دین هستند.
,

حجت الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: با وجود این توصیه ها نسبت به دستگیری از تهیدستان حفظ کرامت انسانی برای فقرا یک اصل اساسی حاکم بر همه این اصول است زیرا انسان وجودی دارای کرامت ذاتی و خلافت الهی دارد اگرچه توصیه به دستگیری از تهیدستان می شود، اما کرامت این افراد نباید آسیب ببیند در همین راستا در روایات نقل شده مردم هنگام غسل دادن بدن امام سجاد(ع) متوجه شدند پشت ایشان مجروح شده و این بر اثر حمل آذوقه و نان در دل شب برای مردم تهیدست بوده است.

,

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: سیره و روش پیوسته معصومان(ع) توجه به محرومان و تهیدستان بوده و این به خوبی در زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) مشاهده می شود که از نهایت توجه به محرومان و تهیدستان حکایت دارد.

وی با اشاره به داستان شان نزول آیه هشت سوره دهر بیان داشت: این آیه به داستان مهمی که در زندگی حضرت امیر(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره دارد که این دو بزرگوار برای شفا یافتن حسنین(ع) از بیمار نذر کردن سه روز را روزه بگیرند.

حجت‌الاسلام سعید ادامه داد: پس از بهبودی حضرت علی(ع) برای اینکه به نذر خود وفا کنند چیزی در دست نداشتند تا جایی که براساس روایات حضرت علی(ع) از شمعون خیبری مقداری پول برای تهیه نان قرض کردند و حضرت زهرا(س) نیز به تهیه آرد و خمیر پرداختند و به تعداد اعضای خانه 5 عدد نان پختند و برای افطار پیش روی خود گذاشتند اما هنگام افطار سائلی وارد شد و آن بزرگواران نان ها را به سائل بخشیدند.

این استاد دانشگاه گفت: این بزرگواران فردای آن روز با گرسنگی روزه گرفتند و روز را در حالی که جز آب چیزی در دست نداشتند به شب رساندند هنگام افطار فردی یتیم به درب منزل آمد و آن بزرگواران باز طعام خود را به یتیم بخشیدند و روز سوم نیز آن بزرگواران افطاری خود را به اسیری که درب منزل ایشان مراجعه کرده بود، بخشیدند.

وی افزود: حضرت علی(ع) و حسنین(ع) به خدمت رسول اکرم(ص) رسیدند و پیامبر(ص) حال آقا زاده ها را جویا شدند در حالی که آنها بر اثر شدت گرسنگی به خود می لرزیدند، پیامبر(ص) به منزل فاطمه(س) آمد و دیدند دخترشان مشغول عبادت است و از فرط گرسنگی چشمانشان قدرت بینایی خود را از دست داده، پیامبر(ص) غمگین و از وضعیت فاطمه(س) و فرزندان او متاثر شد که در این شرایط سخت تهیدستی خود دیگران را بر خود ترجیح دادند در این هنگام آیه هشت سوره دهر نازل شد.

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه این روایات را نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت هم نقل کرده اند، بر ضرورت الگوگیری شیعه از ائمه اطهار در توجه به محرومان تاکید کرد و گفت: معنای واقعی شیعه یعنی کسی که پا جای پای رهبران خود بگذارد بنابراین در توجه به محرومان و تهیدستان و محرومیت زدایی بهترین الگوهای ما ائمه اطهار(ع) و پیامبر(ص) هستند.

وی افزود: رسیدگی به محرومان و فقرزدایی وظیفه مسئولان جامعه اسلامی است به خاطر مسئولیتی که دارند بیش از همه و پیش از همه در پیروی از پیشوایان دین مسئولیت دارند برهمین مبنا با توجه به مسئولیت اجتماعی که برعهده آنها گذاشته شده باید در رابطه با محرومان و تهیدستان احساس مسئولیت کنند.

,

دانشیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: سیره و روش پیوسته معصومان(ع) توجه به محرومان و تهیدستان بوده و این به خوبی در زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) مشاهده می شود که از نهایت توجه به محرومان و تهیدستان حکایت دارد.

,

وی با اشاره به داستان شان نزول آیه هشت سوره دهر بیان داشت: این آیه به داستان مهمی که در زندگی حضرت امیر(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره دارد که این دو بزرگوار برای شفا یافتن حسنین(ع) از بیمار نذر کردن سه روز را روزه بگیرند.

,

حجت‌الاسلام سعید ادامه داد: پس از بهبودی حضرت علی(ع) برای اینکه به نذر خود وفا کنند چیزی در دست نداشتند تا جایی که براساس روایات حضرت علی(ع) از شمعون خیبری مقداری پول برای تهیه نان قرض کردند و حضرت زهرا(س) نیز به تهیه آرد و خمیر پرداختند و به تعداد اعضای خانه 5 عدد نان پختند و برای افطار پیش روی خود گذاشتند اما هنگام افطار سائلی وارد شد و آن بزرگواران نان ها را به سائل بخشیدند.

,

این استاد دانشگاه گفت: این بزرگواران فردای آن روز با گرسنگی روزه گرفتند و روز را در حالی که جز آب چیزی در دست نداشتند به شب رساندند هنگام افطار فردی یتیم به درب منزل آمد و آن بزرگواران باز طعام خود را به یتیم بخشیدند و روز سوم نیز آن بزرگواران افطاری خود را به اسیری که درب منزل ایشان مراجعه کرده بود، بخشیدند.

,

وی افزود: حضرت علی(ع) و حسنین(ع) به خدمت رسول اکرم(ص) رسیدند و پیامبر(ص) حال آقا زاده ها را جویا شدند در حالی که آنها بر اثر شدت گرسنگی به خود می لرزیدند، پیامبر(ص) به منزل فاطمه(س) آمد و دیدند دخترشان مشغول عبادت است و از فرط گرسنگی چشمانشان قدرت بینایی خود را از دست داده، پیامبر(ص) غمگین و از وضعیت فاطمه(س) و فرزندان او متاثر شد که در این شرایط سخت تهیدستی خود دیگران را بر خود ترجیح دادند در این هنگام آیه هشت سوره دهر نازل شد.

,

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه این روایات را نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت هم نقل کرده اند، بر ضرورت الگوگیری شیعه از ائمه اطهار در توجه به محرومان تاکید کرد و گفت: معنای واقعی شیعه یعنی کسی که پا جای پای رهبران خود بگذارد بنابراین در توجه به محرومان و تهیدستان و محرومیت زدایی بهترین الگوهای ما ائمه اطهار(ع) و پیامبر(ص) هستند.

,

وی افزود: رسیدگی به محرومان و فقرزدایی وظیفه مسئولان جامعه اسلامی است به خاطر مسئولیتی که دارند بیش از همه و پیش از همه در پیروی از پیشوایان دین مسئولیت دارند برهمین مبنا با توجه به مسئولیت اجتماعی که برعهده آنها گذاشته شده باید در رابطه با محرومان و تهیدستان احساس مسئولیت کنند.

,

حجت الاسلام سعیدی گفت: حضرت علی(ع) فرمودند آیا به همین اندازه که به من گفته شود حاکم اسلامی هستم باید بسنده کنم، قاعدتا نه؛ بلکه باید با در سختی و دشواری روزگار با محرومان سهیم باشم بنابراین همه مسئولان جامعه اسلامی از مدیران صدر، متوسط ، دولت، حوزه اجرا و قضا پیروی دقیق از ائمه اطهار(ع) را در دستور کار خود قرار دهند.

,

وی درباره خاطره ای از رهبر معظم انقلاب افزود: با توجه به داشتن مسئولیت ریاست دانشکده الهیات چند برابر ظرفیت دانشجویان برای مصاحبه دکتری مراجعه کردند که یکی از آنها آقای سیدی معمر بود که فامیلی خود را حسینی خامنه ای معرفی کرد پس از انجام مصاحبه ایشان را به عنوان نفر دوم اعلام کردیم و بعد توسط مدیر اجرایی و جستجو کردن نام و تصویر پسران رهبر انقلاب متوجه شدیم ایشان فرزند معظم له بوده است در حالی که پیش از این به کسی اطلاع داده نشده بود که فرزند ایشان برای مصاحبه می آید.

حجت الاسلام سعیدی با تاکید بر اینکه این درسی برای مسئولان است که در برخورد با افراد مختلف زهد رهبری را مد نظر خود قرار دهند، عنوان کرد: ترامپ با ادعایی واهی خیال کرده رهبر ما مانند خودش از کسانی است که از نظر مالی برج هایی دارد  برهمین مبنا حساب بانکی ایشان را تحریم کرده غافل از اینکه وی تنها درصدد تامین مایحتاج زندگی است و شاید قبول این مساله برای هرکسی راحت نباشد و باید از نزدیک با ایشان آشنایی داشت.

وی بیان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند جوانان باید در صحنه باشند و بسترسازی کنند تا مسئولان به مسئولیت محرومیت زدایی در جامعه پایبند باشند و احساس مسئولیت کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم ایجاد مسئولیت برای مسئولان و آحاد جامعه گفت: اما محرومان و تهیدستان هم نباید در راستای حفظ کرامت خود از افراد فرومایه که به عزت آنها آسیب می زنند درخواست کنند البته این به معنای رفع مسئولیت از دیگران نیست بلکه تاکیدی بر داشتن زندگی کریمانه است.

حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: زندگی کریمانه دو سو دارد از سویی افرادی که مسئولیت رسیدگی به محرومان را دارند باید کرامت را حفظ کنند از سوی دیگران محرومان در ابراز نیاز کرات خود را خدشه دار نکنند چه اینکه در روایات داریم شیعه ما کسی است که از هرکسی در خواست نمی کند هرچند از گرسنگی بمیرد.

حجت الاسلام سعیدی بیان کرد: با توجه به اصول مطرح شده کسانی که در این عرصه قرار می گیرند مصادیق ابرار هستند و شایسته است آحاد جامعه به ویژه جوانان و جامعه دانشگاهی و دانشجویان همان گونه که درعرصه های مختلف حضور دارند در طرح ابرار نیز شرکت کنند همچنین سایر طبقات اجتماعی و برخورداران و آنها که در عرصه های اقتصادی فعالیت دارند و زنان و مردان پیشرو جامعه هم در این طرح مشارکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: همه باید احساس مسئولیت کنیم و به این طرح بپیوندیم تا با پیوستن به آن بخشی از مشکلات تهیدستان و محرومان گام برداریم.

,

وی درباره خاطره ای از رهبر معظم انقلاب افزود: با توجه به داشتن مسئولیت ریاست دانشکده الهیات چند برابر ظرفیت دانشجویان برای مصاحبه دکتری مراجعه کردند که یکی از آنها آقای سیدی معمر بود که فامیلی خود را حسینی خامنه ای معرفی کرد پس از انجام مصاحبه ایشان را به عنوان نفر دوم اعلام کردیم و بعد توسط مدیر اجرایی و جستجو کردن نام و تصویر پسران رهبر انقلاب متوجه شدیم ایشان فرزند معظم له بوده است در حالی که پیش از این به کسی اطلاع داده نشده بود که فرزند ایشان برای مصاحبه می آید.

,

حجت الاسلام سعیدی با تاکید بر اینکه این درسی برای مسئولان است که در برخورد با افراد مختلف زهد رهبری را مد نظر خود قرار دهند، عنوان کرد: ترامپ با ادعایی واهی خیال کرده رهبر ما مانند خودش از کسانی است که از نظر مالی برج هایی دارد  برهمین مبنا حساب بانکی ایشان را تحریم کرده غافل از اینکه وی تنها درصدد تامین مایحتاج زندگی است و شاید قبول این مساله برای هرکسی راحت نباشد و باید از نزدیک با ایشان آشنایی داشت.

,

وی بیان کرد: همان طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند جوانان باید در صحنه باشند و بسترسازی کنند تا مسئولان به مسئولیت محرومیت زدایی در جامعه پایبند باشند و احساس مسئولیت کنند.

,

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم ایجاد مسئولیت برای مسئولان و آحاد جامعه گفت: اما محرومان و تهیدستان هم نباید در راستای حفظ کرامت خود از افراد فرومایه که به عزت آنها آسیب می زنند درخواست کنند البته این به معنای رفع مسئولیت از دیگران نیست بلکه تاکیدی بر داشتن زندگی کریمانه است.

,

حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: زندگی کریمانه دو سو دارد از سویی افرادی که مسئولیت رسیدگی به محرومان را دارند باید کرامت را حفظ کنند از سوی دیگران محرومان در ابراز نیاز کرات خود را خدشه دار نکنند چه اینکه در روایات داریم شیعه ما کسی است که از هرکسی در خواست نمی کند هرچند از گرسنگی بمیرد.

,

حجت الاسلام سعیدی بیان کرد: با توجه به اصول مطرح شده کسانی که در این عرصه قرار می گیرند مصادیق ابرار هستند و شایسته است آحاد جامعه به ویژه جوانان و جامعه دانشگاهی و دانشجویان همان گونه که درعرصه های مختلف حضور دارند در طرح ابرار نیز شرکت کنند همچنین سایر طبقات اجتماعی و برخورداران و آنها که در عرصه های اقتصادی فعالیت دارند و زنان و مردان پیشرو جامعه هم در این طرح مشارکت کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: همه باید احساس مسئولیت کنیم و به این طرح بپیوندیم تا با پیوستن به آن بخشی از مشکلات تهیدستان و محرومان گام برداریم.

,

 

,
رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه کرمانشاه:
اجرای طرح «رسم ابرار» موجب ترویج انفاق می‌شود
, رئیس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه کرمانشاه:
اجرای طرح «رسم ابرار» موجب ترویج انفاق می‌شود
,
,

حجت الاسلام مجید میرزایی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد  کمک به محرومان و نیازمندان را از تاکیدات خداوند در قرآن کریم برشمرد و اظهار داشت: از جمله سوره هایی که در آن به این موضوع اشاره شد، سوره حدید است.

وی افزود: اصل بحث و موضوع سوره حدید بحث انفاق است و خداوند متعال در این سوره به آن تاکید کرده است و انفاق را پس از ایمان به خدا و رسولش قرار داده است و فرموده اگر کسی به خدا و رسولش ایمان آورد، انفاق در راه خدا را باید انجام دهد.

رییس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه تصریح کرد: خداوند انفاق را به عنوان یک اصل اساسی از نظامات اقتصادی جامعه مطرح می کند.

وی افزود: برای برقراری زمینه قسط و عدل اجتماعی خداوند انفاق، صدقه و کمک به هم نوع را به عنوان مبنا قرار داده است.

این مسئول ادامه داد: بنابر فرموده خداوند در قرآن کریم اگر مردم می خواهند در جامعه قسط جاری شود باید از خود و انفاق اموالشان شروع کنند و این اقامه قسط ابتدا باید از طرف مردم اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: کسی که از نظر مالی و امکانات متمکن است و یا در وضعیت مناسبی قرار دارد باید به هم نوع خود کمک کند.

حجت الاسلام میرزایی مهمترین سیره جاری در زندگی اهل بیت و ائمه اطهار(ع) را موضوع انفاق دانست و گفت: نمونه بارز آن نیز کمک به فقیر، یتیم و اسیر است که در زندگی حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و فرزندانشان بوده که در زندگی این بزرگواران جاری و ساری بوده که نمونه و مصداق مناسب و بارزی برای همه انسانها است.

این مسئول  با اشاره به طرح «رسم ابرار» برای کمک به نیازمندان، ایتام و زندانیان گفت: اجرای چنین طرح هایی موجب ترویج موضوع انفاق می شود و این طرح ها به نوعی می تواند یادآور و محرکی باشد که انسان در زندگی اش جایی را برای انفاق کردن باز کند.

وی  تاکید کرد: قطعا اجرای چنین طرح هایی جایگاه اجتماعی بالایی دارد و جدای از اینکه برای دریافت کننده این انفاق و کمک ثمراتی دارد، برای فرد خیر و انفاق کننده که از یک وعده طعام خود برای کمک به همنوع خود می گذرد نیز ثمراتی چون پرورش و تعالی روحی را در پی دارد.

رییس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه اجرای چنین طرح هایی را زمینه ساز کمک های بزرگتر دانست و گفت: ما می توانیم در قالب چنین طرح هایی با یک مد طعام شروع کنیم و به کمک های بزرگتر برسیم و در زندگی مادی و معنوی محرومین و نیازمندان نقش ایفا کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد، اینگونه طرح ها استمرار پیدا کند و توفیقی نصیب مسئولین و مردم شود تا با اجرای چنین طرح هایی به رفع مشکلات محرومین و نیازمندان کمک شود.

,

حجت الاسلام مجید میرزایی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد  کمک به محرومان و نیازمندان را از تاکیدات خداوند در قرآن کریم برشمرد و اظهار داشت: از جمله سوره هایی که در آن به این موضوع اشاره شد، سوره حدید است.

,

وی افزود: اصل بحث و موضوع سوره حدید بحث انفاق است و خداوند متعال در این سوره به آن تاکید کرده است و انفاق را پس از ایمان به خدا و رسولش قرار داده است و فرموده اگر کسی به خدا و رسولش ایمان آورد، انفاق در راه خدا را باید انجام دهد.

رییس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه تصریح کرد: خداوند انفاق را به عنوان یک اصل اساسی از نظامات اقتصادی جامعه مطرح می کند.

وی افزود: برای برقراری زمینه قسط و عدل اجتماعی خداوند انفاق، صدقه و کمک به هم نوع را به عنوان مبنا قرار داده است.

این مسئول ادامه داد: بنابر فرموده خداوند در قرآن کریم اگر مردم می خواهند در جامعه قسط جاری شود باید از خود و انفاق اموالشان شروع کنند و این اقامه قسط ابتدا باید از طرف مردم اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: کسی که از نظر مالی و امکانات متمکن است و یا در وضعیت مناسبی قرار دارد باید به هم نوع خود کمک کند.

حجت الاسلام میرزایی مهمترین سیره جاری در زندگی اهل بیت و ائمه اطهار(ع) را موضوع انفاق دانست و گفت: نمونه بارز آن نیز کمک به فقیر، یتیم و اسیر است که در زندگی حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و فرزندانشان بوده که در زندگی این بزرگواران جاری و ساری بوده که نمونه و مصداق مناسب و بارزی برای همه انسانها است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

این مسئول  با اشاره به طرح «رسم ابرار» برای کمک به نیازمندان، ایتام و زندانیان گفت: اجرای چنین طرح هایی موجب ترویج موضوع انفاق می شود و این طرح ها به نوعی می تواند یادآور و محرکی باشد که انسان در زندگی اش جایی را برای انفاق کردن باز کند.

,

وی  تاکید کرد: قطعا اجرای چنین طرح هایی جایگاه اجتماعی بالایی دارد و جدای از اینکه برای دریافت کننده این انفاق و کمک ثمراتی دارد، برای فرد خیر و انفاق کننده که از یک وعده طعام خود برای کمک به همنوع خود می گذرد نیز ثمراتی چون پرورش و تعالی روحی را در پی دارد.

رییس امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه اجرای چنین طرح هایی را زمینه ساز کمک های بزرگتر دانست و گفت: ما می توانیم در قالب چنین طرح هایی با یک مد طعام شروع کنیم و به کمک های بزرگتر برسیم و در زندگی مادی و معنوی محرومین و نیازمندان نقش ایفا کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد، اینگونه طرح ها استمرار پیدا کند و توفیقی نصیب مسئولین و مردم شود تا با اجرای چنین طرح هایی به رفع مشکلات محرومین و نیازمندان کمک شود.

,
,
,
,
,

 

,
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی کرمانشاه:
شکرانه‌ برکات الهی انفاق و کمک به محرومان است
, معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی کرمانشاه:
شکرانه‌ برکات الهی انفاق و کمک به محرومان است
,
,

حجت الاسلام مجتبی فتح الهی نژاد در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد با اشاره نزول سوره هل اتی در شان حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) اظهار داشت: این بزرگواران ۳ روز روزه گرفتند و غذای خود را فقیر و یتیم و اسیر بخشیدند و انفاق کردند و آیه ای از قرآن در سوره انسان در شان اهل بیت و این بزرگواران نازل شد.

وی اشاره ای نیز به طرح «رسم ابرار» به پیشنهاد معاونت فرهنگی بسیج داشت و گفت: در این طرح قرار شده از ۲۳ الی ۲۵ ذی الحجه که سالگرد مناسبت مذکور است، مومنین روزه بگیرند و غذای یک روز خود را برای کمک به نیازمندان، افراد یتیم و زندانیان کمک کنند که تاسی از این بزرگواران صورت گرفته باشد.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: مشارکت مومنین در چنین طرح هایی می توان به یک سری افراد نیازمند و گرفتار با پرداخت این مبالغ ناچیز کمک کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت ها هم محدودیت های خاص خود را دارند، اجرای چنین طرح های در راستای انفاق به نیازمندان با مشارکت و حضور مردم می تواند در راستای محرومیت زدایی و کمک به نیازمندان جامعه موثر باشد.

این مسئول تصریح کرد: مردم می توانند با چنین طرح هایی در کمک به محرومین حضور داشته باشند و با انفاق مال خود علاوه بر اینکه به درجه انفاق کنندگان می رسند، مشکلی از گرفتاران جامعه رفع شود.

حجت الاسلام فتح الهی نژاد در خصوص اثرگذاری چنین اقداماتی در رفع شکاف طبقاتی موجود در جامعه نیز گفت: با توجه به شرایطی که ما در آن زندگی می کنیم و وجود فشارهای خارجی و داخلی و مشکلاتی چون تورم، گرانی و بیکاری در جامعه، تنها راه رفع این مشکلات ورود خود مردم برای رفع این مشکلات است.

وی تصریح کرد: مردم خود به فکر یکدیگر بوده و اگر خداوند به آنها سلامتی و رزق و روزی داده، شکرانه آن را با انفاق به جای آورند که خداوند نیز نعمتش را بر آنها ارزانی بدارد.

,

حجت الاسلام مجتبی فتح الهی نژاد در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد با اشاره نزول سوره هل اتی در شان حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) اظهار داشت: این بزرگواران ۳ روز روزه گرفتند و غذای خود را فقیر و یتیم و اسیر بخشیدند و انفاق کردند و آیه ای از قرآن در سوره انسان در شان اهل بیت و این بزرگواران نازل شد.

وی اشاره ای نیز به طرح «رسم ابرار» به پیشنهاد معاونت فرهنگی بسیج داشت و گفت: در این طرح قرار شده از ۲۳ الی ۲۵ ذی الحجه که سالگرد مناسبت مذکور است، مومنین روزه بگیرند و غذای یک روز خود را برای کمک به نیازمندان، افراد یتیم و زندانیان کمک کنند که تاسی از این بزرگواران صورت گرفته باشد.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: مشارکت مومنین در چنین طرح هایی می توان به یک سری افراد نیازمند و گرفتار با پرداخت این مبالغ ناچیز کمک کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دولت ها هم محدودیت های خاص خود را دارند، اجرای چنین طرح های در راستای انفاق به نیازمندان با مشارکت و حضور مردم می تواند در راستای محرومیت زدایی و کمک به نیازمندان جامعه موثر باشد.

, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,

این مسئول تصریح کرد: مردم می توانند با چنین طرح هایی در کمک به محرومین حضور داشته باشند و با انفاق مال خود علاوه بر اینکه به درجه انفاق کنندگان می رسند، مشکلی از گرفتاران جامعه رفع شود.

حجت الاسلام فتح الهی نژاد در خصوص اثرگذاری چنین اقداماتی در رفع شکاف طبقاتی موجود در جامعه نیز گفت: با توجه به شرایطی که ما در آن زندگی می کنیم و وجود فشارهای خارجی و داخلی و مشکلاتی چون تورم، گرانی و بیکاری در جامعه، تنها راه رفع این مشکلات ورود خود مردم برای رفع این مشکلات است.

,
,
,

وی تصریح کرد: مردم خود به فکر یکدیگر بوده و اگر خداوند به آنها سلامتی و رزق و روزی داده، شکرانه آن را با انفاق به جای آورند که خداوند نیز نعمتش را بر آنها ارزانی بدارد.

,

 

,

کارشناس مذهبی:
کمک به محرومان در دین اسلام نهادینه‌ شده است

, کارشناس مذهبی:
کمک به محرومان در دین اسلام نهادینه‌ شده است
,
,

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس مولوی در گفت‌وگو با خبرنگار عصرهمدان؛  گفت: ماه ذی‌الحجه سراسر نور و برکت و دارای مناسبت‌های مبارکی است که در دهه آخر این ماه سوره “هل اتی ” یا “انسان ” نازل‌شده است و سند بزرگی بر فضیلت اهل‌بیت است.

, عصرهمدان,

وی اظهار داشت: در این سوره مبارکه نکات ارزشمندی برای ما قرار دارد که همگی درس زندگی است و یکی از مهم‌ترین بخش‌های این سوره به کمک به فقیران، یتیمان و اسیران اشاره دارد.

,

حجت الاسلام مولوی افزود: این آیات در شأن اهل‌بیت نازل‌شده است و ما باید امروز از رفتار و نحوه برخورد و کمک این اسوه‌های اخلاق نسبت به محرومان الگو بگیریم.

,

وی بیان داشت: همان‌طور که در احادیث آمده است دهه سوم ماه عزیز و گران‌قدر ذی‌الحجه ایام نزول سوره “هل اتی ” است و روزه گرفتن در این روزها و کمک به یتیمان و مساکین و اسیران بسیار سفارش شده و ثواب دارد.

,

این استاد حوزه علمیه نهاوند گفت: آن‌طور که در روایات آمده است بعدازاین که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بیمار شدند حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) برای شفای آن‌ها سه روز روزه گرفتند و در روز اول افطاری را به فقرا، روز دوم به یتیمان و روز سوم به اسیر دادند و این اقدام آن‌ها آن‌قدر شایسته بود که درشان آن سوره انسان نازل شد.

,

وی ادامه داد: امروز وظیفه همه ما ترویج ارزش‌ها و اقدامات اهل‌بیت، مانند اقدامی که امامان معصوم ما انجام دادند و ما پیروان اهل‌بیت نیز باید بافرهنگ سازی کار کمک به فقرا و مستمندان را ادامه دهیم.

,

مولوی گفت: امسال اقداماتی برای ترویج وزنده کردن این عمل خوب و حسنه انجام‌شده است و باید درزمینهٔ گسترش کمک به نیازمندان جامعه بتوانیم این کار را ترویج دهیم.

,

وی افزود: امسال روزهای ۲۳ تا ۲۵ ذی‌الحجه یعنی یکشنبه ۳ شهریور تا سه‌شنبه ۵ شهریور ایام نزول سوره انسان است که روزه گرفتن و کمک به فقرا، یتیمان و اسیران در این سه روز می‌تواند برکات بسیار خوبی در جامعه داشته باشد و زمینه‌ساز آزادی زندانیان شود.

,

مدیر حوزه علمیه نهاوند با اشاره به اجرای طرحی در این خصوص اظهار داشت: در این طرح که به “رسم ابرار ” معروف است خانواده‌ها این سه روز را روزه می‌گیرند و هزینه افطاری خود را با همکاری کمیته امداد، سازمان زندان‌ها و ستاد دیه به حساب‌های مشخصی جهت کمک به مساکین، ایتام و کمک به آزادی زندانیان واریز می‌کنند.

,

وی گفت: در دین مبین اسلام و بر اساس روایات و آیات بر کمک به محرومین جامعه بسیار تأکید شده است و اهل‌بیت (ع) مصداق بارز و عملی کمک به محرومان جامعه هستند که باید الگو قرار داده شوند.

,

این کارشناس مذهبی افزود: کمک به محرومین جامعه در دین مبین اسلام بسیار سفارش شده است و بر طبق روایت و آیات قرآن یکی از مهم‌ترین اقدامات مسلمانان کمک به هم نوعان و مستمندان جامعه است.

,

وی بیان کرد: اهل‌بیت (ع) به‌عنوان الگوها و اسوه‌های ما در حالات مختلف به فقرا و مستمندان کمک کرده‌اند تا این سنت حسنه در بین مسلمانان گسترش یابد و ما نیز باید این سنت‌ها را ادامه دهیم.

,

حجت الاسلام مولوی در پایان گفت: کمک به محرومین در دین اسلام نهادینه‌شده است و نوعی ایثاراست که باید این فرهنگ در بین نسل جوان جامعه گسترش یابد.

,

 

,

کارشناس فرهنگی:
اطعام نیازمندان از شاخص ترین سنت‌های اهل بیت است

, کارشناس فرهنگی:
اطعام نیازمندان از شاخص ترین سنت‌های اهل بیت است
,
,

بیژن نصرتی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان، سنت حسنه اطعام افراد نیازمند را یکی از شاخص ترین سنت ها و شیوه اهل بیت ع خواند و اظهار کرد: عظمت این عمل به قدری است که آیه ۸ سوره مبارکه انسان در شأن این خانواده گرامی و درباره این موضوع نازل شده است.

, عصر همدان,

وی گفت: امروزه بسیاری از مردم کشورهای اسلامی با تأسی از این شیوه در این عمل خداپسندانه مشارکت دارند که اوج آن را در ماه های رمضان، محرم و صفر است البته به استناد آیه ۸ سوره انسان میزان پذیرش الهی این عمل بسته به خلوص نیت آن دارد.

,

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: افعال این آیه مضارع و حالت استمرار دارد و نشانه آن است که این عمل حسنه باید همیشگی باشد نه منحصر به ایام و ماههای خاص.

,

وی افزود: طعام موقعی ارزش بیشتری دارد که انسان به دست خویش این عمل خیر را بدون واسطه انجام دهد و البته از چیزی باشد که مورد علاقه انسان است.

,

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه برگزاری سفره اطعام به معنی تجمل و اسراف نیست و هر فرد به اندازه وسع خود می‌تواند در این سنت حسنه سهیم باشد،  گقت: در کنار سفره‌های اطعام اجرای همایش، برنامه‌های فرهنگی برای تبیین اهمیت آن در سطح شهرستان اجرا  شود.

,

وی خاطرنشان کرد: باید با شرمساری اعتراف کرد که علیرغم این تاکیدات از سوی حضرات معصومین (ع)، اطعام فقرا، در برخی اوقات سنت فراموش شده ای است، هرچند با اطلاع رسانی هایی که طی چند سال اخیر از سوی رسانه ها و مبلغان و خطبا انجام شده تا حدودی این سنت زیبا و پسندیده احیاء شده است.

,

نصرتی افزود: چه خوب است که هزینه افطارهایی که در طرح رسم ابرار به صورت کاملا برنامه ریزی شده و منسجم صرف برقراری سفره های مذکور آن هم فقط برای اقشار واقعا نیازمند شود و برای دقت در این موضوع می شود بر کمکهای ارگان هایی مانند کمیته امداد و بهزیستی حساب باز کرد.

,

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده هر گاه در امور خیر و خداپسندانه سکان به دست جوانان مومن و جهادی واگذار شود ما شاهد بروز اتفاقات بسیار ارزشمندی هستیم،افزود:  به خاطر نیروی جوانی و نشاط انقلابی و دینی در این قشر از جامعه و نمونه های فراوانی می شود ذکر کرد که آخرین آن در حادثه سیل لرستان و خوزستان رقم خورد.

,

 

,

کارشناس مسائل فرهنگی:
ضرورت بهره‌گیری از فضای مجازی برای اشاعه پویش اجتماعی رسم ابرار/ رسم ابرار، طرحی برگرفته از گام دوم انقلاب با رویکرد توجه به اقشار ضعیف جامعه

,
,

«بتول عبدالملکی» کارشناس فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار عصرهمدان؛ گفت: اسلام دین کاملی است که به تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی بشر توجه ویژه ای دارد و برای رشد و تعالی همگان ریز به ریز مملو از برنامه های جامعی است تا جایی که حتی آنقدر در احادیث در احترام به همسایه نگاه ویژه شده که برخی گمان می کردند همسایه هم سهمی از ارث می برد.

,

وی اظهار کرد: در چنین دین جامعی به طور قطع برای محرومان و نیازمندان، در راه ماندگان و ایتام و اسرا و زندانیان هم برنامه های مدونی اندیشیده شده است.

,

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: می گویند سخنی که از دل برخیزد بر دل می نشیند و یا اگر شخصی خود عامل به حرفی باشد که مطرح می کند می تواند به الگویی بی بدیل برای اشاعه آن کار و عمل نیکو خیر در جامعه تبدیل شود.

,

عبدالملکی عنوان کرد: همه ما این موضوع مهم را شنیده و یا در کتاب های دینی خوانده ایم که امام علی(ع) و حضرت فاطمه زاهرا(س) به سفارش پیامبر اکرم(ص) برای شفا یافتن بیماری حسنین(ع) سه روز متوالی روزه گرفتند، آنان در هر سه روز در لحظه اذان مغرب، افطاری خود را به ترتیب به مسکین، یتیم و اسیر دادند و خودشان با اندک نان و آبی افطار کردند.

,

وی تصریح کرد: پس از این بخشش و بزرگواری بود که در روز ۲۵ ذی‌الحجه سوره انسان که به نام های دیگری چون هل اتی و دهر مشهور است در شأن نزول آنان نازل شد.(یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا: و به فقیر و یتیم و اسیرطعام می دهند، با وجود احتیاجی که به آن طعام دارند).

,

این کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: برای احیای این رسم زیبا باید به گونه ای در جامعه برنامه های فرهنگی و اجتماعی اجرا شود، از این رو خوشبختانه در سال جاری طرحی با عنوان رسم ابرار مبنی بر افطار ی دادن به مساکین، ایتام و زندانیان در دست اجرا است.

,

عبدالملکی اعلام کرد: این گونه که گفته اند این طرح با همکاری بسیج مستضعفین، کمیته امداد امام (ره) و سازمان زندان ها و و نیز ستاد دیه برگزار می شود تا با اجرای آن هزینه افطاری دادن ها در سه روز مشخص به شماره حساب های تعیین شده واریز شود.

,

وی تصریح کرد: این سنت حسنه به نوعی در راستای تأکید رهبر انقلاب در بیاینه گام دوم انقلاب با رویکرد توجه به اقشار کم برخوردار از سوی مسئولان و مردم است.

,

این کارشناس مسائل فرهنگی اظهار کرد: پس چه خوب است با اقتدا به سیره علوی، از سوم تا پنجم شهریور سال جاری با همراه کردن خانواده و خویشاوندان با گرفتن سه روز روزه، برای هر روز مبلغی را به مسکینان، یتیمان و آزادی زندانیان غیر عمد هدیه دهیم.

,

عبدالملکی با بیان اینکه فرهنگ سازی در این حوزه نیاز به تبلیغات گسترده محیطی چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی دارد، عنوان کرد: همه ما در ماجرای کمک رسانی به سیل رخ داده در ابتدای سال جاری شاهد بودیم که پویش های مختلف مردمی به طور خودجوش و آتش به اختیار در حمایت از سیل زدگان راه اندازی شد و همه اقشار مردم خود را برای کمک رسانی حتی با حداقل ها هم مکلف دانستند.

,

وی با تأکید بر اینکه این احساس تکلیف در قبال نیازمندان و محرومان باید بیش از پیش در جامعه برای کمک رسانی به آنان در دل ها ایجاد شود، افزود: در رزمایش و همایش بزرگ اربعین هم همگی شاهد هستیم که چگونه احساس وحدت و همدلی برای برپایی این مهم شکل می گیرد و هر فردی به گونه ای دل خود را آماده کرده که از مال و اموال خود برای هرچه باشکوه برگزار کردن مراسم اربعین با ارائه نذری هایشان بگذرد.

,

این کارشناس مسائل فرهنگی به فضای مجازی به عنوان بستری برای ترویج و اشاعه طرح رسم ابرار اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگ سازی برای اجرای موقفیت آمیزتر طرح رسم ابرار، این رسانه ها و به ویژه رسانه های انقلابی هستند که می توانند با جریان سازی مثبت و با رویکرد اجرای بهتر این پویش خودجوش فعالانه وارد عرصه شوند.

,

عبدالملکی با بیان اینکه برجسته سازی نقاط قوت در جذب صحیح کارساز است، تصریح کرد: رسانه ها در فضاسازی برای گفتمان های انقلاب می توانند نقش پررنگی داشته باشند، یکی از گفتمان های انقلاب هم همین توجه به رفع مشکلات محرومان و نیازمندان در هر سطحی است.

,

وی تأکید کرد: رسانه ها به ویژه در حوزه فضای مجازی می توانند بازخورد این طرح زیبا را برای مردم به خوبی تبیین کنند و اگر رسانه ها خود طعم و لذت شیرین کمک رسانی به نیازمندان را بچشند، بهتر می توانند حساسیت کمک رسانی به محرومان را در جامعه اشاعه دهند.

,

این کارشناس مسائل فرهنگی جامعه کنونی را جامعه ای پویا در کمک رسانی به اقشا کم برخوردار معرفی کرد و ادامه داد: در چین فضایی تنها کافی است اهداف و محورهای طرح هایی با رویکرد خدمت رسانی به صورت شفاف و روشن برای مردم تبیین و تشریح شود.

,

به گزارش عصرهمدان؛ روز ۲۵ ذی‌الحجه مظهر جلوه گر یکی از فضائل اهل بیت(ع) است، که در آن روز سوره انسان پس از سه روز روزه برای شفای حسنین(ع) و اعطای افطاری سه شب خویش به مسکین، یتیم و اسیر است نازل شد.

,

 

,
امام‌جمعه اردکان:
ترویج سیره اهل بیت در جامعه، زمینه‌ساز کمک جوانان به نیازمندان/ فلسفه وجودی مسئولان خدمت به مردم است
, امام‌جمعه اردکان:
ترویج سیره اهل بیت در جامعه، زمینه‌ساز کمک جوانان به نیازمندان/ فلسفه وجودی مسئولان خدمت به مردم است
,
,

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید اسماعیل شاکر در گفتگو با خبرنگار یزد رسا، گفت: روز25  ذی‌الحجه سالروز نزول سوره «هل اتی» که بنا به روایات در ستایش از حضرت علی(ع) و فاطمه(س) است و به خاطر نذرشان، سه روز روزه گرفتند و هنگام افطار، غذای ساده خویش را به مسکین و یتیم و اسیر، ایثار کردند و خود با آب افطار نمودند، بنا بر حدیثی از پیامبر اکرم(ص) دین و معارف اسلامی به دو بخش تعظیم اوامر و دستورات الهی و شفقت و دلسوزی و کمک به خلق خدا تقسیم می‌شود که انسان برای رسیدن به درجات کمال باید به‌طور کامل به هر دو عمل کند.

, یزد رسا,

وی بابیان اینکه در دین اسلام به خدمت به خلق و رسیدگی به نیازمندان سفارش اکید شده است، ادامه داد: در قرآن نزدیک به ده بار در مورد طعام دادن و اطعام آمده است مانند سوره ماعون که آمده است أَرَأَیْتَ الَّذی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ فَذلِکَ الَّذی یَدُعُّ الْیَتیمَ‏ وَلا یَحُضُّ عَلى‏  طَعامِ الْمِسْکینِ ... و یا در سوره انسان آمده است وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا و ... . کلمه طعام در قرآن بسیار آمده که انسان نیازمندان را طعام دهد و برخی اوقات نیز که طعام دادن مانند کفاره روزه و کفاره شکستن نذر و .. که واجب است.

,

امام‌جمعه اردکان گفت: مردم در جامعه دینی نباید نسبت به گرسنگان و نیازمندان بی‌تفاوت باشند و این وظیفه شرعی و دینی ما است که به نیازمندان و محرومان کمک کنیم، اگر ما خود را پیرو اهل بیت می‌دانیم در سیره و سبک زندگی ایشان می‌بینیم حتی در اوضاع سخت اقتصادی ازخودگذشتگی و ایثار می‌کردند و مردم را بر خود مقدم می‌داشتند.

,

شاکر ادامه داد: در سیره حضرت امام صادق(ع) آمده است، زمانی گندم در شهر مدینه کم شد. امام صادق(ع) به غلامشان دستور دادند که بروید و هر مقداری از این اجناس در خانه که معمولا و بصورت عادی در گذشته برای قوت و غذا و خوراک یکسال شان خریده بودند، بفروشید تا کمکی به مردم کرده باشیم. ما نیز که خود را پیرو اهل بیت می دانیم باید همینگونه باشیم و چقدر خوب است که در ایامی مانند عید غدیر و ایام ذی الحجه اطعام به نیازمندان را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

,

وی ادامه داد: معارف و سبک و سیره زندگی اهل بیت علیهم السلام باید در زندگی مردم تبلور پیدا کند و ظهور و بروز آن در مراسم و در بین جوانان، مردم و مساجد و محلات پیاده شود، اگر برایمان امکان دارد مانند اهل بیت روز بگیریم و برای نیامندان غذایی تهیه و به آنها رسیدگی کنیم چرا که این بخشی از دین است و بدون کمک به خلق خدا و نیازمندان با وجود انجام عبادت ظاهری، عمل به دین اسلام ناقص انجام گرفته و خدا آن را از ما نمی‌پذیرد همانگونه که در قرآن یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه با هم آمده است یعنی عبادتی قبول است که به همراه آن ذکات و دغدغه رفع مشکلات مردم نیز داشته باشیم.

,

امام‌جمعه اردکان تصریح کرد: افزایش اهل بیت در دل مردم و جوانان چیزی است که می‌تواند آنها را پای معارف و سیره اهل بیت بکشاند و کم کم به عمل وا دارد، جوانی که به عشق امام حسین(ع) به پیاده روی اربعین می‌رود اگر از امور و سیره اهل بیت علیهم السلام بیشتر بداند این کمک‌ به نیازمندان را نیز دریغ نخواهد کرد بنابراین باید محبت و سیره اهل بیت را در بین مردم ترویج داد و مردم را با معارف و زندگی آنها بیشتر آشنا کرد تا مردم در این امور اهل عمل شوند که جلسات مذهبی، منابر و روحانیون، مدارس، معلمان و .. در این زمینه نقش بسزایی دارند.

,

شاکر در خصوص نقش مسئولان در کمک به محرومان و از بین بردن شکاف طبقاتی گفت: فلسفه وجودی مسئولان این است که به مردم در همه عرصه‌ها خدمت کنند به خصوص در زمینه کمک به نیازمندان که سفارش اکید به آن شده است، بنابراین مسئولین در هر سمتی قرار دارند دغدغه مردم را داشته باشند و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی اگر می‌توانند با استفاده از قانون زمینه را برای کمک به نیازمندان و رفع مشکلات اقتصادی آنها فراهم کنند و امتیازاتی به نیازمندان در چارچوب قانون بدهند، چرا که اگر کوتاهی در خدمت به خلق و نیازمندان از سوی مسئولان انجام گیرد مردم را از دین و نظام دلزده خواهد کرد و جوابگویی به آن نیز بسیار سخت خواهد بود.

,

در همین راستا، طرح “رسم ابرار” به همت آحاد بسیج از سوم تا پنجم شهریور ماه سال جاری با روز گرفتن، هزینه افطاری خود را برای نیازمندان، یتیمان و آزادسازی زندانیان در حساب‌های جداگانه اعلام شده توسط کمیته امداد و سازمان زندان‌ها واریز می کنند.

,

کارشناسان حوزه فرهنگی ـ اجتماعی برگزاری چنین طرح هایی در سطوح مختلف جامعه را برانگیختن حس نوع دوستی با رویکرد اعتلای جامعه اسلامی می دانند.

,

 

,
امام جمعه موقت میبد:
دغدغه محرومین و مستمندان را به یک فرهنگ تبدیل کنیم
, امام جمعه موقت میبد:
دغدغه محرومین و مستمندان را به یک فرهنگ تبدیل کنیم
,
,
 
,
امام جمعه موقت میبد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با تبریک عید سعید غدیرخم، اظهار داشت: 25 ماه مبارک ذی الحجه مصادف است با سالروز نزول سوره انسان در شان اهل بیت(ع) که شان نزول این سوره زمانی بود که حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به علت بیماری سخت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) 3 روز، نذر روزه کردند.
, یزدرسا,

حجت الاسلام حسنی افزود: حضرت علی و فاطمه وقتی ادای این نذر را به جا آوردند، افطار اولین روزه خود را به مسکینی بخشیدند که به درب خانه آمده، افطار دو روز خود را به یتیم و افطار سومین روز خود را به اسیری بخشیدند.

,

وی ادامه داد: بعد از این اتفاق وقتی حضرت علی با حسنین به خانه پیامبر اسلام(ص) رفتند، حضرت مشاهده کرد فرزندان به خود می لرزند وقتی پیامبر جریان را از حضرت علی(ع) شنیدند به خانه حضرت زهرا(س) رفتند و در آن هنگام جبریل سوره  انسان را بر پیامبر(ص) نازل کرد.

,

وی تصریح کرد: برخی از علما و شیعیان در این ایام به پیروی از ائمه طهارین، روزه می گیرند و مبلغی را راه خدا به فقرا و مستمندان می بخشند.

,

وی با اشاره به طرح جدید رسم ابرار سازمان بسیج، اذعان داشت: این طرح می تواند فرهنگ الفت و ایثار را بیش از گذشته در کشور نمایان و دغدغه محرومین و مستمندان را به یک فرهنگ در جامعه تبدیل کند.

,

 

,

کارشناس مذهبی:
روزه‌داری به نفع مستضعفین/ گره گشایی از مشکلات نیازمندان سیره معصومین است

, کارشناس مذهبی:
روزه‌داری به نفع مستضعفین/ گره گشایی از مشکلات نیازمندان سیره معصومین است
,
,

حجت الاسلام میثم درانی، کارشناس مذهبی زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار عصرهامون با توجه به توصیه های رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب به منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی افزود: پویش رسم ابرار که در آن هر فرد یا اعضای خانواده اقدام به سه روز روزه داری کرده و مبلغی به اندازه افطار همان روز را به ایتام، نیازمندان و زندانیان اهدا می کنند برگرفته از سیره زندگی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) است که رسیدگی و توجه به نیازمندان همواره اولویت زندگی آنها بوده است و نوعی عبادت محسوب می شود.

 وی با بیان اینکه در سیره ائمّه اطهارعلیهم السلام حل مشکلات و رسیدگی به نیازمندی های دیگران از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: گرفتاری و مشکلات به سراغ هر انسانی می رود در چنین مواقعی باید هر کاری از دستمان بر می آید انجام دهیم که یکی از این اقدامات کمک به نیازمندان است، امروزه افراد بی گناهی بر اثر جرائم غیرعمد در زندان ها به سر می برند که خانواده آنها برای رهایی عزیزانشان از بند اسارت نیازمند همت خیران هستند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مصادیق فراوانی در سیره ائمه اطهار(ع) برای گره گشایی از مشکلات مردم وجود دارد، ادامه داد: جهادگران بسیجی همان گونه که برای محرومیت زدایی و کمک به محرومان در نقاط دور افتاده بدون هیچ منتی خدمت می کنند در این زمینه نیز با الگو گیری از سیره اهل بیت در رسیدگی به محرومین گام بر می دارند به گونه ای توزیع سبد کالا و بسته های غذایی، تهیه پوشاک و توزیع لوازم التحریر و ... از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه است.

درانی با بیان اینکه توجه به فقرا و نیازمندان باید سرلوحه کار همگان باشد، خاطر نشان کرد: اکثر مفسران شیعه و اهل سنت معتقدند که تعدادی از آیات سوره انسان از جمله؛ آیه: "وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ..."، در شأن عترت رسول خدا (ص)، یعنی امام على، فاطمه، حسن و حسین (ع) نازل شده و زمان نزول آن در ماه ذیحجه پس از ادای نذری بود که امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) برای شفای فرزندان خود کرده بودند؛ بر این اساس طرح رسم ابرار که افراد به صورت داوطلبانه روزه می گیرند هزینه افطارشان برای کمک به مساکین در روز یکشنبه، کمک به ایتام در روز دوشنبه و کمک به آزادی زندانیان در روز سه‌شنبه اهدا می‌کنند.

, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,

 

,

امام جمعه هیرمند:
طرح ابرار بخش مهمی از نیاز فقرا را مرتفع می‌سازد

, امام جمعه هیرمند:
طرح ابرار بخش مهمی از نیاز فقرا را مرتفع می‌سازد
,
,

حجت الاسلام ابراهیم گزمه در گفت و گو با خبرنگار اوشیدا گفت: گروه خیریه حضرت خدیجه کبری (س) با هدف کمک رسانی به مناطق محروم در شهرستان هیرمند آغاز به کار کرده است که در مراسمات مذهبی نیز نقش مهمی ایفا می کند.

امام جمعه شهرستان هیرمند با بیان اینکه در روز عید غدیر تعداد ۵۵ هزار پرس غذای گرم آماده و در بین مناطق محروم توزیع شده است، ادامه داد: همچنین موکب ها و کاروان های شادی بین راهی نیز توزیع این غذاها  و دو هزار و 500 نان گرم را در بین مردم بر عهده داشته اند.

امام جمعه شهرستان هیرمند با تاکید بر این مطلب که  باید از زندگی اهل بیت (ع) درس گرفته و راه و روش آنها را برای اهداف زندگی خود انتخاب کنیم، تصریح کرد: کمک به نیازمندان از مهمترین پیام های زندگی امام علی (ع) است، جایی که آن حضرت به صورت شبانه نیارمندان را یاری می کردند.

گزمه همچنین گفت: امروز خوشبختانه گروه های خیریه بی شماری به سراسر استان اعزام می شوند و علاوه بر فعالیت های محرومیت زدایی به ایتام و نیارمندان توجه ویژه ای دارند.

امام جمعه شهرستان هیرمند به طرح ابرار اشاره کرد و افزود: اجرای این طرح می تواند بخش مهمی از مشکلات نیازمندان را بر طرف سازد.

گزمه با بیان اینکه رسم ابرار یک حرکت ارزشمند اسلامی است که برای حرکت در راه دین به اجرا در خواهد آمد، تصریح کرد: در این طرح فرد علاوه بر پاداش دینی سه روز روزه گرفتن در اطعام فقرا و نیازمندان شریک می شود.

وی ادامه داد: اطعام فقرا و ایتام بزرگترین درسی است که می توان از زندگی اهل بیت (ع) آموخت که امروز در بسیاری از روحانیون و همچنین گروه های جهادی متشکل از جوانان دیده می شود.

امام جمعه شهرستان هیرمند خاطرنشان کرد: گروه جهادی حضرت کبری (س) نیز چندین سال است با فعالیت در مناطق محروم سیستان و الگو گرفتن از سیره اهل بیت (ع) بخشی از نیاز فقرا و ایتام را فراهم می آورد.

وی افزود: اکثر افراد حاضر در این گروه به صورت جهادی پا به میدان گذاشته اند که این نشان از محبت اهل بیت (ع) در دلها است.

,
,
,
,
, ،,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

کارشناس مذهبی:
همراهی به رسم ابرار/ ترویج کمک به ایتام و نیازمندان ضروری است

, کارشناس مذهبی:
همراهی به رسم ابرار/ ترویج کمک به ایتام و نیازمندان ضروری است
,
,

حجت الاسلام علی بامری در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با تاکید بر اینکه معنای واقعی اطعام را میتوان در سوره انسان یافت، بیان کرد: این سوره در شأن امیرالمؤمنین (ع)، فاطمه زهرا (س)، امام حسن و امام حسین (ع) نازل شده که به زیبایی و در اوج گرسنگی و نیاز به طعام، آن را در راه خدا به مسکین و یتیم و اسیر اهدا می کنند.

وی افزود: آیات ۸-۲۲ سوره انسان به نقل شیعه و سنی درباره امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و فرزندانشان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نازل شده است و بیانگر اطعام خالصانه و خداپسندانه ایشان است که بدون هیچ چشمداشتی و  فقط برای رضای خداوند انجام گرفت و خداوند متعال به پاکی و خلوصی عمل ایشان در این سوره گواهی داده است و نمونه های بسیاری از اینگونه اقدامات اهل بیت(ع) را می توان در تاریخ اسلام دید که هر یک به نوبه خود درسی بزرگ برای مسلمانان جهان و افرادی است که به دنبال رسیدن به کمال هستند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه اطعام نیازمندان به عنوان یکی از بهترین آموزه های اسلامی شناخته می شود، گفت: اگر همه مردم به این مهم توجه کنند و کمک به دیگران را جدی گرفته و تنها به دنبال کمک به نیازمندان و گره گشایی از مشکل دیگران باشند دیگر شاهد افزایش چشمگیر نیازمندان و مشکلات ناشی از آن نخواهیم بود.

وی ادامه داد: در آیات ۲۲- ۱۰ سوره انسان، خداوند از پاداش‌های بزرگ و غیرقابل تصور در مقابل کمک به نیازمندان خبر می‌دهند هرچند باید به این مهم نیز توجه شود که اطعام در این آیات، اطعام واجب نیست؛ بلکه اطعام‌کنندگان خود به آن نیاز داشتند یعنی درست در زمانی که سه روز گرسنگی را تحمل کرده این عمل را انجام می دهند که حاکی از اوج ایثار اطعام‌کنندگان از نظر اخلاق و رفتار و دلیل بر خلوص و فداکاری ایشان است، کمک به آزادی زندانیان، کمک به خانواده های بی سرپرست و کمک به نیازمندان در قالب طرح به رسم ابرار یکی از زیباترین اقداماتی است که امسال شاهد آن بوده ایم و امید است ادامه پیدا کند.

بامری با تاکید بر اینکه خداوند در قرآن اطعام به نیازمندان را صفت ابرار و نیکان دانسته است، اذعان کرد: با توجه به آیات سوره انسان، قرآن توضیح می‌دهد که ریشه اطعام به نیازمندان را باید در خصوصیات بی نظیر انسانی و نیک اندیشی اهل بیت(ع) یافت و این مهم به تنهایی برای هر انسان نیک اندیشی می تواند نقشه راهی برای رسیدن به کمال الهی باشد.

, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,
یک کارشناس مذهبی:
«آیه هل اتی»در شان اهل بیت پیامبر اکرم(ص)نازل شد/خداوند از ایثار حضرت علی(ع) و خانواده بی نظیرش تقدیر کرد
, یک کارشناس مذهبی:
«آیه هل اتی»در شان اهل بیت پیامبر اکرم(ص)نازل شد/خداوند از ایثار حضرت علی(ع) و خانواده بی نظیرش تقدیر کرد
,
,

حجت الاسلام والمسلمین هادی بامری در گفتگو با خبرنگار صدای بلوچ، با اشاره به سالروز نزول «سوره هل اتی»، بیان کرد: این سوره در شان و فضیلت اهل بیت پیامبر اکرم(ص) یعنی امام علی (ع) حسنین (ع) و‌حضرت فاطمه (س)نازل شد.

این کارشناس مذهبی گفت: در این سوره داستان معروف نذر این بزرگواران و اطعام کریمانه آنان را مطرح می‌کند که خداوند این صفات عالی آنان را ستود. 

وی بیان کرد: اهل بیتی که پس از سه روز روزه‌داری از افطار خود گذشتند تا به درخواست بنده‌ای از بندگان خدا دست رد نزنند در این فداکاری، درس‌های بسیار زیادی نهفته است.

وی افزود:امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) برای بهبود بیماری حسنین با سفارش پیامبر(ص) سه روز را روزه گرفتند و در هر سه روز افطاری خود را به نیازمندان دادند.

حجت الاسلام والمسلمین بامری عنوان کرد: پس از بخشش این بزرگواران خداوند در شأن آنها و در روز بیست وپنجم ذی‌الحجه سوره هل اتی را نازل فرمودند که این سوره نام‌های متعددی دارد از مشهورترین آنها «انسان» ، «دهر» و «هل اتی» است این سوره در مدینه نازل شده است و دارای 31 آیه است.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد:خداوند سبحان از ایثار و خود گذشتگی حضرت علی(ع) و خانواده بی نظیرش تقدیر کرد و قلب پیامبر(ص) را تسلی بخشید.

, صدای بلوچ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد
سبک زندگی اسلامی خانواده را به آرامش می‌رساند/ اطعام به فقرا در سخت‌ترین شرایط از ویژگی‌های خانواده اصیل است

, کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد
سبک زندگی اسلامی خانواده را به آرامش می‌رساند/ اطعام به فقرا در سخت‌ترین شرایط از ویژگی‌های خانواده اصیل است
,
,

حجت الاسلام صفر قربانپور کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با دیار آفتاب، به مناسبت روزهای ۲۳ تا ۲۵ ذی حجه ایام نزول سوره هل اتی (انسان) و ماجرای اعطای افطار به مسکین و یتیم و اسیر توسط حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) که داستان آن در سوره مبارکه انسان آمده است، گفت: زندگی یک خانواده از پدر و مادر گرفته تا فرزندان، اگر بر مبنای عقاید دینی، رهنمود های الهی و شرایط اجتماعی که مجموعا سبک زندگی دینی را تشکیل می دهد بنیان نهاده شده باشد، می تواند در سه جهت نقش آفرینی کند.

, دیار آفتاب,

وی افزود: جهت اول اینکه اصالت خانواده تامین و تضمین می شود به این معنی که آغاز زندگی با آرامش مبنایی و اعتقادی همراه است و حتی در کمبود امکانات نیز آرامش زندگی به هم نمی ریزد و با قناعت، بنیان آن همچنان استوار است. در حالی که یکی از اصلی ترین گمشده های بشر امروز همین آرامشی است که در هر جایی در پی آن می گردد و چون مبنای درستی برای زندگی ندارد به آرامش واقعی نمی رسد.

,

قربانپور ویژگی دوم چنین خانواده ای را این دانست که می توانند از دارایی خود به دیگران انفاق کنند و دست اطعام و ایثار داشته باشند و گفت: نمونه کامل آن در تاریخ اسلام حضرت علی(ع)، فاطمه معصومه(س) و دو فرزند بزرگوارشان بودند که افطار سه روز روزه داری خود را علی رغم نیازمندی شدید، به مسکین و یتیم و اسیر دادند. در واقع این کار آنقدر بزرگ و عظیم بود که خداوند متعال در قرآن کریم هم به آن اشاره کرده است.

,

این کارشناس مسائل مذهبی چنین دیدگاهی را باعث به وجود آمدن عدالت اجتماعی در جامعه دانست و تصریح کرد: همین دیدگاه است که می تواند مشکلات اقتصادی را با اعطای وام های قرض الحسنه توسط خود مردم به یکدیگر، کمرنگ کند و باعث رفع نیازمندی ها شود. قطعا در چنین جامعه ای رفاه اجتماعی نسبی به وجود می آید و مردم دست یکدیگر را می گیرند. چیزی که در جامعه امروز جای خالی آن به شدت احساس می شود.

,

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی وجود چنین خانواده هایی در جامعه را باعث رشد اخلاق اجتماعی دانست و گفت: جایگاه خدا در چنین جامعه ای در بالاترین درجه ممکن قرار می گیرد و باعث می شود تا فضائل اخلاقی رشد پیدا کند و بسیاری از پرخاشگری ها، بی اعتمادی ها، خیانت ها و بسیاری دیگر از آسیب های اجتماعی از بین برود.

,

وی، لازمه بیشتر شدن چنین خانواده هایی را که الگوی واقعی آن را می توان در زندگی اهل بیت(ع) به ویژه خانواده امیرالمومنین علی(ع) مشاهده کرد، تبلیغ سبک زندگی اسلامی دانست و ادامه داد: قطعا با الگو گرفتن از زندگی اولیای خدا به ویژه معصومین(ع) می توان سبک زندگی اسلامی را همانطور که بایستی باشد به جامعه معرفی کرد و این شدنی نیست مگر با کمک خود مردم.

,

قربانپور جوانان پا به کار مقید به مبانی اعتقادی و مذهبی را، به الگو گرفتن از زندگی معصومین(ع) دعوت کرد و گفت: البته یقیناً دشمن به دنبال تحریف و کارشکنی است و جنگ نرمی را شروع کرده که به دنبال بنیان بر افکن کردن بنیان خانواده است. البته در این جنگ نرم جبهه انقلاب هم در حال مبارزه است و امیدواریم جوانان و جامعه به این درک برسند که فروپاشی خانواده به نفع هیچ کسی نیست و نباید تجربه تلخ غرب را در این زمینه بیازماییم که در آن صورت قطعاً ضربات سختی را خواهیم خورد.
 

,
,
 
,

امام جمعه تفرش:
«رسم ابرار» گام مهمی در جهت محرومیت‌زدایی و رسیدگی به حال مستضعفان است

, امام جمعه تفرش:
«رسم ابرار» گام مهمی در جهت محرومیت‌زدایی و رسیدگی به حال مستضعفان است
,
,

حجت‌الاسلام هادی میرزایی امام‌جمعه تفرش در گفتگو با ندای تفرش، با اشاره به ایام نزول سوره هل اتی در شان اهل بیت(ع)، این مسئله را نمونه دیگری از تایید الهی اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: آنچه در مسئله انفاق افطاری حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) به مدت سه شب به فقرا و نیازمندان مهم است، کیفیت عمل آنها است.

,

میرزایی اظهار کرد: در قضیه سوره انسان، اگرچه غذا به لحاظ کمیت مورد توجه نبود ولی چون با ارزش‌های عالی اخلاقی، اخلاص و انفاق عجین شده بود، سبب نزول یک سوره در شان اهل بیت(ع) شد.

,

وی افزود: این رسم ابرار و بزرگان بهترین اسوه و الگو برای کسانی است که دنباله رو جریان اهل بیت(ع) هستند تا این گونه سیره ها را به صورت عملی در زندگی خود پیاده کنند.

,

امام جمعه تفرش بیان کرد: افراد می توانند سه روز ایام نزول آیه هل اتی که مقارن با روزهای ۲۳، ۲۴ و ۲۵ ذی الحجه است روزه بگیرند و افطاری خود را هر چند کم هم باشند یا مبلغ آن را برای کمک به فقرا، ایتام و زندانیان اهدا کنند.

,

میرزایی سه درس اخلاص، انفاق و توجه به فقرا را از درسهای سوره هل اتی عنوان کرد و ادامه داد: توجه به این سه درس سبب می شود که زندگی افراد بوی اهل بیت(ع) بگیرد و رضایت الهی را کسب کنند. توجه به فقرا در حکومت اسلامی مدنظر همه بزرگان دینی ما بوده و متولیان امورات مردم در جامعه می بایست از این مسئله الگو برداری کنند.

,

وی خاطر نشان کرد: الگو برداری از این عمل خیر اهل بیت(ع) و ترویج سنت ایشان، گام مهمی در جهت محرومیت زدایی و رسیدگی به حال مستضعفان جامعه است.

,

 

,

کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد
اطعام نیازمندان بهترین بهانه برای جلب قلوب مردم به سمت نورانیت توحید است/ لشکر سازی برای حضرت ولیعصر(عج) با اطعام نیازمندان

, کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد
اطعام نیازمندان بهترین بهانه برای جلب قلوب مردم به سمت نورانیت توحید است/ لشکر سازی برای حضرت ولیعصر(عج) با اطعام نیازمندان
,
,

حجت الاسلام رضا تاج آبادی کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با دیار آفتاب،  در خصوص سیره کرامت اهل بیت(ع) و لزوم فراگیر شدن آن در جامعه امروز با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، گفت: حضرت محمد مصطفی(ص) می فرمایند «لامَعادَ لِمَن لا مَعاشَ لَه» یعنی کسی که زندگی مادی نداشته باشد، زندگی معنوی هم ندارد.

, دیار آفتاب,

وی ادامه داد: علت اطعام و غذا دادن به نیازمندان چیست و چرا خداوند در سوره انسان چند آیه را برای اطعام به نیازمندان اختصاص می دهد؟ در واقع انسان زمانی که گرسنه می شود و نیازمند غذاست، به اضطرار می افتد و یکی از علل اطعام به فقرایی که به نان شب خود محتاجند، رفع اضطرار از آن هاست و در این هنگام است که می توان دل های آنان را به سمت اهل بیت(ع) جلب کرد و پس از آن اهل بیت(ع) دل ها را به سمت توحید و خداپرستی جلب خواهند کرد.

,

تاج آبادی تصریح کرد: در واقع اطعام فقرا باعث جلب محبت آنان می شود و از همین لحظه می توان استفاده کرد تا دل های آنان را به سمت توحید و خداپرستی کشاند. پس بهترین بهانه برای جلب محبت و قلوب مردم به سمت نورانیت توحید و ولایت همین اطعام است که بالاترین درجه آن را در اطعام امیرالمومنین علی(ع) و فاطمه زهرا(س) به مسکین و یتیم و اسیر دیدیم. جایی که علی رغم نیازی که خود به آن غذا داشتند، آن را به نیازمند دادند.

,

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به احادیث متعددی که اطعام غدیر را بسیار سفارش کرده اند، گفت: ثواب اطعام نیازمندان در عید غدیر را برابر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق عنوان کرده اند و به همین خاطر است که در این روز بسیاری از افراد نذر می کنند و به فقرا اطعام می دهند.

,

وی با بیان اینکه اطعام یکی از جنبه های انفاق است، اظهار کرد: می توان تنها به اطعام غذا بسنده نکرد و این روزها که بسیاری از خانواده ها جهت تهیه لوازم التحریر فرزندانشان دچار مشکل هستند، با نذر فرهنگی در تهیه لوازم التحریر کمک آنان کرد و از همین راه هم برای جلب محبت آنان به اهل بیت(ع) استفاده کرد.

,

تاج آبادی با اشاره به اینکه انفاق و اطعام هدف نهایی و اصل کار نیست، تاکید کرد: نباید اینطور تصور کرد که اطعام اصل قضیه است بلکه وسیله ای برای جلب قلوب آحاد مردم است. چرا با جلب محبت مردم به خصوص ضعفا و نیازمندان به سمت اهل بیت(ع)، لشکر حضرت حجت بن الحسن(عج) را تکمیل کرده ایم. چرا که در قرآن هم داریم که «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ». در واقع سپاه امام زمان(عج) را همین فقرا و نیازمندان تشکیل می دهند.

,

وی خاطرنشان کرد: در روایت داریم که امام سجاد(ع) شبانه کیسه ای نان بر دوش خود انداخته و برای نیازمندان می بردند، به ایشان گفتند این کسانی که نان برایشان می برید اصلا مسلمان نیستند، که حضرت در جواب فرمودند اگر مسلمان بودند که فقط نان خالی نمی بردم، حتما خرمایی یا خورشتی هم کنار آن قرار می دادم. این نشان می دهد که اطعام در فرهنگ دینی ما بسیار تاکید شده است. در واقع هدف تنها اطعام دادن نیست بلکه این وسیله ای است تا دل های مستضعفان را بدست بیاوریم و از آن طریق مقدمه جامعه سازی و لشکر سازی برای ظهور امام زمان(عج) را مهیا کنیم.

,

 

,

استاد حوزه و دانشگاه:
اجرای طرح «رسم ابرار» در کشور قابل تقدیر است/ همه باید به این طرح مبارک بسیج در احیای سنت حسنه اهل بیت(ع) بپیوندیم

, استاد حوزه و دانشگاه:
اجرای طرح «رسم ابرار» در کشور قابل تقدیر است/ همه باید به این طرح مبارک بسیج در احیای سنت حسنه اهل بیت(ع) بپیوندیم
,
,

حجت‌الاسلام رحیم محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به سوره هل اتی(انسان) اظهار کرد: شان نزول این آیه به خاطر یک اتفاق مبارکی است که در صدر اسلام رخ داده است.

, موج رسا;,

وی افزود: حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) به خاطر بیماری حسنین(ع) تصیم گرفتند نذری کرده و  برای بهبودی بیماری فرزندانشان سه روز روزه بگیرند، این بیماری برطرف شد و این سه روز روزه برگردن آن دو حضرت افتاد.

,

کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه در روز اول ورزه این دو حضرت در وقت افطار مسکینی آمده و اعلام گرسنگی کرد، ابراز کرد: آن دو حضرت افطاریشان را به آن مسکین دادند، در روز دوم نیز هنگام افطار یتیمی تقاضای غذا کرد که دوباره حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) غذایشان را به این یتیم دادند تا اینکه در روز سوم هنگام افطار یک اسیری که ظاهرا جزو کفار تازه مسلمان شده بود آمد و درخواست غذا کرد که در این لحظه نیز آن دو حضرت افطاریشان را به آن اسیر دادند و خود گرسنه ماندند.

,

وی بیان کرد: در تکریم این عمل انسانی و والای اهل بیت(ع) سوره مبارکه هل اتی(انسان) نازل شده و از عمل آن دو حضرت تکریم به عمل آمد. در آیاتی که شرح این ماجرا آمده ابتدا از مومنین و ابرار سخن می‌گوید و بعد به موضوع وفای به نذر اشاره می‌کند یعنی از آن روزی که شر آن همه را دربرخواهد گرفت به خدا پناه می‌برند.

,

محمدی با بیان اینکه در ادامه این سوره به این موضوع اشاره شده که با وجود اینکه آن دو حضرت نیازمند آن غذا بوده و برایشان خوشایند بوده به نیازمندان داده‌اند، گفت: این موضوع معنای همان ایثار است. ایثار عبارت از این است که انسان دیگری را برخود مقدم کند با وجود اینکه خود به آن نیاز داشته باشد.

,

وی با اشاره به اینکه آن دو حضرت با وجود دادن طعام به نیازمندان از اقدام خود خشنود بودند، خاطرنشان کرد: آن دو حضرت بخشش به نیازمندان را فقط برای خدا انجام دادند و حتی به دنبال یک تشکر هم نبودند یعنی اهل بیت(ع) طبق این آیه به مسکین، بتیم و اسیر فرمودند که ما حتی یک تشکر هم نیاز نداریم.

,

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ارزش این عمل اهل بیت(ع) در پیشگاه خداوند بسیار والاست، اظهار کرد: این ارزش به اندازه‌ای است که در شان آن سوره‌ای نازل شده است.

,

وی با اشاره به اینکه عمل مورد پسند خداوند متعال نیازمند فرهنگ سازی و تداوم دارد، تصریح کرد: ما که پیروان اهل بیت(ع) هستیم باید از این عمل پیروی کنیم یعنی در حد توان خود به دنبال احیای آن باشیم.

,

محمدی با تشکر از طرح معاونت فرهنگی سازمان بسیج در اجرای طرح ابرار خاطرنشان کرد: همه ما باید به این طرح بپیوندیم و با گرفتن روزه‌ها و پرداخت هزینه آن به ایتام در احیای این سنت حسنه اهل بیت سهیم باشیم.

,

 

,
کارشناس مسائل مذهبی:
طرح رسم ابرار عمل به سیره اهل بیت(ع) است
, کارشناس مسائل مذهبی:
طرح رسم ابرار عمل به سیره اهل بیت(ع) است
,
,

علی موسوی در گفت وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به قابلیت های طرح ابرار اظهار کرد: طرح ابرار طرح بسیار خوبی است و این طرح اقتدا به خاندان نبوت و اهل بیت (ع) است و انشاالله تمامی مردم در گسترش این طرح تمام تلاش خود را نمایند.

, موج رسا;,

وی با اشاره به دین اسلام و فرهنگ تشیع افزود: در دین اسلام و فرهنگ تشیع و سیره معصومین (ع) احسان و اطعام برای فقرا و نیازمندان بسیار توصیه شده است  و خداوند در دنیا ده برابر مقدار احسان شده را عوض می دهد و این جدای از اجر اخروی این  عمل است.

,

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به آیه 8 سوره انسان ابراز کرد: رسول خدا همراه انصار وارد خانه علی (ع) شد و با دیدن مریضی امام حسن و حسین(ع) خطاب به امام علی فرمودند: برای رفع بیماری امام حسن و حسین (ع) نذر روزه کنید.

,

وی با اشاره به روزه گرفتن تمامی اعضای خانواده گفت: در هر سه روز فقیر و مسکین و اسیر طلب کمک از اهل بیت می نمایند و در روز چهارم کهرنگ چهره تمامی اعضای خانواده از گرسنگی زرد شده است جبرئل 18 آیه از سوره انسان را در شان اهل بیت نازل می نمایند و اهل سنت نیز بر این باور هستند که آیات در شان اهل بیت (ع) نازل شده است.

,

موسوی با اشاره به مثل معروف چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است خاطر نشان کرد: در مکتب اسلام این مثل درست نیست و بخشش در عین نیازمندی ارزش دارد و این سیره معصومین است.

,

وی با اشاره به تعاون در بین مسلمیم افزود: مردم با اقتدا به راه و رسم امام علی(ع) و معصوین (ع) اقدام به دستگیر از نیازمندان و فقرا کنند و در این صورت نیازمندی درجامعه نخواهد بود.

,

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه خداوند در اموال مردم سهمی برای فقرا قرار داده است ابراز کرد: خداوند یک دهم از اموال کشاورزی و احشام و یک پنجم مازاد درامد سالانه مردم  را برای فقرا و گسترش دین اسلام قرار داده است.

,

وی با اشاره به خطبه شعبانیه و کمک به فقرا و ایتام بیان کرد: امروزه با حضور کمیته امداد، مهرانه و سایر خیریه ها مردم می توانند از این طریق به نیازمندان کمک رسانی کنند.

,

 

,
کارشناس فرهنگی و مذهبی اردبیل مطرح کرد
رسم ابرار، فرصت همدلی و بازگشت به سنت ها است
,
کارشناس فرهنگی و مذهبی اردبیل مطرح کرد
رسم ابرار، فرصت همدلی و بازگشت به سنت ها است
,
کارشناس فرهنگی و مذهبی اردبیل مطرح کرد
رسم ابرار، فرصت همدلی و بازگشت به سنت ها است
,
کارشناس فرهنگی و مذهبی اردبیل مطرح کرد
رسم ابرار، فرصت همدلی و بازگشت به سنت ها است
, کارشناس فرهنگی و مذهبی اردبیل مطرح کرد
رسم ابرار، فرصت همدلی و بازگشت به سنت ها است
,
,

حجت الاسلام سید سعید میراحدی کارشناس فرهنگی و مذهبی اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، به تبیین اهمیت رسیدگی به وضعیت فقرا و نیازمندان در برهه فعلی پرداخت و گفت: 23 ذی الحجه سالروز واقعه ای است که در آن حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) سه روز متوالی روزه گرفته و افطار خود را به نیازمندان عطا کردند و این موضوع در واقع بزرگترین درس برای همه مسلمانان به خصوص در مواقع بحران اقتصادی در زمان حاضر است.

, سبلان‌ما,

وی در ادامه سخنان خود به تفسیره سوره انسان که در این خصوص نازل شده است، اشاره کرد و گفت: بر شیعیان واجب است که در همه حال از احوال همدیگر باخبر بوده و در رفع نیازهای یکدیگر بکوشند چراکه این شیوه امامان معصوم ما بوده است.

,

میر احدی از بخشش انگشتر توسط امام علی(ع) هنگام رکوع نماز به فقیر و اعطای افطاری سه روز متوالی به نیازمندان توسط حضرت علی(ع) و حضرت(س) در ماه ذی الحجه به عنوان نمونه و الگو برای شیعیان نام برد و گفت: نمونه های زیادی از بخشش و کرم اهل بیت(ع) و امامان معصوم در خصوص رسیدگی به وضع همه انسان ها به خصوص شیعیان در منابع تاریخی معتبر ذکر شده که این اهمیت این کار خداپسند و انسانی را می رساند.

,

این کارشناس امور ادیان و مذاهب اردبیلی در ادامه سخنان خود از مردم مؤمن و متدین خواست تا با عمل به این سنت حسنه ، این سه روز را به همان نیت روزه گرفته و با هر آنچه که در توان دارند به کمک نیازمندانی که می شناسند بشتابند تا باری از دوش مشکلات مردم در این وضعیت اقتصادی که بسیاری از مردم را گرفتار کرده برداشته و مرحمی بر دردهای نیازمندان و فقرا شوندچراکه این کار برکت الهی برای مردم و کشور را به همراه دارد.

,

میر احدی در پایان سخنان خود از آزادی زندانیان، ادای قرض بدهکاران، دستگیری از در راه ماندگان، رسیدگی به وضعیت بیماران نیازمند که به دلیل مشکلات مالی در رنج هستند  در کنار کمک به کمیته امداد از جمله راه های کمک به هموطنان عنوان کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم تا با احیای سنت های دینی بر مشکلات روز غلبه کرده و با اتحاد و صمیمیت بیشتری به سمت تشکیل مدینه فاضله گام برداریم.

,

 

,

یک کارشناس مسائل مذهبی:
محرومیت زدایی در راس اهداف "رسم ابرار" قرار دارد

, یک کارشناس مسائل مذهبی:
محرومیت زدایی در راس اهداف "رسم ابرار" قرار دارد
,
,

طوبی ولی پور، کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی و مدرس حوزه و دانشگاه در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با طرح "رسم ابرار" اظهار کرد: این طرح توسط سازمان بسیج طرح ریزی شده، که از روز 23 ذی الحجه، همزمان با سوم شهریور آغاز و روز آخر آن به 25 ذی الحجه ، دحوالارض ختم می شود.

, عصراترک,

وی ادامه داد: دحوالارض یکی از روزهای پر برکت خدا برای بندگان است، توبه، استغفار، عبادت و شب زنده داری از اعمالی است که در این شب سفارش و تأکید بسیاری برای انجام دادن آنها شده است.

,

ولی پور اضافه کرد: الگوبرداری و ترویج سنت اهل بیت (ع) در خصوص فقرا و ایتام و زندانیان یکی از اهداف مورد نظر برای این طرح است که از روایت روزه گرفتن امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) برای شفای امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و هدیه افطاری خود به نیازمندان برگرفته شده است.

,

وی با بیان اینکه تحقق انتظارات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت رسیدگی به مستضعفان و رفع محرومیت از جمله اهداف مهم دیگر و مد نظر در این طرح است، خاطرنشان کرد: همچنین مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب برای کمک به مستضعفان و ایتام  تاکید زیادی دارند و اشاره کردند که رسیدگی به این اقشار باید در اولویت امور قرار بگیرد.

,

این کارشناس مباحث مذهبی یادآور شد: نهادینه کردن مشارکت عمومی و هدفمند کردن وضعیت مستضعفان از دیگر اهداف مورد نظر در این طرح است که مشارکتی را برای انجام کار خیر به صورت همسو ایجاد می کند تا مستضعفان وضعیت مساعدتری پیدا کنند.

,

ولی پور بیان داشت:  با توجه به اینکه در جامعه قشر مستضعف رو به افزایش هستند و نیازمندی ها بیشتر می شود، این طرح علاوه بر کمک به این اقشار از جامعه، ثواب آخرت را نیز به همراه دارد.

,

وی با اشاره به اینکه بیان و ابلاغ طرح بخشی از کار است، افزود: اجرای طرح مهم تر از طرح ریزی است و برای بهره مندی هر چه بیشتر از طرح باید آن را رسانه ای کرد.

,

ولی پور گفت: این طرح باید با همت ارگان های مذهبی در نقاط مختلف بین مردم تبلیغ شود و مورد حمایت واقع شود تا در جامعه نهادینه شود.

,

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: اگر با الگو گیری از طرح اعتکاف این برنامه نیز به صورت عمومی برگزار شود باعث تشویق در جامعه جوانان و اطلاع یافتن مردم می شود.

,

 

,

امام جمعه آشخانه:
جوانان و گروه های جهادی، بهترین افراد برای ترویج فرهنگ رسیدگی به نیازمندان هستند

, امام جمعه آشخانه:
جوانان و گروه های جهادی، بهترین افراد برای ترویج فرهنگ رسیدگی به نیازمندان هستند
,
,

حجت الاسلام احمدزاده امام جمعه آشخانه در گفتگو با عصر اترک با اشاره به ماجرای بخشیدن افطاری در سه روز متوالی به مسکین، اسیر و فقیر توسط حضرت زهرا(س) و امام علی (ع)، گفت: مردم جامعه ما با الگو گرفتن از سبک زندگی این دو بزرگوار باید امروز به فقرا، نیازمندان و خانواده های زندانیان کمک کنند تا گرهی از زندگی افراد نیازمند جامعه باز شود.

, عصر اترک,

وی با اشاره به معرفی فرهنگ مقاومت به جهانیان به عنوان یک الگوی موفق توسط جمهوری اسلامی، تاکید کرد: ملت جمهوری اسلامی می توانند با تاسی از مکتب اهل بیت که رسیدگی به نیازمندان بوده است، فرهنگ کمک به نیازمندان را به عنوان یک الگو به جهانیان معرفی کنند.

,

امام جمعه آشخانه با بیان اینکه متاسفانه در جامعه امروز برخی افراد ثروتمند وجود دارند که در حال ترویج فرهنگ غلط شکم بارگی و شهوت پرستی هستند، اظهار کرد: این فرهنگ غلط در مقابل فرهنگ اصیل دینی در رابطه با کمک به نیازمندان قرار گرفته است.

,

احمدزاده در پایان با تاکید براینکه فرهنگ کمک به محرومان جامعه باید به شکل گفتمان تبدیل شود، گفت: گروه های جهادی و در راس آنها جوانان، بهترین افرادی هستند که می توانند مروج فرهنگ رسیدگی به محرومان جامعه باشند.

,

 

,

امام جمعه توکهور-هشتبندی:
همه باید نسبت به اطعام فقرا و ایتام حساس باشند/ دراجرای طرح ابرار جوانان نقش پررنگ و حائز اهمیتی دارند

, امام جمعه توکهور-هشتبندی:
همه باید نسبت به اطعام فقرا و ایتام حساس باشند/ دراجرای طرح ابرار جوانان نقش پررنگ و حائز اهمیتی دارند
,
,

حجت الاسلام محمد بارانی، امام جمعه توکهور و هشتبندی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز با بیان اینکه بر اساس مبانی ناب اسلامی و سنت و سیره اهل بیت علیهم السلام یکی از مهمترین وظایف نظام اسلامی رفع فقر و محرومیت در جامعه است که همواره مورد تاکید امامین انقلاب اسلامی نیز بوده است، گفت: لازمه تحقق این هدف مهم انتخاب کارگزارانی است که با این هدف متعالی آشنا و اهل عمل و جهاد برای تحقق آن در جامعه باشند.

, هرمز,

امام جمعه توکهور و هشتبندی تصریح کرد: نگاه حکومت اسلامی باید فراگیر باشد و تبعیض و شکاف طبقاتی جایی در نظام ولایی اسلام ندارد لذا هر کاری در کشور در زمینه های مختلف عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و.. صورت می گیرد باید در جهت خدمت به عموم مردم و نه قشر خاصی باشد که اگر این امر محقق شود، می توانیم ادعای تحقق کامل حکومت اسلامی را داشته باشیم .

,

بارانی افزود: به برکت انقلاب اسلامی در طول چهل سال خدمات فراوانی در کشور صورت گرفته اما هنوز هم می توان شاهد محرومیت و فقر در نقاطی از میهن اسلامی بود که با مبانی انقلاب اسلامی در تعارض است.

,

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با شعار خدمت به محرومان و پابرهنگان به پیروزی رسید و در خط مقدم دفاع از انقلاب هم مردم مومن در عین محرومیت و فقر بوده اند، عنوان کرد: همه مردم باید خود را برای تحقق آرمان های اسلام و انقلاب در جامعه مسئول بدانند و در این مسیر نقش جوانان یک نقش پررنگ و حائز اهمیتی است.
امام جمعه توکهور و هشتبندی اظهار کرد: جوانان به عنوان افسران جنگ نرم باید ضمن حضور در این مناطق و شناسایی آسیب ها و مشکلات ؛هم بلندگوی مشکلات مردم عزیز باشد ؛مطالبه گر مشکلات آنها در جامعه باشند و هم خود در خط مقدم خدمت جهادی به این قشر شریف باشند و در هر زمینه ای قدرت ورود به صحنه خدمت گذاری را دارند با قوت ورود پیدا کنند.

,
,

بارانی با تاکید بر اینکه ما در سیره اهل بیت عصمت و طهارت همواره شاهد کمک این بزرگواران به فقرا و نیازمندان در جامعه بوده ایم، گفت: در آیات قرآن پروردگار متعال بی تفاوتی و بی مسئولیتی در برابر فقر فقیران و محرومان را نشانه تکذیب دین معرفی می کنند و آن را یک وظیفه همگانی معرفی می کند «ارایت الّذی یکذب بالدّین. فذلک الّذی یدعّ الیتیم و لایحض علی طعام المسکین» و برای تحقق این احساس مسئولیت اجتماعی صدقه؛ خمس و زکات و..‌. را برای رفع این معضل بزرگ برای مسلمانان قرار داد.

,

وی بیان کرد: در ادعیه نیز یکی از مواردی که از پروردگار متعال درخواست می کنیم رفع فقر فقرا و زدودن غبار محرومیت از چهره جامعه اسلامی است و قطعا این ادعیه برای خواندن صرف نیست بلکه برای ایجاد انگیزه در مسلمانان برای حرکت در این مسیر و مسئول دانستن خود در قبال فقراست.

,

امام جمعه توکهور و هشتبندی تصریح کرد: در سیره اهل بیت نیز مشاهده می کنیم که امیرالمومنین در تمام دوران خلافت، به فکر ضعیفترین افراد جامعه بود،به خانه‌ فقرا سر می زند، در دهان بچه‌ یتیم با دست خودش، غذا می گذارد و برنامه همیشگی شبانه حضرت رسیدگی و سرکشی به منازل فقرا و محرومین بود و حتی در رکوع نماز نیز انفاق را برای جلب رضای الهی کنار نمی گذارد.

,

بارانی تاکید کرد: انفاق صدیقه طاهره سلام الله علیها در شب ازدواج ، انفاق چند باره کلیه اموال توسط امام مجتبی علیه السلام، رسیدگی شبانه سیدالساجدین علیه السلام به محرومین و رفتار علی ابن موسی الرضا علیه السلام در دوران ولایتعهدی در رسیدگی به فقرا از جمله مواردی است که به روشنی بیانگر عمل به این سنت حسنه است.

,

وی با اشاره به اینکه آیه هشت سوره مبارکه انسان بنابر نقل اکثر مفسران در شان امیرالمومنین و صدیقه طاهره نازل شده است، گفت: بنابر نقل علامه طباطبایی در تفسیر المیزان از ابن عباس روایت آمده که حسن و حسین بیمار شدند، و رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم) با جمعى از صحابه از ایشان عیادت کرد، مردم به على (علیه السلام) گفتند چه خوب است براى بهبودى فرزندانت – نذرى کنى، على و فاطمه، و فضه نذر کردند که اگر کودکان بهبودى یافتند سه روز روزه بگیرند، بچه ها بهبودى یافتند، و اثرى از آن کسالت باقى نماند.

,

امام جمعه توکهور و هشتبندی بیان کرد: بعد از بهبودى کودکان، على از شمعون خیبرى یهودى سه من قرص جو قرض کرد، و فاطمه یک من آن را بر داشت و سپس خمیر کرد، و پنج قرص نان به عدد افراد خانواده پخت، و سهم هر کسى را جلویش گذاشت تا افطار کنند، در همین بین سائلى (به در خانه آمده ) گفت :سلام بر شما اهل بیت محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلم)، من مسکینى از مساکین مسلمینم، مرا طعام دهید که خدا شما را از مائده هاى بهشتى طعام دهد، خاندان پیامبر آن سائل را بر خود مقدم شمرده، افطار خود را به او دادند، و آن شب را جز آب چیزى نخوردند، و شکم گرسنه دوباره نیت روزه کردند.

,

بارانی افزود: هنگام افطار روز دوم طعام را پیش روى خود نهادند تا افطار کنند، یتیمى بر در خانه ایستاد، آن شب هم یتیم را بر خود مقدم و در شب سوم اسیرى آمد، و همان عمل را با او کردند؛ صبح روز چهارم که شد على دست حسن و حسین را گرفت، و نزد رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم) آمدند.

,

وی تصریح کرد: پیامبر اکرم وقتى بچه ها را دید که چون جوجه ضعیف از شدت گرسنگى مى لرزند، فرمود: چقدر بر من دشوار مى آید که من شما را به چنین حالى ببینم، آنگاه با على و کودکان به طرف فاطمه رفت، و او را در محراب خود یافت، و دید که شکمش از گرسنگى به دنده هاى پشت چسبیده (در نسخه اى دیگر آمده که شکمش به پشتش چسبیده )، و چشمهایش گود افتاده از مشاهده این حال ناراحت شد، در همین بین جبرئیل نازل شد، و عرضه داشت : این سوره را بگیر، خدا تو را در داشتن چنین اهل بیتى تهنیت مى گوید، آنگاه سوره را قرائت کرد.
امام جمعه توکهور و هشتبندی خاطر نشان کرد: در این آیه شریفه اطعام از صفات برجسته ابرار معرفی می شود و این آیه در کنار سایر آیات نشان دهنده جایگاه والای این عمل در پیشگاه پروردگار متعال است.

,
,

بارانی با بیان اینکه متاسفانه در دنیای امروز هر سال گزارشاتی از مرگ هزاران نفر به دلیل گرسنگی مشاهده می شود که این فقر و رنج در جامعه اسلامی اصلا قابل قبول نیست، تصریح کرد: اگر موفق شویم سبک زندگی خود و اطرافیان به طور خاص و سایر مردم جامعه را به سمت تعالیم و مبانی ناب اسلامی هدایت کنیم قطعا اینگونه موارد در جامعه اسلامی مشاهده نمی شود.

,

وی خاطر نشان کرد: در مجالس عزا و عروسی؛ در منازل و رستوران ها شاهد اسراف و دور‌ ریختن غذای فراوانی هستیم که متاسفانه حسابی هم برای این منکر بزرگ الهی (اسراف)نیست لذا همه جامعه ایمانی و انقلابی باید نسبت به این امر حساس باشند.

,

 

,
کارشناس مسائل مذهبی:
مسئولان از محرومان و نیازمندان غافل نشوند/ لزوم رعایت تقوا در بین مدیران
,
کارشناس مسائل مذهبی:
مسئولان از محرومان و نیازمندان غافل نشوند/ لزوم رعایت تقوا در بین مدیران
, کارشناس مسائل مذهبی:
مسئولان از محرومان و نیازمندان غافل نشوند/ لزوم رعایت تقوا در بین مدیران
,
,

حجت‌الاسلام غلامرضا آقاجانی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، با اشاره به در آستانه بودن ایام نزول سوره انسان و اهمیت تکریم ایتام و نیازمندان، اظهار کرد: سوره هل اتی در بین بزرگان و مفسرین دنیای اسلامی معروف به سوره علوی و فاطمی است.

وی با بیان اینکه سوره‌های زیادی در توصیف و عظمت اهل بیت(ع) وجود دارد، خاطرنشان کرد: سوره هل اتی با اختصاص 18 آیه حول محور ویژگی‌های خانواده حضرت علی(ع) نازل شد؛ شان نزول آیه 8 سوره هل اتی به این صورت است که امام حسن و امام حسین(ع) مریض شدند که پیامبر و اصحاب به ملاقاتشان رفتند و در این ملاقات یکی از اصحاب به امام علی(ع) پیشنهاد نذر دادند و امام علی (ع)نذر روزه کردند که پس از شفا یافتن اهل بیت امیرالمومنین(ع) به صورت خانوادگی به مدت سه روز روزه گرفتند و هر شب در زمان افطار نیازمندی به منزل آن‌ها مراجعه کرده که امام علی(ع) غذای خانواده را به نیازمندان اهدا می‌کردند که به یک نوع "رسم ابرار" است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه در قرآن از دو خانواده یاد شده است، تصریح کرد: در سوره انبیا آیه 90 خداوند از سه ویژگی مهم حضرت زکریا و خانواده او یاد می‌کند و می‌فرماید این خانواده در کار خیر پیشتاز بودن، خداوند را با امید و ترس دعا می‌کردند و فروتنی داشتند.

آقاجانی ادامه داد: دومین خانواده نام برده شده در قرآن خانواده امام علی(ع) است که از آن با پنج ویژگی اعتقاد به نذر، ترس از قیامت، اطعام دهی به مسکین و یتیم و اسیر، اخلاص و ترس از خدا داشتن یاد شده است.

وی با بیان اینکه 23 بار در قرآن واژه یتیم و مشتقات آن به کار رفته است گفت: رعایت حقوق و حفظ مال یتیم، نیکی و احسان به یتیم، انفاق به یتیم، اطعام به یتیم، سرپرستی از یتیم از جمله مواردی است که در قرآن به آن اشاره شده است.

این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: اصل ترحم و رحم کردن یکی از صفات خداوند است که در انسان‌ها قرار داده شده و در قرآن سه نوع توصیه داریم که توصیه به حق، توصیه به صبر و توصیه به رحم کردن است و بنابر روایات انسان گل سرسبد مخلوقات و زیبایی خلقت است که اصل ترحم باید در انسان باشد و اگر نگاه هر فرد به این باشد که خداوند ناظر بر اعمال ما و دارای قدرت آفریدن و مردن است، مهربانی بر او حاکم می‌شود.

آقاجانی افزود: آنچه که معصومین(ع) و خوبان عالم را وادار به دستگیری نیازمندان، توجه به یتیم، توجه به فقیر و اسیران می‌کرد اصل ترحم بوده چراکه انسان‌ها باید در کنار هم زندگی کنند و توجه به فقرا و یتیمان می‌تواند خشنودی خداوند و انعکاس نیکی به خود فرد را به دنبال داشته باشد و اگر احیانا با مشکلاتی رو به رو می‌شویم نتیجه بی‌توجهی به مخلوقات نیازمند جامعه است.

وی اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی در کشور ایران دموکراسی حاکم است و مسئولان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با رای مردم انتخاب می‌شوند و لازم است مدیران و مسئولان از محرومان و نیازمندان غافل نشوند و نگاه خداوند را بالای سر خود احساس کنند و قدر توفیق خدمت به خلق را بدانند.

این کارشناس مسائل مذهبی بر لزوم رعایت تقوا در بین مدیران و مسئولان تاکید کرد و افزود: اگر تقوا در بین مسئولان رعایت شود شاهد تنبلی، سستی، پارتی بازی، دریافت رشوه نیستیم و متاسفانه تمام بیماری ها نتیجه بی‌تقوایی است.

آقاجانی خاطرنشان کرد: درحال حاضر جوانانی هستند که با الگوگرفتن از سیره اهل بیت در قالب گروه‌های جهادی و محرومیت‌زدایی به‌دنبال خدمت به محرومان و آسیب دیدگان هستند، آن جوانی که از راحتی فضای خانه دور می‌ماند و چند روز در گرما و سرما در نقاط دورافتاده با کمترین امکانات از خود مایه می‌گذارد جوانی تربیت شده در جامعه اسلامی است.

وی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی این است که جوانانی را در اختیار دارد که در اوج شهوت، زور و بازو و منیّت به مناطقی در سخت ترین شرایط می‌رود تا به مردم خدمت کند و از بهترین‌های جامعه ما جهادگران هستند.

, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,
امام جمعه موقت زیراب مطرح کرد
«رسم ابرار» الگوی ژرف و تمام ناشدنی/دغدغه جوانان انقلابی رفع محرومیت‌زدایی است
,
امام جمعه موقت زیراب مطرح کرد
«رسم ابرار» الگوی ژرف و تمام ناشدنی/دغدغه جوانان انقلابی رفع محرومیت‌زدایی است
, امام جمعه موقت زیراب مطرح کرد
«رسم ابرار» الگوی ژرف و تمام ناشدنی/دغدغه جوانان انقلابی رفع محرومیت‌زدایی است
,
,

حجت‌الاسلام محسن قبادیان در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: توجه به قرآن وکاربست های اجتماعی ارائه شده آن یکی ازعلل ترقی وتوسعه فرهنگی در جوامع بشری خواهدبود، زمانی که یک جامعه فرهنگ صحیح ومنطق فرهنگی توسعه یافته داشته باشد تعالی وپویایی درمیان آن تضمین می‌شود.

وی افزود: مظهرقرآن درعالم خلق یعنی خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم  رحمه للعالمین معرفی شده است، یعنی رحمت برای همه مخلوقات، نه صرفا رحمه للمسلمین،ازهمین رو جوامع توسعه یافته بصورت مسکوت درزیرساخت‌های فرهنگی خود از رهنمودهای معجزه جاویدان خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم استفاده کرده‌اند اما برای به اصطلاح خودشان جهان سومی ها نسخه‌های مخالف قرآن می‌پیچند، که همین هم دلالت برتحقیق وتدقیق ایشان برقرآن دارد.

امام جمعه موقت زیراب با بیان اینکه امروزفقدان قرآن خوانی چالش نیست بلکه نقیصه عدم قرآن‌دانی نقطه بروز آسیب‌ها است، خاطرنشان کرد: در ماه ذی الحجه یکی از اتفاقات برجسته صدراسلام که قرآن آن را به عنوان یک واقعه قابل توجه درخودش ضبط کرده است وباتوجه به ابدی بودن وجاودانگی قرآن استخراج این نکته که درهرعصر وزمانی این واقعه قابلیت طرح، تحلیل وکاربرد اجتماعی موثردارد، مسلم است.

قبادیان با اشاره به سوره انسان اظهار کرد: این رخداد با عبارت(وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا )درهشتمین آیه اشاره می‎کند، وجود مقدس امیرالمومنین، حضرت صدیقه کبری، امام مجتبی و سیدالشهدا علیهم صلوات الله بعد از نذر روزه به مدت ۳روز، بواسطه درخواست از پروردگار منان در شفای بیماری فرزندان خانواده در روز ۲۳ذی الحجه پس اجابت حی متعال روزه‌دار می‌شوند.

وی افزود: اندکی قبل از موعدافطار کوبه درب خانه صدای دق الباب را درصحن خانه می‌پیچاند،خادمه سوال می‌کند:کیستی؟ پاسخ می‌شنودمسکین گرسنه به امید کرم ولطف اهل خانه تا اطعام شوم، روزه‌داران آنچه برای افطار داشته‌اند که چندقرص نان بود را درراه رضای حق به او هدیه می‌کنند، فردا نوبت دومین روز است وباز همان اتفاق تکرار می‌شود با این فرق که دق الباب کننده یتیم است، روز سوم کوبنده درب خانه اسیر، اما تفاوتی در رسم ابرار رخ نمی‌دهد وافطار خودرا بذل می‌کنند واین درصورتی است که خود طعام دیگری ندارند.

امام جمعه زیراب تصریح کرد: شاید دریک نگاه سطحی به این ماجرا علامت تعجب درذهن نقش بندد اما با نگاه تحلیلی یک منطق محکم ومهم نمایان می‌شود، امام وحجت خدا یکی از اختصاصاتش تعلیم به خلق است واین تعلیم درکلام وسیره امام همواره ساری وجاری است.

قبادیان افزود: اینجا دغدغه زدودن محرومیت به هرمیزان برای مسئول جامعه یعنی امیرالمومنین علیه السلام و خانواده ایشان به وضوح دریافت می‌شود، مسئول جامعه اسلامی نه تنها سنگ به شکم می‌بندد بلکه آنچه برای خودش به عنوان طعام برگزیده است به محرومان اعطا می‌کند تا فاصله طبقاتی را ازبین ببرد، تا ان اکرمکم عندالله اتقاکم را دراقدام وعمل نهادینه کند وخود قبل ازدیگران دست به اقدام وعمل می‌زند.

وی خاطرنشان کرد:اگر امروز فاصله طبقاتی را در جامعه ملموس ومحسوس پیدا می‌کنیم دلالت بر عدم توجه مسئولان به رسم ابرار که الگوی درعین حال ساده اما ژرف وتمام ناشدنی دارد.

امام جمعه موقت زیراب اظهار کرد: در جریان انقلاب اسلامی شاهد پویشی مبارک بودیم یعنی تشکل‌های جهادی توسط جوانان انقلابی مسلمان پیرو مکتب اهل بیت علیهم السلام، که در بحران‌ها خوش درخشیدند و در ایام غیربحرانی هم بدور از هیاهو به محرومیت‌زدایی مشغولند، یکی از الگوهای موثر برای رفع محرومیت درجامعه برای گروه‌های جهای همین ماجرای مبارک می‌تواند باشد.

قبادیان افزود: قرآن دستور می‌دهد به اینکه(فاستبقوا الخیرات)درخیرات ازیکدیگرسبقت بگیرید وبه تعبیرساده‌ترمسابقه برگزارکنید، بیاییم این الگوی نورانی را دراین ایام مبارک درمیدان مسابقه اخیار پیاده کنیم. 

وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت ساده بودن و عدم افتادن دردام لیبرالیسم یکی از نکات برجسته این الگو، طعام ساده درسبک زندگی اسلامی است.

امام جمعه موقت زیراب افزود: ارائه طرح رسم ابرار توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) وستاد دیه به مارسید که مایه خرسندی است وباید برای ترویج وتثبیت آن تلاش کرد.

قبادیان خاطرنشان کرد: در این طرح که از روز یکشنبه ۳ شهریور تا سه شنبه ۵شهریور ادامه دارد، بناست خانواده‌ها روزه بگیرند و هر خانواده هزینه افطار خود را با همکاری کمیته امداد حضرت امام و سازمان زندانها و ستاد دیه به حساب‌های مشخصی جهت کمک به مساکین (روز یکشنبه)، کمک به ایتام (روز دوشنبه) و کمک به آزادی زندانیان (روز سه شنبه) واریز کنند و به امید خدا شهروندان سوادکوهی نیز بتوانند مثل همیشه در کمک به هموطنان در این طرح پیش قدم باشند.

وی افزود: جا دارد با این بیت شعر به این گفت‌وگو پایان دهم «همت بلند دار که مردان روزگار  از همت بلند بجائی رسیده‌اند».

, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,
امام جمعه سیمرغ:
اقشار ضعیف سیل‌زده توان بازپرداخت وام مسکن را ندارند/ طرح «رسم ابرار» گامی در جهت رسیدگی به مستضعفین
,
امام جمعه سیمرغ:
اقشار ضعیف سیل‌زده توان بازپرداخت وام مسکن را ندارند/ طرح «رسم ابرار» گامی در جهت رسیدگی به مستضعفین
, امام جمعه سیمرغ:
اقشار ضعیف سیل‌زده توان بازپرداخت وام مسکن را ندارند/ طرح «رسم ابرار» گامی در جهت رسیدگی به مستضعفین
,
,

حجت الاسلام محمدباقر یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، اظهار کرد: پس از بروز سیل در بیست و هفتم اسفند ماه سال ۹۷ که در دو مرحله اتفاق افتاد، شهرستان سیمرغ بیشترین خسارات را دید.
 
وی بیان کرد: مسئولین ادارات، نیروهای جهادی، خیرین، استانداری، فرمانداری، فرماندهان ارشد سپاه و شخصیت‌های مختلف قدم‌های خوبی در بحث بازسازی خانه‌ها و کمک به سیل‌زدگان برداشتند.
 
امام جمعه سیمرغ خاطرنشان کرد: امروز پس از گذشت ۶ ماه از جریان سیل تعداد زیادی از خانه‌های آسیب دیده تعمیر شد و تعداد زیادی مسکن احداث و همچنین مزارع و باغات از وجود گل و لای پاکسازی شد.
 
این مسوول اضافه کرد: در بخش مرکبات خساراتی وارد شد که در حال حاضر شرایط عادی است و باید اقداماتی برای سال آینده صورت گیرد.
 
وی تصریح کرد: در بخش اهدای کالا به سیل‌زدگان اعم از یخچال، وسایل آشپزخانه، فرش، موکت و غیره به اکثریت داده شد که با کمک نهادهای مختلف چون خانه برکت، نیروهای سپاهی و جهادی انجام شد.
 
یوسفی گفت: در همین چند روز اخیر ۲۰ عدد یخچال و وسایل مختلف به آن‌دسته از مردم شهر سیمرغ که نیازداشتند اهدا شد.
 
رئیس شورای فرهنگ عمومی سیمرغ خاطرنشان کرد: با وجود اینکه مقدمات لازم برای ساخت و تعمیر مسکن در سیمرغ فراهم شد ولی بخشی از خانه‌ها هنوز تعمیر یا ساخته نشدند و دلیلش مشکلاتی است که برای صاحب‌خانه‌ها پیش آمده اعم از مسائلی در بحث تنظیم سند و ارائه مدارک به بانک و غیره که با رفع شدنش کار ساخت یا تعمیر به پایان می‌رسد.
 
وی اظهار کرد: برخی از سیل‌زدگان که جهت ساخت یا تعمیر مسکن وام بانکی دریافت کردند، توان بازپرداخت وام را ندارند، این قشر فقیر بوده و توانایی گذراندن زندگی را ندارند.
 
یوسفی گفت: در مراجعات اخیر مردمی شهرستان سیمرغ شاهد این موضوع بودیم که بخشی از مردم پس از هزینه کردن همه مبلغ وام هنوز کار ساخت و ساز به اتمام نرسید و در خواست دریافت وام دیگری دارند.
 
این مسئول با اشاره به اینکه سیل تمام شد ولی دغدغه‌ها هم چنان باقی است، افزود: بازسازی شهرستان سیمرغ پس از بروز جریان سیل نیازمند گذر از زمان و حمایت همه جانبه مسئولان است.

یوسفی اجرای طرح «رسم ابرار» را گامی در جهت کاهش فاصله طبقاتی در جامعه دانست و ادامه داد: قطعا هر چه قدر ما بتوانیم مردم را در چنین طرح‌هایی مشارکت داده و در این زمینه فرهنگسازی کنیم، در رفع مشکلات و محرومیت‌های موجود در جامعه موثر خواهد بود.

وی مشارکت مردم در چنین طرح‌هایی را در رفع شکاف و فاصله‌های طبقاتی بسیار موثر دانست و گفت: باید به سمتی رفت که مردم را با این کار‌ها درگیر کنیم و در این زمینه فرهنگسازی شود.

امام جمعه سیمرغ بر استفاده از ظرفیت خیرین و افراد متمکن در این زمینه تاکید کرد.

, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

 

,
امام جمعه موقت بهمئی مطرح کرد
انفاق خالصانه بیت امام علی(ع) منجر به نزول سوره "هل اتی" شد/طرح هایی مانند "رسم ابرار" گره گشای مشکلات محرومان است
, امام جمعه موقت بهمئی مطرح کرد
انفاق خالصانه بیت امام علی(ع) منجر به نزول سوره "هل اتی" شد/طرح هایی مانند "رسم ابرار" گره گشای مشکلات محرومان است
,
,

امام جمعه موقت بهمئی در گفتگو با خبرنگار آوای ماغر با اشاره به اجرای طرح رسم ابرار در سطح کشور، این طرح را زنده کننده سنت حسنه انفاق ائمه اطهار دانست.

, آوای ماغر,

حجت الاسلام علی مجاهدی نسب تصریح کرد: زندگی ائمه معصومین(علیهم السلام) سراسر نور و رحمت بود و هر کدام از آنها بعنوان انسان کامل، بهترین الگوی زندگی فردی واجتماعی هستند که لازم است نهادهای مختلف فرهنگی به احیای سنت ها و سیره زندگی این بزرگان بپردازند.

,

وی افزود: یکی از سنت حسنه ای که در زندگی ائمه موج می زد، انفاق بود، به گونه ای که در احادیث آمده است بارها این بزرگان دین شب را با شکم گرسنه و خالی به صبح رساندند به دلیل اینکه اندک غذایی که بر سر سفره داشتند به فقرا و مساکین بخشیده بودند.

,

حجت الاسلام مجاهدی نسب گفت: در راستای احیای این سنت های نیکو، طرح رسم ابرار با الگوگیری از زندگی امیرالمومنین(ع) و به همت سازمان بسیج مستضعفان ، برای کمک به فقرا ونیازمندان جامعه اجرا می شود.

,

امام جمعه موقت بهمئی خاطرنشان کرد: خانواده امام علی(ع) در ماه ذی الحجه سه روز روزه نذری داشتند که سه شب متوالی هنگام افطار مسکین و یتیم و اسیر به درب خانه آنحضرت مراجعه کردند و  ایشان غذای افطار خود را به فقرا بخشیدند و خود گرسنه خوابیدند.

,

حجت الاسلام مجاهدی نسب افزود:با توجه به اینکه خانواده امیرالمومنین افطار سه شب متوالی خویش را تنها برای رضای خدا به مردم بخشیدند، خداوند سوره دهر را در شأن آنها و این سنت نیکو نازل کرد.

,

وی با تاکید بر لزوم احیای سیره ائمه اطهار، گفت:در طرحی که بسیج مستضعفین با تاسی از سیره ائمه اطهار(علیهم السلام)اجرا می کند، روزهای سوم تا پنجم شهریور امسال همزمان با سالروز ایام روزه داری و انفاق آنحضرت پیشنهاد روزه داری و انفاق هزینه افطار به فقرا به جامعه داده می شود.

,

امام جمعه موقت بهمئی تصریح کرد:مسئولان ما هم باید با اقتدا به امام علی(ع) بعنوان پیشوای مسلمین، در این طرح مشارکت فعال داشته باشند و در زنده نگه داشتن سیره علوی کوتاهی نکنند.

,

وی در پایان گفت:جامعه ما در شرایط کنونی که اقشار زیادی از مردم درگیر مشکلات شدید اقتصادی هستند، بیش از پیش نیازمند توجه به محرومان و احیای سیره ائمه اطهار دارد.

,

 

,
در گفت و گو با امام جمعه موقت گچساران مطرح شد
اقشار نیازمند در دارایی متمولین و ثروتمندان سهیم اند/فرهنگ توجه به فقرا و نیازمندان باید در جامعه احیا شود
, در گفت و گو با امام جمعه موقت گچساران مطرح شد
اقشار نیازمند در دارایی متمولین و ثروتمندان سهیم اند/فرهنگ توجه به فقرا و نیازمندان باید در جامعه احیا شود
,
,

امام جمعه موقت گچساران در گفت و گو با آفتاب جنوب، با اشاره به معیار و شاخص بودن دغدغه محرومین داشتن و تلاش برای رفع شکاف طبقاتی برای قبول مسئولیت در نظام اسلامی، گفت: اسلام دین کامل با نگرشی اجتماع محور است که دوشعار درآن هیچ جایگاهی ندارد یکی اینکه به من مربوط نیست و دیگر هم اینکه به تو مربوط نیست.

,  آفتاب جنوب,

حجت الاسلام محمد سعید رشیدی کیا در ادامه با اشاره به تبیین قرآنی و روایی سنت حسنه کمک به نیازمند، ایثار و از خود گذشتگی در جامعه،افزود: از دلائل وجود چنین دیدگاهی دراسلام توجه فوق العاده قرآن و اهل بیت علیهم السلام به مسئله اداره امور نیازمندان جامعه است.

,

امام جمعه موقت گچساران تصریح کرد:خداوند در برآورده کردن نیازافراد تحت تکفلش ناتوان و دست بسته نیست منتها از باب لطف و برطبق اقتضای زندگی اجتماعی افراد بشر، تک تک افراد جامعه را در این امر مهم سهیم قرار داده و با زبانی رسا دو بار در کلام وحی فقرای جامعه را در اموال و دارایی های متمولین سهیم می دانند.

,

وی درادامه با اشاره به مسئله مهم اطعام نیازمندان و سبک زندگی اسلامی نیز گفت: سهیم شدن اقشار نیازمند در دارایی های متمولین جامعه باعث بالا رفتن روحیه ایثار،تقویت باور به نقش وجایگاه مهم اجتماعی افراد و تحکیم احساس مسئولیت پذیری در جامعه خواهد شد.

,

رشیدی کیا در ادامه با اشاره به بیان سیره اهل بیت علیهم السلام در کمک به نیازمندان و اطعام فقرا و ایتام،تصریح کرد: اهل بیت علیهم السلام به عنوان دریافت کنندگان،حافظان و مجریان قوانین الهی خود اول عامل به این سنت بوده و هستند که نمونه بارز آن درجریان اطعام سه روزه خانوادگی حضرت امیرالمومنین علیه السلام،حضرت زهراسلام الله علیها و فرزندان مکرمشان است که از حد کرم و بخشش گذشت و به سرحد ایثار نائل شد که همان گذشت درحال نیازمندی است.

,

امام جمعه موقت گچساران افزود: دریافت مدال شرافت ابرار توسط این خانواده مومن به قضا و قدر الهی درچنین قضیه ای نشان دهنده اهمیت ویژه جایگاه اطعام فقرا و محرومین و مواظبت بر امرار معاش روزانه آنهاست، خداوند همگان را به تبعیت از این سیره حسنه موفق بدارد.

,

وی درادامه اظهارکرد: بنابراین همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنیم تا بخشی از مشکلات تهیدستان و محرومان جامعه مرتفع شود.

,

 

,

مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطرح کرد
جوانمردی و انفاق ائمه در راستای تحقق عدالت اجتماعی در جامعه/ائمه در خط مقدم کمک به نیازمندان و یتیمان بودند

, مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطرح کرد
جوانمردی و انفاق ائمه در راستای تحقق عدالت اجتماعی در جامعه/ائمه در خط مقدم کمک به نیازمندان و یتیمان بودند
,
,

مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی صبح زاگرس  در خصوص اطعام نیازمندان در سیره اهل بیت بیان کرد: قرآن کریم و اهل بیت سفارش های بسیاری را در رابطه با اطعام نیازمندان و کمک به فقرا و ایتام داشته اند امامان معصوم که خود به مال اندک از دنیا قناعت می کردند و از مال اندوزی پرهیز می کردند اما تا آنجا که می توانستند در رفع نیازمندی های دیگران می کوشیدند.

, صبح زاگرس,

محمد جواد فرح بخش اظهار کرد: یکی از مهمترین ویژگی های مشترک اولیاء الهی  انفاق به نیازمندان بوده این کار علاوه بر جنبه های معنوی و آثار اخروی، در کاهش فقر و فاصله طبقاتی که خود ریشه بسیاری از نابسامانی ها است تاثیر فراوانی داشته است، امامان معصوم (ع) به هنگام بروز سختی ها و گرفتاری ها گذشته از کمک و برطرف کردن مسائل مالی از نظر روحی به مردم توان تحمل و بردباری می بخشیدند.

,

وی افزود: ائمه (ع) برای یادآوری دیگر نعمت های خداوند و همچنین تبیین فلسفه گرفتاری ها افراد را نسبت به حل مشکلات توانمند می کردند یعنی اینطور نبود که از ائمه معصوم علیه السلام فقط به مردم از نظر مالی کمک کنند بلکه آنها را از نظر معنوی آماده می‌کردند که تحمل گرفتاری ها و سختی ها از راه تبیین فلسفه گرفتاری ها را داشته باشند این موجب می‌شد که مردم در مقابل مشکلات توانمند و صبور باشند و در جهت رفع مشکلات با حوصله و توکل بر خداوند گام بردارند.

,

فرح بخش تصریح کرد: جوانمردی ائمه اطهار تا جایی بود که حتی به محرومان و مخالفان و دشمنان خود کمک می‌کردند یکی از اهداف مهم اولیا و انبیا پاکسازی جامعه از ستم و برقراری عدالت در میان مردم است که این امر با ظهور منجی عالم بشریت مهدی موعود تحقق خواهد یافت همه ائمه و انبیا الهی در جهت رفع محرومیت و ایجاد عدالت اجتماعی در جامعه گام برداشتند  که با یک سری از موانع  و مشکلاتی روبه رو می شدند که با ظهور منجی عالم بشریت عدالت واقعی در سر تا سر زمین تحقق پیدا خواهد کرد.

,

وی ادامه داد: خدمت به مردم اگر با شرط خلوص باشد از جمله عبادات تلقی می شود و ثوابی همچون عبادات مستحبی و بالاتر از آن را خواهد داشت امام حسن (ع) می فرمایند: بهترین مردم کسی است که بیشترین خیر و نفع را به مردم برساند در مورد امام باقر (ع) گفته شده است که وی به نزدیکان خود توصیه می کردند وقتی نیازمندی به شما مراجعه کرد و هرگاه که خواستید نیازمندی را صدا بزنید او را به بهترین صدا ها و لقب ها صدا بزنید خود ایشان نیز این چنین رفتار می کردند.

,

این استاد دانشگاه ادامه داد: امامان و  انبیای ما  علاوه بر اینکه به محرومان و نیازمندان کمک می کردند حفظ حرمت و شخصیت نیازمندان برای آنها بسیار مهم بود در آیه شریفه از زبان حضرت عیسی(ع) آمده است (خدایا تا زمانی که زنده ام مرا مبارک قرار بده)! امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه می فرمایند: مراد از مبارک بودن مفید بودن برای مردم  این است که  خود آن حضرت همیشه می کوشیدند تابه مستمندان و نیازمندان سود برساند.

,

محمد جواد فرح بخش بیان کرد: بخشش و کرم از ویژگی های خاندان رسالت است آنها همواره با ایثار دارایی‌ها و انفاق امکاناتی که در اختیار خود داشتند گره گشای مشکلات مردم بودند امام حسین (ع) علاوه بر اینکه درس عزت و آزادگی داد در مورد وی گفته شده است روزی شخصی وارد شهر مدینه شد و از مردم پرسید که بخشنده ترین فرد در این شهر کیست؟ مردم وی را به امام حسین (ع) راهنمایی کردند یعنی امامان ما علاوه بر انجام رسالت خود  خدمت به مردم، انفاق و بخشش را سرلوحه کار خود قرار داده بودند.

,

فرح بخش تصریح کرد: امام سجاد (علیه السلام) وظیفه تأمین مخارج خانوار فقرا و نیازمندان را برعهده گرفته بودند بسیار علاقه مند بودند که یتیمان و مردم نیازمند و زمینگیر بر سرسفره وی حاضر شوند از امام سجاد در صحیفه سجادیه آمده است:( اللهم انی اعوذ بک  من الفقر) (خدایا من از دست فقر به تو پناه می برم) چرا که عامل بسیاری از ناهنجاری ها و دستکاری در دین مردم همین فقر است فقر را می توان در  معناهای مختلفی به کار برد اما فقری که تیغ آن برنده تر است  و می‌تواند در کجروی رفتاری تاثیر داشته باشد فقر اقتصادی است.

,

وی افزود: اگر از دری فقر وارد شد از در دیگر ایمان می رود، توصیه به امر انفاق و دستگیری از نیازمندان در فرمایشات همه اهل بیت بوده است کسانی که طلا و جواهر جمع می کنند و ثروت اندوزی می کنند و در راه خدا انفاق نمی کنند به آنها بشارت بده که عذابی دردناک برای آنها است خداوند با این آیه می خواهد بگوید که انفاق کردن و کمک کردن به نیازمندان در جامعه از وظایف مومنین است که در جهت  فقرزدایی به جامعه بر می گردد.

,

فرح بخش ادامه داد: امام علی (ع) نیز تنها بخش کوچکی از درآمدهای خود را صرف مصارف شخصی می کرد و بقیه آن را انفاق می کرد کمک های اهل بیت (ع) به گونه ای زیاد بود که برخی ها را به تعجب وا می داشت از امام علی  (ع)  پرسیدند چگونه است که هر نیازمندی به در خانه شما می آید ناامید بر نمی گردد؟ ایشان فرمودند : من هم نیازمندی هستم به درگاه خداوند متعال، همان گونه که من دوست ندارم خداوند متعال مرا دست خالی برگرداند خداوند هم نمی خواهد که من بنده اش را از نعمت هایی که به من ارزانی داشته است محروم سازم، می ترسم نیازمندی را رد کنم و خداوند هم مرا دست خالی برگرداند این درس عبرتی برای همه مردم و مومنین است.

,

محمد جواد فرح بخش اظهار کرد: ائمه اطهار با رفتار و گفتمان خود ما را به انفاق توصیه کردند  (فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره) اگر گره ای از مشکلات دیگران برداریم گره از مشکلات خود ما باز می شود چرا که ائمه اطهار با آن رسالت و مقام خطیری که داشتند به گسترش دین خدا، توحید و عدالت می‌پرداختند و همیشه در راه انفاق  به ویژه انفاق به یتیمان، نیازمندان و محرومان و فقرا پیش دستی می کردند و در مقدم ترین خط ها در این زمینه قرار داشتند.

,

فرح بخش تصریح کرد: اهل بیت همه یک هدف داشتند و آن هم تحقق عدالت اجتماعی و برطرف شدن فاصله طبقاتی در جامعه بود یکسری از موانع و معضلات در این زمینه به وجود می‌آمد که این موانع توسط خلفا و دیگران در جهت تحقق عدالت در جامعه برای آن ها به وجود می آوردند تا ائمه اطهار نتوانند به سر مقصود هستی برسند اما این به آن معنی نیست که عدالت به وجود نخواهد آمد تحقق عدالت با ظهور منجی عالم بشریت به وجود خواهد آمد و رسالت همه ائمه برای برپایی قسط و عدل به تحقق خواهد پیوست.

,
 
,

کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد
پیروزی انقلاب مدیون محرومان و کوخ نشینان است/ توجه به بیت المال مسلمانان نشان از عدالت اجتماعی اسلام دارد

, کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد
پیروزی انقلاب مدیون محرومان و کوخ نشینان است/ توجه به بیت المال مسلمانان نشان از عدالت اجتماعی اسلام دارد
,
,

کارشناس علوم دینی و مذهبی در خصوص سیره اهل بیت در رسیدگی به نیازمندان به بویرخبر؛ گفت: یکی از ویژگی های شخص پیامبر و اهل بیت کمک به نیازمندان، یتیمان، و افراد مسکین و همه کسانی که نیاز به کمک داشتند بود، از طرفی علاوه بر تاکید عمومی قرآن به همگان در سوره نساء به کمک امیرالمونین و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به یتیم و اسیرو مسکین یاد کرده است، و این احسان بهترین الگو نام گذاری شده و در این مرود این بزرگواران سه روز روزه گرفتند و اطعام خود را برای رضای خدا به یتیم، اسیر و مسکین دادند.

, بویرخبر,

حجت الاسلام اندرزیان بیان کرد: این احتمال وجود دارد که اگر کسی بخواهد ویژگی های انسانی را کسب کند، سوره دهر یا انسان را بخواند زیرا ویژگی هایی در این آیات وجود دارد که در خصوص اهل بیت (ع) است، بنابراین کمک به ایتام و فقرا در سراسر آیات و روایات و سیره اهل بیت خصوصا حضرت امیر (ع) وجود دارد، نمونه آن کمک های شبانه آنها بدون آگاهی دیگران بوده، که این نشان دهنده ارزش نیکی کردن وکار خیر به دور از چشم دیگران است هرچند آشکارا نیکی کردن هم فضیلت و ثواب محسوب می شود.

,

وی افزود: در آیات و روایت به اطعام و تکریم نیازمندان خصوصا مومنان اشاره شده و پاداش زیادی دارد، از طرفی این اطعام ها دو مورد ثواب مخفی دارد و به غیر از خدا نمی داند یک نماز شب دوم سیر کردن انسان های مومن است، بحث اطعام در غدیر به قدری تاکید شده است که اگر کسی مومنی را غذا دهد، ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق در راس آن ائمه معصومین، یک میلیون شهید در راس آن حضرت عباس (ع)، یک میلیون فرد صالح در حرم خدا را دارد.

,

کارشناس مسائل دینی و مذهبی گفت: کسانی که نیازمند و گرسنه هستند، و شکم آنها گرسنه بوده و از مردم نیازمند بوده، تکلیف است که به آنها کمک شود از همین رو بیان شده است اگر کسی سیر باشد و همسایه او با شکم گرسنه بخوابد آن فرد مومن و مسلمان نیست، بنابراین امیرالمونین (ع) فرموده است: ما برای دو چیز خلق شده ایم یکی برای بندگی خدا و دوم احسان و کمک به بندگان خدا و یکی از مصادیق آن کمک به ایتام و نیازمندان است.

,

حجت الاسلام اندرزیان بیان کرد: وظیفه داریم به عنوان یک مسلمان دغدغه امور مسلمانان را داشته، که در این مورد باید احسان و کمک به محرومان داشت، از طرفی فاصله طبقاتی را اسلام نپذیرفته و بهره مندی از اموال عمومی را مختص به یک قشر خاص نمی داند، این به معنای آن نیست که اگر فردی با تلاش خود سرمایه ای را به دست آورده اسلام با آن مخالفت کند.

,

وی افزود: حضرت امیرالمونین (ع) فرموده است: روزی طلحه و زبیر نزد من آمدند و کار شخصی داشتند، روشنایی و چراغ را خاموش کردند زیرا روغن چراغ مربوط به بیت المال بود و جهت استفاده و کار شخصی مورد استفاده قرار نمی گرفت و آن حضرت برای روشنایی چراغ دیگری را آوردند، این مورد سیره حضرت امیر در بحث بیت المال را نشان می دهد، در ماجرای مراجعه طلحه و زبیر جهت بهرمندی بیشتر از بیت المال نزد حضرت آمده و اما در پاسخ  به آنها  گفت: چون بیت المال مربوط به همه مسلمانان است در بالای منبر تقاضای شما را اعلام میکنم، اگر آنها قبول کردند سهم بیشتری به شما تعلق می گیرد،که در این مورد طلحه و زبیر گفتند میدانیم مسلمانان قبول نمی کنند و عدم تسلیم حضرت علی (ع) در برابر خواسته های آنها سبب به وجود آمدن توطئه ها خصوصا جنگ های جمل شد.

,

حجت الاسلام اندرزیان بیان کرد: اسلام فاصله طبقاتی را نسبت به بیت المال و اموال مسلمانان نمی پذیرد، و همین موضوع سبب عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی می شود، بنابراین وظیفه همه مسوولان است که عدالت اجتماعی را رعایت کنند.

,

وی اظهار کرد: حضرت امام (ره) در بیانی اشاره کرده است که کسانی از اسلام و انقلاب و نظام دفاع کرده اند که از طبقات محرومین، کوخ نشینان، هستند نه کسانی که در بیت المال مسلمانان اسراف می کنند و دارای زندگی اشرافی هستند، بنابراین مسوولان نظام باید قشر محروم و مستعضف جامعه را مورد توجه قرار داده، زیرا این محرومان در بیان امام ولی نعمتان انقلاب هستند، از طرفی پاداش خدمت به محرومان در کلام امام به بالاترین عبادت یاد شده است.

,

 

,

رئیس اداره اکرام ایتام کمیته امداد آذربایجان غربی:
رفع شکاف طبقاتی دغدغه اصلی نظام اسلامی است/ «رسم ابرار» معیاری مناسب برای الگویابی جوانان

, رئیس اداره اکرام ایتام کمیته امداد آذربایجان غربی:
رفع شکاف طبقاتی دغدغه اصلی نظام اسلامی است/ «رسم ابرار» معیاری مناسب برای الگویابی جوانان
,
,

حجت الاسلام و المسلمین جابر شوقی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به اجرای طرح «رسم ابرار» اظهار داشت: یکی از دغدغه های اصلی نظام و برنامه های پایه ای دین مبین اسلام رفع شکاف طبقاتی است که در قرآن و روایات معصومین (ع) نیز در موارد متعددی به آن اشاره شده است.

, اروم نیوز,

وی، افزود: این تاکیدات دین در عناوین مختلفی همچونتشویق به پرداخت زکات، خمس، هبه، نذر، وقف و صدقه بوده و همواره به اغنیا سفارش شده تا به فقرا و مستمندان توجه داشته باشند.

,

رئیس اداره اکرام ایتام کمیته امداد آذربایجان غربی ابراز کرد: به طور قطع باورهای دینی در هر مقطع سنی اثرگذار است ولی در سن جوانی با شور و حال جوانی و درس آموزی  همه می توانند معیار خوبی برای الگودهی برای جوانان باشند و طرح رسم ابرار نیز یکی از این معیارهای خوب برای جوانان جامعه اسلامی است.

,

حجت الاسلام شوقی تاکید کرد: اطعام نیازمندان همواره از سوی معصومین به مسلمانان سفارش شده و نمونه بارز آن اطعام افطار حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) است، بنابراین بهتر است با آگاهی و شناسایی نیازمندان واقعی اطعام فقرا و محرومیت زدایی مورد توجه قرار گیرد.

,

 

,

استاد دانشگاه ارومیه:
احسان و انفاق موجب برچیده شدن بسیاری از مشکلات می شود/ برقراری عدالت اجتماعی با «رسم ابرار»

, استاد دانشگاه ارومیه:
احسان و انفاق موجب برچیده شدن بسیاری از مشکلات می شود/ برقراری عدالت اجتماعی با «رسم ابرار»
,
,

حجت الاسلام و المسلمین سیامک جعفرزاده در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به اجرای طرح «رسم ابرار» اظهار کرد: فقر یکی از آسیب های اجتماعی بوده و با احسان و انفاق عدالت اقتصادی برقرار می شود.

, اروم نیوز,

وی با اشاره به رعایت شرایط انفاق، تاکید کرد: محسنین نباید هیچ منتی بر نیازمندان از بابت انفاق و احسانی که می کنند داشته باشند و حتما در نظر داشته باشند که سائل گدا نیست در برخی اوقات تقاضای وام و قرض الحسنه دارد.

,

این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه در ادامه سخنان خود با اشاره به اجرای رسم ابرار برای اولین بار توسط سپاه با مشارکت برخی نهادها، تاکید کرد: روزی پیامبر اکرم (ص) به همراه امیر المومنین علی (ع)، حضرت زهرا (س) و حسنین (ع) روزه داشتند، مسکینی به خانه اهل بیت (ع) مراجعه می کند و این بزرگواران غذای خود را به او می دهند این اتفاق روز دوم و سوم هم رخ می دهد و اهل بیت (ع) غذای خود را به یتیم و اسیر می دهند در حالی که خود گرسنه هستند.

,

حجت الاسلام جعفرزاده ابراز کرد: با تفکر در آیات قرآن کریم و سیره ائمه اطهار (ع) می بینیم سبک زندگی و رفتار آن ها توجه به اطعام ایتام و نیازمندان است و دنبال زدودن غم از دل آن ها بودند، بنابراین ما مسلمانان نیز باید از سیره ائمه در زندگی خود الگوبرداری کرده و راه آنان را ادامه دهیم.

,

وی اذعان کرد: جامعه‌ای تحت عنوان حکومت علوی که ادعای پرچمداری از این خاندان را دارند، باید بیش از دیگران در تحقق این جایگاه مهم و سیره نیک الگو باشند.

,

این عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه تصریح کرد: مسئولان باید پیشقراولان جریان حمایت از محرومان باشند؛ حال اگر کسی در این مسیر کوتاهی کند به همان میزان کوتاهی ‌اش از جایگاه و درجه ارتباطی ‌اش با مقام ولایت عظمای الهی یعنی امیرالمومنین(ع) تنزل پیدا کرده است.

,

حجت الاسلام جعفرزاده تاکید کرد: با توجه به این مسئله که اوضاع اقتصادی در کشور مناسب نیست بخش زیادی از مردم تحت تاثیر فشار ناشی از مشکلات اقتصادی هستند و به سختی زندگی خود را سپری می کنند، بنابراین توصیه می شود اصلاحاتی در این خصوص صورت گیرد و توجه بیشتری به قشر مستضعف و نیازمند جامعه شود تا عبور از این شرایط سخت برای همگان امکان پذیر باشد.

,

 

,

یک فعال فرهنگی:
جوانان برای حل مشکلات به صحنه بیاییند/ فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع در طرح ابرار مشارکت کنند

, یک فعال فرهنگی:
جوانان برای حل مشکلات به صحنه بیاییند/ فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع در طرح ابرار مشارکت کنند
,
,

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضوی گفت: بیست‌وپنجم ذی‌الحجه یادآور گذشت و فداکاری اهل بیت (ع) است اهل بیتی که پس از سه روز روزه‌داری از افطار خود گذشتند تا به درخواست بنده‌ای از بندگان خدا دست رد نزنند در این فداکاری، درس‌های بسیار زیادی نهفته است.

,
وی تصریح کرد: امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) برای بهبود بیماری حسنین با سفارش پیامبر(ص) سه روز را روزه گرفتند و در هر سه روز افطاری خود را به نیازمندان دادند و پس از بخشش این بزرگواران خداوند در شأن آنها و در روز بیست وپنجم ذی‌الحجه سوره هل اتی را نارل فرمودند.
,
 
,
رضوی درباره شأن نزول این سوره ابراز داشت: از امام باقر (ع) روایت شده است که امام حسن و امام حسین (ع) در دوران کودکی بیمار شدند پیاعطیمبر (ص) از آنها عیادت کرد و به امام علی (ع) فرمودند: ای ابالحسن اگر برای فرزندانت نذری کنی خداوند به ایشان عافیت می‌بخشد.
,
 
,
این فعال فرهنگی تصریح کرد: به هر حال از آیه فوق به خوبى استفاده مى شود که یکى از بهترین اعمال اطعام محرومان و نیازمندان است، نه تنها نیازمندان مسلمان که اسیران بلاد شرک نیز تحت پوشش این دستور اسلامى قرار گرفته، تا آنجا که اطعام آنها یکى از کارهاى برجسته ابرار شمرده شده است.
,
حجت الاسلام رضوی در ادامه با دعوت از آحاد جامعه به ویژه جوانان و جامعه دانشگاهی و دانشجویان جهت شرکت در طرح ابرار تاکید کرد: باید همه طبقات اجتماعی خصوصاً فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع در این طرح مشارکت کنند.
,

رضوی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای کمک به محرومان و حضور جوانان در صحنه های مختلف سازندگی کشور گفت: مردم و جوانان برای حل مشکلات به صحنه بیاییند، مسئولان نیز نسبت به رفع محرومیت ها در جامعه بیشتر همت و احساس مسئولیت کنند.
 
,
,
رضوی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای کمک به محرومان و حضور جوانان در صحنه های مختلف سازندگی کشور گفت: مردم و جوانان برای حل مشکلات به صحنه بیاییند، مسئولان نیز نسبت به رفع محرومیت ها در جامعه بیشتر همت و احساس مسئولیت کنند.
,
 
,
وی در پایان ابراز کرد: برای حل مشکل نیازمندان جامعه همه باید احساس تکلیف کرده و به این طرح بپیوندند.
,
 
,
 
,

ارشد عقیدتی سیاسی ارتش در منطقه فارس:
سخاوت رحمت خداوند را به دنبال دارد

, ارشد عقیدتی سیاسی ارتش در منطقه فارس:
سخاوت رحمت خداوند را به دنبال دارد
,
,
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین عزیز رضایی در گفت‌وگو با شیرازه، ضمن استقبال از طرح رسم ابرار با اشاره به اهمیت رسیدگی به نیازمندان و اطعام به آنان اظهار داشت: رسیدگی به نیازمندان و اطعام آنان مورد تأکید اسلام است.
وی بابیان اینکه مسئولان باید به تمام اقشار جامعه توجه کنند، افزود: مسئولان باید به تمام اقشار به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند جامعه که ممکن است در معرض آسیب‌های روحی روانی و جسمی قرار گیرند توجه ویژه‌ای داشته باشند.
 
ارشد عقیدتی سیاسی ارتش در منطقه فارس تصریح کرد: اگر حکومت اسلامی به اقشار نیازمند جامعه کم‌توجهی کند در میان مردم نارضایتی ایجاد می‌شود که این امر مردم را نسبت به دین و حکومت بدبین می‌کند.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه دشمن به دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام است، عنوان کرد: امام خمینی(ره) توجه ویژه‌ای به مردم داشت و آنان را در نظام اسلامی بسیار مهم می‌دانست، امیدواریم مسئولان نیز به اطعام نیازمندان توجه ویژه‌ای داشته باشند چراکه این عمل جزو سیره اهل‌بیت(ع) بوده است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که نسبت به دین کوتاهی می‌کنند اگر در بحث سخاوت  نیز کمک کنند می‌توانند مورد رحمت خداوند قرار گیرند.
,
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین عزیز رضایی در گفت‌وگو با شیرازه، ضمن استقبال از طرح رسم ابرار با اشاره به اهمیت رسیدگی به نیازمندان و اطعام به آنان اظهار داشت: رسیدگی به نیازمندان و اطعام آنان مورد تأکید اسلام است.
, شیرازه,
وی بابیان اینکه مسئولان باید به تمام اقشار جامعه توجه کنند، افزود: مسئولان باید به تمام اقشار به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند جامعه که ممکن است در معرض آسیب‌های روحی روانی و جسمی قرار گیرند توجه ویژه‌ای داشته باشند.
 
,
,
ارشد عقیدتی سیاسی ارتش در منطقه فارس تصریح کرد: اگر حکومت اسلامی به اقشار نیازمند جامعه کم‌توجهی کند در میان مردم نارضایتی ایجاد می‌شود که این امر مردم را نسبت به دین و حکومت بدبین می‌کند.
 
,
,
وی در ادامه با اشاره به اینکه دشمن به دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام است، عنوان کرد: امام خمینی(ره) توجه ویژه‌ای به مردم داشت و آنان را در نظام اسلامی بسیار مهم می‌دانست، امیدواریم مسئولان نیز به اطعام نیازمندان توجه ویژه‌ای داشته باشند چراکه این عمل جزو سیره اهل‌بیت(ع) بوده است.
 
,
,
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضایی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که نسبت به دین کوتاهی می‌کنند اگر در بحث سخاوت  نیز کمک کنند می‌توانند مورد رحمت خداوند قرار گیرند.
,

 

,

کارشناس فرهنگی مطرح کرد
کمک کردن به نیازمندان؛ یکی از علل رشد فرهنگی جامعه

, کارشناس فرهنگی مطرح کرد
کمک کردن به نیازمندان؛ یکی از علل رشد فرهنگی جامعه
,
,

فاطمه شریفی در گفتگو با صاحب نیوز؛ پیرامون سبک زندگی اسلامی و ارتباط آن با کمک به نیازمندان بیان کرد: انسان به طور فطری میل به زندگی اجتماعی دارد و به اصطلاح در کنار یکدیگر زندگی کردن می تواند بسیاری از خلأهای اجتماعی را پر کند.

, صاحب نیوز,

این کارشناس فرهنگی گفت: یکی از مهم ترین نکاتی که هم در فرهنگ ما و هم در دین مبین اسلام به آن اهمیت داده شده، توجه ویژه به نیازمندان است و این مهم باید بیشتر از چیزی که هست به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود.

,

وی ادامه داد: سبک زندگی اسلامی مانع تضاد طبقاتی است و امروزه می بینیم که تضاد طبقاتی در بسیاری از جوامع وجود دارد و آثار و پیامدهای مخرب آن در جامعه حتّی به طور سطحی هم قابل مشاهده است.

,

شریفی خاطر نشان کرد: کمک به نیازمندان و دستگیری از آن ها می تواند آثار بسیاری داشته باشد که نخستین اثر وضعی آن کاهش فاصله طبقاتی و زنده تر شده روند زندگی این افراد است.

,

کارشناس فرهنگی ضمن اشاره به آثار کمک کردن دیگران در فرد کمک کننده هم گفت: مقوله های اجتماعی و فرهنگی بسیاری در امر کمک به یکدیگر نهفته است، به طوری که این کار باعث رشد و نمو فرهنگی و اجتماعی در فرد کمک کننده هم می شود.

,

شریفی در پایان معتقد بود: در مجموع می توان گفت کمک کردن به یکدیگر به خصوص به نیازمندان می تواند باعث رشد فردی و در نهایت رشد فرهنگی جامعه شود و باید این فرهنگ به صورت مستمر و بدون وقفه در جامعه برای همیشه رواج داشته باشد.

,

 

,

کارشناس مسائل فرهنگی:
طرح« رسم ابرار»، طرحی برای حمایت ازمحرومین جامعه است

, کارشناس مسائل فرهنگی:
طرح« رسم ابرار»، طرحی برای حمایت ازمحرومین جامعه است
,
,

حجت الاسلام سید مهران کریم پور کارشناس مسائل فرهنگی در شهرستان لردگان اظهار داشت: با توجه به اینکه مردم ما سال‌های قبل از انقلاب سختی ها و بی مهری های زیاد دیده اند اما با حضور امام (ره) و رهبری امام (ره) و حمایت و فرمانبری مردم از آن یک انقلاب بزرگ شکل گرفت تا مردم به آزادی، عزت و استقلال برسند؛ که به حول و قوه الهی این اتفاق افتاد. لذا امروز با توجه به دستاوردهای چهل ساله انقلاب هنوز در بخش‌هایی از میهن اسلامی مان محرومیت‌هایی وجود دارد به همین دلیل باید مسئولین جامعه کسانی باشند که دغدغه رفع این محرومیت را داشته باشند.  لذا مردم در انتخابات باید به کسانی رای بدهند که درد آشنا با این مشکلات باشد.
وی افزود:  افرادی باید در مسئولیت‌ها گماشته شوند که متعهد، متدین، انقلابی و جهادی باشند و با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب جوان‌های متعهد متخصص و متدین بهترین گزینه ها است.

حجت الاسلام کریم پور، اهمیت رسیدگی به ایتام، فقرا، مستمندان و محرومین در دین مبین اسلام خصوصاً در سیره ائمه اطهار (ع) و امیر مومنان علی علیه السلام در نامه ۴۷ نهج البلاغه که در بستر شهادت به امام حسن و امام حسین علیه السلام ۱۰ توصیه مهم در مورد مسائل اجتماعی عبادی دارد: که اولین توصیه شان در مورد رسیدگی به ایتام هست و می فرمایند: خدا را خدا را در باره یتیمان، نکند آنان گاهی سیر و گاه گرسنه بمانند، و حقوقشان ضایع گردد.
 
 وی، همچنین با اشاره به آیه 10 سوره نساء گفت: إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى‌ ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً ؛ همانا، آنان که اموال یتیمان را به ستم مى‌خورند، در حقیقت، آتشى را در شکم خود فرو مى‌برند و بزودى در آتشى افروخته وارد خواهند شد.  واقعاً انسان وقتی که به آیات قرآن و سیره امیر مومنان می نگرد پی می برد که دین اسلام چقدر برای ایتام اهمیت و ارزش قائل است .

کریم پور با اشاره به روایتی از ائمه اطهار اظهار داشت: هر کس به‌عنوان نوازش دست بر سر یتیمی کشد، به تعداد هر مویی که دست او از آن می‌گذرد در روز قیامت نوری خواهد داشت.
در حکایت آمده است که روزی مقدار فراوانی عسل و انجیر از سرزمین هَمْدان و حُلوان (از شهرهای کردستان عراق) خدمت امیرمؤمنان علی علیه السلام آوردند. امام به کسانی که از وضع مردم با خبر بودند دستور داد افراد یتیم را حاضر کنند و فرمان داد مشک های عسل را بیاورند تا این یتیمان از آن، تناول کنند. سپس حضرت آن عسل ها را در میان مردم تقسیم کرد. جالب آن که خود امام علیه السلام با انگشت مبارکش عسل در دهان یتیمان می گذاشت. وقتی به ایشان عرض کردند که چرا اجازه نمی دهید خودشان عسل بخورند؟ فرمود: امام، پدر یتیمان است. من عسل در دهان آنها گذاردم تا همچون پدران با آنها رفتار شود.
 
کارشناس مسائل فرهنگی شهرستان لردگان بیان داشت: معاونت فرهنگی سازمان بسیج در نظر دارد به مناسبت روزهای 23 تا 25 ذی حجه ایام نزول سوره هل اتی (انسان) و ماجرای اعطای افطار به مسکین و یتیم و اسیر توسط حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) که داستان آن در سوره مبارکه انسان آمده است (و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا ........)، طرحی با عنوان طرح «رسم ابرار» اجرا کند.

 این طرح از روز یکشنبه 3 شهریور تا سه شنبه 5 شهریور ادامه دارد، و بناست خانواده ها روزه بگیرند و هر خانواده هزینه افطار خود را با همکاری کمیته امداد حضرت امام و سازمان زندانها و ستاد دیه به حسابهای مشخصی جهت کمک به مساکین (روز یکشنبه)، کمک به ایتام (روز دوشنبه) و کمک به آزادی زندانیان (روز سه شنبه) واریز کند.

وی تصریح کرد، طرح رسم ابرار، طرح بسیار خوبی است، البته این طرح نیاز به فرهنگ‌سازی دارد با توجه به این طرح های می توان بخشی از مشکلات محرومین و ایتام و مساکین جامعه را مرتفع کرد اگر چه همین نیز نیاز به پشتیبانی و حمایت نهاد های مردمی دارد و این انتظار وجود دارد که ائمه جمعه و جماعات، روحانیون، مبلغین و مروجین و فرهنگیان و کسانی که به هر جهت توانایی دارند این طرح را بین آحاد جامعه اقشار جامعه فرهنگ سازی کنند.

مهران کریم پور اظهار داشت: مردم متدین، انقلابی و جهادی ما با عضویت ازاین طرح حمایت کنند و ارزش این طرح در آن است که مردم خودجوش روزه بگیرند و افطاری خودشان را بین فقرا و به خصوص یتیمان و نیازمندان تقسیم کنند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه