اخبار داغ

هانی زاده در گفت و گو با دانا؛

رایزنی های فشرده 5 گروه شیعه برای تشکیل دولت عراق/ مخالفت شیعیان عراق با نخست وزیری حیدرالعبادی/ احتمال ائتلاف حیدرالعبادی با جریان های سنی و کرد

رایزنی های فشرده 5 گروه شیعه برای تشکیل دولت عراق/ مخالفت شیعیان عراق با نخست وزیری حیدرالعبادی/ احتمال ائتلاف حیدرالعبادی با جریان های سنی و کرد
کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تشکیل دولت عراق گفت: 5گروه فراکسیون بزرگ شیعه در حال رایزنی برای تشکیل یک دولت ائتلافی و انتخاب نخست وزیر پیشنهادی هستند
[

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا به تشکیل دولت عراق اشاره کرد و گفت: 5گروه فراکسیون بزرگ شیعه در حال رایزنی برای تشکیل یک دولت ائتلافی و انتخاب نخست وزیر پیشنهادی هستند، اما با توجه به اظهارات اخیر حیدرالعبادی در خصوص همراهی با آمریکا در تحریم ها علیه ایران شرایط را دگرگون ساخت و تقریباً حیدرالعبادی با شانس پایین تری برای احراز پست نخست وزیری مواجه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

وی افزود: بیش ترین رقابت بین جریان صدر و جریان الفتح به ریاست هادی العامری وجود دارد و احتمال انتخاب نوری المالکی و یا هادی العامری قوی تر از سایران جریانات عراق است، در حالی که حیدرالعبادی در رده سوم این انتخابات است.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه خاطر نشان کرد: مقتدی صدر رهبر جریان السائرون اصرار دارد پسر عموی خود جعفر صدر را بعنوان نخست وزیر پیشنهاد کرند، اما با مخالفت سایر جریانات مواجه شده است.

,

 

,

هانی زاده ابراز داشت: مسئله نوری المالکی رهبر جریان ائتلاف دولت قانون و اینکه وی بعنوان نخست وزیر پیشنهاد شده است، اما به طور طبیعی هادی العامری شانس بالایی بعنوان نماینده جریان الفتح دارد.

,

 

,

وی در ادامه گفت: به همین دلیل رایزنی ها به صورت فشرده ادامه دارد ولی احزاب هنوز به صورت یقین و جمع بندی کاملی نرسیده اند و ممکن است ظرف روزهای آینده با توافقاتی که صورت می گیرد یکی از این شخصیت ها یعنی نوری المالکی، هادی العامری، جعفر صدر و یا حیدرالعبادی انتخاب شوند، گرچه رویکرد احزاب شیعه این است که حیدرالعبادی انتخاب نشود مگر اینکه از مواضع خود در همراهی با آمریکا عقب نشینی کند.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مواضع ضد ایرانی حیدرالعبادی عنوان کرد: در حالی که حیدرالعبادی یک عقب نشینی جزئی کرده بود، یعنی وی تغییر موضع داده است، به طوری که حیدرالعبادی عنوان کرده است که عراق برای تعامل با ایران از دلار استفاده نخواهد کرد و گر نه همکاری ما با ایران ادامه خواهد داشت.

,

 

,

هانی زاده اظهار داشت: با توجه به اینکه حیدرالعبادی با ایران ابراز همبستگی کرده است، اما به هر حال اظهارات قاطع وی در اینکه با آمریکا همراهی خواهد کرد، موجب شده است که بسیاری از احزاب از موضع حیدرالعبادی رویگردان شوند.

,

 

,

وی در ادامه گفت: آمریکا به دنبال انتخاب مجدد حیدرالعبادی است؛ آمریکایی ها بر سایر جریان های سیاسی فشار می آورند تا بار دیگر حیدرالبعادی را انتخاب کنند.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه اذعان کرد: به هر حال حیدرالعبادی گزینه مورد قبول آمریکا و غرب است و بیش ترین فشارهایی که آمریکا علیه جریان های سیاسی اعمال می کند، برای انتخاب مجدد حیدرالعبادی است که به شدت آمریکایی ها به دنبال آن هستند که حیدرالعبادی برای یک دوره دیگر بعنوان نخست وزیر انتخاب شود.

,

 

,

هانی زاده در پاسخ به این سوال که "گزینه مطلوب جبهه مقاومت کدام جریان است؟" گفت: گزینه ای که مردمی است و در مقابله با گروهک های تروریستی و همچنین در پاک سازی موصل و مناطق شمالی عراق نقش مهمی ایفا کرد و از چهره های مردمی و نزدیک به جریان های شیعه اصولگرا نیز می باشد، آقای هادی العامری است.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: هادی العامری بعنوان یک شخصیت توافقی و شخصیتی که مورد قبول توده های مردم عراق است، مورد توجه جریان های سیاسی است، ولی به هر حال فشارها از طرف آمریکا به شدت علیه جریان های سیاسی و فراکسیون های بزرگ ادامه دارد.

,

 

,

کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: این امکان وجود دارد که حیدرالعبادی با جریان های سنی و کرد ائتلاف کند و در واقع فراکسیون های شیعه را دور بزند.

,

 

,

هانی زاده در پایان گفت: تنها گزینه ای که برای حیدرالعبادی برای انتخاب مجدد وجود دارد این است که با برخی از احزاب کوچک سنی و کرد ائتلاف کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه